[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:42

Je schrijft zo beeldend en daarbij zijn er ook zo veel dingen herkenbaar. Gisteren ook nog geprobeerd om het pad wat begaanbaarder te maken al rijdend: tak uit boom trekken ging prima, daarna het ding op de grond gooien, niet zo prima: 180graden draai en op 100km per uur weg; 1 tel later staat een boom in de weg -> gelukkig op ho en 1-reign stop weer 180graden gedraaid in de goede richting, daarna hem verteld dat het allemaal zo spannend niet was. Braaf paard heeft daarna weer zijn beste beentje voor gezet. De rit ging verder af als een wekker. Misschien nog wat informatie te halen voor jou bij, Jenny Pearce (aussie-dame, o.a.vindbaar op fb maar ook google) met haar "the 9 Keys to happiness with your horse". Is nog gratis ook :-).

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 09:48

Welkom nieuwe meelezers Confession, Josien_M, dank iedereen voor jullie tips, hints en links en Elbony erg herkenbaar!

Maandag 29 mei 2017

Het is hier nog steeds tropisch, al betrekt het wel. Geen regen gehad sinds weken. We moeten al weer vet sproeien dagelijks. Ik rijd daarom voor de grote hitte al en ga voor half acht al rijden.

Vanmorgen een klein bosritje van een paar kilometer gemaakt. Dat ritje noem ik onze hekkencheck. Het is een half uurtje en de helft van het ritje is een pad om ons domein en dan kijk ik gelijk of de heining nog ok is. Vandaar het woord hekkencheck. Dat laatste stuk is een bospad, het eerste stuk is een asfaltweg met berm maar er komen bijna geen auto's want het loopt dood bij de buren.

De asfaltweg is een paar kilometer vals plat omhoog. Ik train daar een beetje op haar conditie. Ik begin 10 passen draf, 20 passen stap. Dan 20 passen draf, 30 passen stap. Etc. Aan het eind van de rit zit ik op 2 minuten draf, wat daar best zwaar is omdat het bospad nog steiler omhoog gaat.

Vanaf het hoogste punt naar huis, is een steile afdaling. Dat vindt Callas moeilijk. Je kunt maar beter gewoon naar beneden denderen, dan heb je het maar gehad. Beheerst voetje voor voetje afdalen is veel zwaarder en daar heeft ze geen zin in. Ik moet haar dan ook op het schaarbitje bij me houden en super consequent iedere keer weer corrigeren als ik voel dat ze wil versnellen. Het zit daar raar in je zadel want je hebt geen paardenhoofd voor je, dat zit ver beneden je.
Ineens POING, grote bok!!! Een fractie van een seconde had ik het gevoel dat we over de kop zouden slaan. Want het is daar steil naar beneden en dan ook nog bokken! Ik weer een hartverzakking! Was het een merel die net zo hard van ons schrok als wij van hem!!! Maar eigenlijk reageerde ze heel netjes, ze is geen robot ze mag best schrikken natuurlijk, deed ik ook. En omdat de merel schuin voor ons wegvloog, was er geen neiging om naar voren weg te vluchten dus hadden we alleen die schrik met vier benen de lucht in.
Maar haar englevel zat meteen vol en ze schrok nog een keer van een spook maar dat was alleen een brrr door haar lichaam en we hadden een deins voor een plek op het pad waar de zon volop op scheen en wij kwamen uit de schaduw. Maar we kwamen weer heelhuids thuis en ze kon zelfs ook haar hals laten zakken, dus dan ben ik toch weer happy.

Maar wat veel leuker is, ik heb op internet eens gekeken wat ik allemaal nog meer zou kunnen leren aan Callas, om het leven afwisselend en leuk te houden, zullen we maar zeggen. En ik heb haar vanmiddag in vier koekjesbeurten geleerd te "graven" met haar voorbeen. Als er maar koekjes komen, leert ze heel snel en doet ze alles! Het is duidelijk dat als ze weet waarvoor ze het doet, dat ze het graag doet en heel slim is! En koekjes daar wil ze alles voor doen!

Dus ik doe het overdreven voor door met mijn been te graven en tik met een stick zachtjes tegen haar been en zeg daarbij luid en duidelijk PAS. Bij de eerste graaf heb ik meteen heel veel brokjes gegeven en daarna had ze het gelijk door dat graven koekjes was.
Maar ja, luisteren naar welk voorbeen vrouwtje vraagt is nog heel lastig. Ze heeft voor brokjes een grote will to please dus gaat ze maar van alles doen wat ze denkt dat brokjes oplevert. Ik moet erg consequent blijven en ik ben heel erg tevree!

Toen heb ik mijn vriend gevraagd ons te filmen en ben ik het ook onder het zadel gaan proberen. En ook dat ging best heel goed. Ben supertrots op haar! Zou leuk zijn als ik haar kon leren dat ze het ook lopend moet doen. Dat is weer voor een andere keer. Onder het motto lmjk is dit wel veel lol!

https://www.youtube.com/watch?v=0PIvuJCjqeU

Afbeelding


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:04

:)) :)) Leuk dit.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:42

@Monique, als je Callas op stem links en rechts aanleert dan heb je waarschijnlijk de Spaanse pas er zo in.
Dus eerst vanaf de grond, Callas pas links, Callas pas rechts vragen. Eerst doen ze meestal maar 2 of 3 passen goed maar dat is makkelijk uit te breiden. Vooral in de richting waar ze graag naar toe willen. Bijv. stal waar krachtvoer in ligt :) Een stap verder is vanuit het zadel vragen. Vraag je links dan ga je zelf overdreven op rechts zitten om het linker been te ontlasten zodat ze het makkelijk naar voren kunnen gooien. En natuurlijk omgekeerd werkt het met rechts pas vragen ook zo.
Als ze het op stem kennen is het maar een hele kleine stap om het helemaal op de gewichtshulp uit te voeren :)

Wat ook een leuke oefening is op een podeste(circuston o.i.d.) te laten staan en dan 'pas' vragen :)

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:00

Hopelijk valt het mee bij je, maar na het aanleren van zo iets als dit, heb ik het te vaak fout zien gaan.

Een paard waarvan de hoef half weg was door het schrapen al de baas ergens in het zicht was en verschillende paarden die zijn of haar baas een flinke schop gegeven hebben omdat ze een snoepje wilde en dan maar begonnen met graven. Helaas wilde de baas op dat moment helemaal geen trucs van het paard.
En de hoefsmid gaat ook regelmatig lekker er van slingeren aangezien de baas er voor staat (soms zelfs al met snoep) en het paard toch al de voet omhoog heeft.

Niet mijn soort trucs dus ;)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:05

Dat dacht ik ook stippie. Moet je onderweg stil staan en ergens voor wachten beginnen ze ook.. ik leer mijn pony's ook niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:53

Dat doemdenken valt wel mee hoor, die van mij kunnen het ook en doen het alleen als ik het vraag. Hooguit de shet die soms wat in de war is door in de wei zn kunstjes te showen, maar die keren zijn op 1 hand te tellen en hij kent het toch al jaren nu. Bokken en steigeren zijn gevaarlijker, spaanse pas is prima te doen.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 08:41

Dank weer voor jullie reacties. Op een zeker moment in de update zal ik op veel van jullie reacties ingaan. Maar nu eerst weer de volgende update:

Dinsdag 6 juni 2017

Het is pinksterweekend geweest waarbij ik niet van het erf ben gegaan vanwege de crossmotoren. Ik heb deze 3 dagen getraind met grondwerk en onder het zadel in het veldje en een "rit" door alle weilanden gemaakt. Dat is behoorlijk zwaar wat het is een hele klim.

Met het trainen onder de man ben ik vooral bezig dus met de kuithulpen. Ik train haar onder de man vaak op het bit omdat ik denk te merken dat ze dat prettig vindt. Begrijp ik niets van, want een bit lijkt me helemaal niet fijn, maar het geeft wel meer duidelijkheid uiteraard en ik krijg het idee dat ze dat zoekt. In tegenstelling tot buiten, pult ze hier ook niet in het veldje. Maar de kuithulpen vind ik erg lastig. Of ik doe iets niet goed of ze begrijpt me gewoon niet. Ik doe het soms mega overdreven. Echt deurtje open, deurtje dicht zoals ik geleerd heb in de western. Dus de kant die ze op moet gaan, zet ik helemaal open, dus kuit ver af =deurtje open en de kant die ze niet op moet gaan deurtje dicht, dus kuit strak aanleggen en mijn gewicht ook aan die kant en uiteraard de goede teugelhulpen, maar naar links is voor haar zoveel moeilijker dan naar rechts. Ik gebruik nu zelfs het stickje om haar te helpen, maar moeilijk, moeilijk. Dat vraagt nog heel veel oefening.

En vandaag dan eindelijk weer naar buiten en heel fijn gereden. Volgens mij zijn we niet geschrokken, hahaha, ze was wel kijkerig en vooral op de terugweg errug voorwaarts zullen we maar zeggen, understatement, maar dan rijd ik haar op bit en op de heenweg op het halster. Paar keer lekker gegaloppeerd en veel gedraafd, ze had er zin in. Ook een van de eerste keren weer dat ze makkelijker van huis weg is gegaan. Niet dat ze dan staakt of zo, maar dan laat ze echt blijken: ik heb geen zin om van huis te gaan. Vandaag was dat niet zo, dus zij had er zin in en ik was weer helemaal blij.

18-6
Het is hier erg warm. We hebben al een keer in de ochtend 44 graden gemeten... IN DE SCHADUW! En toen was het nog niet eens 's middags 14.00u dan is het pas het warmst!!! Ik rijd callas nu al om zeven uur en als ik dan terugkom tegen acht uur is het eigenlijk al te warm. En dat al weeeeeken. Vind het verder wel heerlijk, maar ik kan niet zo veel met haar doen, het is gewoon te heet.

26-6
Nog steeds de hittegolf. Onze paardjes staan eigenlijk de hele dag op stal. De uitloopstal dan. Ze zoeken de hele dag de schaduw op en onder de bomen vinden ze de schaduw niet genoeg. Dus gaan ze naar binnen. Ook voor de vliegen natuurlijk. We hebben gelukkig geen "Mouche plat" meer. Dat zijn een soort vliegende teken. Hele rare vliegen zijn het. Ze zijn dus plat en zoals een krab lopen ze zijwaarts als ze niet vliegen. En ze gaan onder de staart zitten en daar zuigen ze bloed. Vorige jaren hadden we ze in het hoge weiland wel, want ze houden niet van water en in het lage weiland hebben we een moerasje. Maar gelukkig zijn ze er dit jaar niet.

En af en toe komen de paardjes dan door honger gedreven weer uit de uitloopstallen. Ff snel kwartiertje grazen en dan gaan ze weer naar binnen. Pas na zessen in de avond gaan ze echt het land op, en om 22.00u haal ik ze weer binnen. Ik houd ze toch meestal de nacht op stal met een beetje hooi, want het land begint schraal te worden.

Ook heb ik dan een kroelmomentje met Callas en dat is een leuk ritueel. Ik probeer dan rust in haar te krijgen en krauwel haar bles en masseer de puntjes van haar oren en masseer haar lippen. Daar moet ze vaak van flemen. Ik probeer haar hoofd bij dit alles niet vast te houden, in de hoop dat ze zelf blijft staan en niet haar hoofd wegtrekt, maar dat is nog niet vanzelfsprekend. Alles mag ik doen, als ik haar hoofd vasthoud, maar eigenlijk dus liever niet, vindt ze. Hoop dat ze het ooit wel gaat waarderen. Ik houd vol, maar ze is nog steeds madammeke ongeduld.

Voor de bokkerts, ik weet niet of ik morgen een updateje kan plaatsen, mijn kat moet gesteriliseerd worden en ik wil uiteraard er voor haar zijn.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:41

Zo jullie smelten daar bijna :D gelukkig even geen schrikmoment gehad. Succes met de kat!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:42

Stippie schreef:
Hopelijk valt het mee bij je, maar na het aanleren van zo iets als dit, heb ik het te vaak fout zien gaan.

Een paard waarvan de hoef half weg was door het schrapen al de baas ergens in het zicht was en verschillende paarden die zijn of haar baas een flinke schop gegeven hebben omdat ze een snoepje wilde en dan maar begonnen met graven. Helaas wilde de baas op dat moment helemaal geen trucs van het paard.
En de hoefsmid gaat ook regelmatig lekker er van slingeren aangezien de baas er voor staat (soms zelfs al met snoep) en het paard toch al de voet omhoog heeft.

Niet mijn soort trucs dus ;)


Nee, op die manier is het een beetje erg fout en leer je ze schooien. Net als een hond die zomaar altijd wat krijgt als de familie zit te eten...
Ook bij een paard; niet zomaar wat lekkers geven. Laat ze het maar verdienen.
Het ligt nooit aan het paard (of hond) als het fout gaat, maar aan den mensch. ;)

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:47

Monique zie ik erg consequent zijn. Niet leveren dan geen snoepjes. Onze Hercule deed mijn dochter ook Spaanse pas e.a. kunstjes mee. Dit soort paarden vinden dat juist zo leuk. Hij deed dan zo zijn best. Ik zelf heb dat nog nooit met hem gedaan omdat ik het echt iets van hun wilde laten zijn. Hij heeft nog nooit iets raar daar mee gedaan, bij haar niet maar ook niet bij mij of anderen.

MoriMann

Berichten: 800
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:44

Het manegepaard waar ik meestal op rij heeft vermoedelijk van iemand anders geleerd dat been naar voren gooien tijdens het poetsen een snoepje oplevert. Van mij krijgt hij dat niet, dus houdt hij er ook snel weer mee op. Negeren werkt goed. Gelukkig is hij erg voorzcihtig met zijn benen en doet hij het alleen als ik naast hem sta, niet ervoor. Anders was het geen handig 'trucje'. Zeker niet voor een manegepaard.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:10

Die vliegen die jij beschrijft hebben we hier ook. De hertenluisvlieg.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 15:17

Aha! Dank je Otti!!! Eindelijk een Nederlandse naam bij het kreng. Heb een artikel gevonden erover.

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/pani ... ieg/80641/

en ook op bokt natuurlijk...

[VN] [AG] De hertenluisvlieg

Bij Bubbles, mijn in maart overleden oude merrie, zaten er soms wel 20 of zo onder haar staart en dan tig tussen haar dijbenen en hele klonten bij haar uier. De vliegen staan erom bekend vooral oudere paarden te kunnen verzwakken doordat ze in grote getalen bloed zuigen. Ik werd er wanhopig van. Dat was vooral waar we eerst in Frankrijk woonden, hier is het gelukkig minder. Ik deed inderdaad baby-olie onder haar staart en tussen haar dijbenen en bij haar uier. Dat helpt wel. Dat moet je zowat dagelijks herhalen. Wel uitkijken dat als je het bij de anus smeert dat het niet op het zachte gedeelte van de billen komt waar de huid alweer iets behaard is en blootstaat aan de zon, dan heb je kant op blaren. Heb ik dus ook gehad bij Bubbles. Vaseline is dan iets veiliger.
Bij mijn shettenruintje was het nog erger. Omdat ruinen meer beschikbaar vel hebben om op te gaan zitten onder de anus omdat er geen vulva zit, was het bij hem echt drama. Als je soms zijn staartje optilde was het gewoon een heel veld van die krengen. Echt megagoor! En ze gaan bewegen als ze het licht zien, dus dat was een soort nachtmerrie beleving. Horror! En ruinen hebben ook de pech dat ze een koker hebben, dus de hele koker-buitenkant heeft meer oppervlak en ze gingen ook wel een stukje in de koker.
Sprayen hielp iets, maar olie of vaseline was beter en dan meerdere keren per dag afvangen die krengen. Dat is echt heel lastig want ze zijn razendsnel en hebben een keihard schild wat je bijna niet kapot krijgt. Ik had een dun doekje wat ik in de olie drenkte en dan zonder de staart op te tillen deed ik mijn hand met doekje onder de staart en dan een grote greep. En dan voelde je ze in het doekje in je vuist bewegen. brrr. Door de olie aan het doekje blijven ze plakken. En vervolgens je gesloten vuist met doekje en al in een emmer water onderdompelen en een paar minuten wachten tot het niet meer beweegt. Soms waren ze zo hardnekkig dat ze dan toch nog leefden, dan helpt alleen nog maar doodstampen.

Het shettenruintje was er heel laconiek onder. Boeide hem niet als ze zaten te zuigen. Maar wel als ze wandelden, dat vond hij niet leuk. Bubbles daarentegen werd echt helemaal wild als ze over haar heen liepen. Dat maakte het afvangen erg lastig en ook wel link.

Pff, kan er nog vies van worden. Gore beesten echt.

Afijn, wat ik al in mijn postje zei, gelukkig hebben we ze niet meer gezien. Afkloppen!

joey2010

Berichten: 4349
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:53

Echte krengen dus. Sommige paarden worden er horendol van.

Fijn dat ze dit jaar weg waren.

Dat je poezen beest maar snel mag opknappen morgen van de sterelisatie.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:28

Nog een tip die ik pas hoorde van iemand is inspuiten met bakspray..

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:58

Mo, wij spuiten de paarden 1xp. Week in met Tri-tec. Geen mouche de plat ( plat vliegen = hertenluisvliegen) of andere. Wij doen met 1 fles 2 jaar voor 2 paarden en wij spuiten alleen onder de buik+staart en andere plekjes waar paarden niet bij kunnen. Is echt super spul. Je kunt het kopen in Frankrijk bij alliance pastorale (daar kopen wij het) .

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 19:10

Dank voor de tip, Plien! Ik heb nu een fles van, hou je vast, 63 euro per liter, heet flymax. Via de da. Maar ik ben daar opgelicht want je kunt het via internet onder de 50 euro kopen. (morgen moet ik er toch zijn, dan ga ik dat wel even zeggen gelijk)

Ik doe met die fles een heel jaar. Dat dan weer wel. De spray is erg fijn, maakt geen geluid en verdeelt mooi. Ik doe het dagelijks in het warme seizoen.

Daarnaast heb ik dan butox voor de luizen en dat helpt ook tegen de vliegen.

Ik zag dat je van tri tec meerdere soorten hebt, welke hebben jullie, Plien? En heb jij veel last van mouches plats ?

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:49

Wij hebben 0 plat vliegen en wij hebben 14 jours d'efficacité van tri tec 14. Hier barst het van de plat vliegen maar met dit spul gaat het super.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 08:39

Dank iedereen weer voor jullie reacties. Ik zou vandaag niet updaten, kat moet gesteriliseerd worden, ik heb wel tijd om snel de update neer te zetten. Sorry als er nog tikfouten instaan, ben beetje gehaast, moet er over minder dan een uurtje zijn.

2-7
Ik ben haar nu beter de kuithulpen aan het leren, niet k*thulpen hahahhaa. Langzaam maar zeker lukt het me om haar daar wat van te leren en kunnen we beter communiceren.

https://www.youtube.com/watch?v=rVClcGpWOpI

Afbeelding

maandag 3 juli 2017

Het was een typische Callas-schrik-dag. Het waaide en stormde en dat vindt ze naar. Dan beweegt er van alles wat ze niet begrijpt en is ze erg bang voor van alles wat ze niet ziet of juist wel ziet of hoort.

Vind het erg jammer dat ik haar niet het vertrouwen kan geven dat deze dingen niet eng zijn, dat zou haar leven zoveel makkelijker en leuker voor haarzelf maken. Voor mij uiteraard ook, dat zou daarmee vanzelf komen. Daarentegen is het toch verschrikkelijk stoer dat ze het dan toch maar doet. En zo deinzen, poingen en brrrrr-en we verder...

Ik zou willen dat ik het kon opnemen, maar zodra er iemand meeloopt om te filmen, gebeurt het niet, want dan is er een kudde en dus is het niet meer eng.

Dinsdag 4-juli-2017

Nou vanmorgen was het weer winderig en omdat ze gisteren zo schrikkerig was buiten dacht ik, ik ga rustig op het veldje trainen. Vermijdingsgedrag? Misschien. Maar het is voor haar ook niet leuk om zo bang te zijn, dan is het leuker om een goede sessie op het veldje te hebben, dan bespaar ik haar een stuk angst en dat leek me dan weer gewonnen.

Maar helaas het rijden wilde voor geen meter. Ze wilde een bepaald deel van het veldje niet op, dat was eng, ze wilde niet langs de struiken die waren eng, etc.
Eerst ben ik geduldig gebleven, telkens weer die hoek in rijden en "kotsen" go go go om er langs te gaan, en iedere keer Callas weer schrikken of deinzen, gewoon tien keer weer.
Ik vond het meer lijken op dat ze zocht naar dingen om mij eraf te krijgen.

En toen, toen ineens was ik het zo ont-zet-tend zat. Het is maar gewoon een veldje, ik vroeg geen enge dorp- of griezelige mensendingen, er zijn geen spook dingen, er zijn geen trauma's geweest daar, dus gvd gaan met die banaan. Maar Callas houdt zeker niet van fruit want ze ging niet voor de banaan en toen werd ik zó boos. Maar boos is onmacht. Het was maar goed dat ik geen zweep had, want ik geloof dat ik haar helemaal lens gemept zou hebben. Ik was zo kwaad en gefrustreerd.

Ik weer drijven die hoek in en ja hoor, ze draaide weer 180 graden en vloog er weer eens vandoor. Ik nog bozer en haar weer naar het schijnbare gevaar omgedraaid, ik schop nooit met drijven, maar nu... Ging ze een beetje staan steigeren! Dude, je bent een tinker geen arabische hengst, maar nee, ze wilde echt die hoek niet in.

Dus ok, ik respecteer dan toch maar dat het echte angst is en geen aanstelleritis en ik ben afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen om haar te laten zien dat het niet eng was. Ik hoor een soort grom achter me, en ruk! Toen ze mijn arm zowat uit de kom rukte, moest ik wel loslaten en ze kletterde zo terug naar stal. Het was maar goed dat ik net was afgestapt. Behalve een ernstig pijnlijke schouder was er verder niets aan de hand.

Erwin kwam uit het huis rennen want die had Callas over het erf horen kletteren met haar hoefijzers. Die schrok zich rot toen hij een paard zonder mij zag. Die zag mij in zijn gedachten alweer met een gebroken poot of erger liggen. Ook voor hem is het altijd weer onzeker, komt zijn vriendinnetje nog heelhuids thuis of niet. Bij Erwin zat de schrik er weer even goed in, gezien zijn witte gezicht.

En wat is het dan allemaal k*t. Ik moet me vasthouden aan de leuke momenten. Ik moet onthouden dat ze zoveel wel goed kan en goed doet. Ik moet me herinneren hoe stoer ze kan zijn met obstakels in het bos. Maar in mijn hart gooi ik soms liever de bijl er helemaal bij neer. Ben ik nou de enige op de wereld met zo'n k-knol? Zal ik haar gewoon maar in het land laten lopen en stoppen met rijden? Veulentjes erbij gaan fokken? Met dat geld een ander paard kopen?
Dan hoor ik Bruno weer zeggen, niet miepen over het verleden, toekomst- en oplossingsgericht bezig zijn.

Dus jankend heb ik Callas weer gepakt daar waar ze tot stilstand was gekomen en ben met haar gaan wandelen langs al die schijnbare spoken in de struiken. Dat ging wel redelijk. Zou ze mijn verdriet en frustratie gemerkt hebben, was ze daarom ineens redelijk meegaand?

Toen heb ik haar een paar uur op stal gezet met lekker hooi, en heb ik haar met de shetlanders rond het middaguur op dat enge veldje gezet. De shetten zijn nergens bang voor namelijk en zien haar spoken niet. Dus inderdaad heeft ze lekker gegraasd, niets aan de hand. Geen spook te zien.

Vervolgens ben ik 's middags om een uur of 2 weer op het veldje gaan rijden, ik moet gewoon doorzetten, anders stap ik niet meer op. Rijden met de shetlanders erbij was er niets aan de hand, geen spook gezien. Dus daar was ik weer erg tevree over, maar het is zo dubbel. Bah. Het blijft erg jammer met Callas dat je er eigenlijk niet op kunt bouwen.

Het gaat wel iedere keer beter, ik moet onthouden dat het toch vaker goed gaat dan niet goed. Ik heb al weken gehad dat er nauwelijks meer dan een paar schrikjes per rit of training was, maar toch... dan komt dit weer. Het blijft toch terugkomen kennelijk. En kennelijk ben ik toch niet 100% haar leider anders zou ze me wel vertrouwen en door het vuur gaan voor me. Maar ze was ook aan de hand dus toch te bang. Dat doet me pijn in mijn hart. Daar ben ik dan zo verdrietig om. Natuurlijk hadden we een stomme start, maar dat is al zowat twee jaar geleden. Ik werk me te pletter met haar, besteed zoveel tijd en aandacht aan haar. Wat doe ik niet goed? In mijn hoofd maak ik een te koop advertentie.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-09-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:02

Wat een doorzettingsvermogen heb jij. Enerzijds al best veel bereikt in die tussentijd, anderzijds ook weer niet zoveel want je kunt nog steeds niet lekker ontspannen rondrijden.

Waar ik nog benieuwd naar ben, al deze verslagjes heb je dus altijd al bijgehouden of moet je nu steeds in je geheugen graven en schrijf je de verslagen nu? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je alleen de 1e periode had bijgehouden en daarna niet meer maar de verslagen zijn zo gedetailleerd dat het haast niet achteraf geschreven kan zijn haha..

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:23

Als ik jouw verhaal lees op momenten dat Callas bang is, dan denk ik vaak: "Pien, wat maak jij je er gemakkelijk vanaf". Als Polleke namelijk een "angst dag" had en ik vond het te erg, dan gingen we niet eens rijden. Een dag erna als ze weer normaal is kan het ook :)) . Bij ons heeft dat goed gewerkt want ze is bijna nergens meer bang voor. Vanochtend sinds lang, was ze weer zo gespannen. Dit zou een dag zijn dat ik haar zeker niet zou rijden. Nu heb ik haar in mijn armen genomen, even met haar gepraat en gekroeld en gezegd dat er niets is om bang van te zijn en ben weer verder gegaan met mijn eigen werk (kak rapen in dit geval := ).
Dus ik doe het tegenover gestelde van jou en heb dus maar enkele nare (1x zeer naar iets) dingen met haar meegemaakt. Ik ben namelijk niet zo'n held vandaar dat ik anders kies. Wel is het zo, dat als ik kies, "gaan met die banaan", dan geef ik ook niet op. Daarin lijken we dan wel weer. Dus ik heb wel bewondering voor jouw keuze elke keer weer. Het grote verschil tussen Callas en Polie is, dat Polie echt heel bang is en niet dominant en dat Callas ook erg dominant is en dat maakt het vele male moeilijker.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:51

Zo Poes is onder het mes, vanmiddag ophalen.

@Anne-Bento (mooi boek overigens "de Zwarte hengst Bento", ken je dat?) Er zijn 5 periodes van het logbook.
1. Het moment van aankoop 6 oktober 2015 tot aan het ongeluk 6 april 2016
2. De periode: ongeluk tot aan hertraining bij Bruno Marchal
3. Bruno Marchal vanaf begin juli 2016 tot het einde die maand
4. De day after... De tijd na Bruno tot aan het starten van het topic op bokt.
5. De periode op bokt.

Het eerste gedeelte had ik ooit in het Frans een logboek geschreven om ooit aan de fokker te laten lezen. Dit om haar in te laten zien dat een paard bij het ene huisje goud kan zijn, maar bij een ander huisje niet en om haar te vertellen dat wat zij africhten noemt, die naam niet mag hebben. Dat epistel heb ik haar ooit gemaild en haar antwoord was: Dat doet ze anders nooooooit.
Dit heb ik voor bokt in het Nederlands vertaald.

Van het ongeluk in april 2016 tot juli 2016 heb ik geen logbook bijgehouden.

De 3e periode = bij Bruno Marchal heb ik een videodagboek bijgehouden en naar aanleiding daarvan de updates voor bokt geschreven.

De 4e periode, alles na Bruno, heb ik gehaald uit de mails die ik aan mijn lieve paardenvriendin in NL stuur. We mailen zowat dagelijks en soms een aantal keren per dag over onze (paarden)perikelen. Die mails heb ik allemaal opgezocht (handig dat google alles bewaart) en daaruit de verslagen gedestilleerd. De mails zijn uiteraard aan mijn vriendin gericht, dus alle hallo X en kus en tot ziens etc, zijn eruit, uiteraard, hahaha. Voor bokt heb ik het her en der verduidelijkt omdat wat voor mijn vriendin logisch is, voor bokkers niet logisch hoeft te zijn omdat ze mij niet kennen.

De 5e periode = vanaf dat ik dit topic op bokt gestart ben, heb ik weer een log- of beter gezegd dagboek bijgehouden.

@ Plien: voor mij was die grens
van enerzijds:
is het nou vermijdingsgedrag om haar te laten staan?
of anderzijds:
is het nou beter voor ons beide om niet de confrontatie aan te gaan?

een lastige. Het voelde toch niet goed en voelde voor mij toch meer als vermijden. In mijn ogen bleef het 2x daags kort trainen, (echt soms maar 10 minuten), toch beter dan maar een hele dag niets doen. Ik denk toch dat de negatieve ervaringen ons sterkten. Ik geloof dat alles in het leven een reden heeft...

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:05

Het is wel echt herkenbaar. Weet niet hoe het nu gaat. Maar mijne na 3jr gaat ene dag fantastisch. En andere dag schrikt ze van alles. Ik probeer er maar om te lachen en hoppa door gaan. Dan vermijd ik dat stuk even en probeer ik er steeds dichter langs te gaan. Wat ook mega helpt bij mij. Zijn oortjes MET muziek. Heerlijk. Mijne is een stuk minder gespannen. Ik zing lekker beetje mee (arme mensen) en dat werkt echt zo goed! Misschien kan je dat nog proberen?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:02

Jaahhh ... de Zwarte hengst Bento, ik ken hem. Een boek wat ik in mijn jonge jaren gelezen heb en toen heel veel indruk op me gemaakt heeft:-)

Heb hem nog steeds in m'n boekenkast staan :-)