Discriminatie van blinden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:56

Citaat:
Drogisterijketen Kruidvat heeft een blinde vrouw gediscrimineerd door haar niet te begeleiden tijdens het winkelen, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens.

De vrouw vroeg de medewerkers van Kruidvat om haar aan de arm door de winkel te begeleiden. Kruidvat wees dit verzoek af en stelde voor om de gewenste producten voor de vrouw te verzamelen aan de hand van een boodschappenlijstje. De vrouw weigerde dit omdat zij zo zelfstandig mogelijk wilde winkelen.

De wens van de blinde vrouw om zo zelfstandig mogelijk te kunnen winkelen, sluit aan bij het uitgangspunt van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.

Volgens Kruidvat was het verzoek van de vrouw praktisch niet uitvoerbaar, onder meer vanwege veiligheid van de medewerkers.


Wat vinden jullie? Heeft het Kruidvat hier te kort geschoten of zouden alle winkels ten allen tijde mensen beschikbaar moeten hebben om blinde of op een andere wijze gehandicapte mensen te begeleiden?

Hier is de uitspraak te vinden: https://www.mensenrechten.nl/publicatie ... 104/detail
Laatst bijgewerkt door Dani op 13-09-17 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link naar uitspraak toegevoegd.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:09

Als ze de producten verzamelen voor de blinde vrouw aan de hand van een boodschappenlijstje is dat toch hele netjes? Dat die mevrouw dat vervolgens geen fijne oplossing vindt en het persee op haar manier wil, dan is dat toch geen discriminatie, maar keuze van de mevrouw zelf?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:11

Als ze zelfstandig wilde winkelen had ze dat ook online kunnen doen. Ik vind de geboden oplossing van de Kruidvat netjes, en de uitspraak onzin.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:13

Ik vind de kruidvat voor niet blinden al een drama om doorheen te lopen, ik snap dat een blinde persoon echt moeilijk door die winkel heen komt. Het is altijd zo vol en druk. Vind het aanbod van de Kruidvat wel heel netjes, maar ik snap van de vrouw ook wel dat ze graag zelfstandig(er) wil kunnen winkelen. Maar daar is mijn inziens de Kruidvat gewoon niet de geschikte winkel voor.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:13

Ik denk ook niet dat winkels zo kunnen anticiperen op zulke specifieke klant-wensen. Vaak is het personeel al druk genoeg met hun gebruikelijke taken. Misschien stom, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen kunnen, en wat je niet kunt moet je zelf oplossen (door iemand mee te nemen naar de winkel bijvoorbeeld) en niet je probleem doorschuiven naar een andere partij.
Wat nou als de winkelmedewerker haar niet goed begeleid zou hebben en mevrouw had zich enorm bezeerd aan een stelling. Dan is het hun schuld.
Nee, ik snap het wel van de kruidvat

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:13

Oef, dat vind ik een moeilijke. Naar mijn mening heeft kruidvat een mooi aanbod gedaan om de spulletjes te verzamelen. Moet dan iemand van het personeel een wildvreemde persoon bij de arm nemen en deze persoon verbaal de winkel door gaan lopen? Er is al vaak geen sprake van overbezetting in dit soort winkels. Moet dan het winkelpersoneel vertellen, nu zijn we bij de shampoo, de antiroos shampoo staat links, de kleurshampoo in het midden en de glans shampoo rechts. Aan de andere kant van dit pad vind u de tandpasta's. Links de untrawhite enz enz?
Ik heb zelf jaren met mensen met een beperking gewerkt. Vaak merk ik dat deze mensen zo zelfstandig mogelijk proberen te zijn maar moet dit dan ten koste gaan van iemand anders?
Voorbeeld hiervan, een verstandelijk gehandicapte dame durfde de taxibus niet in. Elke keer als mevrouw meemoest duurde dat minstens een kwartier voordat mevrouw de bus in durfde. Mevrouw reisde ten minste elke week. Moet dan de taxi elke keer maar geduldig wachten en vervolgens overal te laat komen, daarbij de ene boete over de andere oplopend?
Er zijn denk ik beperkingen aan wat je van je medemens mag verwachten. Ik heb zelf ook een jaar in de rolstoel gezeten en als ik wilde gaan winkelen vroeg ik iemand mee van het gezin. Ik ging niet aan winkelpersoneel vragen of ze me de winkel door wilde duwen.

Naar mijn mening mag je dus verwachten van een winkel dat die zo ingericht is dat mensen met een beperking ook door de winkel kunnen maar mag je niet verwachten dat winkelpersoneel zich als begeleider opstelt. Hoe dit wettelijk in elkaar zit weet ik niet maar ik ben het met de uitspraak van het college van rechten niet eens.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:13

hmmm... Lastig. Ik voel echt voor de blinde vrouw, en ik snap haar wens om zo zelfstandig mogelijk te zijn.

Ik vind op zich wel dat de medewerker een goed alternatief heeft geboden. Ik ben wel benieuwd hoe dit oordeel is verlopen, weet iemand hoe dat werkt? Is er dan een zitting ofzo?

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:14

Ze hebben een alternatief aangeboden, als die vrouw dit niet wil moet zij naar mijn mening zelf voor iemand zorgen die haar begeleid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:16

Ze wil "zelfstandig" winkelen en eist dus dat er ten alle tijden iemand beschikbaar is om haar aan het handje door de winkel te voeren. Dat is een ironische paradox.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:16

Hmmm lastig. Ik begrijp dat ze liever zelf de producten uit het schap haalt.

Maar het moet op dat moment wel praktisch uitvoerbaar zijn voor het personeel.

Nu weten we natuurlijk verder niets over waar de winkel in Nederland is, hoe druk het was en meer van dat soort dingen.
Als het rustig was is een dorp waar weinig diefstal plaatsvind dan zal het best kunnen. Op een drukke zaterdag middag in Utrecht is het wellicht niet handig voor het personeel.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:18

Wat ontzettend stom zeg. Kruidvat gangpaadjes zijn small en staan vol met dingen waar je makkelijk tegenaan botst. (Naar mijn ervaring) en om dan te verwachten dat het personeel de tijd heeft om jou de hele winkel door te begeleiden.. Er zijn nog meer klanten in zo'n winkel, die moeten ook geholpen worden. Kijk als ze het personeel konden missen oke. Maar ik vind de oplossing van de kruidvat juist erg goed én klantvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:18

Aan de ene kant snap ik de kruidvat (ik kan niet opmaken of het een super drukke dag was of niet, maar in het weekend is personeel nou eenmaal drukker dan doordeweeks), dat ze aanbieden om de producten te verzamelen. Is voor de winkel de makkelijkste en snelste manier.

Maar aan de andere kant snap ik de blinde mevrouw nog beter. Als ik voor een deo/ parfum/ smeerseltje ga winkelen wil ik het product kunnen ruiken en voelen en vergelijken (ook qua prijs). Dat kan niet als je er niet zelf naast staat. Dus als de mevrouw deo/ parfum/ een smeerseltje nodig heeft moet ze exact opschrijven welke ze wilt maar als ze dat nog niet weet of eens wat anders wilt dan wordt het moeilijk. Een winkel hoort normaliter gewoon personeel beschikbaar te hebben om mensen te helpen, en dat kan ook helpen zijn door iemand door de winkel te begeleiden. Ik vind het verzoek dus niet eens heel raar van de vrouw. Hoe vaak zie je wel niet dat een winkelmedewerker met een ''normale'' klant een hele winkel doorgaat het boodschappenlijstje afwerken en overal vragen over beantwoorden? En waarom was de veiligheid van de medewerkers in gevaar? Bedreigde de blinde vrouw de medewerkers met haar stok? Had ze haar geleide hond ook leren dreigen/ aanvallen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:19

Ik snap de mevrouw in kwestie ook wel, maar eigenlijk is het haar eigen taak om begeleiding te voorzien als ze dat nodig acht. Het is een net aanbod van het kruidvat om de spulletjes te verzamelen en niet doenbaar om een personeelslid een halfuur of langer te laten spenderen om mevrouw door de winkel te begeleiden. daarvoor is er in een winkel simpelweg geen tijd voor, er zijn spullen die moeten uitgestald worden, kassa's bemand, andere klanten, invallen voor elkaars pauze's etc...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:23

Kuggur schreef:
Ze wil "zelfstandig" winkelen en eist dus dat er ten alle tijden iemand beschikbaar is om haar aan het handje door de winkel te voeren. Dat is een ironische paradox.


Het is uiteraard hoe deze vrouw het ervaart....

Ik ging vroeger altijd met mijn Oma winkelen. Ze wilde dat zelf doen. Met de auto haar ophalen, naar het winkelcentrum. De boodschappen kon ik vaak ook uit de schappen halen.(te hoog, te laag)

Feitelijk was het veel makkelijker mij een boodschappenlijstje te geven en dat ik dat dan langs bracht.
Maar dat wilde ze liever niet. Dit was nog een stukje onafhankelijkheid.

Ik snap het gevoel dus wel.

Alleen moet het wel praktisch uitvoerbaar blijven.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:28

en ja hoor; Nederland zou Nederland niet zijn als we niet compleet doorslaan in het politiek correct zijn.

Aan die eerste zin moge het duidelijk zijn dat ik het een belachelijke zaak vind. Ik begrijp de wens van de blinde vrouw, maar neem dan zelf iemand mee om je te begeleiden; bv een vriendin/vriend/partner; stuk gezelliger ook nog.
Als ze nu 1 specifiek dingetje moest hebben, wat nog geen 4 min kost om te pakken, dan was begeleiding van het kruidvat personeel vragen zeker niet te veel geweest. Maar op je dooie gemak de winkel door om te winkelen; daar heeft dat personeel toch helemaal geen tijd voor. Wie weet waren er zelfs maar 2 medewerkers aanwezig en was het druk in de winkel, dan zit je er niet op te wachten dat 1 van de 2 misschien wel een half uur met iemand rondloopt.

Het voorstel van de kruidvat was meer dan redelijk, aangezien het gevraagde alles behalve praktisch was.

Dus nee, niet terecht dat hier een rechtszaak van gemaakt is, waarin de vrouw nog in het gelijk wordt gesteld ook nog.

Er zullen wel steeds meer van dit soort rechtszaken volgen vermoed ik; onder de noemer discriminatie kun je je blijkbaar om een scheet al gediscrimineerd voelen en een rechtszaak winnen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 12-09-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:29

tsja als ik als ziende vraag welke mascara mij het beste zou passen gaan ze ook mee naar de mascara om me dingen uit te leggen en te laten zien en voelen, dus waarom een blinde vrouw niet. Beetje medegevoel tonen aan je medemens doet geen zeer en kan zeker geen kwaad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:31

Mijn zwager zit in een rolstoel waardoor een bezoek aan t kruitvat sowieso al praktisch onmogelijk is. Moet hij dan ook maar de discriminatie kaart trekken?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:31

Kuggur schreef:
Ze wil "zelfstandig" winkelen en eist dus dat er ten alle tijden iemand beschikbaar is om haar aan het handje door de winkel te voeren. Dat is een ironische paradox.


ook dat idd :+

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:34

speurneusc schreef:
tsja als ik als ziende vraag welke mascara mij het beste zou passen gaan ze ook mee naar de mascara om me dingen uit te leggen en te laten zien en voelen, dus waarom een blinde vrouw niet. Beetje medegevoel tonen aan je medemens doet geen zeer en kan zeker geen kwaad.


Volgens mij hebben ze bij de Kruidvat geen mensen die je (kunnen) vertellen welke mascara het best bij je past hoor...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:35

Nou Euh... die is zwart, die is blauw en die is bruin ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:35

NatasjavE schreef:
Kuggur schreef:
Ze wil "zelfstandig" winkelen en eist dus dat er ten alle tijden iemand beschikbaar is om haar aan het handje door de winkel te voeren. Dat is een ironische paradox.


Het is uiteraard hoe deze vrouw het ervaart....

Ik ging vroeger altijd met mijn Oma winkelen. Ze wilde dat zelf doen. Met de auto haar ophalen, naar het winkelcentrum. De boodschappen kon ik vaak ook uit de schappen halen.(te hoog, te laag)

Feitelijk was het veel makkelijker mij een boodschappenlijstje te geven en dat ik dat dan langs bracht.
Maar dat wilde ze liever niet. Dit was nog een stukje onafhankelijkheid.

Ik snap het gevoel dus wel.

Alleen moet het wel praktisch uitvoerbaar blijven.

Natuurlijk gaat het erom hoe deze vrouw het ervaart. Maar "discriminatie " kun je het niet noemen. Ze wordt niet anders behandeld als andere klanten, buiten dat haar een gratis extra service wordt aangeboden. Die ze niet goed genoeg vindt.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:38

Wel lastig, sommige zeggen dan neem je toch iemand mee, maar wie weet heeft ze niemand of bijna niemand. Moet de dan maar wachten tot een ander mee kan?

Ik vind alleen de kruidvat wel echt een rot winkel qua indeling. Je kunt er ook echt eigenlijk niet met een kinderwagen naar binnen, zelfs persoon langs persoon past soms amper.

Vond mensen zijn soms ook in andere dingen heel goed, misschien als ze een keer of een paar keer begeleid was kon ze het daarna zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:41

speurneusc schreef:
tsja als ik als ziende vraag welke mascara mij het beste zou passen gaan ze ook mee naar de mascara om me dingen uit te leggen en te laten zien en voelen, dus waarom een blinde vrouw niet. Beetje medegevoel tonen aan je medemens doet geen zeer en kan zeker geen kwaad.


Maar even wat uitleggen over mascara of iemand begeleiden. Wat voor lijst had die vrouw wel niet? Als ze 15 verschillende dingen nodig heeft ben je al even bezig met alles uit te leggen en mevrouw te begeleiden. Hadden ze net levering? Want dan staan de gangen (nog) voller en moet dat zo snel mogelijk weg. Als het enkel is voor wat shampoo had ik mevrouw wel mee genomen, maar moest zo iemand bij mij in de winkel komen met een lijstje waar je toch wel een half uur zoet mee bent, nou ja, sorry. Het is gewoon druk en ik wil ook graag op tijd naar huis. En dan hoor ik nu al bokkers denken: Wat is een half uur nu. Nou, het is soms al flink doordoen om op tijd te kunnen poetsen, het loopt al gauw uit bij ons. Dan is een half uur toch flink wat.

(En nee, ik werk niet bij kruidvat, maar ik denk dat dit een situatie is die je met elke gelijkaardige winkel wel kunt vergelijken)
Nu, het feit dat er voor zoiets ook direct een klacht wordt ingediend zegt in mijn ogen ook wel iets over mevrouw...

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:42

Ik heb zelf bij het kruidvat gewerkt ook in meerdere filialen. En we hadden eigenlijk altijd personeel te weinig naar mijn idee. Het leek wel of ze altijd op rust berekend waren want dan was het prima te doen. Maar zodra het drukker werd kwam je handen te kort. Want dan stond je met 2 man kassa te draaien soms zelfs met 3. Dan was er 1 in de winkel die 5 klanten moet helpen en 1 in het magazijn. Op sommige momenten wat het geen doen.
Dus ik snap heel goed dat het voor de medewerkers erg lastig is om met mevrouw de winkel rond te gaan. Ik vind de oplossing erg vriendelijk en snap eigenlijk niet wat er fout aan is.

Natuurlijk snap ik mevrouw ook dat ze het zelf wil doen. Dat is natuurlijk het fijnst maar je kan niet verwachten dat iedereen daar maar tijd voor heeft. Ik weet natuurlijk niet hoe druk het was maar als ik inschat hoe ze het personeel indelen denk ik dat het gewoon niet mogelijk was. Natuurlijk in een ideale wereld is er altijd personeel wat minder validen kan helpen. Maar helaas is dit echt niet mogelijk. En ik vind het heel netjes hoe het kruidvat het heeft proberen op te lossen. Ik denk dat mevrouw gewoon geschrokken/verdrietig is van het antwoord. En dat is haar goedrecht, maar de oplossing was netjes. Dat zij het anders wilde snap ik natuurlijk, maar ik wil ook wel eens wat. En dat is ook niet altijd mogelijk. En natuurlijk is mevrouw blind en moeten we er rekening mee houden. Maar dat neemt niet weg dat ook als zij iets wil en het niet mogelijk is we maar moeten buigen. Het is allemaal erg vervelend maar de oplossing was prima. Het moet gewoon uitvoerbaar blijven voor alle partijen. En voor mevrouw is er vast wel begeleiding te vinden die mee wil gaan winkelen.
Laatst bijgewerkt door Lau op 12-09-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:42

de kruidvat is gewoon een regelrechte ramp te noemen wat betreft indeling. Dat is het al voor mensen in hun uppie, ziend, perfect ter been en zo soepel als een elastiekje...laat staan voor mensen met een handicap of kinderwagen, stijve harken of gewoon maar met 2 man de winkel in stappen. Helemaal als het druk is, is het bijna een survival doen om daar door te komen.

Maar de oplossing van het kruidvat was meer dan redelijk in dit geval.