Te hooi en te gras; inspiratie-topic voor gras en ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Te hooi en te gras; inspiratie-topic voor gras en ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:19

Waar ik voorheen altijd ruwvoer op het oog kocht in de hoop dat het geschikt zou zijn, later dure analyses liet doen, nog weer later gewoon graszaadhooi kocht omdat dat arm was en ik onbeperkt kon voeren (maar later bleek dat ook dat erg suikerrijk kon zijn) en nu maar verschillende partijen laat analyseren en daar de beste uit kies (beperkte analyse via PAVO), denk ik:
Mmm.... wanneer ik gewoon meer kennis heb, kan ik die beter delen met mijn hooiboer, die erg bereid is 'het beste paardenhooi' te maken op zijn land. Dan zit ik aan de voorkant, in plaats van aan de achterkant alles te laten analyseren...

Ik ben gewoon erg benieuwd wie zich nog meer bezig houdt met deze materie en hoop op nuttige info, links en leesvoer. Wie beheert zijn land en doet bodem-analyse, wie laat juist de boel verwilderen, hoe kies je je ruwvoer, laat je een analyse doen?
Waarom kies je pertinent voor hooi, of juist pertinent voor voordroog.

- ik heb nu steeds geanalyseerde partijen van natuurland. Waarom? Omdat de voedingswaarde op dit moment redelijk aansluit bij wat ik nodig heb. Toch schiet het wat tekort wanneer je echt traint. Maar rijker is helaas best vaak op alle fronten rijker, en dus weer niet fijn voor sobere dieren. Mijn eigen gedachte is dat onbemest hooi dat in augustus pas geoogst wordt diverser is en in alle rust heeft kunnen uitbloeien. Toch blijkt de ene partij uitstekend, en ander juist weer te suikerrijk.
- ik heb nu altijd droog hooi ipv voordroog. Ik heb stofgevoelig paard en moet dus altijd natmaken of stomen. Voordroog zou dus praktischer zijn. Toch laat het idee me niet helemaal los dat het 'zuurder' is, en dus niet heilzaam is voor mijn eczemer en darmklantje. Het is echter ook voordeliger.
- ze grazen op land dat al jaren niet bemest is, zandgrond. Daar doen ze het best goed op.

Nog meer ruwvoer-freaks?! Het is de basis zeggen ze, dus valt vast genoeg over te mijmeren :Y)