Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 00:17

Graag jullie advies. Ik heb een 24-jarige dampige merrie die lucht zuigt. Ik zit nu te overwegen een luchtzuigerband te kopen, maar wil haar niet blokkeren wanneer ze een hoest-aanval krijgt.

https://www.ej.nl/stal-meer/verveling-o ... Tk5OS1PTkU

Ik zit te twijfelen, kunnen jullie me advies geven?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:26

Zo'n band is echt symptoom bestrijding, je moet gaan uitzoeken waarom ze luchtzuigt. Kunnen nogal wat oorzaken zijn van verveling, tot een maagzweer.
Laatst bijgewerkt door alice0cullen op 16-09-17 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:28

Hoe wordt ze gehouden en wat krijgt ze gevoerd?

Luchtzuigen is vrijwel altijd gerelateerd aan maag- en darmzweren/irritatie. Daar moet dan ook het voer op aangepast worden en ze moeten een periode op omeprazol (budgettechnisch is abler dan het meest betaalbaar. Minimaal 4 weken volledige dosis en dan over 3-4 weken verdeeld afbouwen).

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 04:44

Ze staat onder continue controle van een veearts, staat 10 uur per dag op stal en de rest buiten met haar maatje. Krijgt ad libitum hooi, driemaal daags onderhoudsbrok met de benodigde supplementen. Waarschijnlijk heeft het te maken met verveling, er zijn geen medische achtergronden behalve da dampigheid.

Nu alles beantwoord is, zou het fijn zijn als ik antwoord krijg op de vraag die ik stel, en niet op alles wat ik niet vraag ;-).

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 06:53

Ik heb geen ervaring met een dampig paard. Maar wel met een luchtzuig band. Toen ik mijn paard kocht is dat het eerste wat ik heb weggegooid, en gaat ook nooit meer om!
Mijn paard zoog gewoon met zo'n band door. Ook las ik verhalen dat zo'n band de stembanden en strottenhoofd kan beschadigen. Mijn paard heeft nu ook allemaal witte haren op de plek waar de band zat.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 07:32

Oeh, das niet best! Dat moeten we niet willen. Het lijkt me horror als mijn paard een hoestaanval krijgt en ze kan niet hoesten door dat ding...

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:17

Als ze zich verveeld zijn dingen als een lick-it en zo'n jollybal niet een beter idee dan? Of meer naar buiten maar neem aan dat die mogelijkheid er niet is.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 08:25

Ik zou er voor kunnen kiezen haar naar een andere stal te doen waar 24/7 buiten een optie is, maar daar kies ik bewust niet voor, ook gezien mijn andere paard. Dit is de beste combinatie van stal, locatie, prijs en voorzieningen.
Speeltjes en likstenen in de stal kijkt ze niet echt naar om. Een Himalaya vindt ze nog wel wat, maar als ze daar genoeg van heeft kiest ze weer voor zuigen, wat ze trouwens maar enkele keren per dag doet.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:38

Gewoon lekker laten zuigen, zo'n band doet meer kwaad dan goed. Luchtzuigen kunnen ze ook uit frustratie gaan doen als ze niet lekker in hun vel zitten. Of uit verveling als het eenmaal aangeleerd gedrag is.

Ik zou zo goed als mogelijk is de dampigheid behandelen, management aanpakken wbt het luchtzuigen. {voer aanpassen, afgestemd op het paard}
En eventueel rubber maken op de plekken waar ze zuigt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:50

Het is wel 100% zeker dat ze geen maagzweer heeft? (scope of behandeld met omeprazole om te kijken of ze daarvan opknapte?)

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:51

Wat is precies de reden dat je een band om wilt doen? Een paard krijgt van het luchtzuigen niks hoor hoogstens slijten de tanden sneller als ze zuigen door iets vast te pakken. En als ze het heel veel doen dan kunnen ze eraan verslaafs raken. Maar ze kunnen er bijv geen koliek of zo van krijgen. Iets wat veel mensen en zelfs dierenartsen nog steeds beweren..
Ik zou zeker geen band om doen. Dit is symptoombestrijding. Je paard heeft ergens last van en uit zich op deze manier. Het zuigen werkt rustgevend en pijnstillend omdat er endorfines vrij komen. Dacht dat die banden niet meer verkocht mochten worden omdat ze richting mishandeling gingen?? Het zuigen heeft bijna altijd als oorzaak verveling/stress of maagproblemen. Hoe heeft de dierenarts bepaald dat je paard naast dampig zijn niks mankeerd wat het zuigen verklaard? Is er een scopie van de maag gemaakt?? Alleen daarop kan je daadwerkelijk zien of ze maagproblemen hebben. Nog niet eens altijd. De mijne zoog op een gegeven moment bijna continu. Op scopie niks te vinden
Verandering van voer icm maagbescherming was de oplossing. Onbeperkt hooi dus de hele dag in een net of slowfeeder, zo min mogelijk tot geen krachtvoer. Veel buiten op de wei in een stabiele groep. Dus met zo min mogelijk stress. De mijne kan bijv niet tegen kuilvoer. Dan krijgt hij last van zn maag. Belangrijk dat de hele dag door kunnen eten. Maag maakt de hele dag door zuur aan. Zonder eten (bijv door uren op een paddock zonder eten) gaat zuur inwerken op de maag. Veel paarden krijgen bijv ook van brokken last van hun maag. De mijne krijgt dit dus ook niet meer. Als je paard verder niet gestresst is (zie je echt niet altijd) dan zou ik toch overwegen om bijv iets van maagbescherming te geven en te kijken of het zuigen minderd. Echt dingen uit gaan sluiten want ze doet dit met een reden. Ze voelt zich niet prettig. Die endorfines geven ook nog eens een lekker gevoel dus lekker verslavend. Die van mij was op een gegeven moment echt zo stones als een garnaal. Die heeft.echt af moeten kicken...

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:01

Ik zou beginnen met de brok eruit, zoek iets met zo laag mogelijk suiker (en het liefst ook zetmeel).

Eventueel kan je experimenteren met havens gastro, dat lijkt het voorgaande wat tegen te spreken (want wel echt een sportvoer met suiker en zetmeel) maar er zit een maagzuurremmende ingredient in waar sommige paarden echt baat bij hebben. En dat zit niet in de standaard laag suiker-zetmeel voeren.

Ik zou geloof ik eerst de gastro proberen en als stap 2 naar de laag suiker-zetmeel voeren kijken.

Luchtzuigbanden zijn ondingen. Enige lichte voordeel is dat ze slijtage van de tanden tegengaan. Wat bij een jong dier nog te overwegen kan zijn maar als dat niet heel belangrijk is dan zou ik het nooit gebruiken.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:23

Ik zou nooit nog zo'n band kopen... Ik heb mijn paard des tijds jaren er eentje aangehad wat heb ik daar spijt van!
Buiten het feit dat het niet hielp, ze zoog gewoon lucht met dat ding aan, is ze er ook een aantal keer bijna mee gestikt.
Ik heb twee soorten gehad, zo eentje met een 'pin' en eentje met ijzer aan twee kanten van de keel.
Ik vermoed ook dat het vanalles van binnen kapot heeft gedaan, want op latere leeftijd kon ze ook niet meer fatsoenlijk eten. (Lees: bij droogvoer bleef er vanalles hangen, kreeg ze slokdarmobstructies,... kon alleen hooi uit een slowfeeder en slobber eten. Tanden waren in orde, elk jaar nagekeken.)
Wist ik 15 jaar geleden maar beter! Had ze nooit zo'n ding aangehad. Het werkt niet en het geeft alleen maar problemen. Ze heeft daarna bijna 10 jaar zonder band gestaan, ze zoog echt veel lucht maar heeft nooit problemen gegeven.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:27

Niet zo een band kopen!...brrr. Ik zou een andere huisvesting zoeken met inloop stal en onbeperkt ruwvoer. Paddock Paradise bijvoorbeeld.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Dampig Paard dat Lucht Zuigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 23:00

Kijk dat zijn tips waar ik iets aan heb, dank allemaal!