[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:46

En zeer soepel en onhandig, ik vermoed dat die springschoenen ook niet lang leven. Kijk eens naar tteam/ttouch obstakels, die zijn er om paard zich beter bewust leren zijn van zijn/haar lijf. Goede smid zal een deel kunnen doen, maar op ongelijk terrein zullen de voeten regelmatig zeer dicht bij elkaar staan en dan blijft dat risico bestaan.
http://www.ttouch.com/horsePlayground.shtml voor de beschrijvingen, rest van de termen kan je negeren, principe is inmiddels overgenomen door tig trainers, belangrijkste is langzaam stap voor stap door/over het obstakel, niet ram stamp alles ligt ergens anders. Dat 1 pasje vooruit en stop, 1 opzij en stop, 1 achteruit en stop maakt dat paard moet opletten op jouw en lijf (want zonder goede lichaamsbeheersing lukt dit niet).

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:48

hier nog een meelezer, en sinds kort staat hier ook zo'n langharig monster in de wei :)
Voor wat betreft de luizen, zit er niet toevallig een koeienboer bij je in de buurt? Dan zou je eens kunnen vragen of ze pour-on gebruiken voor ontwormen. Mijn merrie had mijt en dat heeft super geholpen.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:05

Welkom Kinke en hallo allemaal, even over de luizen. Pour-on verbrandden ze bij mij van. Ook al hield ik ze binnen na opbrengen. Het is hier met gemak 44 graden.

Om 11u 's morgens.

In de schaduw...


Hondenmiddeltje tegen luizen durf ik niet te gebruiken. Van een babyluizenmiddeltje kreeg ze koliek.


Butox wat ik nu gebruik bij de pony's, werkt goed, het heeft alleen maandelijks herhaling nodig.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:02

Pour on moet je bij paarden ook niet in streep over de rug gieten, niet alleen van wege zon/regen, maar ook omdat je het niet onder het tuig wil hebben. Ik smeerde het 's avonds onder de manen (met zo'n kwastje in houder, houder past mooi dosis voor 1 pony in ook), hele probleem opgelost. 10ml voor shet, 20ml voor grote pony uitgaande van het advies op de fles voor dit soort beestjes en elke 4 weken herhalen.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 21:29

@Tamary, dat is dan een soort van hetzelfde als Butox denk ik, Dan los je een pipetje butox op in een liter water en sprayt het op hals, manen, kroep en sokken, en herhaal je het iedere 3 weken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:32

pour on heb ik in een spuitje gedaan, 10 ml op ieder been, 5 ml op de schoft en 5 ml op de staartaanzet. Niks van te zien :)

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 08:59

Dank voor jullie meedenken en suggesties. Springschoenen helpt bij het rijden, maar dat kun je in het land niet altijd om laten zitten denk ik. En ze trapte het ijzer in het land af.

Update 7 mei 2017

Ze doet het best goed op alleen voorijzers. Ik rijd weinig tochten door het bos om de stenige paden te vermijden en rijd voornamelijk dorpje en het recreatiepad en ik pak overal de bermen, hoe smal ook. Wel merk ik dat de met gegalvaniseerd rubber beklede Olov ijzers haar meer vrijheid en grondspeling gaven. Ze loopt gewoon minder lekker met deze dunne normale ijzers. Maar wat de smid al zei, je kunt haar niet voor eeuwig blijven beschermen, het is beter haar zolen te harden. Ik verlang in ieder geval heftig naar die plastic klittenbandijzers. Lijkt me een verademing voor haar met rijden.

Op het veldje raap ik voor het rijden altijd steentjes. Is gelijk een oefening want ik gooi die in de bosjes en dat is bij steentje 1 eng, maar bij steentje 3 is er geen reactie meer. Van die dingen.

Ik werk haar veel op het veldje. Als ik op het veldje werk is dat meestentijds met bit. Ik had gedacht dat ze én een hekel aan het bit zou hebben én een hekel zou hebben aan het werken in een "bak", maar dat is mijn eigen projectie op haar, want als ze heeft besloten die dag het veldje NIET eng te vinden, is het leuk trainen daar.

Na afloop rommel ik nog een beetje met haar, maar wat eruit moet is dat zij zich verzet als ik haar vraag van richting te veranderen. Dat doe ik door blokkeren en dat vindt ze toch zo ontzettend niet leuk. Dan moet ze of hoofdzwaaien, of piepen, of stuiteren, of allemaal tegelijk. Toch blijf ik het doen, want ik denk dat dit verzet eruit moet.

Wat er bij mij uitmoet is mijn inconsequente commando's geven. Ik betrap mezelf erop het een te vragen, maar het ander te bedoelen. Misschien een gevalletje alzheimer-light.

Afijn genoeg dus om aan te werken bij haar en bij mezelf.

https://www.youtube.com/watch?v=s0_-BlW9m9k

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:54

Aahhh wat leuk joh dat ze meteen komt als je fluit.
Goede vorderingen gemaakt en dat inconsequent zijn herken ik in mezelf ook hoor. Zolang je het zelf door hebt zal het ook verbeteren. Tinkers hebben idd consequentie nodig misschien zelfs ietsje meer dan een "gewoon" paard.
Paarden zijn fantastische leermeesters vind ik.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 09:56

Heb ooit bij Emiel Voest een cursus gevolgd, echt wel iets van 22 jaar geleden of zo en daar leerde ik hoe een paard je spiegelt. Bij mij is dat enorm. Kom je jezelf wel tegen! In mijn geval dan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:19

Ow, dat herken ik ook wel ja...ik betrap me er op dat ik wil dat 'ho' ook echt stilstaan is. Voor het oversteken van een weg of zo.
Maar ik betrap me er ook wel eens op 'ho-ho-ho rustig aan' te zeggen, als het te snel gaat...tsja :roll:
En dat spiegeltje...ja, zo mooi. Sommige mensen hebben aan een zakspiegeltje genoeg, en voor anderen is een passpiegel nog te klein.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:27

Mmm ik Zie bij ons op de wei heel veel paarden met spring schoenen. Dus zou t gwn proberen! Van die rubberen. Ze zijn goedkoop en lekker makkelijk schoon te maken. En als het niks is dan heb je iig een poging gedaan.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 12:49

Echt waar op de wei? Ik zal het onthouden, dank.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:50

miesnaom schreef:
Mmm ik Zie bij ons op de wei heel veel paarden met spring schoenen. Dus zou t gwn proberen! Van die rubberen. Ze zijn goedkoop en lekker makkelijk schoon te maken. En als het niks is dan heb je iig een poging gedaan.

Precies. Ze moeten niet knellen. En haar kootholte ontdoen van haar is sowieso fijn.
Ik denk trouwens echt niet dat ze luis hebben, maar mijt. Dat kan naast op de benen ook gerust in de manenkam gaan zitten.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 12:54

Wie weet idd ook mijt. Het spul dat ik heb, doodt alles wat kruipt, en weert alles dat vleugels heeft voor 3 weken.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:30


jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:10

Monique1963 schreef:
Heb ooit bij Emiel Voest een cursus gevolgd, echt wel iets van 22 jaar geleden of zo en daar leerde ik hoe een paard je spiegelt. Bij mij is dat enorm. Kom je jezelf wel tegen! In mijn geval dan.


Oh dat van die spiegel... Dat herken ik. Ik ben net sinds gisteren begonnen met les in loswerken en werken aan de lange lijnen volgens de Emiel Voest methode. Wat heb ik een spiegel voor gehouden gekregen door mijn bijrijdpaardje

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 16:24

Naskapower, dank voor je link, kende ik helemaal niet!

Iedereen bedankt voor de reacties. Morgen weer een updateje met filmpje, en dan de 18e,19e,20e ben ik een paar daagjes weg. Dus moeten jullie het zonder updates stellen. Maar dat haal ik daarna dan weer snel in, hoor.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:19

Monique1963 schreef:
....
Afijn genoeg dus om aan te werken bij haar en bij mezelf.

https://www.youtube.com/watch?v=s0_-BlW9m9k


Leuk dat ze zo goed reageert op dat fluitje :-)

Ik zou denk ik de maantop invlechten zodat ze wat meer kan zien? Dat invlechten heb je vast al wel eens gedaan maar is ze dan meer schrikkerig of ziet ze dan juist beter en kan 'gekke' dingen beter handlen ?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:29

Mijn Tinker/Fries kruising ben ik ook de maantop gaan invlechten bij het rijden, anders zitten die zware lokken in/op/voor zijn ogen. Ik maak gewoon een losse vlecht die ik onder de frontriem prop.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:10

Ik heb tijden lang met ingevlochten maantop gereden. En tijdenlang zonder. Het heeft beide zijn voordelen. Ingevlochten kan een paard meer zien en mogelijk relativeren. Niet ingevlochten zien ze minder en mogelijk ook minder gevaarlijke dingen. Maar zodra je draaft, waait de maantop vaak opzij langs de ogen en hebben ze toch volop zicht. Ik ben er niet uit wat beter is.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:04


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 00:03

Monique1963 schreef:
Ik heb tijden lang met ingevlochten maantop gereden. En tijdenlang zonder. Het heeft beide zijn voordelen. Ingevlochten kan een paard meer zien en mogelijk relativeren. Niet ingevlochten zien ze minder en mogelijk ook minder gevaarlijke dingen. Maar zodra je draaft, waait de maantop vaak opzij langs de ogen en hebben ze toch volop zicht. Ik ben er niet uit wat beter is.


Ik heb er ook eentje met een behoorlijk lange en volle maantop.
Tegenwoordig vlecht ik 'm altijd in. Als ze iets horen maar niet goed kunnen zien kunnen ze behoorlijk onzeker van worden.

Ben je er zeker van dat de maantop goed opzij waait bij Callas in draf? Ze heeft zo'n prachtige volle bos manen voorop :)

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:28

next update, 21 mei 2017

Het is hier al zomer en het gaat overwegend hartstikke fijn met Callas. Ik denk ook dat ze er wel plezier in heeft met me te werken. Als ze zou kunnen praten zou dit haar werkvoorkeurslijstje zijn:
1. Met stip op numero 1- het liefst op het terrein blijven en daar met het baasje en de "kudde" werken in de roundpenn.
2. In de roundpenn zonder "kudde" met baasje werken
3. Een goede 3e plaats - op het veldje met "kudde" werken als er geen spannende externe factoren zijn
4. op de vierde plaats - op het veldje zonder "kudde" als er geen spannende externe factoren zijn
5- bosritten, moet je toch van huis en dat is minder leuk, maar goed, dat kan best ok zijn als we moeilijke obstakels kunnen nemen en er koekjes tegenover staan










En met grote afstand op de 9.999.999e plaats, komen ritten waarbij mensendingen in het spel zijn. Mensendingen op het veldje of in de roundpenn zijn overwegend na een paar keer wel ok, dat is wel veilig. Maar ja, de grote boze mensen buitenwereld verandert iedere keer en je weet gewoon niet of dat een gevaar kan opleveren.

De scherpe kanten zijn er zoals ik hoopte wel af gelukkig. We deinzen, bibberen, springen, maar we schieten niet weg, we keren niet om om weg te vluchten en we gaan toch langs die enge dingen. Het rijdt echter niet ontspannen.

Ik moet alert blijven op waar ze van zou kunnen schrikken want je kunt op Callas niet zitten dromen of mijmeren want ze springt soms met een kattenrug of soms een meter opzij. Als je dan zat te suffen, lig je ernaast. En het alert blijven waarvan zij zou kunnen schrikken, is moeilijk, want ik zie vaak niet wat zij gevaarlijk vindt.

Dus ik moet alert blijven en vooruitdenken, ik doe wat Bruno me geleerd heeft, haar leider zijn met vooruitdenken, dus niet zitten miepdenken, maar kotsdenken (hahaha Bruno sprak coach uit als kots) Dus als leider moet ik de gevaren wel opmerken en dan kotsdenken om haar er voorbij te sturen.
Maar tuurlijk breng ik dat al onbewust op haar over en zo zitten we in een visuele cirkel.

Ik doe ook de ontspanningsoefeningen die Bruno me geleerd heeft. Dus bijv briesen. Daarbij haal je diep adem via je buik en dan maar uitblazend flopperen met je lippen. Werkt 9 van de 10 keer. Zij briest dan ook en laat vaak haar hoofd zakken. En soms zijn we minutenlang achter elkaar aan het briesen om beurten, hahaha, ik ben nog nooit betrapt, maar het moet er debiel uitzien. Ook probeer ik bij een schrik te lachen. Dat ontspant via mij en moet op haar dezelfde uitwerking hebben.

En hoewel ik toch iedere week een of twee keer een ritje door het dorpje maak, doe ik dat alleen om ons een kans te geven te blijven leren van die dingen. Ik doe het niet het voor mijn plezier. Wat ik dan wel voor mijn plezier doe, is met haar de dingen doen die zij goed kan en leuk vindt.

Dus hierbij een filmpje van mei 2017 met nog volle groene grazige lenteweides van een training die we allebei leuk vonden.
( @Henny-W. Hier had ik Callas' maantop bijv ingevlochten. Na het rijden heb ik hem uitgedaan omdat ze last van de vliegen had.)

In de categorie lmjk, "spring" ik soms met haar. Paar keer achter elkaar vindt ze leuk, maar dan is dezelfde "sprong" niet meer interessant, dus doe ik het maar twee of drie keer. Belangrijke verbetering is dat ze niet meer óp de balken gaat staan.

In de roundpen oefen ik even met jas uittrekken en op een paal gooien dat een big issue is geweest een klein jaar terug. Wel moet ze nog leren dat ze niet hoeft te wijken voor die jas zodra hij bij haar achterhand komt.

Ik rijd haar hier op het halster en de losse teugels die je ziet zijn van het schaarbit, dat is mijn paniekrem voor mocht het nodig zijn.

De roundpen heeft voordelen, maar ook een erg groot nadeel en dat is dat ie behoorlijk steil is. Aan hoe ik naar beneden stap kun je aan mijn lichaam zien hoe steil het is. Dat rijdt niet echt lekker en ik maak er dan ook "misbruik" van door af en toe haar op de moeilijkste/hoogste punt stil te zetten en dan een halve wending om de achterhand te vragen, bergafwaarts uiteraard, dat maakt het haar makkelijk die oefening te doen.
We kunnen ook al een beetje wending om de voorhand, al is die wel heel ruim... Het is allemaal niet dressuurmatig, meer kunstjes want ze krijgt altijd een beloning als ze het goed doet, maar ik ben er al erg blij mee omdat ze steeds beter eenzijdige kuithulpen begint te begrijpen.

Het volgen na het rijden gaat vaak goed, op het filmpje wat minder in eerste instantie, ze lijkt te denken, dude moet ik weer die heuvel op, forget it!

Ik laat haar mijn hand volgen om te flexen naar haar heup. Dat doet ze nu weer erg goed, dat is een poosje moeilijker geweest. Want ik heb haar dit het eerst geleerd. Toen ben ik met het wijken voor druk begonnen. En als ik soms flexen vraag, vindt ze het makkelijker om haar achterhand weg te draaien, immers ik sta bij haar achterhand dus dan zou ik ook wijken kunnen vragen, ja toch? Hoef je tenminste niet moeilijk te doen met je hals helemaal te buigen. Ja toch, niet dan?

Afijn, dit was weer een training met een gouden randje, waarbij we niet zijn geschrokken of zijn gevlucht.

https://www.youtube.com/watch?v=0UfOpFwMrfc

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:22

+:)+ ziet er geweldig uit. Je mag trots zijn op jezelf. Met plezier gekeken naar je filmpje. Morgen veel plezier en gros bisous voor jullie beiden.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:26

Monique, wat ook nog wel 's wil helpen is een leuk liedje gaan neuriën of zingen als je in de buurt komt van iets waarvan je weet dat er enge dingen staan waar Callas van zou kunnen gaan schrikken.

Zo'n roundpen die zo steil is rijd inderdaad niet makkelijk. Op ons vorige adres hadden we geen rijbak en reed ik altijd in een weitje waar ook een behoorlijk verloop in zat qua hoogte. Niet zo steil als bij jou maar toch ook echt wel een behoorlijk hoogteverschil. Best wel moeilijk voor de paarden om een constante balans te vinden.
Wel een mooie oefening op zo'n ongelijke terrein voor een sterkere achterhand is om een stukje achterwaarts te oefenen tegen de helling op :)

Verder vind ik Callas best al wel vooruit gaan. Het ziet er leuk uit op het filmpje.