[VOLG] Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:52

Denk nog "ik zet er naar niet bij dat hij ook niet erg om naar te kijken is" :+
Maar inderdaad,groot gemis ;)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:05

Pancreas van mijn hond was/is ook goed, toch heeft hij enorm baat bij dieet met panzym (veel kleinere dosering dan bij pancreatitis ).. ik zou t echt proberen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:32

Ik hou het in gedachten.
Iemand enig idee wat de risico's zijn van het niet schudden van de Metacam?

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:20

Ik schud metacam nooit en alles leeft nog. Maak je niet druk ;)

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:47

Pfjoeh...weer een zorg minder. Ik slaap tegenwoordig met één oog open.
Maar ze heeft het 5 dagen gekregen, dus ik denk wel dat het voldoende is. Het etiket (van de DA) zegt 3-5 dagen, de bijsluiter zegt 4 en de DA in persoon zegt: kan je gewoon blijven geven.
Dus we stoppen ermee. Geen zin in nierproblemen etc.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:51

Volgens mij kun je metacam langdurig geven, maar jij geeft het vooral omdat je wil zien of er verandering en resultaat is, dus dan zou ik ook stoppen ja.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:58

Ze krijgt het als pijnstilling na de operatie. Toen ze in de kliniek lag heeft ze het niet gekregen, dus ik ga ervan uit dat het puur als pijnstilling na de operatie bedoeld was. Mocht het nodig zijn, dan gaan we er gewoon mee verder. Donderdag of vrijdag weer op controle en dan horen we het wel.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:12

Nox heeft na de operatie 6 weken metacam gekregen. Eerste 2 weken naast een morfine pleister.
Ik zeg gewoon tijdje blijven geven

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:18

Ik zou dit sowieso overleggen met de da. De kat is nu enigszins stabiel na een recente operatie. De vraag is of je dan weer moet veranderen.
Zo'n sonde zal ook niet echt lekker zitten. Het is de vraag of je dan de pijnstillers er af moet halen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:44

Daar heb je zeker een punt. We hebben alleen nu geen Metacam meer, dus ze moet sowieso een nachtje zonder. Morgen even langs de DA voor overleg en eventueel een nieuw flesje.
Ze vinden me inmiddels al een zeikerd pur sang. Toen vandaag onze DA naar de kliniek belde om iets te vragen over een laxeermiddel kreeg ze als antwoord: oh, die mensen die voor iedere scheet bellen. Tja, dan moet je de telefoon niet zo hard zetten. Maar niet helemaal eerlijk is het wel. Zij weten het niet, hoe moeten wij dan weten hoe en wat? Is een net boven de hechting geknikte sonde 'een scheet'? Is het verkeerd om advies te vragen over je kat die als drie dagen niet op de bak is geweest en niet meer in de poephouding durft te zitten? Sorry dat we superbezorgd en onzeker zijn, maar 'en verwissel je de kraag gewoon' is niet echt een uitleg waar je iets mee kan...

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:55

Lekker blijven bellen als je dat wil. Je brengt er immers ook genoeg geld binnen momenteel.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:05

Hannanas schreef:
Pancreas van mijn hond was/is ook goed, toch heeft hij enorm baat bij dieet met panzym (veel kleinere dosering dan bij pancreatitis ).. ik zou t echt proberen.


Katten reageren hier helaas niet op. Daarom moet pacreatitis bij katten altijd met medicatie worden opgelost. Nu komt daarentegen chronisch zoals bij honden niet echt voor. Alleen kunnen ze wel terug vallen hebben. Maar als ze door hun moeilijke periode heen zijn, dan Kun je ze helaas niet met een poedertje of met pancreasdieet ondersteunen.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:07

dorothea schreef:
Daar heb je zeker een punt. We hebben alleen nu geen Metacam meer, dus ze moet sowieso een nachtje zonder. Morgen even langs de DA voor overleg en eventueel een nieuw flesje.
Ze vinden me inmiddels al een zeikerd pur sang. Toen vandaag onze DA naar de kliniek belde om iets te vragen over een laxeermiddel kreeg ze als antwoord: oh, die mensen die voor iedere scheet bellen. Tja, dan moet je de telefoon niet zo hard zetten. Maar niet helemaal eerlijk is het wel. Zij weten het niet, hoe moeten wij dan weten hoe en wat? Is een net boven de hechting geknikte sonde 'een scheet'? Is het verkeerd om advies te vragen over je kat die als drie dagen niet op de bak is geweest en niet meer in de poephouding durft te zitten? Sorry dat we superbezorgd en onzeker zijn, maar 'en verwissel je de kraag gewoon' is niet echt een uitleg waar je iets mee kan...


Ik zou ze even melden dat je dit gehoord hebt en dat je hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee bent. Wat een idiote opmerking.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:49

Freggle_Edge schreef:
Hannanas schreef:
Pancreas van mijn hond was/is ook goed, toch heeft hij enorm baat bij dieet met panzym (veel kleinere dosering dan bij pancreatitis ).. ik zou t echt proberen.


Katten reageren hier helaas niet op. Daarom moet pacreatitis bij katten altijd met medicatie worden opgelost. Nu komt daarentegen chronisch zoals bij honden niet echt voor. Alleen kunnen ze wel terug vallen hebben. Maar als ze door hun moeilijke periode heen zijn, dan Kun je ze helaas niet met een poedertje of met pancreasdieet ondersteunen.


Dat is lastig!
Maar ook als bijv de dunne darm of de maag moeite heeft kan dit verlichting brengen. Bijv Hills i/D is goed verteerbaar en een goede vertering met enzymen ondersteunen als poging tot is nooit verkeerd bij onbegrijpelijke klachten lijkt mij.

Jeetje wat een banketstaaf opmerking, gewoon bellen. Ik lees op het kattenforum altijd veel ellende over metacam en dat ze daar pleiten voor wat anders. Ik heb het onze blaasgruiskater wel eens tien dagen gegeven en daarna iedere dag wat afgebouwd in kleine stapjes.

Je merkt het wel als ze pijn heeft morgen.

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:52

Noujá zeg! Die 'scheet' is wel jullie lieve poes waar jullie bezorgd over zijn en die al een aantal keren de dood recht in de ogen heeft aangekeken. Als zij nou eens konden vinden wat er aan de hand is dan hoef jij niet telkens te bellen. Laten zij hun werk maar doen en hun botte uitspraken voor zich houden, daar worden ze namelijk rijkelijk voor betaald.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:14

Gewoon blijven bellen hoor TS!
En metacam kan je echt heel langdurig geven. Wij hebben het onze kat zelfs een paar jaar gegeven :) (in overleg met dierenarts natuurlijk).

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:23

Mijn kat met chronische pancreatitis heeft zeker 2 maanden op de metacam gestaan.. zonder enig probleem!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:07

Ik zou ook heel duidelijk laten merken dat je niet gediend bent van zulke opmerkingen en dat jij ze alleen belt omdat HUN medisch geschoold zijn en dus weten hoe en wat en jij niet. Anders zou je niet bellen. Ik zou zelfs bijna een andere da gaan zoeken maar ik besef mij dat dat niet altijd mogelijk is of de juiste beslissing voor je dier. Maar ik zou zeker mijn ongenoegen over die opmerking laten blijken.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:06

bekende bijwerking van metacam is als je het langer geeft dat ze er misselijk van worden en gaan braken.
Mijn kat had dat in ieder geval. Gestopt met Metacam, braken over.
Dus bij jouw kat zou ik het niet langer dan strikt noodzakelijk geven

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:19

We gaan in overleg met de DA afbouwen. Tja, en wat betreft die opmerking: ik kan aardig van leer trekken :D , maar ik vind het nu niet verstandig. Eerst maar even Cajou beter, en dan pas m'n ongenoegen naar buiten brengen. Vandaag wederom voor 'een scheet' naar de DA geweest. Wond ziet er niet zo goed uit omdat ze eraan probeert te krabben. Morgen dus weer terug voor 'een scheet' om de wond te laten controleren, ontsmetten en een nieuwe kraag te zetten. We hebben het vandaag zelf geprobeerd, maar dat was geen succes. Bij de DA zijn ze meestal wel braaf en kunnen ze niet weg...thuis is het toch een ander verhaal. En we zijn er ook niet zo handig in - hoe bedoel je een understatement? :D :D
Met de dikke kraag zal ze niet eten. Jammer dan. Eerst maar op krachten komen en dan kijken we wel verder.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:23

friendly schreef:
Ik zou zelfs bijna een andere da gaan zoeken maar ik besef mij dat dat niet altijd mogelijk is of de juiste beslissing voor je dier. Maar ik zou zeker mijn ongenoegen over die opmerking laten blijken.

Dat heeft geen zin. Alle dierenartsen in de Hoeksche Waard zijn onderdeel van Anicura ;)

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:12

Ik zou ze daar uiteindelijk wel op aanspreken.. ik heb ook vaak klanten aan de telefoon. Soms 5x op een dag dezelfde. Mensen zijn bezorgd om hun dier. Ja logisch en wij zijn ervoor om ze zo goed mogelijk te begeleiden lijkt me.

Ik hoop dat ze gewoon gaat opknappen verder!!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 07:11

Dat gaat ook gebeuren, maar pas als we er voorlopig niets meer mee te maken hebben. Dan zal ik een snedige opmerking richting haar plaatsen, in de trant van 'hier zijn de mensen die voor iedere scheet bellen' en daarna uitleggen dat ook met zo'n opmerking niet zo blij ben. Hé, als al die mensen die voor iedere scheet bellen niet meer komen, dan zit jij dadelijk zonder werk. ;)

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:41

hahaha ik wilde net zeggen, die zelfde mensen zorgen inderdaad wel dat er geld in het laadje komt :-)

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 20:13

Update Cajou: vandaag weer naar de DA geweest voor de nieuwe kraag en controle van de sondewond. Ziet er rustig uit.
Ze eet momenteel niet (meer), we blijven toch denken dat het door de flinke kraag komt. Maar de sonde er nu uit is geen optie. We houden vol, maar wordt er zo af en toe een beetje moedeloos van :(