[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:33

Mijne gaat in de nacht naar binnen maar daar is het nog niet warm genoeg...

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:05

Het is inderdaad echt een rotte periode. Als de zon onder gaat koelt het echt enorm af.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:13

ellepel schreef:
Is het raar dat ik het raar vind dat er al paarden geschoren worden?
Zitten die al zo dik in het haar dan?

De ene van 25 van mij loopt gewoon zonder deken,de ander van 25 nog met eczeemdeken.
Hier vliegt nog van alles en ook nog horzels
Maar beiden zitten nog helemaal niet zo dik in het haar.



Afbeelding

Ja. En dus zo erg dat ze het in rust te warm heeft met dit weer

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:19

Vandaag mijn haflinger geschoren. Afgelopen vrijdag kreeg ik haar niet meer droog na het rijden. -O- En dan is de keus snel gemaakt. Ze stond te genieten onder het scheren! :o Nu haar zomerdekentje weer op. Ze staat in een buitenstal en 's ochtends op de wei.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:39

ellepel schreef:
Is het raar dat ik het raar vind dat er al paarden geschoren worden?
Zitten die al zo dik in het haar dan?

De ene van 25 van mij loopt gewoon zonder deken,de ander van 25 nog met eczeemdeken.
Hier vliegt nog van alles en ook nog horzels
Maar beiden zitten nog helemaal niet zo dik in het haar.

Ja hier al voor de 2e keer geschoren. Wij scheren hem hele jaar rond. Heeft een dikke vaak dubbele vacht en het dan snel bloedheet. Buitenritje ofzo is tot daar maar hij loopt M2 dan heb ik niks aan een zeiknat paard die daardoor niet fijn loopt van de warmte.


Zoveel kwam er vandaag weer af. Staat nu onder zijn eczeemdeken rambo met 0 grams regendeken.


Afbeelding

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:10

Hier ook scheren hoor! Onze pony was afgelopen week zeiknat met een beetje werk! Krijg hem niet meer droog en aangezien hij nog 24/7 buiten staat vind ik dat een beetje link!

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:36

Mijn paard maakt dan weer nauwelijks een wintervacht aan.. prachtig hoor maar lastig is het wel...

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:53

Dit is mijn merrie nu
Afbeelding
Die is nog vrij kort in het haar

de merrie van mij krijgt ook lang haar hoor, kun je vlechtjes in maken,
maar dat is meestal pas november als het veel donkerder is.
Maar heb ik weer wat geleerd,duidelijk dus dat niet elk paard gelijk is

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:50

Klein vraagje, vinden jullie ook niet dat de Amigo dekens van pasvorm/grootte zijn veranderd? Ik heb nu een Amigo Bravo lite gekocht en die sluit veel hoger op de hals en is korter aan de billen dan dezelfde deken van enkele jaren geleden.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:18

ellepel schreef:
Goh,nou kan blijkbaar dus,al,bij ons eigenlijk niks al lang in het haar
Terwijl merendeel koudbloed is :j


Afbeelding

Het is op dr foto bijna niet tirn, maar dit stukje scheren (en heb nu geschoren tot halverwege de hals) samen was bijna een hele emmer vol met haar. Paard heeft geen cushing oid, gewoon een vacht alsof ie in Siberië woont. Dus helaas, het kan echt dat je ze gewoon nu al moet scheren.

Helemaal scheren wil ik nog niet, omdat overdag de dekens worden afgehaald. Als hij snachts op stal gaat en de dekens blijven op ga ik hem helemaal scheren.

Overdag dus bloot, snachts een fleecegevoerde regendeken. Staat nog 24/7 buiten

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:18

Ik zit even met mijn handen in het haar qua dekens.
Mijn paard heeft een hoge schoft waarbij de bovenste schoftwervel dus hoger ligt dan zijn nek. Het deken draagt dus altijd op dit punt. Ook heeft hij dan nog eens een lage halsaanzet dus veel dekens die hoog op de borst sluiten, hangt ie zichzelf mee op. Heb geloof ik al 8 dekens uitgeprobeerd tot ik op de Horseware Rambo dekens met V-sluiting kwam. Van de zomer met de Rambo Fly Protector opgelopen en dat ging goed.
Nu heb ik de Rambo Original Lite 0 gram in maat 6"0 (183) en deze is qua maat eigenlijk nagenoeg perfect. Maar nu komt natuurlijk het euvel. Als hij het deken 3 dagen achter elkaar op heeft en hij 8 uur per dag op de weide staat, trekt het deken toch wel wat aan zijn schoft.
Er zitten op die wervels al niet bijster veel haar dus ik wil geen schuurplekken/open plekken gaan creëren.
Dit is geen goedkoop deken en ik heb niet het budget om nog tig dekens te gaan bestellen. Heb vorig jaar al waldhausen (verschillende modellen) en Bucas geprobeerd. Het mogen ook geen dekens zijn met een grote halsopening want dan schuift het deken tot achter de schoft en gaat zo klemmen.

Ik heb nu de Original in een 100 gram in een maat groter besteld. De 0 gram was helaas momenteel niet in voorraad in een maat groter. Zo kan ik vergelijken of dit eventueel beter gaat zijn, maar ik vermoed dat hij hierin gaat zwemmen.

De Trust tetris dekens heb ik ook al gezien maar die sluiten dan weer vrij hoog wat voor hem ook niet gaat werken.

Iemand nog enige ideeën hoe ik de deken kan verbouwen of wat ik er aan kan doen zodat zijn schoft heel blijft?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:29

De Weatherbeeta die ik heeft ook schoftkussens en een vrij lage hals. Mocht je in de buurt zitten mag je hem wel eens passen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:55

pol1 schreef:
Hier ook scheren hoor! Onze pony was afgelopen week zeiknat met een beetje werk! Krijg hem niet meer droog en aangezien hij nog 24/7 buiten staat vind ik dat een beetje link!


Mwah, dat doe ik dan alweer jaren zo, ik zet ze rustig zeiknat in de vrieskou. Mits niet geschoren of deken op kunnen ze dat prima zelf regelen.

Alleen echt de warmte niet kwijt kunnen bij arbeid is bij mij een reden tot scheren. En mijn oudje heeft nogal eens problemen om in het voorjaar door haar vacht te komen, ook dat.
Zij heeft nu in de nachten ook al een deken op, omdat we een paar weken terug al een hele dag nonstop koude wind en regen hadden, en ik toen zoiets had van daar is het beestje nu qua vacht niet op voorbereid dus nogal sneu (bibberde ook) en ik heb die deken toch liggen en die zal waarschijnlijk toch op moeten als ze weer problemen met haar vacht krijgt.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:42

RianneH schreef:
De Weatherbeeta die ik heeft ook schoftkussens en een vrij lage hals. Mocht je in de buurt zitten mag je hem wel eens passen ;)


Bedankt voor het aanbod. Ik woon in België dus ik ga er vanuit dat dit niet in de buurt is :+

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:05

Haha, nee, dat is flink uit de richting :P

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:49

Idd Weatherbeeta :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:53

iemand een tip voor een goed buget vriendelijke regendeken voor een brede pony?

Daarnaast vroeg ik me af, hoe zit dat nou met dekens op een ongeschoren paard.
Helpt dat echt om wat vacht tegen te gaan? En kan een regendeken dan al voldoende zijn of moet je altijd met vulling gaan werken?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:45

Josien, lees even een wat pagina's terug. Deze vraag is al een aantal keer gesteld (en beantwoord).

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:26

Licht heeft de grootste invloed op de aanmaak van de vacht, warmte veel minder. Ik merk dat als ze een deken om hebben dat ze iets minder vacht lijken aan te maken, maar soms duurt dat wel een seizoen/jaar voordat het echt in het ritme zit. 24/7 buiten zonder verlichte binnenstal zal veel eerder een wollig paard opleveren dan een paard die overdag buiten komt en 's avond tot een uurtje of 10 onder de lampen staat. Hoewel het ook ervan af hangt wat voor lampen het is overigens.

Of een 0 grams voldoende is, ook dat zal je moeten zien. Je verliest wel een deel van de isolerende werking doordat ze de haren minder effectief op kunnen zetten (lees vaak helemaal niet, maar die mening deel ik niet) dus het risico bestaat dat ze het koud kunnen krijgen. Maar ook dat hangt weer van het paard af, hoewel een onderdeken vrij snel aangeschaft is mocht het nodig zijn.

@Yontheke, als je kijkt naar de manier waarop de Weatherbeeta gemaakt zijn zou je wellicht zelf kunnen proberen schoftkussens te maken?
https://www.youtube.com/watch?v=UAaoS9HZdlU

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:31

Hier ook tegen mijn eigen gevoel de eczeemdeken voor de regendeken met hals geruild. Hij staat 24/7 buiten, maar vond het contrast met overdag (18 graden) en de nacht (8 graden) wel echt groot. Maar mijn paard was vanmiddag om 13u koud en snotterig, toen hij even op stal stond zonder deken warmde hij wel op. Als hij geen eczeem had was hij nu bloot komen te staan.
Na een tijdje buiten met regendeken en hals voelde hij aangenaam.
Wellicht had hij het koud gekregen door de vers aangebrachte winkelhaak in zn rsih :+
Laatst bijgewerkt door Marvel op 25-09-17 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:33

Haha, wie weet :P Kreeg ie hooi/voordroog op stal en buiten alleen gras?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:34

RianneH schreef:
Haha, wie weet :P Kreeg ie hooi/voordroog op stal en buiten alleen gras?


Hij krijgt alleen kruidenhooi, kan helaas niet op gras door hb. Op stal ligt wel altijd wat stro en hooi, dus tijdens het poetsen en zadelen is er wat te knabbelen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:46

Ahh.. ik dacht, misschien is het gras wat kort en stond ie op stal met een flinke bult hooi waardoor het kacheltje opgestookt was, maar als ie normaal buiten staat met hooi dan ligt het daar niet aan. Toch te frisjes door de winkelhaak :=

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:46

Jotoma schreef:
Wellicht had hij het koud gekregen door de vers aangebrachte winkelhaak in zn rsih :+

Hij zal op de tocht hebben gestaan :j

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:50

:')