MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 13:52

Graag advies van iemand die hopelijk dit pad bewandeld.

Ik zal even uitleggen.

Mijn dochter zou eerst maatschappelijk zorg gaan doen maar gedurende de schoolvakantie kwam er heel veel twijfel over haar keuze, want ze wilde eigenlijk een beroep waar ze meer kortere doelen in kan stellen ( ze heeft ADD dus ik begrijp dat wel), zorgtraject rondom maatschappelijk gebeuren kosten nu eenmaal vaak veel meer tijd dan een patiënt op de spoedeisende hulp.

Haar visie is dan ook, ik kan meteen mij focus erop doen en ik weet dan dat als het goed is ik snel resultaat moet (kan) behalen. Ze is echt iemand die goed presteert onder druk dus ik geloof wel in een baan in die richting.

Haar school wilde haar wel tegemoet komen en biedt haar aan om over te stappen van zorg en welzijn naar afdeling zorg. Wij helemaal blij maar..... er zit een addertje onder het gras.

School hanteert 2 stromingen binnen de zorg nml. ziekenhuisspoor en breed opgeleid.

Helaas binnen zks spoor geen plaats en nu mag ze naar de brede opleiding.

De brede opleiding houdt in dat ze opgeleid wordt als verpleegkundige alle werkgebieden behalve ziekenhuis.

Dus eigenlijk is dit niet wat wij bedoelen.

Nu zegt de school dat het niks uitmaakt omdat je op HBO niveau je wel verder kunt ontwikkelen voor ziekenhuis verpleegkundige.
In feite is diploma gelijkwaardig maar de werkervaring op een ander gebied.

Dit vind ik lastig want deze 4 jarige mbo opleiding geeft je geen kans op stage te lopen in ziekenhuizen en ik denk dan dat je die achterstand nooit meer goed krijgt t.ov. degene die wel het ziekenhuisspoor hebben gedaan.

Wie heeft er ervaring met een brede opleiding en toch ziekenhuis verpleegkundige ?
O ja vergeet te zeggen helaas is het niet mogelijk om bijv. naar 1e leerjaar breed opgeleid over te stappen naar 2e klas met ziekenhuisspoor.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:12

Als je verpleegkundige studeerd anders dan het ziekenhuis dan is het heel lastig om bij het ziekenhuis binnen te komen. Het kan wel afhankelijk van de werkgelegeheid en dan word er waarschijnlijk nog 1 jaar studie aan vast geplakt.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:23

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd als mbo verpleegkundige. Tijdens mijn opleiding heb ik 6 stages gelopen in verschillende instellingen, afdelingen en doelgroepen. Op deze manier ben ik breed opgeleid en heb ik van alles een beetje kunnen proeven. Zelf heb ik hierbij ook in het ziekenhuis stage gelopen. Dit zie ik zeker als een voordeel, omdat ik de ervaring heb en hierdoor weet wat het werken in een ziekenhuis inhoudt. Maar heb ook stage gelopen in de ouderenzorg, revalidatie, GGZ en thuiszorg. Hierin is ook erg veel variatie. Ik snap best dat dit wel een punt is waar jullie aan twijfelen, of het niet zonde is dat er geen kans is op een ziekenhuisplek. Dit vind ik zelf ook wel wat apart, iedereen zou in mijn ogen hier kans op moeten maken.
Is het niet mogelijk om bv. nog te switchen van school waarin het aanbod qua stages breder is voor iedereen?

Op het ziekenhuis na zijn er nog zoveel andere stages en werkplekken, waar ook erg veel te leren is en waar altijd mensen nodig zijn. Misschien kan ze als ze echt direct wil starten op die school, eerst een jaar aanzien hoe het bevalt? Misschien vindt ze de andere doelgroepen wel zo leuk, dat ze daarin graag wil blijven en kan ze eventueel hierna de hbo-v gaan doen en dan meer richting het ziekenhuis? Wel erg lastige keuzes.

Zelf doe ik nu de hbo-v in een ziekenhuis. Sommige ziekenhuizen bieden ook een "traineeship" aan voor afgestudeerde verpleegkundigen die geen ziekenhuiservaring hebben. Wellicht dat dit ook wat zou kunnen zijn voor in de toekomst?

Blacky94

Berichten: 3500
Geregistreerd: 07-07-08

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:31

Wat apart dat ze 2 stromingen hanteren.. erg zonde imo, ook voor degene die de zkhs stroming volgen en dus weinig ervaring ergens anders opdoen, als ik het zo begrijp..
Is er idd geen andere school waar ze algemeen opgeleid wordt en dus ook kans heeft op zkhs stage e.d.?
Of anders kijken naar BBL, evt vanaf februari beginnen?

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:02

harriehoef schreef:
Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd als mbo verpleegkundige. Tijdens mijn opleiding heb ik 6 stages gelopen in verschillende instellingen, afdelingen en doelgroepen. Op deze manier ben ik breed opgeleid en heb ik van alles een beetje kunnen proeven. Zelf heb ik hierbij ook in het ziekenhuis stage gelopen. Dit zie ik zeker als een voordeel, omdat ik de ervaring heb en hierdoor weet wat het werken in een ziekenhuis inhoudt. Maar heb ook stage gelopen in de ouderenzorg, revalidatie, GGZ en thuiszorg. Hierin is ook erg veel variatie. Ik snap best dat dit wel een punt is waar jullie aan twijfelen, of het niet zonde is dat er geen kans is op een ziekenhuisplek. Dit vind ik zelf ook wel wat apart, iedereen zou in mijn ogen hier kans op moeten maken.
Is het niet mogelijk om bv. nog te switchen van school waarin het aanbod qua stages breder is voor iedereen?

Op het ziekenhuis na zijn er nog zoveel andere stages en werkplekken, waar ook erg veel te leren is en waar altijd mensen nodig zijn. Misschien kan ze als ze echt direct wil starten op die school, eerst een jaar aanzien hoe het bevalt? Misschien vindt ze de andere doelgroepen wel zo leuk, dat ze daarin graag wil blijven en kan ze eventueel hierna de hbo-v gaan doen en dan meer richting het ziekenhuis? Wel erg lastige keuzes.

Zelf doe ik nu de hbo-v in een ziekenhuis. Sommige ziekenhuizen bieden ook een "traineeship" aan voor afgestudeerde verpleegkundigen die geen ziekenhuiservaring hebben. Wellicht dat dit ook wat zou kunnen zijn voor in de toekomst?



switchen is nu niet mogelijk al in januari zit de stroming zkh spoor vol, enige optie is opnieuw inschrijven en volg. jaar opnieuw te beginnen in de 1e, maar ja dat zou nu al betekenen dat mijn dochter een schooljaar lang voor spek en bonen op school moet zitten.

Ik begrijp dat een brede opleiding wel veel toevoegt maar mijn dochter wil absoluut alleen in zkh aan de slag het liefst traumaverpeegkundige of eventueel ambulance verpleegkundige. dat ze stages moet lopen in verzorgingshuizen is geen probleem maar om nu 4 jaar dit te gaan doen en dan ineens hbo ziekenhuisspoor te gaan doen lijkt mij een erg grote stap.
Laatst bijgewerkt door willempie14 op 06-09-17 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:05

overigens zitten alle mbo opleidingen zorg al in januari vol

BBL is geen optie dan kom je helemaal niet in het zkh geloof alleen nivo4

Blacky94

Berichten: 3500
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:17

Maar ze zou nu toch ook MBO4-V gaan doen?
MBO3 is VIGer en MBO2 helpende.
Zover ik weet is er op HBO-V iig ook geen ziekenhuis profiel. Niet op mijn opleiding iig.

Edit; daarnaast is het ook niet zo dat je 4 jaar in verzorgingshuizen werkt, maar de zwaardere/moeilijkere stages komen uiteraard pas verder in de opleiding.
Afgelopen jaar heb ik op een PG afdeling stage gelopen en waren eigenlijke alle stages in verzorgingstehuizen of aanverwanten. Voor dit jaar is daar o.a. thuiszorg en ziekenhuis bijgekomen en heb ik de mazzel gehad naar die laatste te gaan.

En BBL is juist vaak ook in het ziekenhuis te vinden. Je moet er alleen wel op solliciteren. Een voormalige vriendin van mij heeft dat ook zo'n 3 a 3,5 jaar gedaan maar heeft uiteindelijk de opleiding vanwege andere redenen niet afgemaakt.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:29

Ik studeer verpleegkunde op HBO niveau, wat ik om mij heen zie wat betreft klasgenoten is dat zij allen een andere 'afkomst' hebben. Mensen met reeds ervaring in de zorg (eender welke richting), mensen vanaf de HAVO of VWO, mensen van een totaal irrelevante MBO4 opleiding (economie, toerisme en ikzelf juridisch medewerker) en mensen die de 21+toets hebben gedaan.

Het 1e jaar gaat terug naar de basis, en ook zonder ziekenhuis voorkennis is dit goed te doen. :)

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:15

willempie14 schreef:
harriehoef schreef:
Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd als mbo verpleegkundige. Tijdens mijn opleiding heb ik 6 stages gelopen in verschillende instellingen, afdelingen en doelgroepen. Op deze manier ben ik breed opgeleid en heb ik van alles een beetje kunnen proeven. Zelf heb ik hierbij ook in het ziekenhuis stage gelopen. Dit zie ik zeker als een voordeel, omdat ik de ervaring heb en hierdoor weet wat het werken in een ziekenhuis inhoudt. Maar heb ook stage gelopen in de ouderenzorg, revalidatie, GGZ en thuiszorg. Hierin is ook erg veel variatie. Ik snap best dat dit wel een punt is waar jullie aan twijfelen, of het niet zonde is dat er geen kans is op een ziekenhuisplek. Dit vind ik zelf ook wel wat apart, iedereen zou in mijn ogen hier kans op moeten maken.
Is het niet mogelijk om bv. nog te switchen van school waarin het aanbod qua stages breder is voor iedereen?

Op het ziekenhuis na zijn er nog zoveel andere stages en werkplekken, waar ook erg veel te leren is en waar altijd mensen nodig zijn. Misschien kan ze als ze echt direct wil starten op die school, eerst een jaar aanzien hoe het bevalt? Misschien vindt ze de andere doelgroepen wel zo leuk, dat ze daarin graag wil blijven en kan ze eventueel hierna de hbo-v gaan doen en dan meer richting het ziekenhuis? Wel erg lastige keuzes.

Zelf doe ik nu de hbo-v in een ziekenhuis. Sommige ziekenhuizen bieden ook een "traineeship" aan voor afgestudeerde verpleegkundigen die geen ziekenhuiservaring hebben. Wellicht dat dit ook wat zou kunnen zijn voor in de toekomst?



switchen is nu niet mogelijk al in januari zit de stroming zkh spoor vol, enige optie is opnieuw inschrijven en volg. jaar opnieuw te beginnen in de 1e, maar ja dat zou nu al betekenen dat mijn dochter een schooljaar lang voor spek en bonen op school moet zitten.

Ik begrijp dat een brede opleiding wel veel toevoegt maar mijn dochter wil absoluut alleen in zkh aan de slag het liefst traumaverpeegkundige of eventueel ambulance verpleegkundige. dat ze stages moet lopen in verzorgingshuizen is geen probleem maar om nu 4 jaar dit te gaan doen en dan ineens hbo ziekenhuisspoor te gaan doen lijkt mij een erg grote stap.


Voor haar zal de stap om direct met een eerste stage in het ziekenhuis te werken misschien nog wel groter zijn dan in de hbo-v een stage te doen in het ziekenhuis. Een ziekenhuis is écht wel een hele andere wereld. Ik neem aan dat je dochter nu van het voortgezetonderwijs komt, dus 0 ervaring in de zorg. Zo ben ik ook begonnen en mijn eerste stage was in de ouderen zorg op een gesloten afdeling. Als 16 jarige was dit uitdagend genoeg en dan leer je pas de goed de basis. Je hebt zeker een bepaalde kennis en vaardigheid nodig om in het ziekenhuis te kunnen beginnen. Veel ziekenhuizen willen ook pas dat studenten vanaf leerjaar 3 komen stage lopen. Plus dat je met gemengde stages met meerdere doelgroepen leert om te gaan, wat juist alleen voordelig is voor de ervaring, want in het ziekenhuis kom je alles tegen. :)

En door een brede opleiding ervaar je wel echt wat je leuk vindt. Sommigen stoppen met een jaar, omdat het beroep heel anders is dan verwacht. Anderen blijven hangen in de ggz of de VVT omdat ze dit toch veel leuker vinden dan het ziekenhuis. Een aantal klasgenoten kwamen er achter dat ze het ziekenhuis uiteindelijk niets vonden en er niet geschikt voor bleken.

Mijn ervaring is dus toch wel dat het beter is om een brede opleiding te doen op een school waar je alle branches kunt proberen en vanuit daar kan zien wat je graag wil doen.
Zelf ben ik blij dat ik wel ervaring heb in het ziekenhuis wat nu zeker van pas komt, maar ben ook heel blij dat ik daar geen eerste stage gelopen heb. Dat is imo te pittig voor een eerste jaars student.

Blacky94

Berichten: 3500
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:46

Ik sluit me ook bij bovenstaand bericht aan. Ik heb zelf meerdere keren om mij heen gehoord hoe mensen soms in het ziekenhuis geen ervaring hebben met bijvoorbeeld demente ouderen of verstandelijk beperkten en dat, als zij dat wel hadden gehad, de zorg waarschijnlijk een stuk beter hadden kunnen uitvoeren.

Daarnaast, maar dan spreek ik ook vanuit persoonlijk oogpunt en uiteraard is iedereen daar anders in, maar ik kwam met 16 van de havo en was met 18 klaar met mijn opleiding tot paraveterinair. Ik ben uiteindelijk met 22 begonnen met HBO-V, maar ik had als 16-18 jarige zéker niet in het ziekenhuis hoeven stage lopen want dan had ik het sowieso niet gered. Nu vind ik het een hele uitdaging, in positieve zin, maar ik had het dan écht veel te pittig gevonden denk ik..
Reden ook dat die vriendin van mij toen gestopt is was omdat zij op de afdeling jongeren-oncologie liep. Het brak haar op om te zien hoe leeftijdsgenoten van haar het vaak niet overleefden. En nu is dat natuurlijk ook wel weer een extreme uiterste, maar je moet er wel rekening mee houden dat je echt wel pittige dingen tegen kan komen.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:38

Blacky94 schreef:
Ik sluit me ook bij bovenstaand bericht aan. Ik heb zelf meerdere keren om mij heen gehoord hoe mensen soms in het ziekenhuis geen ervaring hebben met bijvoorbeeld demente ouderen of verstandelijk beperkten en dat, als zij dat wel hadden gehad, de zorg waarschijnlijk een stuk beter hadden kunnen uitvoeren.

Daarnaast, maar dan spreek ik ook vanuit persoonlijk oogpunt en uiteraard is iedereen daar anders in, maar ik kwam met 16 van de havo en was met 18 klaar met mijn opleiding tot paraveterinair. Ik ben uiteindelijk met 22 begonnen met HBO-V, maar ik had als 16-18 jarige zéker niet in het ziekenhuis hoeven stage lopen want dan had ik het sowieso niet gered. Nu vind ik het een hele uitdaging, in positieve zin, maar ik had het dan écht veel te pittig gevonden denk ik..
Reden ook dat die vriendin van mij toen gestopt is was omdat zij op de afdeling jongeren-oncologie liep. Het brak haar op om te zien hoe leeftijdsgenoten van haar het vaak niet overleefden. En nu is dat natuurlijk ook wel weer een extreme uiterste, maar je moet er wel rekening mee houden dat je echt wel pittige dingen tegen kan komen.


Hier ben ik het zeker mee eens. Ervaring met bv. PG bewoners is echt ook wel een voordeel voor het ziekenhuis. Daar kom je regelmatig verwarde personen tegen, hoe ga je daar mee om? Dat leer je als je in zo'n setting stage hebt gelopen. In een ziekenhuis kun je iedere dag andere patiënten verplegen, wat voor een 1e jaar helemaal lastig is omdat je gewoon weg geen ervaring hebt. In een verzorging/verpleeghuis/thuiszorg/gehandicaptenzorg heb je over het algemeen wat meer structuur en vaste bewoners als het om een woonvorm gaat. Dan gaat het leren van de basis makkelijker (denk ik!) dan wanneer je dit in een ziekenhuis moet doe waar de patiënten iedere dag kunnen veranderen én dan ook nog eens allemaal verschillende slangen aan zich heeft. Tuurlijk zijn er interne opleidingen waar dit nog steeds gebeurt, maar toch is mijn mening, ervaring en leren in alle branches is écht wel een voordeel.

Ik heb stage gelopen op een chirurgische afdeling, dit was best complexe zorg. Daar heb je echt wel de nodige achtergrond kennis en ervaring voor nodig om het ook daadwerkelijk als een leuke stage te ervaren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 00:58

Ik zit in het derde jaar HBO-V (deeltijd) en werk in een verpleeghuis (vnl. PG)
Ook ik zie om me heen dat het zonder ziekenhuisstage bijzonder lastig is om in het zkh aan het werk te komen. Ik zou me breder oriënteren qua school, er zijn zat MBO-verpleegkunde opleidingen die dit niet zo vormgeven.
Wat harriehoef noemt over de basis leren in de langdurige zorg ervaar ik ook zo. Mijn eerste stage was op een PG woongroep. 2e stage op een chirurgische ziekenhuisafdeling, maar dat is idd zodanig complex dat je het al wel aardig in de vingers moet hebben wil je daar een beetje meedraaien.
Ik had in het ziekenhuis wel echt wat aan mijn PG ervaring. Meerdere patiënten met dementie gehad, en dat waren juist de keren dat ik zoiets had van 'laat mij maar, dit kan ik' (en er dan idd soms nog handiger in was dan intern in het zkh opgeleide gediplomeerden).

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 08:50

Kreeg gisteren via een andere MBO opleiding te horen dat de meeste opleidingen nu voortaan breed gegeven worden en dat houdt dus in dat je de 1e 2 leerjaren in zorginstellingen stages stages loopt, maar dan wel een richting kunt kiezen naar zkh.

Omdat mijn dochter nu in brede spoor zit zou ze wellicht kunnen overstappen van school ( na 1 e leerjaar)waar nu ook breed spoor gevolgd wordt. Pas in 3e en 4e leerjaar kun je dus stages lopen in het zkh.

Dit houdt dan in dat mijn dochter ipv na 4 jaar al met 2 jaar toch al eens kan meemaken hoe het is om in zkh te werken en dus niet pas naar 4 jaar op het HBO.

Maar er moet dan wel plaats vrij komen.

Mijn vraag is dus is er veel uitval in dit soort opleidingen?

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:00

willempie14 schreef:
Kreeg gisteren via een andere MBO opleiding te horen dat de meeste opleidingen nu voortaan breed gegeven worden en dat houdt dus in dat je de 1e 2 leerjaren in zorginstellingen stages stages loopt, maar dan wel een richting kunt kiezen naar zkh.

Omdat mijn dochter nu in brede spoor zit zou ze wellicht kunnen overstappen van school ( na 1 e leerjaar)waar nu ook breed spoor gevolgd wordt. Pas in 3e en 4e leerjaar kun je dus stages lopen in het zkh.

Dit houdt dan in dat mijn dochter ipv na 4 jaar al met 2 jaar toch al eens kan meemaken hoe het is om in zkh te werken en dus niet pas naar 4 jaar op het HBO.

Maar er moet dan wel plaats vrij komen.

Mijn vraag is dus is er veel uitval in dit soort opleidingen?


Tijdens mijn opleiding begonnen we met ongeveer 25 studenten in leerjaar 1, tijdens de diplomering stonden we er met 10 man. (Rest is of gestopt, afgestroomd naar Verzorgende IG of verlenging van de opleiding).

Wellicht dat overstappen van school een optie is, dan kun je ieder geval het komende jaar gebruiken om te bekijken of ze de opleiding leuk vindt. Ik weet haast zeker dat de meeste ziekenhuizen alleen 3e en 4e
jaar studenten aannemen voor stage, dus dat is wel een normale procedure zeg maar.

Helaas zijn er over het algemeen een beperkt aantal stageplaatsen in de ziekenhuizen, mijn ervaring is dat je daarom als student moet solliciteren voor de stageplaatsen. Maar goed, dat is dan natuurlijk pas een zorg voor later!

Saaams

Berichten: 13283
Geregistreerd: 20-01-10

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:08

Vergeet niet dat na haar studie verpleegkundige je eerst 2 jaar moet werken in het ziekenhuis voordat je de opleiding tot SEH verpleegkundige mag gaan doen.
Ik heb mijn mbo opleiding gedaan in 4 jaar, waarvan 1e jaar verzorgingstehuis (de basis, zo fijn!) 2e jaar verpleeghuis met NAH patienten,
3e jaar psychiatrie (dat moet je liggen, ik ben ermee gestopt) en laatste jaar thuiszorg waar ik nu inmiddels al 2 jaar werk. Ik heb toen de tijd 2 weken mogen meelopen in het ziekenhuis op de longafdeling en vond het helemaal niks. Terwijl ik vanaf jongs af aan altijd geroepen heb dat ik SEH vpk wil worden, de reden dat ik de opleiding ook gestart ben.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:44

In het ziekenhuis zijn ze in de toekomst steeds meer gericht op HBO verpleegkundigen en nauwelijks vacatures voor mbo verpleegkundigen. Ik zou na 4 jaar mbo kijken voor een duale opleiding voor HBO verpleegkunde. Daarna werkervaring opdoen en kijken of de post HBO opleiding voor SEH verpleegkundige aansluit. Houd er rekening mee dat het heel lastig is om op de ambulance terecht te komen en mensen daar soms 5-10 jaar mee bezig zijn voordat het lukt.

Er is ook een HBO opleiding medisch hulpverlener, die claimen dat je direct op de ambu kan gaan werken. In praktijk lukt het nauwelijks om stages of werkplek te vinden voor die opleiding- niet aan beginnen dus.

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:00

Het ziekenhuis neemt alleen mensen aan met een ziekenhuis gerelateerde stage in de opleiding. Anders is het heel lastig tot niet binemen te komen in het ziekenhuis

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:56

Mijn ervaring is ook dat er juist binnen ziekenhuis spoor redelijk wat uitval is door de zwaarte waardoor er tussentijds plaatsen vrij komen. Wij konden elk jaar 'solliciteren' naar vrij gekomen ziekenhuis spoor plaatsen.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:16

Boemklatsch schreef:
Mijn ervaring is ook dat er juist binnen ziekenhuis spoor redelijk wat uitval is door de zwaarte waardoor er tussentijds plaatsen vrij komen. Wij konden elk jaar 'solliciteren' naar vrij gekomen ziekenhuis spoor plaatsen.




Ik zie dat je in best woont, heb jij het toevallig over Summa dan want daar zit mijn dochter ook momenteel? Als dat zo is..... begrijp ik de mentor niet want die geeft duidelijk aan dat er niet overgestapt kan worden omdat er toch wel wat verschil is tussen breed en zkh spoor.
Laatst bijgewerkt door willempie14 op 12-09-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:18

heb gisteren contact gehad met ander MBO, daar mocht ze iig inschrijven en evt. nu nog instromen.

Is een brede opleiding maar wel met kans op Zkh stages in leerjaar 3 en 4 dus dat is dan wel een grotere kans. Mmar ook daar niet voor iedereen die kans hoor blijft dus een lastig probleem.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:18

Ja het summa. :j Tevens heeft het ziekenhuisspoor in leerjaar 2 stages buiten het ziekenhuis waardoor vrijwel heel onze klas dat half jaar het ziekenhuis in kon. Maar er zijn bij ons meerdere tussentijds naar het zkh gegaan door uitvallers. :j
Al ben ik in 2015 afgestudeerd dus zou zomaar kunnen dat ze de hele boel op de schop hebben gegooid.

Anoniem

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:53

ADD en werken op een SEH lijkt me een lastige combinatie. Het vraagt namelijk om heel gestructureerd en nauwkeurig werken en het is behoorlijk geprotocolleerd. Ken natuurlijk verder je dochter niet, maar misschien is het wel iets om rekening mee te houden.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:30

safina schreef:
ADD en werken op een SEH lijkt me een lastige combinatie. Het vraagt namelijk om heel gestructureerd en nauwkeurig werken en het is behoorlijk geprotocolleerd. Ken natuurlijk verder je dochter niet, maar misschien is het wel iets om rekening mee te houden.



Mijn ervaring met me dochter is dat ze juist veel beter functioneert als ze gestructueert kan werken volgens vaste regels, juist als ze teveel de vrije hand krijgt gaat ze van alles wat doen. Ze kan erg goed focussen op belangrijke zaken maar iets wat haar interesse minder trekt is meteen een lastig punt voo rhaar.

Anoniem

Re: MBO zorg met brede opleiding en seh verpleegkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:16

Dat is vaak een kwaliteit van ADD-ers: kunnen focussen op dingen die ze interessant vinden. En stressbestendigheid is ook vaak een kenmerk.

Maar lange diensten gefocust blijven vinden ze vaak lastig. Zeker als er voortdurend nauwkeurig gewerkt moet worden. Het kost ze heel veel energie en ze kunnen hun focus niet goed over een hele werkdag verdelen. Een vriendin van mij heeft door zo'n onoplettend moment na een hele dag vol stress een patiënt naar het hiernamaals gespoten. Iets in een verkeerd infuuskatheter gedaan (vraag me niet om de details, ik heb er verder geen verstand van. Maar ze was er helemaal kapot van.). En zij heeft geen ADD. Een fout is snel gemaakt, zeker voor iemand die in aanleg onoplettend is.

Maar met verpleegkunde kan je gelukkig heel veel kanten op. Dus als ze erachter komt dat ze tegen zichzelf aanloopt zijn er nog heel veel andere richtingen....

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:45

ADD en SEH verpleegkundige lijkt mij een hele moeilijk combinatie. Werken op een SEH is verre van gestructureerd. Tuurlijk werk je geprotocolleerd maar het is daar zo machtig druk en vaak heb je meerdere patiënten tegelijk, veel stressen zeg maar. Je loopt daar echt de benen uit je lijf, is niks mis mee maar je moet wel veel onthouden en doen. Ik weet niet of ze dat kan. Misschien is dit iets om mee te nemen, anders is ze ergens mee bezig waar ze weet dat ze dit niet aan kan. Zou sneu zijn.

De eisen van een gemiddelde Ambulance verpleegkundige zijn best hoog;
HBO-V met werkervaring
Specialisatie SEH of IC/CCU
Bereidheid om de opleiding tot ambulance verpleegkundige te gaan halen bij de Ambulance academie( je kan hier pas terecht als je aangenomen bent bij een Ambulance dienst)
Rijbewijs B

Succes