Kwijlende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:41

We hebben een kudde van 3 paarden.
Ze zijn sinds kort met z'n allen aan het kwijlen. Niet zomaar Kwijlen, plasjes vallen uit de mond.

Vorig jaar hadden ze dit ook. Maar toen pas eind oktober.

http://www.horses.nl/artikelen/overmatig-kwijlen/

De paarden krijgen strook begrazing en gaan 2x de wei rond. 1e ronde niks aan de hand. Nu zijn we halverwege 2e ronde en kwijlen. Vorig jaar waren we al bijna rond met 2e ronde. Nu hebben we nog een halve wei gras...

Overal lees je. Onschuldig.
Maar het is toch schimmel. Hoe onschuldig is het daadwerkelijk? Ze zijn verder niet ziek. Alleen het kwijlen.

Staleigenaar ziet dat het heftig is. Maar is niet helemaal happig op maaien. Kan ie een halve wei gras weggooien. Dat snap ik ook.

Kunnen wij wat anders doen hiertegen? Of toch nog lekker paar weken lang laten kwijlen tot het keer aan de grond gaat vriezen?
Maken we ons teveel zorgen?

Dierenarts zegt overigens ook onschuldig. In de gaten houden. Advies was wel maaien. Maar wij willen even kijken naar andere oplossingen om met de staleigenaar mee te denken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:46

Ah slaframine denk ik. Heeft mijn tinker eens gehad echt naar en moet wel in gehandeld worden. Dieren van dat perceel afhalen en eens zien of de klaver daar aangetaste blaadjes heeft. Is op zich niet dodelijk maar ze kunnen zich er ellendig door voelen.

Koeien of schapen erover heen jagen en helaas maaien is anders de enige oplossing voor nu. Als ze het blijven eten kunnen de klachten wel steeds erger worden

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:52

En wat kunnen we doen om het volgend jaar te voorkomen?

De staleigenaar is best boers. Maar ziet wel in dat dit niet kan en probeert mee te denken. Ik moet niet aankomen met "nu maaien". Dan gaat ie dat niet doen. We zijn al zover dat ie inzit dat het echt aan het gras ligt.

Ben ook bang dat het maaien wordt.

Hebben schapen en koeien ook geen last van deze schimmel?

Ze staan overigens 12 uur op het gras. Daarna op de paddock met hooi. In de ochtend kwijlen ze dan ook niet.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 13-09-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:55

Gek genoeg herkauwers hebben er geen last van heeft da hier gezegd. Voorkomen kun je het niet. Behalve hopen op droog warm weer. Vochtige kou zorgt voor deze schimmels. Het zit alleen in klaver vooral.

Ik had er op het stukje wat ik gebruikte ieder jaar last van. Ook boer waar ik stond met een paardenhart kon het niet voorkomen. Behalve misschien heel veel gif gebruiken en klaver doodspuiten. Maar dan komt het toch meestal net zo hard weer terug.

Mijn tinker had er op een gegeven moment flink last van, kreeg het benauwd hoesten en zo maar ja die was ook stik allergisch. Boven bepaalde temperatuur en onder en bij droog weer geeft de schimmel nagenoeg tot geen last

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:57

Ik heb het ook gehad. Ik heb ze een poosje van dat stuk land gehad totdat het weer een poos heel droog weer was. Daarna er weer opgezet. Ik vond het ook zonde om te maaien.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:58

Meen je niet... Dan is het elk jaar een terugkomend probleem :(
Dat is echt wel balen. Dit jaar is er niet gespoten. Maar ervoor wel en toen ook kwijlen. Nog daarvoor weet ik niet. Toen stond ik er nog niet.


Ik vermoed niet dat het binnenkort een langere tijd droog gaat zijn :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:01

Hoe hoog is het gras nu? Te hoog de winter in laten gaan is ook niet zo best voor je gras. Het gaatbdood, slaat neer en geeft in het voorjaar veel slechter gras

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:03

Hoog! Dus laten staan is geen optie.
Het is echt uitgegroeid gras

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:07

Nee heb ik een kee noodgedwongen moeten doen omdat maaier niet op de wei kon komen ivm nattigheid, dat moet liefst voor januari op zijn gegeten. Of in ieder geval een stuk korter.

Dan heb je nu paar opties klaver dood laten spuiten door een loonwerker of de boer. Of maaien of schapen oid eroverheen jagen. Of geduld hebben duimen op droog lang weer. Of met een schep en een hoop geduld de wei doorlopen en alle aangetaste klaver weghalen, kun je grassparend doorgaan.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:10

Ik zal de opties eens bespreken met de staleigenaar :)
Hij staat er gelukkig wel open voor. Geen vervelende man hoor! Staat altijd klaar voor ons :)

Had gehoopt op een grandioos idee. Ik ben ook geen alwetend persoon

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:15

Ik ben door schade en schande en een hoop vragen wijs geworden is gewoon naar voor de dieren.

Je zou kunnen beginnen met besmette klaver zoeken. Voor zelfde geld is maar een strook besmet. Hoef je alleen dat te maaien en is de rest goed.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:32

Wij hebben dit een paar jaar geleden ook gehad, maar nu nergens meer last van. Dat kan dus ook.

Het komt meestal voor bij strookbegrazing, dus wij hebben de wei volledig opengegooid als oplossing. Daardoor konden ze zelf kiezen wat ze aten en hoefden we het niet weg te maaien. Paarden goed in de gaten gehouden, maar ze hebben er geen last meer van gehad.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:32

Ja dat is inderdaad wel slim.
Zonde om alles te maaien als het maar een strook is

Oei alles open gooien vind ik ook wel eng. Vreetzakken zijn het.
En ik heb een koudbloed die wat te zwaar is.
Ga er even over nadenken. Alles open en korter erop kan natuurlijk ook.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:45

Zou het volgend jaar helpen om het eerder wel te maaien? Geen idee hoor, maar ik heb het idee dat dit eerder voorkomt bij lang nat gras ( waar dan dus die klaver tussen zit) dan bij kort gras. Dan kan de boer het misschien nog wel hooien, dubbel profijt...

Voor dit jaar lijkt het me inderdaad toch het beste om de wei ( voor een deel) open te gooien, ze staan er toch "maar" 12 uur op. Je kan het in elk geval proberen en als je paard te dik wordt daardoor kan je altijd weer verder kijken of het anders op te lossen is.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:37

Ik lees dat het om een schimmel gaat. Komt de reactie vanuit de maag/darmen of meteen in de mond? Ontstaat het kwijlen doordat de slijmvliezen in de mond in contact komen met de schimmel? Anders zou je de schimmel kunnen proberen te neutraliseren met een mycotoxinebinder en/of humus. Dit kun je aan de brokken/muesli/slobber van je paard toevoegen.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:10

Nessa schreef:
Ja dat is inderdaad wel slim.
Zonde om alles te maaien als het maar een strook is

Oei alles open gooien vind ik ook wel eng. Vreetzakken zijn het.
En ik heb een koudbloed die wat te zwaar is.
Ga er even over nadenken. Alles open en korter erop kan natuurlijk ook.



Graasmasker om dan een idee?
Denk dat dit voor de boer de meest fijne oplossing zou zijn. Hoe de paarden er op reageren kan je later altijd nog weer beslissen om toch te gaan maaien..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:15

Wij hebben dit probleem ook, maar afgezien van dat het er een beetje stom uit ziet lijken de paarden er niet echt last van te hebben.

Ik zorg wel dat ze na het grazen lekker hooi kunnen eten, dan kunnen ze ergens naartoe met al dat vocht en lijkt het al minder erg.

Het kan verder toch geen kwaad?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:25

@ Koper: voor mijn paard is dat nu onderweg naar mij. Had ik al besteld :)

@ nontie: ja dat is waar! Ik ga het eens in de groep gooien

@ gypsy: dat vraag ik mij dus af. Gezond kan het niet zijn. En om ze nou nog wekenlang schimmel te laten eten. Daarom heb ik ook al een mycotoxinebinder gekocht.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:32

Ik zou bij een paard dat zo overmatig kwijlt niet echt een graasmasker durven te gebruiken. Straks kan hij niet voldoende kwijl kwijt en wordt het paard alleen maar beroerder. Sterkte ermee hoor!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kwijlende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:53

Grasmasker wil ik ook niet doen hoor. Dan liever in de middag al op de paddock zetten.

Vandaag zijn ze niet het gras op gegaan. Nu weet ik niet omdat het land te nat is of toch om het kwijlen. Rest van de paarden op andere landjes heeft ie wel laten staan namelijk.

De carbonklei ging er iig goed in vandaag :)