Hoe buitenbak verlichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 14:43

Hoi bokt!
We willen graag verlichting aanbrengen in de buitenbak, maar zitten nu even met het hoe- en wat. Het liefst willen we kantelbare palen, zodat de buren niet uitkijken op lichtmasten. Dan kunnen we wanneer we willen rijden gewoon die masten omhoog doen, lampjes aan en rijden maar. Maar wat is wijsheid? De bak is 20x40 ongeveer, hoeveel lampen heb je dan nodig en wat voor soort? Is oplaadbare lampen handig of beter gewone, en wat voor soort? Hoe hoog moeten ze hangen? Hoe veel hebben we er nodig? Ik dacht zelf misschien aan houten palen als een soort van hefboomsysteem maken en dan met een soort bouwlamp erop, maar misschien heeft iemand wel een beter idee!

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:50

Ik heb aan de lange zijn van mijn 20x40 rijbak 2 lantarenpalen staan. Daarop zitten 2 gaslampen die moeten opwarmen. werkt prima mijn palen zijn niet kantelbaar ze zijn niet zo hoog

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:54

eerst even navragen of je dit zomaar mag van de gemeente. dit is namelijk niet altijd zomaar toegestaan om te plaatsen.

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:01

StalNollie schreef:
eerst even navragen of je dit zomaar mag van de gemeente. dit is namelijk niet altijd zomaar toegestaan om te plaatsen.

Vaste masten hebben andere regels dan kantelbare of telescoopmasten.

Maar even voor de beeldvorming van TS:
Wij hebben twee masten van 6mtr hoog aan de lange zijde met op elke mast twee schijnwerpers met SON-T 400W lampen.

Let erop dat je armaturen met ASYMMETRISCHE bundel neemt, dat geeft geen verblinding naar je omgeving. Dat hebben wij helaas niet.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:08

ik volg even

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:50

ikke schreef:
StalNollie schreef:
eerst even navragen of je dit zomaar mag van de gemeente. dit is namelijk niet altijd zomaar toegestaan om te plaatsen.

Vaste masten hebben andere regels dan kantelbare of telescoopmasten.

Maar even voor de beeldvorming van TS:
Wij hebben twee masten van 6mtr hoog aan de lange zijde met op elke mast twee schijnwerpers met SON-T 400W lampen.

Let erop dat je armaturen met ASYMMETRISCHE bundel neemt, dat geeft geen verblinding naar je omgeving. Dat hebben wij helaas niet.


Bedankt voor de antwoorden allebei! We gaan er vanuit dat we inderdaad niet zomaar hoge palen mogen aanbrengen, vandaar dat we ook iets kantelbaars willen zodat ze enkel omhoog staan als we gaan rijden. Lantaarnpalen is dus niet zomaar een optie, tenzij we een mooi takelsysteem oid bedenken maar daar zijn lantaarnpalen waarschijnlijk te zwaar voor. Interessant, zo'n telescoopmast Ikke! Kan je dat relatief eenvoudig omhoog doen en naar beneden halen?
Ik ga me even inlezen over die lampen, want ik heb er niet veel verstand van.

Is 6 meter trouwens hoog genoeg, of heb je dan veel last van lampen die in je ogen schijnen?

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:06

badeendje schreef:
ikke schreef:
Vaste masten hebben andere regels dan kantelbare of telescoopmasten.

Maar even voor de beeldvorming van TS:
Wij hebben twee masten van 6mtr hoog aan de lange zijde met op elke mast twee schijnwerpers met SON-T 400W lampen.

Let erop dat je armaturen met ASYMMETRISCHE bundel neemt, dat geeft geen verblinding naar je omgeving. Dat hebben wij helaas niet.


Bedankt voor de antwoorden allebei! We gaan er vanuit dat we inderdaad niet zomaar hoge palen mogen aanbrengen, vandaar dat we ook iets kantelbaars willen zodat ze enkel omhoog staan als we gaan rijden. Lantaarnpalen is dus niet zomaar een optie, tenzij we een mooi takelsysteem oid bedenken maar daar zijn lantaarnpalen waarschijnlijk te zwaar voor. Interessant, zo'n telescoopmast Ikke! Kan je dat relatief eenvoudig omhoog doen en naar beneden halen?
Ik ga me even inlezen over die lampen, want ik heb er niet veel verstand van.

Is 6 meter trouwens hoog genoeg, of heb je dan veel last van lampen die in je ogen schijnen?

6mtr is goed, maar iets hoger is wel fijner. hoger dan 8mtr is in deze opstelling niet echt zinvol.

Telescoopmasten worden vaak op op leger- en brandweerauto's gebruikt. Kwestie van zoeken op internet en een beetje mazzel hebben dat je ze niet te duur op de kop tikt. Geen spul wat je op elke hoek van de straat vindt, maar kom je het tegen, zeker overwegen!
https://link.marktplaats.nl/m1177186494
Niet het beste voorbeeld maar meer staat er even niet op marktplaats maar dan heb je een idee.

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:11

Wij hebben 1 telescopische mast, ik denk dat als je echt mooi licht wil je er 2 moet hebben. Maar ik vind het ideaal. Kost wel wat kracht om op te draaien, maar wij hebben ook een behoorlijke bak erop laten maken. Dat zou lichter moeten kunnen.
http://www.elektrodump.nl/nl/schuifmast ... kmast.html Dit is het idee van de mast, maar volgens mij is de onze wel iets lager.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 23:10

ikke schreef:
6mtr is goed, maar iets hoger is wel fijner. hoger dan 8mtr is in deze opstelling niet echt zinvol.

Telescoopmasten worden vaak op op leger- en brandweerauto's gebruikt. Kwestie van zoeken op internet en een beetje mazzel hebben dat je ze niet te duur op de kop tikt. Geen spul wat je op elke hoek van de straat vindt, maar kom je het tegen, zeker overwegen!
https://link.marktplaats.nl/m1177186494
Niet het beste voorbeeld maar meer staat er even niet op marktplaats maar dan heb je een idee.


Zoiets is echt ideaal met een lier! Ik ga dit even voorleggen. Zitten we alleen met een object dat 6m lang is, hoe vervoer je zoiets. Ik zag op marktplaats ook een kantelbare lantaarnpaal, maar vraag me af of ik dat in mijn eentje omhoog kan hijsen zonder lier.

@kamsel, hoe werkt dat ding precies, draai je steeds een nieuwe laag vast ofzo? Ziet er ook interessant uit maar ik zie even niet precies hoe het nou werkt :o?

Zetten jullie de palen op de korte of lange zijde? Mij leek de korte het meest logisch?

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:00

badeendje schreef:
ikke schreef:
6mtr is goed, maar iets hoger is wel fijner. hoger dan 8mtr is in deze opstelling niet echt zinvol.

Telescoopmasten worden vaak op op leger- en brandweerauto's gebruikt. Kwestie van zoeken op internet en een beetje mazzel hebben dat je ze niet te duur op de kop tikt. Geen spul wat je op elke hoek van de straat vindt, maar kom je het tegen, zeker overwegen!
https://link.marktplaats.nl/m1177186494
Niet het beste voorbeeld maar meer staat er even niet op marktplaats maar dan heb je een idee.


Zoiets is echt ideaal met een lier! Ik ga dit even voorleggen. Zitten we alleen met een object dat 6m lang is, hoe vervoer je zoiets. Ik zag op marktplaats ook een kantelbare lantaarnpaal, maar vraag me af of ik dat in mijn eentje omhoog kan hijsen zonder lier.

@kamsel, hoe werkt dat ding precies, draai je steeds een nieuwe laag vast ofzo? Ziet er ook interessant uit maar ik zie even niet precies hoe het nou werkt :o?

Zetten jullie de palen op de korte of lange zijde? Mij leek de korte het meest logisch?

Nee, de lagere masten zet je twee op de korte zijde. Wil je bij A en C je mast, dan moet je echt richting 10mtr en meer om het fatsoenlijk uit te lichten en dan nog geeft het een mager resultaat, vind ik.

De mast in het voorbeeld van Kamsel is soort van hetzelfde. Zeker te overwegen.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:04

Wij hebben een kantelbare mast met een LED lamp er op.

Mast zelf ontworpen en laten lassen bij een plaatselijke metaalwerker. Flink contragewicht er aan zodat hij makkelijk te kantelen is en dus door 1 persoon te hanteren.

Wij hebben er onder een buitenstopcontact zitten. De lamp halen we dus elke keer er af, hangen we binnen als we hem niet gebruiken. Voor gebruik op de paal vast zetten, paal omhoog en borgen, stekker er in en rijden maar.

1 lamp is te doen, alleen is het in het begin wennen. Het is wat schemer, vooral achterin de bak. Maar de paarden (van relaxte haflinger tot springerige KWPN'er) lopen er allemaal prima in.

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:06

LL, ze zitten in elkaar, als je dan gaat draaien, draai je de binnenste omhoog, zal even kijken of ik straks een foto kan maken.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:07

Wij hebben zo onze bak verlichting alleen bij de a en de c zijn ze iets hoger en bij de andere letters zijn ze weer iets lager.
Afbeelding

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:09

Ik volg even, wij hebben sinds kort ook een groot omgezet geel stuk die ik nog wel eens verlicht zou willen hebben. Aan de lange zijde staat op ongeveer 5 meter afstand een grote hal, mijn bedoeling is om als het mag van de verhuurder daar lampen aan te maken op hoogte.
Zou dit nuttig kunnen zijn en zo ja welke verlichting kan ik daar dan voor gebruiken ?

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:39

curly2day schreef:
Ik volg even, wij hebben sinds kort ook een groot omgezet geel stuk die ik nog wel eens verlicht zou willen hebben. Aan de lange zijde staat op ongeveer 5 meter afstand een grote hal, mijn bedoeling is om als het mag van de verhuurder daar lampen aan te maken op hoogte.
Zou dit nuttig kunnen zijn en zo ja welke verlichting kan ik daar dan voor gebruiken ?

Ligt eraan hoe hoog de schuur is waar je de lamp aan op kunt hangen. Maar als de wand hoog genoeg is, zeg 5 a 6 mtr, zou je met drie of vier Tempo SON-T 400 lampen de boel prima moeten kunnen verlichten.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 15:39

MarliesV schreef:
Wij hebben een kantelbare mast met een LED lamp er op.

Mast zelf ontworpen en laten lassen bij een plaatselijke metaalwerker. Flink contragewicht er aan zodat hij makkelijk te kantelen is en dus door 1 persoon te hanteren.

Wij hebben er onder een buitenstopcontact zitten. De lamp halen we dus elke keer er af, hangen we binnen als we hem niet gebruiken. Voor gebruik op de paal vast zetten, paal omhoog en borgen, stekker er in en rijden maar.

1 lamp is te doen, alleen is het in het begin wennen. Het is wat schemer, vooral achterin de bak. Maar de paarden (van relaxte haflinger tot springerige KWPN'er) lopen er allemaal prima in.


Dit klinkt ook goed, heb je hier een foto van?

Kamsel, ben benieuwd! Lijkt me inderdaad zwaar als je al een stuk de lucht in hebt, maar zou ik even moeten testen.

Ikke, ik zit me te oriƫnteren op lampen, je bedoelt dit met assymetrische lichtbundel? klik

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:46

Ga ik proberen aan te denken om die voor je maken straks!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 18:11

MarliesV schreef:
Ga ik proberen aan te denken om die voor je maken straks!

Oh super, bedankt! *\o/*

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:33

badeendje schreef:
Ikke, ik zit me te oriƫnteren op lampen, je bedoelt dit met assymetrische lichtbundel? klik

Yep. Plaatje klopt niet met de beschrijving, maar de beschrijving is juist.

Dit voorbeeld heeft een HPI-T lamp. Het is een persoonlijke keuze of je het witte HPI-licht prettig vindt of liever het wat koperkleurige SON licht hebt.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 18:53

Oh, zucht, ik heb op de site lopen klikken, ik bedoelde inderdaad een SON-T lamp. Top, dan weet ik dat alvast. Moeten we even kijken of we daarvoor stroom kunnen aanleggen, anders moeten we toch voor wat oplaadbaars gaan, maar denk dat we wel wat kunnen regelen.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:56

badeendje schreef:
MarliesV schreef:
Ga ik proberen aan te denken om die voor je maken straks!

Oh super, bedankt! *\o/*


Shame shame maar denk er nu pas aan. Ga een herinnering in mijn telefoon zetten voor morgen!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:19

ikke schreef:
curly2day schreef:
Ik volg even, wij hebben sinds kort ook een groot omgezet geel stuk die ik nog wel eens verlicht zou willen hebben. Aan de lange zijde staat op ongeveer 5 meter afstand een grote hal, mijn bedoeling is om als het mag van de verhuurder daar lampen aan te maken op hoogte.
Zou dit nuttig kunnen zijn en zo ja welke verlichting kan ik daar dan voor gebruiken ?

Ligt eraan hoe hoog de schuur is waar je de lamp aan op kunt hangen. Maar als de wand hoog genoeg is, zeg 5 a 6 mtr, zou je met drie of vier Tempo SON-T 400 lampen de boel prima moeten kunnen verlichten.


Ik ben bang dat ze niet zo hoog kunnen helaas.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lamp is van de achterkant gemaakt maar dan kan je zien wat we er bij aan hebben gemaakt (blanke metaal) om hem op de paal te bevestigen.

Paal is een meter of 4, steigerbuis.
Rest is paddock hoogte dus denk zo'n 1,40. Totaal dus met lamp zo'n 5,5 mtr hoogte.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:44


Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Hoe buitenbak verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 13:13

Tjee wat super gaaf Marlies, bedankt allemaal! Hier kunnen we zeker wat mee :)