[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:51

Ik vroeg me af waarom veel van jullie zoveel wisselen met deken op en af.. :)
Stalgenoten van me waren er niet zo voor, die gaven aan dat ondanks die paar uur dat het overdag 15/20 graden is het het leeuwendeel toch echt wel koud is, zeker als je al bent begonnen met dekens.

Ik wil eigenlijk even de pros en cons afwegen om al dan niet deken weer af te halen als het wat beter wordt.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:52

Ik ben opzoek naar wat advies...
Vorig jaar een Amigo Bravo 100 gram voor Flint gekocht. Een jaar geleden was ie nog best een spierloos scharminkeltje met een kippenborstje. Inmiddels zijn zn spieren een stuk beter ontwikkeld en heeft meneer al echt mooie spieren. Ik heb vanmiddag zijn deken weer even opgelegd en hij past nog, hij zit eigenlijk precies goed. Maar strakker mag hij zeker niet zitten, dan ben ik bang dat hij te strak van voren zit. Ook mag hij van achteren absoluut niet korter.
Nu wil ik deze winter denk ik het liefst met liners gaan werken. Zodat ik dus een 100 gr als standaard heb en daar met een 200 liner dus een 300 gr van kan maken.. maar nu de vraag: in hoeverre zal de deken dus strakker gaan zitten door de liner?
Of kan ik in dat geval dan beter een nieuwe 300 gr outdoor deken kopen in een maat groter? Of desnoods een 200 gr maatje groter en als het écht koud wordt nog een 100 gr liner in die maat groter.
Al ben ik ook bang dat een maat groter misschien weer té groot is.

"Dillema's"....

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:55

upendo schreef:
Ik vroeg me af waarom veel van jullie zoveel wisselen met deken op en af.. :)
Stalgenoten van me waren er niet zo voor, die gaven aan dat ondanks die paar uur dat het overdag 15/20 graden is het het leeuwendeel toch echt wel koud is, zeker als je al bent begonnen met dekens.

Ik wil eigenlijk even de pros en cons afwegen om al dan niet deken weer af te halen als het wat beter wordt.

Omdat ze anders overdag nog harder staat te zweten dan ze bloot doet en 's nachts met een opgetrokken buik staat. Het verschil tussen overdag en 's nachts is een graad of 12.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:08

Normaal gesproken passen ze hun vacht continu aan, dus deken aanpassen is alleen maar logisch. Mensen die van mening zijn dat er een deken op moet en niet wisselen heb ik nog nooit een reden horen noemen. Behalve dat het zo zou horen of ze anders ziek zouden worden.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:14

upendo schreef:
Ik vroeg me af waarom veel van jullie zoveel wisselen met deken op en af.. :)
Stalgenoten van me waren er niet zo voor, die gaven aan dat ondanks die paar uur dat het overdag 15/20 graden is het het leeuwendeel toch echt wel koud is, zeker als je al bent begonnen met dekens.

Ik wil eigenlijk even de pros en cons afwegen om al dan niet deken weer af te halen als het wat beter wordt.


Ik wissel ook niet gedurende de dag op dit moment. Heb inderdaad het idee dat het grootste deel van de dag echt te koud is. De paar uur dat het overdag warm is, heeft ze het in ieder geval niet te warm. Wel is het zo dat je nu echt moet opletten met jeuk en irritatie. De deken moet wel echt af. Doordat de vacht los zit en het wel warm is kan het zijn dat irritatie ontstaat.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:18

Ik kan in principe nu tot 300 gaan. Ik heb een 0 grams, een 100 gram onderdeken en een 200 gram deken. Hij redt zich nu nog wel met de 0 grams 's nachts. Die leg ik op zodat hij zijn warmte wat beter vasthoudt, onder 5 graden komt de onderdeken erbij en dan onder 0 de 200 gram+ eventueel de onderdeken mocht het echt onder de -5 komen en middelmatige vorst er komen.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:22

Veulen84 schreef:
Ik wissel ook niet gedurende de dag op dit moment. Heb inderdaad het idee dat het grootste deel van de dag echt te koud is. De paar uur dat het overdag warm is, heeft ze het in ieder geval niet te warm. Wel is het zo dat je nu echt moet opletten met jeuk en irritatie. De deken moet wel echt af. Doordat de vacht los zit en het wel warm is kan het zijn dat irritatie ontstaat.

Idem hier. Hier staan ze op open weide waar nog voldoende wind staat, helaas nog echt niet warm genoeg om geschoren zonder deken te staan...
Als het wel kan dan trek ik ze overdag ook zeker wel eraf, vinden ze heerlijk. Maar dat komt hier helaas weinig voor.

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:24

Wij wisselen ook dekens! S'nachts nu onder een 0 grams regendekentje + fleecedekentje. En overdag zonder. Doet ze het heel goed op! Ik ben voor dekens wisselen haha, jij doet nu toch overdag ook een jas uit.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:32

LindeDjune schreef:
Wij wisselen ook dekens! S'nachts nu onder een 0 grams regendekentje + fleecedekentje. En overdag zonder. Doet ze het heel goed op! Ik ben voor dekens wisselen haha, jij doet nu toch overdag ook een jas uit.

Paarden en mensen vergelijken is iets als appels en peren. Mensen zijn ook verschillend. En nee, ik loop de halve week al van 'sochtends tot 'savonds in hetzelfde jack om even op je argument in te gaan. :D
Vind het ook wel warm om snachts regendeken+fleece op te doen en dan overdag niks. Maar als dat bij jouw paard/pony goed werkt is dat natuurlijk goed.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:34

Ik wissel niet omdat die van mij snachts in een binnenstal staat. Tenzij je paard 24/7 buiten staat vind ik wisselen een beetje overbodig. Paarden kunnen beter tegen grote temperatuur wisselingen dan ons. Als je wat hebben te knabbelen dan helemaal.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:07

Ik vind het moeilijk.. :=
Paardjelief is nog niet op het gewicht waar ze op moet zijn, dus moet alle zeilen al bijzetten om warm te blijven en die paar uurtjes zon vangen overdag vind ik dan lastig als ik bedenk dat ze dan dus ook wind vangt. Maar als ik dan zie dat sommige paarden de ene dag met en de andere dag zonder deken staan weet ik het ook niet meer. :')
Lastig soms, zo'n eerste eigen paard en knopen doorhakken.

Ik borstel haar iedere dag wel goed zodat het loszittende haar er wel zo veel mogelijk vanaf komt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:17

FatCat schreef:
Ik wissel niet omdat die van mij snachts in een binnenstal staat. Tenzij je paard 24/7 buiten staat vind ik wisselen een beetje overbodig. Paarden kunnen beter tegen grote temperatuur wisselingen dan ons. Als je wat hebben te knabbelen dan helemaal.


Hier hetzelfde. Van 8 tot 20.00 buiten, snachts op stal. Mijn paard wordt echt boos als ik haar nu onder een deken zet. Waardeert ze echt niet. Voor veel paarden geldt dat hun comfort temperatuur rond de 10 graden ligt en kunnen ze juist zonder deken hun temperatuur goed regelen. 24/7 buiten en/of geschoren vind ik wel een ander verhaal.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:18

Paard staat hier al een aantal dagen onder een fleece gevoerd regendeken. Hij is nu op gewicht maar moet dat wel blijven. Ik doe niet aan steeds wisselen, dag en nacht en buiten en binnen heeft hij hem op. Zondag zal ie waarschijnlijk wel even zonder staan met dat mooie weer.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 00:01

upendo schreef:
Lastig soms, zo'n eerste eigen paard en knopen doorhakken.


I feel your pain sister! Zit zelf ook constant te twijfelen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 05:31

Ik heb trouwens nog een vraagje over uitrijdekens. Hoe zit het daar precies met de maat. Voor mijn welsh A moet ik er nog 1 aanschaffen maar weet niet precies hoe het daar met de maten mee zit.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:44

upendo schreef:
Ik vind het moeilijk.. :=
Paardjelief is nog niet op het gewicht waar ze op moet zijn, dus moet alle zeilen al bijzetten om warm te blijven en die paar uurtjes zon vangen overdag vind ik dan lastig als ik bedenk dat ze dan dus ook wind vangt. Maar als ik dan zie dat sommige paarden de ene dag met en de andere dag zonder deken staan weet ik het ook niet meer. :')
Lastig soms, zo'n eerste eigen paard en knopen doorhakken.

Ik borstel haar iedere dag wel goed zodat het loszittende haar er wel zo veel mogelijk vanaf komt.


Ik moet in de nacht een deken opdoen van de dierenarts... lastig hoor, moet 2x daags heen sws haha. Overdag is het echt te warm voor een dek dus we zullen even moeten roeien metde riemen die we hebben...
Kijk naar je paard en volg je gevoel is mijn advies :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:07

Ik vind nu ook lastig, als ik ze 's avonds binnen zet is het binnen nog te warm voor een deken en in loop van de nacht koelt het enorm af...

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:58

Mijne staat nu onder de 100 grams amigo bravo, en die doe ik inderdaad nu overdag af de laatste dagen. Ze staat voor het eerste jaar 24/7 buiten, en is altijd al beetje een koukleum geweest, dus ik hou voor de nachten zeker graag een deken. Als het zo boven de 18 graden is mag die er overdag af, met temperaturen daaronder redt ze zich nog prima met het deken, en nu nog even ook genieten van de zon op d'r blote vachtje is wel erg lekker.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:45

upendo schreef:
Ik vind het moeilijk.. :=
Paardjelief is nog niet op het gewicht waar ze op moet zijn, dus moet alle zeilen al bijzetten om warm te blijven en die paar uurtjes zon vangen overdag vind ik dan lastig als ik bedenk dat ze dan dus ook wind vangt. Maar als ik dan zie dat sommige paarden de ene dag met en de andere dag zonder deken staan weet ik het ook niet meer. :')
Lastig soms, zo'n eerste eigen paard en knopen doorhakken.

Ik borstel haar iedere dag wel goed zodat het loszittende haar er wel zo veel mogelijk vanaf komt.


Geen paard is het zelfde, dat maakt dat er zo veel oplossingen voor het zelfde probleem is of dat een ander geen probleem is. Iedereen maakt fouten in het begin, die fouten vertellen je de tekenen waarop je later een manier vind om het goed te doen. Proberen, proberen en vervolgens weet je wat werkt. Mensen kijken mij ook nog steeds raar aan met 1 die 24/7 onder een dek staat en 1 die nog 24/7 zonder staat. Dat is mijn ervaringen fouten die me vertellen wat goed is voor elk paard.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:48

Flinty schreef:
Ik ben opzoek naar wat advies...
Vorig jaar een Amigo Bravo 100 gram voor Flint gekocht. Een jaar geleden was ie nog best een spierloos scharminkeltje met een kippenborstje. Inmiddels zijn zn spieren een stuk beter ontwikkeld en heeft meneer al echt mooie spieren. Ik heb vanmiddag zijn deken weer even opgelegd en hij past nog, hij zit eigenlijk precies goed. Maar strakker mag hij zeker niet zitten, dan ben ik bang dat hij te strak van voren zit. Ook mag hij van achteren absoluut niet korter.
Nu wil ik deze winter denk ik het liefst met liners gaan werken. Zodat ik dus een 100 gr als standaard heb en daar met een 200 liner dus een 300 gr van kan maken.. maar nu de vraag: in hoeverre zal de deken dus strakker gaan zitten door de liner?
Of kan ik in dat geval dan beter een nieuwe 300 gr outdoor deken kopen in een maat groter? Of desnoods een 200 gr maatje groter en als het écht koud wordt nog een 100 gr liner in die maat groter.
Al ben ik ook bang dat een maat groter misschien weer té groot is.

"Dillema's"....


IK werk ook met liners, 0 gram Rambo outdoor deken en 100 gram , 200 gram , 300 gram en de 400 gram liner.
Ik merk echt niet dat de deken strakker gaat zitten door middel van dikkere liners, Ik heb zelfs, bij extreem koud weer, 2 liners op gedaan, de 400 gram met de 200 gram en nog steeds zat de deken niet strak.
Nou heeft de Rambo natuurlijk wel een andere voorsluiting dan de Amigo, een v-sluiting geeft toch wel extra ruimte.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:50

Ik vind wel dat met een dikkere liner de deken strakker zit. Met de Nika (goed passend) minder dan met de Rhino (iets aan de krappe kant). Maar misschien komt dat wel doordat ik een kleine pony heb, de verhoudingen zijn dan toch anders. Minder marge zeg maar.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:51

Ik heb nooit gemerkt dat de dekens met liners krapper werden. Geldt voor bij zowel de rambo als de amigo.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:57

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn berichtje nog! Ik ga eerdaags die 150 grams kopen :D.

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:01

Hoe is jullie ervaring met de Rambo Deluxe fleecedeken?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:22

Ik wissel ook niet, die van mij mag nu 24/7 op de weide omdat er nu niet zoveel voeding meer in zit. Hij staat onder 100 gram. Op het warmste vd dag ben ik wel vaak weg met hem naar t bos en strand.

Hij zweet niet onder zn deken en voelt ook niet overdreven warm aan eronder overdag.