Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:57

*Agriholland.nl
Transport
Ingezonden door bokker Pantykous
Afbeelding
Paardenpaspoorten. Foto: Margreet


Van 1 januari 2018 is de im- en export van paarden vanuit en naar lidstaten van de Europese Unie alleen toegestaan wanneer het vervoer ofwel rechtstreeks van of naar een primair bedrijf geschiedt, ofwel via een erkend paardenverzamelcentrum. Daartoe heeft staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s en de Regeling handel levende dieren en levende producten gewijzigd.

Hierdoor komt er, door de opgelegde verplichting tot het bijhouden van een register, zicht op welke paarden op een erkend paardenverzamelcentrum aanwezig zijn geweest. Hierdoor kan bij het uitbreken van een besmettelijke paardenziekte beter worden aangegeven waar de risicodieren zijn en wat de eventuele contacten op herkomst- en bestemmingslocaties zijn. Dit inzicht vergemakkelijkt een beter en snel ingrijpen bij een eventuele uitbraak van een besmettelijke paardenziekte.

Klik hier voor meer informatie.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:05

Snap er weinig van, dus wanneer paarden op transport gaan moeten ze, wanneer de dieren moeten rusten, ze verzameld moeten worden in verzamelgebouwen. Dat soort zaken staan in Nederland voor koeien ook langs snelwegen, word weinig gebruik van gemaakt. Echter, wanneer het om verspreiding van ziektes gaat, dan is het toch niet verstandig om dieren van verschillende transporten te "verzamelen"?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:09

Hoe zien ze keuringen en concoursen? Snap er ook niet veel van.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:09

Je mag alleen nog im- of exporteren van bedrijf tot bedrijf of via een erkend centrum. Je kunt dus niet zelf met je trailer op pad vanaf je eigen huis om bijvoorbeeld je paard uit de opfok in het buitenland te halen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:11

Pantykous schreef:
Je mag alleen nog im- of exporteren van bedrijf tot bedrijf of via een erkend centrum. Je kunt dus niet zelf met je trailer op pad vanaf je eigen huis om bijvoorbeeld je paard uit de opfok in het buitenland te halen.

Dat is wel heel raar

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:13

Je moet dan via zo'n centrum. Je kunt m dus wel zelf halen uiteraard.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:19

Pantykous schreef:
Je mag alleen nog im- of exporteren van bedrijf tot bedrijf of via een erkend centrum. Je kunt dus niet zelf met je trailer op pad vanaf je eigen huis om bijvoorbeeld je paard uit de opfok in het buitenland te halen.

Vind dat best onzin eigenlijk. zeker voor degene die niet ver van de grens wonen.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:52

gaat voornamelijk om deze doelgroep: stukje uit de regeling van de staatscourant:

In reactie daarop kan worden aangegeven dat de Regeling preventie in dit kader met name ziet op het optimaal garanderen van de bioveiligheid als het gaat om het transport van paarden tussen lidstaten van de Europese Unie. Op grond van Europese regels worden eisen gesteld aan dat transport van paarden tussen landen. Dat heeft vooral tot doel om de verspreiding van bepaalde dierziekten zoveel mogelijk te voorkomen. Zo mag een paard alleen getransporteerd worden naar een andere lidstaat als het afkomstig is van of een primair bedrijf (waar het minstens 48 uur heeft verbleven) of van een erkend verzamelcentrum voor paarden. Op deze locaties kunnen paarden goed worden geïnspecteerd voordat ze op reis gaan. Nederland had nog geen regelgeving aangaande erkende verzamelcentrum voor paarden en die omissie wordt met de voorgestelde wijziging gerepareerd. Als paardenmarkten gaan voldoen aan de gestelde eisen dan kunnen zij de status van erkend verzamelcentrum aanvragen en kan er van de paardenmarkt worden geëxporteerd. Dan kan de export van de paardenmarkt dus gewoon doorgaan. Kan er niet aan de eisen worden voldaan dan betekent dat niet dat er geen paardenmarkt meer georganiseerd kan worden. Het is dan alleen niet meer mogelijk om paarden vanaf die paardenmarkt rechtstreeks naar een ander lidstaat te exporteren. Dat dient dan via een erkend verzamelcentrum te verlopen.

*******************

betreft dus de paarden die verhandeld worden via markten en in korte tijd nl in markt en nl uit kunnen gaan.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:34

Met je paard, vanuit Nederland, naar een les, wedstrijd of buitenrit in Duitland en weer terug is geen export of import.
Een paard dat in Duitsland in opfok staat en opgehaald wordt of een paard langere tijd daar stallen, vanuit Nederland, kon wel eens zo gezien worden.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:43

Bizar en slechte zaak. Dit werkt juist ziektes in de hand want onze paarden dus, die nooit andere paarden zien moeten opeens met anderen in contact komen op een verzamelpunt en hebben dus risico op besmetting van.... In de vroegere regels, moest er gekeurd worden, dat op papier gezet worden en dan vervoerd worden hetgeen we dus zelf deden met onze eigen trailer. Dus dat was in mijn ogen veel veiliger als het gaat om voorkomen van ziektes. Gelukkig hoeven wij niet meer te reizen met de paarden want we blijven hier, maar voor mij zou deze regeling als ik nog niet geëmigreerd was, een reden zijn om dit alsnog snel te gaan doen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:53

Pantykous schreef:
Je mag alleen nog im- of exporteren van bedrijf tot bedrijf of via een erkend centrum. Je kunt dus niet zelf met je trailer op pad vanaf je eigen huis om bijvoorbeeld je paard uit de opfok in het buitenland te halen.

Dan is dat toch gewoon transport van primair bedrijf naar primair bedrijf? Het paard moet wel minimaal 48 uur op dat primaire bedrijf hebben doorgebracht. Nou, dat lukt wel met een opfok.
Nou zullen veel paarden niet bedrijfsmatig gehouden worden. Dat lijkt me wel een gat in de regelgeving.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:03

Roodvos schreef:
Pantykous schreef:
Je mag alleen nog im- of exporteren van bedrijf tot bedrijf of via een erkend centrum. Je kunt dus niet zelf met je trailer op pad vanaf je eigen huis om bijvoorbeeld je paard uit de opfok in het buitenland te halen.

Dan is dat toch gewoon transport van primair bedrijf naar primair bedrijf? Het paard moet wel minimaal 48 uur op dat primaire bedrijf hebben doorgebracht. Nou, dat lukt wel met een opfok.
Nou zullen veel paarden niet bedrijfsmatig gehouden worden. Dat lijkt me wel een gat in de regelgeving.

Als particulier ben je geen primair bedrijf ;)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:44

Het klinkt vooral als een hoop extra papiergedoe wat verder weinig nut gaat hebben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:08

Is dit nu de regeling voor commercieel vervoer of valt vervoer eigen paard zelf of door vrienden hier ook onder. Particulier vervoer viel nl niet onder de oude regeling.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:13

Feitelijk zal er niet veel controle op zijn. Heb ruim 10 jaar met paard over de grens gereden voor rijles, en nooit 1 controle gehad waarbij ik moest stoppen. Wel vaak grens controle, maar ze lieten me zonder ook maar iets te bekijken altijd door. Kan me niet voorstellen dat dat heel erg gaat veranderen. Is meer voor de grotere georganiseerde transporten waarschijnlijk en niet voor de 1 paard een paar km de grens over gevallen. Tenminste, dat hoop ik wel voor iedereen die met paard regelmatig de grens over moet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:28

Kan iemand me even helpen dan?
Mijn paarden zijn geboren en getogen in Engeland/Schotland, bij een fokker met eigen bedrijf.
Hier zou ik dan wel nog gewoon mogen kopen en laten transporteren.

Maar als ik een paard in Engeland koop bij een particulier, zou ik die niet meer mogen transporteren tenzij het paard eerst langs zo een centrum gaat.

Klopt dit?

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:18

tamary schreef:
Is dit nu de regeling voor commercieel vervoer of valt vervoer eigen paard zelf of door vrienden hier ook onder. Particulier vervoer viel nl niet onder de oude regeling.


volgens mij commercieel vervoer, gaat voornamelijk om aan en afvoer markten vanuit buitenland, dieren die maar een paar dagen hier zijn om verhandeld te worden, registratie daarvan is vaak dubieus dat bij uitbraak van iets nauwelijks is na te gaan welk traject ze hebben afgelegd.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:42

En hoe gaan ze dit controleren dan??
Het is weer een hoop geroep in het luchtledige wat niet eens bij te houden valt.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:33

Deze maatregel heeft met name betrekking op paardenmarkten.
Die kunnen alleen nog als startpunt van een export gelden als de markt als zodanig is erkend als officieel verzamelcentrum.

Als je paard ergens op stal staat is dat een bedrijf en kun je daar gewoon vandaan exporteren.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:35

Ineke2 schreef:
En hoe gaan ze dit controleren dan??
Het is weer een hoop geroep in het luchtledige wat niet eens bij te houden valt.

Met bewaakte grensovergangen. Fuck Schengen.

:Y)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:37

Marije_jiplover schreef:
Deze maatregel heeft met name betrekking op paardenmarkten.
Die kunnen alleen nog als startpunt van een export gelden als de markt als zodanig is erkend als officieel verzamelcentrum.

Als je paard ergens op stal staat is dat een bedrijf en kun je daar gewoon vandaan exporteren.


En als je een paard thuis hebt staan dan? Dat is geen bedrijf.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:54

Goed punt, dat ga ik navragen.

Ik weet nl dat de wijziging mm bedoeld is voor het reguleren van export op markten, maar idd, in de toelichting van de wijzigingsregeling wordt expliciet over primaire bedrijven gesproken.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:12

Marije_jiplover schreef:
Goed punt, dat ga ik navragen.

Ik weet nl dat de wijziging mm bedoeld is voor het reguleren van export op markten, maar idd, in de toelichting van de wijzigingsregeling wordt expliciet over primaire bedrijven gesproken.


Wil je laten weten als je het antwoord weet? :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:03

Dat wil ik.
Heb t gemaild naar collega's, maar ben zelf straks met vakantie en kan in die tijd niet bij mijn werkmail.
Voor ik dus een update plaats zijn er 2 weken verder.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:00

Marijke_jiplover, zou je mij en/of de Nieuwsredactie ook een pb kunnen sturen als je meer weet? Dan kunnen we het als nieuwsbericht plaatsen als je dat goed vindt. :)