Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:13

Ik wil mijn oudere pony deze winter in plaats van lucerne graag overzetten op een grasbrok...maar...
Daar zijn er erg veel van..nu heb ik verschillende vergeleken en kwamen deze twee naar voren..
Wat zijn hier de ervaringen mee? Of andere merken?

Ter info..hij krijgt naast de grasbrok nog 0.5 kilo agrobs gruhn musli en 150 gram vitaminebrok van JPGF en onbeperkt hooi
Ik zou hem graag in de winter wat voller zien..vandaar de extra eiwitten
Nog ter aanvulling...hij heeft snel last van jeuk..dus probeer de suikers zo laag mogelijk te houden
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 18-09-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:16

En compact gras, is dat niets? Moeten ze wat beter op kauwen. Of neemt dat te veel ruimte in?
Ik lees verder rustig mee :o

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:19

Azmay schreef:
En compact gras, is dat niets? Moeten ze wat beter op kauwen. Of neemt dat te veel ruimte in?
Ik lees verder rustig mee :o


Hij staat in de kudde dag en nacht...dus wil het in betrekkelijk korte tijd kunnen voeren...compact gras ( die blokken bedoel je toch?) Had ik vroeger wel mee op wedstrijd was idd ideaal..

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:28

Waarom geen lucerne meer? Daar zitten veel eiwitten in?
Qua grasbrok zou de Fetura een goed idee kunnen zijn. Wordt ook aangeraden voor drachtige en lacterende merries omwille vna het eiwitgehalte.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:36

Ik volg even, heb eenzelfde situatie. Luzerne wil ik vanaf stappen omdat de twee baaltjes die ik uitgeprobeerd heb toch vrij stoffig waren en de stengels vrij hard. Mijn pony gaat daarop hoesten (en wij door het stof ook). Ook ik zoek iets laag in suiker ivm hb gevoeligheid.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:49

Balte schreef:
Waarom geen lucerne meer? Daar zitten veel eiwitten in?
Qua grasbrok zou de Fetura een goed idee kunnen zijn. Wordt ook aangeraden voor drachtige en lacterende merries omwille vna het eiwitgehalte.


Vnl omdat ik het idee heb dat zijn jeuk door de lucerne toeneemt...en daarnaast de wat scheve calcium verhouding

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:03

Hilary, er bestaan ook lucerne korrels dus dan ben je van het stoffige en stengelige al vanaf :D

Vleddertje, ik heb het er ooit eens met een DA over gehad omdat ik naast lucernekorrels ook veel pulp voer. Zij zei dat een te veel aan fosfor erg is maar dat een te veel aan calcium niet zo'n probleem is. Dat was omdat ik niet met zemelen wou combineren omdat ik zo zetmeelvrij mogelijk wilde voeren.
Ondertussen geef ik de Sport Mix Zero en de All in soup van AVEVE (België) erbij die beiden erg laat zijn in suikers en zetmeel.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:13

Maar is het niet zo dat je buiten de scheve calcium fosfor verhouding..bij het voeren van veel calcium ook een probleem krijgt met magnesium dat dan niet meer wordt opgenomen?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:42

Balte schreef:
Hilary, er bestaan ook lucerne korrels dus dan ben je van het stoffige en stengelige al vanaf :D

Vleddertje, ik heb het er ooit eens met een DA over gehad omdat ik naast lucernekorrels ook veel pulp voer. Zij zei dat een te veel aan fosfor erg is maar dat een te veel aan calcium niet zo'n probleem is. Dat was omdat ik niet met zemelen wou combineren omdat ik zo zetmeelvrij mogelijk wilde voeren.
Ondertussen geef ik de Sport Mix Zero en de All in soup van AVEVE (België) erbij die beiden erg laat zijn in suikers en zetmeel.

Wat een waardeloze DA.... Calciumoverschot is wel degelijk erg schadelijk, probleem komt ook bij (erg) veel paarden voor....

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:58

madamX schreef:
Balte schreef:
Hilary, er bestaan ook lucerne korrels dus dan ben je van het stoffige en stengelige al vanaf :D

Vleddertje, ik heb het er ooit eens met een DA over gehad omdat ik naast lucernekorrels ook veel pulp voer. Zij zei dat een te veel aan fosfor erg is maar dat een te veel aan calcium niet zo'n probleem is. Dat was omdat ik niet met zemelen wou combineren omdat ik zo zetmeelvrij mogelijk wilde voeren.
Ondertussen geef ik de Sport Mix Zero en de All in soup van AVEVE (België) erbij die beiden erg laat zijn in suikers en zetmeel.

Wat een waardeloze DA.... Calciumoverschot is wel degelijk erg schadelijk, probleem komt ook bij (erg) veel paarden voor....


In Nederland is een calciumoverschot niet gebruikelijk. In landen waar luzerne als voornaamste ruwvoer gevoerd wordt wel.

In principe kan je een halve kg luzerne of een hele kg bietenpulp (ongeweekt gewogen) per 5kg hooi voeren zonder dat je ook maar uit de optimale verhouding komt (1.5-2.5:1. Veel mensen voeren niet meer luzerne dan dat, en dan heb je het nog niet eens over de acceptabele verhouding (1.2-5:1).

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:55

Mizora schreef:
In Nederland is een calciumoverschot niet gebruikelijk. In landen waar luzerne als voornaamste ruwvoer gevoerd wordt wel.

In principe kan je een halve kg luzerne of een hele kg bietenpulp (ongeweekt gewogen) per 5kg hooi voeren zonder dat je ook maar uit de optimale verhouding komt (1.5-2.5:1. Veel mensen voeren niet meer luzerne dan dat, en dan heb je het nog niet eens over de acceptabele verhouding (1.2-5:1).

Dan ben je niet goed geïnformeerd.

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:09

Moet je ook even uitleggen waarom dat zo is? :j


Je kunt ook grasbrok bij een grasdrogerij in de buurt halen , of een boer.
Is vele malen goedkoper dan de bekende merken
Enige nadeel vind ik van grasbrok is dat de voedingswaarde kan schommelen, niet elk perceel land word hetzelfde bemest.
dus is de voedingswaarde niet altijd even gelijk
Grasbrok beter wel weken in water. ik geef het straks ook weer aan die van mij.
Voor meer eiwitten geef ik ze er beide subli atleet bij :j

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:46

madamX schreef:
Mizora schreef:
In Nederland is een calciumoverschot niet gebruikelijk. In landen waar luzerne als voornaamste ruwvoer gevoerd wordt wel.

In principe kan je een halve kg luzerne of een hele kg bietenpulp (ongeweekt gewogen) per 5kg hooi voeren zonder dat je ook maar uit de optimale verhouding komt (1.5-2.5:1. Veel mensen voeren niet meer luzerne dan dat, en dan heb je het nog niet eens over de acceptabele verhouding (1.2-5:1).

Dan ben je niet goed geïnformeerd.


Informeer me dan correct. Want dit is wat ik om mij heen zie en dit is wat wetenschappelijke bronnen me vertellen. Maar als jij andere informatie heb dan zie ik daar graag onderbouwing van.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:01

Ik heb de afgelopen jaren in de winter wiesencobs van Marstall gegeven. Is hier goed verkrijgbaar, dus vandaar toen die gekozen. Gaf het altijd droog en nooit problemen mee. Oudste is 24, maar kauwt prima.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:19

Na alle soorten ruwvoer ( verschillend hooi, gehakselde producten en grasbrokken ) geprobeerd te hebben heb ik toch het meeste verandering gezien van de Fetura bij mijn oudje. Ze werd er ronder van en met fijn hooi had ze er dan ook een hooibuikje bij.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:06

Ik vind Fetura heel fijn. Ik voer het overigens wel nat, want droog vind ik het wat te stoffig en mijn haflinger eet daar ook vakkundig omheen :+
Maar het helpt goed in aanzetten. Ik gebruik het vooral voor de ondersteuning van de spieren, juist omdat het wat hoger in eiwitten staat.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Start grasbrok; healty herbs of agrobs fetura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:02

Ok...meeste ervaring dus met fetura...ga ik die toch eens proberen..

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:06

Ik heb voor mijn oude oma net een zak Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ) gekocht.
Is op basis van rijstzemelen, weinig suiker en zetmeel, veel eiwit en goed voor de spieren.
Is wel iets compleet anders dan grasbrok, maar wou het toch maar even delen. Misschien lijkt het je ook wel wat voor je pony :)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 19-09-17 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:06

Een grasdrogerij hier in de omgeving kan ik zo snel niet vinden...maar kan je daar ook terecht voor kleine hoeveelheden?
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 19-09-17 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:10

Pandora2 schreef:
Ik heb voor mijn oude oma net een zak Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ) gekocht.
Is op basis van rijstzemelen, weinig suiker en zetmeel, veel eiwit en goed voor de spieren.
Is wel iets compleet anders dan grasbrok, maar wou het toch maar even delen. Misschien lijkt het je ook wel wat voor je pony :)


Effe gekeken...Aangezien ik erg tevreden ben over de vitaminebrok die ik voer zoek ik echt iets alleen ter aanvulling van de eiwitten...maar bedank voor de info!

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:15

Vleddertje1 schreef:
Ok...meeste ervaring dus met fetura...ga ik die toch eens proberen..


Nog een vraagje...Ik wil het uit voorzorg liefst nat gaan voeren...maar hoe lang weken jullie van tevoren?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:19

Vleddertje1 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik heb voor mijn oude oma net een zak Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ) gekocht.
Is op basis van rijstzemelen, weinig suiker en zetmeel, veel eiwit en goed voor de spieren.
Is wel iets compleet anders dan grasbrok, maar wou het toch maar even delen. Misschien lijkt het je ook wel wat voor je pony :)


Effe gekeken...Aangezien ik erg tevreden ben over de vitaminebrok die ik voer zoek ik echt iets alleen ter aanvulling van de eiwitten...maar bedank voor de info!


Ik geef dezelfde vit brok als jij :D Die body builder verbetert de wat schrale bovenlijn in de winter.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:26

Ik geef dezelfde vit brok als jij :D Die body builder verbetert de wat schrale bovenlijn in de winter.[/quote]

Maar voer je dan niet dubbelop?? In de bodybuilder zijn ook nog eens flink vitaminen mineralen toegevoegd...krijg je daarin dan geen overdosis? Afhankelijk natuurlijk van hoeveel je voert...maar dan zou je echt gaan moeten rekenen

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:51

Ik geef de helft van de aangegeven dosis van beide. Oudere paarden kunnen wel wat meer hebben wat betreft vit en min. Beest doet het er prima op en is gemakkelijk voeren, die brokjes :j

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:09

Vleddertje1 schreef:
Vleddertje1 schreef:
Ok...meeste ervaring dus met fetura...ga ik die toch eens proberen..


Nog een vraagje...Ik wil het uit voorzorg liefst nat gaan voeren...maar hoe lang weken jullie van tevoren?

Half uurtje van tevoren is al genoeg. Ik zet het meestal voor het rijden klaar en dan is het na het rijden goed geweekt.