[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:29

TS.... dat valt dan toch een beetje tegen met de andere paardjes in jullie omgeving...jullie zijn echt op elkaar aangewezen, heel vervelend.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:49

Wat een leuk om de terugkomst te zien! Jammer zeg dat er weinig animo/ mogelijkheden zijn in de buurt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:42

Net alles gelezen; wat een verhaal!
Respect voor jouw doorzettingsvermogen en je open minded houding.
Heel erg jammer dat je geen rijmaatje kan vinden. Misschien kan je met één van je andere paarden handpaarden? Eerst natuurlijk goed oefenen met je vriend erbij.

Edit; bedenk me nu dat het geen recente ontwikkelingen zijn haha! De gunfactor om jullie een fijne toekomst samen te geven en mee te denken is gewoon heel erg aanwezig. :D

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:56

Welkom Lante bij het relaas van Callas. Een handpaard had ik ook aan gedacht. Ik heb alleen mijn Shetjes. Op zich zijn die wel cool, maar weinig meer getraind, ik heb het niet aangedurfd.

3-8-16

Callas vindt wandelen leuk, dat gaat erg goed, voor het kwartier dat ik het red, is wel telkens dezelfde wandeling, maar goed. Ik heb overigens nog geen rit gemaakt, ook hier op het terrein nog niet op haar gereden. Ik heb wel al een rubberbekleed schaarbitje gekocht. Maar de kinketting heb ik er al afgesloopt. Ik vind een bit al akelig en dan ook nog een kinketting, dat gaat me te ver. Dat heb ik vervangen door een leren bandje. En als ik binnenkort ga rijden ga ik eerst in de paddock rijden.
Ik ben nu een keer of 3 per dag aan het oefenen, met ho en dan eromheen lopen en voetje bijv optillen. Met flexen vragen, dus dat ze haar hoofd naar haar kont brengt. Achterwaarts gaan. Fluiten en laten komen. Ik ga het grondwerk uitbouwen met het over laten stappen wat ik bij Bruno ook moest doen. Ik leg dagelijks vreemde voorwerpen neer, dus zomaar kleurige lappen ergens. En ze loopt er netjes overheen. Ik ben nu ook bezig met haar hals omlaag te laten ontspannen als ik mijn hand erop leg, maar dat is nog heel moeilijk. Maar ze doet het erg goed. Dus nu eindelijk weer genieten van haar!
En ik heb een join up gedaan en die is denk ik wel redelijk gelukt.

https://www.youtube.com/watch?v=Q8IYLBwAhHk

6 augustus 2016

Het zit eens mee het zit eens tegen, waarom zou het dan ook meezitten? Net terug uit het ziekenhuis. Nee, niet van Callas gevallen gelukkig, veel en veel pijnlijker, een niersteen! Ik kreeg gisterenavond ineens verschrikkelijke rug en buikpijn, niet uit te houden! Erwin dokter gebeld, die was er al met 20 minuten, ahum, en die zei gelijk: niersteen, nou ja dat zei ze niet natuurlijk want ze kent geen Nederlands, hahaha. Dus pijnstillers en kalmeringspuiten, wat allemaal niet hielp overigens, dus met ambulance weer naar het ziekenhuis. Daar weer allerlei pijnstillende infusen en kalk oplossende infusen ook en ik werd er zo ziek van! Shaken en overgeven, man verschrikkelijk. En pijn! Mijn gebroken poot was erg, maar die deed bijna geen zeer als ik hem helemaal niet bewoog, dit bleef zeer doen. Ongeveer halverwege de nacht was het kreng opgelost en mocht ik zonet tussen de middag weer naar huis. Pff, heel gammel van alle troep in mijn lijf. Maar goed, dit hebben we ook weer gehad, maar ik ga maar ff niets doen de komende dagen. Het moet komen door mijn verblijf in Montepellier. Zo'n hitte en toch te weinig gedronken, daardoor hebben zich kristallen in mijn nieren gevormd. Not funny.

16-8-2016

Ik heb het gevoel dat mijn leven nu eindelijk weer verder gaat en het een hele tijd heeft stil gestaan. Ik moet weer een ritme zien te vinden. Vanaf 6 april eigenlijk heb ik geen normaal leven meer gehad tot aan vandaag. Eerst de val, herstellen van de gebroken poot, toen naar Bruno met Callas, toen de niersteen, toen hadden we de kelder die verbouwd werd, toen hadden we twee weken een vriend over de vloer, die is nu weg en nu eindelijk kan alles weer terug naar normaal.

19-8-2016
Toch niet alles terug naar normaal. Ik kan maar erg weinig op haar gaan rijden want ze schaatst over het asfalt. Daarom heb ik met rubber bekleedde hoefijzers besteld. De hoefschoenen werken alleen als ze niet gek doet zoals rodeo en niet galoppeert. Dus met nieuwe hoefschoenen of met oude repareren wacht ik nog een poosje. Blote voeten gaat niet. De ijzers waar ze nu op staat zijn van de Montpellier-periode en dat gaat goed. Ze geeft niet aan pijn te hebben van het lopen op stenen, ze struikelt niet en kreupelt ook niet. Dus dan maar hoefijzers, maar ik schaats dus over asfalt! Ze glijdt continu in spagaat zowat en dat lijkt me beslist niet goed voor haar knieën en wat voor banden dan ook. Dus ik ben een bermtoerist, maar ja, je moet toch regelmatig over asfalt en het meeste hier is schuin. Dus nu heb ik van Olov, hoefijzers gevonden die met rubber bekleed zijn! Dat dempt de schok voor de gewrichten ook nog en is natuurlijk anti-slip. En de hoefsmid gaat ze onderzetten met grip-nagels. Die hebbie ook. En hij zal de takken inkorten zodat het risico op aftrappen minder groot is. Dus zodra hij eindelijk alles binnen heeft, wordt ze herbeslagen want hoog tijd, ze zitten er al 2 maanden onder en linksvoor zit los.
Ik had ook nog gezocht naar geheel rubber beslag maar het lastige daarvan is dat je de voet naar het beslag moet aanpassen. Dat is natuurlijk raar. We gaan het wel weer beleven.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:53

Jemig wat een verhaal. In mijn pauze vandaag alles in een ruk uitgelezen. Mooi en zeer pakkend geschreven

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:50

Ik heb inmiddels ook alles gelezen.. Wat een verhaal inderdaad. Prachtig dat je dat hier allemaal zo op Bokt plaatst, je moet het lef er maar even voor hebben. +:)+

Anderzijds herken ik ook wel veel dingen. Mijn Tinker is dan wel niet zo extreem als de jouwe (zij is eerder not-impressed van dingen), maar ook met haar heb ik doodsangsten doorstaan.. Ik heb wel geleerd om vaker naar haar te luisteren, want meestal gaf ze - op soms subtiele wijze - al aan hoe ze zich voelt. Vaak denk ik dan ook 'Ach, je moet niet zo miepen' en doe ik gewoon door. Maar dat heeft al vaak het omgekeerde effect gehad. Zo ook ben ik er afgelopen zomer vanaf gevallen. Ze deed lastig bij vertrek, ik vond dat ze zich niet moest aanstellen en ben toch gaan rijden. Na een tijdje was ze eigenlijk best braaf. Tot ze plots besluit dat ze er genoeg van heeft en rechtsomkeert naar huis gaat. Ik blijf rustig zitten, wacht tot ze wat kalmeert want die eerste minuten heb je er toch niets aan te zeggen.. Springt ze van een talud op het pad en tja, dat kon ik niet uitzitten.. Ik heb me toen niet echt pijn gedaan, maar ik was zo ontzettend emo.. Jeetje.. Tranen met tuiten, me de hele dag opgesloten in mijn kamer want zo kòn het echt niet meer!!

Uiteindelijk besloten om te stoppen met buitenrijden en terug bij de basis te beginnen. Dit paard is destijds verkocht als zadelmak onder het motto 'Zadel erop en ze is braaf'. Een goede basis had ze niet. En dit paard was 10 jaar. We zijn er nog BIJLANGE niet, maar we zijn nu al een jaar regelmatig aan het lessen en oefenen en tegenwoordig rijd ik terug af en toe buiten.

Ik ben dan ook van mening dat dit moest gebeuren. De tranen, de frustratie, de onzekerheid.. Het is niet allemaal zonder risico's, maar man, wàt heb ik geleerd. En wàt zijn we naar elkaar gegroeid!! Met de juiste mensen en begeleiding rondom je, kom je er wel. Dankzij jouw topic heb ik ook besloten om eens een overzichtfilmpje te maken van mijn 3 weken training aan het begin van deze zomer. Leuk hoe inspirerend dit werkt. :D

Ook ik was niet 100% fan van Bruno, maar op de laatste filmpjes begon het echt wel al goed te komen. Ik ben dus ook net zoals alle andere Bokkers erg benieuwd naar waar je nu staat. (Ik had je al voor dit topic op Bokt zien voorbij komen, op het Tinker gedeelte, dus ik weet wel al enkele spoilers. :Y) )

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:39

Jee, ik wil wel meer updates lezen, TS, ik klik dit topic er speciaal voor aan. Zoals meerderen zullen doen!
Ik heb geen enkele spoiler of filmpje gezien dat vooruitloopt op deze hele geschiedenis, want ik wil me er stap in kunnen mee-verplaatsen en alles mee-bleven.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 17:04

Heftig en herkenbaar Jackytje wat jij hebt meegemaakt. Rende ze toen weg toen je er naast lag?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:27

En dit is maar één frustratie van de zovelen die vooraf zijn gegaan.. :+ Maar anderzijds denk ik nu altijd - "Ach, we verstonden elkaar gewoon niet goed". Zij had geen goede basis en ik wist gewoon op den duur niet meer hoe ik moest reageren. Ze is ook verdomd slim en wist op den duur maar al te goed dat ze haar kracht tegen me in kon zetten. Nu een goede aanpak en het gaat al een heel stuk beter, al probeert ze nog altijd. Een buitenrit in me eentje met Tinky is nooit saai. Want ze zal altijd zichzelf blijven. :D (In groep is ze net zoals jouw Callas een stuk beter. Maar mijn Tinker ruin is dan net zo'n broekschijter als de jouwe en naar mijn mening niet klaar om op straat mee te rijden voorlopig.)

Ze rende inderdaad kei hard weg. Ze is de straat op gerend (gelukkig rustige boerenweg) en stond bovenop de heuvel gras te eten aan de graskant. Natuurlijk had de hele buurt het paard zien passeren en stelden ze voor om me te brengen met de auto. Euhm, nee, liever niet.. Ik ben er te voet achter gegaan en mevrouw was echt not impressed. Eigenlijk had ik moeten doorrijden, maar ik had het toen echt gehad. Het hoefte voor mij al niet meer. Ik durf te wedden dat zij dacht 'Told you so'.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 18:03

Welkom Mandy!

Dinsdag 30-8-2016

Met Callas gaat het goed. Die training bij Bruno heeft goed geholpen. Ze is vooral met stilstaan erg verbeterd. Ze staat nu gewoon los als ik haar zadel en geen centje pijn. Ik rijd veel kleine korte ritten door het dorpje. Dat is al voldoende uitdaging voor haar op dit moment. Ze blijft heel erg kijkerig en ziet alles. Dus van de week denk ik wat loopt ze nou te kijken? Er is daar niets. En dat was haar probleem er was daar op die plek niets meer, want ineens herinnerde ik me dat er een hele rij bijenkasten heeft gestaan. Geen dorpsroddel ontsnapt aan haar aandacht! Je kunt haar niets wijsmaken. Maar kijken mag. Soms gaat ze wel stilstaan als ze iets eng vindt. Maar ik krijg haar er wel langs. De neiging om om te keren en weg te rennen is er niet meer. En de schrikangst is ook nog wel eens gebeurd, maar dan kon ik haar omdraaien. Dus eigenlijk ben ik haar gewoon opnieuw aan het africhten. Precies wat ik niet wilde, maar dat is dan niet anders.

Het oefenen met USO's (Unidentified Scary Objects) gaat prima, want ze schrikt eigenlijk niet van statische dingen. Soms wil ze eerst een paar keer snuffelen, ook goed, of ze deinst wat weg, maar ze slaat er niet van op hol en ze schrikt er ook niet van als in een verrassingsschrik. Het blijven onverwachte dingen die haar angst aanjagen. Dus vaak geluiden waarvan ze de oorzaak niet kan zien.
Maar goed, ik raak over mijn onzekerheid heen. Van de week vergat ik zelfs mijn cap op te doen en dat is eigenlijk wel een goed teken, want dat betekent dat ik niet aan narigheid en bescherming loop te denken maar gewoon aan lekker rijden en dat is ook zo.

Hahaha en verder is ze driekleur. Vooral door de zon wordt ze steeds bruiner, en haar manen blijven zwart. En ik wilde een zwarte en had een zwarte gekocht dacht ik... Het lot plaagt mij.

Afbeelding

Maar natuurlijk is ze nog steeds prachtig en ik kan geen ritje maken of ik kom wel iemand tegen die stopt om haar te aaien en te complimenteren. Verder is het een lief dier voor ons. Heel af en toe komt madammetje ongeduld nog om de hoek maar nauwelijks het noemen waard. Ze volgt me netjes overal, alleen wil ik nog meer respect bij het stoppen, want ze stopt naast me en volgens mij is het de bedoeling dat ze achter me stopt.

https://www.youtube.com/watch?v=2zkpJbXswVo

Wel is ze enorm dominant in de kudde. Vooral nu er overal appeltjes vallen. Maar goed zo hoort het in een kudde. Bubbels is broodjemager weer. Er is geen gras meer, wel appeltjes. Ze staat op 4 kilo bix per dag en twee tot drie keer per dag haal ik haar binnen met de anderen zodat zij kan eten van het hooi. De rest staat zich dan te vervelen, maar ja dat moet dan maar. Die zijn nog vet zat!
Shadow heeft af en toe weer het zomerhoestje. Dus die krijgt zijn siroop weer en wanneer nodig nat hooi.

Wat jammer is dat mijn pootje, behoorlijk zeer blijft doen. Ik kan eigenlijk geen schoenen aan die over mijn enkel komen. Baal ik enorm van. Het is ook een raar en eng gezicht die plaat op mijn enkel je ziet hem zo zitten! En als ik mijn voet beweeg dan blijft die plaat stil staan en dat voel ik de hele tijd. Moeilijk uit te leggen, maar het is rot. Ik ga vragen of ze er niet eerder uit mogen dan eind dit jaar of begin volgende jaar.
Maar met Callas haar pootjes gaat het prima. De ijzers zijn top. Het zijn Olov ijzers. Dus ijzer van binnen met gevulcaniseerd rubber er over heen. Dat is top. Ik glijd niet meer weg over het asfalt en ze zijn ook erg dik, dus lekker veel grondspeling en geen last van stenen. Het kon alleen achter, want voor heeft ze zulke gekke ovale voeten dat past niet met die rubber ijzers. Maar achter is prima. Voor heeft ze dan antislip nagels, maar dat vind ik geen succes. Die hebben een soort ijzeren verhoginkje, maar dat mepte de smid al plat. Dus daar heb je eigenlijk niets aan en dat voor 20 euro aan speciale nagels! Dat doe ik dus niet meer. Dan maar gewoon nagels met een grote kop die buiten het ijzer blijven. Maar die rubber beklede ijzers ben ik nu nog heel tevreden over. Ben benieuwd hoelang ze mee gaan. Het geeft ook vering voor haar hoefmechanisme en voor haar gewrichten. Beter dan gewoon ijzer. Wie weet lukt het aan haar voorbenen ooit ook nog wel. De smid was wel aan het vloeken om ze onder te krijgen. Hij vond het maar niets! Wat de boer niet kent...

3-9
Met Callas gaat het qua alles de goede kant op. Ik rijd nu een week met die rubberen ijzers en het bevalt nog steeds goed!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:05

Je topic heeft mij afgelopen nacht flink uit de slaap gehouden :+ .
Super interessant en het leest als een trein.
Ik volg...

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:06

Ze is gewoon zwart maar verkleurd door de zon. Gebeurd met bijna alle zwarte paarden ;)

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:51

terpentijn schreef:
Jee, ik wil wel meer updates lezen, TS, ik klik dit topic er speciaal voor aan. Zoals meerderen zullen doen!
Ik heb geen enkele spoiler of filmpje gezien dat vooruitloopt op deze hele geschiedenis, want ik wil me er stap in kunnen mee-verplaatsen en alles mee-bleven.


Terpentijn ik heb precies hetzelfde.
Ik heb me ook niet verleid tot het kijken van de filmpjes vooruit gewoon omdat ik het veel leuker vind hoe de ts het verhaal verteld en nog verrast word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:01

Over dat naast je stoppen TS, mijn merrie stopt eigenlijk ook altijd naast mij, met haar schouder of boord direct naast mij. (afhankelijk van of ze al naast mij liep of achter mij aan sjokte)
Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, of ze nou naast mij of achter mij stopt, zolang ze mij maar niet voorbij loopt :j
Ondanks dat het voor jou al even geleden is dit verhaal natuurlijk, wil ik toch zeggen dat het absoluut geen ramp is als je paard naast je stopt ipv achter je, zolang ze je maar niet voorbij lopen :D

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 21:11

Welkom bij Callas Senna21,

@Dreamer, dank je voor de tip en hoe ga ik om met voorbij lopen en omkeren voor mij?

@LadyGiroc volgens haar papieren (Maar dat begreep ik pas toen ik het woord ging opzoeken toen ze zo bruin werd) is ze noir pangaré
https://fr.wikipedia.org/wiki/Noir_pangar%C3%A9

Of in het Engels Seal Brown
https://en.wikipedia.org/wiki/Seal_brown_(horse)

In de winter is het zichtbaar maar in de zomer des te meer, behalve dat ze dan opkleurt zie je inderdaad soms rossige haartjes her en der.

5-9
Ik heb met Callas hier thuis wat "sprongetjes" gemaakt. Ze kan heel hoog vrij springen, maar onder het zadel is het wat anders natuurlijk. Ik ben ook nog steeds niet goed in balans door het poot, dus het valt niet mee.

En je moet laag beginnen, dus een sprongetje mag het eigenlijk niet heten, hoger dan 20 à 30cm zal het niet geweest zijn. Maar ik ben al blij dat ze netjes luistert, dat ik haar af en toe in galop krijg en dat ze kijkt waar ze haar voeten zet, dat laatste daar gaat het natuurlijk om, dat ze minder Tante Lomp wordt.

Ik had her en der over ons terrein mini-hindernisjes neergelegd en draafde van de een naar de ander, dus ik had mijn eigen echte cross, hahahaha, humor.

Bij Bruno had ik gezien dat mensen bij de afzet van een sprong HOP zeggen, dus dat heb ik ook maar gedaan. Ik rijd haar hier op het gewone gebroken bitje, de losse teugels zijn de noodrem teugels van het schaarbit. Ik vind het lastig om met twee paar teugels in mijn hand te rijden, vandaar dat ik het loslaat hangen. Vooraf wat gedraafd en de meeste tijd liep ze netjes laag. Ik rijd haar niet aan de teugel, maar probeer haar wel zoals in de western laag te rijden.

En, we hadden geen weigering, geen balken eraf, kortom foutloos parcours, o en geen tijdboete, want we hadden alle tijd van de wereld om het te proberen. En meestentijds had ze haar oortjes naar voren gepiept dus ze was mooi attent.

Ben blij!

https://www.youtube.com/watch?v=0Jjz-gTS--A

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:27

Wat een heerlijk filmpje om te zien na alle troubles <3

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:28

Geweldig, dat is nu echt lol met je knol *\o/* Jullie hebben er beiden zichtbaar schik in, ga zo door :j

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:44

Yes....
Beide hebben veel plezier zo te zien!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:46

Leuk filmpje en heel leuk om te zien dat jullie er beide plezier in hebben. Respect voor jou dat je dit allemaal durft zo snel na je ongeluk.

Wat mij opviel is dat je haar heel goed terug krijgt na de sprong. De ho-knop zit er goed op.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:47

Wat een ontzettend leuk filmpje zeg! Ben zo blij om te zien en lezen dat het beter gaat! Hopelijk zet deze stijgende lijn door :)

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:04

Dank voor jullie enthousiaste reacties...

14-9-2016
Callas is trouwens haar puppievormen aan het verliezen. Jammer die vond ik zo mooi namelijk slank en heel hoog op haar benen voor een tinker. Nu ze 4,5 jaar is, wordt ze meer merrie-achtig met een dikkere buik, ondanks dat er weinig te eten valt.

Maar volgende week moeten we weer genoeg te grazen hebben. We hebben regen! Niet normaal. We hebben natuurlijk vanaf medio juni geen regen gehad. Wat op zich niet zo raar is voor Zuid-Frankrijk, maar het is ook enorm heet geweest. En nu is er een zondvloed voorspeld voor vandaag en morgen. En ze zeggen met 13cm regen en orkaankracht. Nou doe dat maar nog eens half zoveel! Het was hard nodig, maar zo hard hoeft het nou ook weer niet, hahaha. We zitten in een wolk. Geen roze. Ik kan de overkant van het dal niet eens zien! Precies wel op tijd klaar met het bloten van het land. Nu kan het gelijk de regen inzuigen om het gras nieuw leven in te blazen.

20-9
Mijn vriend heeft gezegd af en toe weer mee wandelen als ik ga rijden met Callas. Hij vond zijn uithoudingsvermogen afnemen. Tja. 52. Hahahaha. Maar ik vind het wel gezellig. Leuker dan alleen rijden. Callas vindt het ook leuker. Meer kuddegevoel. Vandaag om te wennen aan het wandelen hebben we een klein rondje van 25min gedaan. Prachtig weer weer.

Callas doet erg lelijk tegen de oude Bubbles. Dominant en onverdraagzaam. Ach, dat arme oudje wil zo graag bij Shadow zijn, maar Shadow kiest voor een flitsende jonge merrie. Poupetje daarentegen trekt steeds meer naar Bubbles, maar Bubbles ziet niets anders dan Shadow, Shadow, Shadow.
Ik vind haar wel erg oud worden. Ze kwam daarstraks zowat de berg niet meer op naar de stal. Stond echt te hijgen. Dat heeft ze nog nooit gedaan. Ze is nu 28. Eerst wilde ze daarstraks ook niet eten, maar toen toch weer wel. Zit me af te vragen of ik ze niet moet scheiden. Callas weer met Poupette en Bubbles met Shadow. Maar ja, dat is ook weer zo sneu allemaal. Moeilijk.

25-9-2016
Maak me zorgen over het gras. Na die ene bui is het alweer een hele tijd droog. Zo droog dat de bron naast het huis regelmatig stopt. Wel heerlijk zo vaak die zon. Na die ene bui zijn de temperaturen wel lager geworden, maar nog steeds ruim 20 graden. Vandaag is het bewolkt, ook wel weer eens lekker. Doordat de zon nu een lagere baan maakt, hebben we al weer meer schaduw overal en nu zie je, daar waar schaduw is, het gras gaan groeien. Waar het nog in de volle zon staat, verbrandt het. Ik voer nu volop hooi bij.

Donderdag 6-10-16

Vandaag is het precies een jaar dat ik Callas heb.

Het is ook precies een half jaar geleden dat ik van haar gevallen ben.

Vandaag zijn we naar de plek van het ongeluk geweest, voor de eerste keer op Callas.

We zijn er na het ongeluk wel een keer geweest met de rolstoel. En Erwin was de dag na het ongeluk erheen gegaan om de gaten in het pad van haar hoefsporen te fotograferen. Hij heeft namelijk toen enorm veel moeite gehad om te begrijpen en te accepteren hoe het in die split-second gegaan is. Waar draaide ze dan? Hoe draaide ze dan? Hoe hard rende ze weg? Hoe lang sleepte je mee? Ik had wel globale antwoorden, maar dude niet exact hoeveel graden ze draaide, niet exact hoeveel km/u ze galoppeerde, niet exact hoeveel meter ik was meegesleept. Voor mij waren dat futiele zaken. Ik zat emo veel meer in de knoop, maar voor hem was die info heel belangrijk om het op een rij te krijgen. Mannen zitten toch anders in elkaar... Vandaar dat hij toen was teruggegaan de dag erna om haar sporen te fotograferen.
Voor de Sherlock onder de bokkers, dit is een foto van de sporen van de draai. Het pad is redelijk hard, en aan de inslagen van de afzetten kun je zien dat het geen gewoon galopje was...

Afbeelding

Afijn, Erwin was mee op de fiets. Alles is goed gegaan, hoewel ik stiekem er wel heel erg tegenop zag. Op de een of andere manier is die plek heel beladen voor me. Het doet je wel heel erg beseffen hoe nietig je bent in vergelijken met een paard en hoe je alles wat je hebt op losse schroeven zet. Ik had ook mijn rug kunnen breken.
Op zich was het maar een gebroken been, dat hebben zo veel mensen, maar de emotionele toestanden eromheen, met Callas willen verkopen, me verraden voelen door haar, belazerd voelen door de fokker, uiteraard mijn geknakte ego en de tijd erna bij Bruno, hebben er wel ingehakt.
Ik vroeg me een tiental meter te voren af of ik af zou stappen of niet. Ik voelde namelijk de spanning in mezelf opbouwen en dat is niet handig natuurlijk. En het rare was dat het doodstil was. Het was te heet voor vogels of krekels en er was op de parallelweg geen verkeer. We waren allebei denk ik met onze gedachten op die dag.
Net op het moment dat ik Bruno weer tegen me hoor zeggen dat het geen zin heeft om over het verleden te miepen, maar dat je oplossingsgericht naar de toekomst moet kijken en me wil vermannen, schrikt ze. Pre-cies-op-de-zelf-de plek! Had ik alleen geweest, had ze zich dan weer omgedraaid? Maar nu was er de kudde en die reed met de fiets voorop en had niets in de gaten totdat hij haar hoeven hoorde ploffen van de sprong opzij.
Ik heb haar flink voorwaarts gedreven en ben gaan draven, want ik herinnerde me ook weer dat Bruno had gezegd dat je alle problemen voorwaarts moet oplossen. Wat ze gezien of gehoord heeft, geen idee. Bestaat HS ook bij paarden?
Toen we voorbij de plek waren, viel er een last van me af, wat Callas ook ongetwijfeld gemerkt zal hebben en zijn we lekker naar de tunnel gedraafd en ze is wel een paar keer geschrokken in de tunnel, hij was vandaag enger dan vorige keren, maar ze schrok op de plaats.
Aan het eind van de tunnel was er licht, hahaha, in de vorm van een Engelse ruiter (vrouw) die op die fokkerij/pensionstalling staat waarvan de eigenaar zeker wist dat er niemand met mij wilde rijden. We hebben gegevens uitgewisseld en wie weet gaan we ooit een keer afspreken voor een rit. Zij had een bijna drie-jarige schimmel welsh cob, die daar gefokt was en ingereden was. Zij vertelde ook dat ze er meer naast gelegen heeft dan erop...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:08

Ik volg ook! Wat een heerlijk verhaal!
Ik ben ontzettend benieuwd hoe het af gaat lopen. Hopelijk loopt het goed af, ik vind dat jullie beide al ontzettend veel geleerd hebben en voorut zijn gegaan <3

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:39

Welkom Veraaaaah bij Callas haar story

7 oktober 2016
Vandaag kreeg ik het berichtje dat Tarago, die lieve hengst van Bruno, niet die draak-hengst, is overleden. Hij had al jaren in de zomer last van zijn lever, door een leverworm of vliegje, dat weet ik ff niet meer. En in de zomer werd hij dan brood- en broodmager. Echt zo'n mager paard had ik nog nooit gezien. Zelfs het vlees tussen zijn billen was weg! Geen spier meer over. Dat is heel eng, als je dan zijn staart optilde dan zat daar gewoon geen vlees, je keek zo direct onder zijn anus door naar zijn buik! Ik wist niet eens dat dat kon. En ze voerden hem van alles en speciale voeren, maar hij wilde niets eten. Alleen grazen. Maar ja, daar is daar niets te grazen, dus zei ik van: je moet hem in de zomer hier weghalen en ergens inscharen, maar ja dat kon niet want hij was hengst. Hij wilde alleen lekkere dingen zoals brood en appels. Een van de meiden werkte bij een restaurant en aan oud brood geen gebrek maar vetter worden deed hij niet. Hij had ook al transfusies gehad en van alles aan gedokterd maar niets hielp. Een 14 dagen terug mailde ik weer eens en leek het beter te gaan, maar nu kreeg ik een mailtje dat hij was overleden. Hij was ook al over de 20, dat ook. Rot.

8 okt
Ben net terug van de dierenarts. Ben op van de zenuwen! Ik had vandaag Callas gewassen met luizenmiddel, haar manen. Omdat ze jeukt. Vliegjes hebben we hier niet dacht ik en ik spray haar tig keer. Dus blijft luizen over. Ook omdat ze die al in haar sokken had. Dus ik haar gewassen.
Daarna zet ik haar in het land en ze gaat niet eten. Dat is gek. Nu had ze net een hooinet gehad tijdens het wassen en twee ervoor, dus het had logisch kunnen zijn, maar ik zag gewoon dat ze niet goed was. Toen ging ze graven met haar voorbeen, dat doet ze altijd als ze gefrustreerd ergens om is. En toen liggen. En rollen. En dat vier keer in een kwartier. Nee! Koliek! Ik de veearts gebeld, maar ja het is weekend dan zitten de dierenartsen hier allemaal vol met jachthonden die of een schot hagel te pakken hebben of mekaar te lijf zijn gegaan omdat ze na een hele week ruzie in de kennels eindelijk de ruimte hebben om het eens goed uit te vechten, dus hij kon niet komen. Hij was aan het opereren en ik moest maar een half uur met haar gaan lopen, en dan op stal zetten en kijken of ze wel wilde eten en wilde poepen.
Dus ik lopen, en ik probeerde haar nog tegen te houden en mee te sleuren, maar ze ging gewoon op straat liggen! En ik trekken en duwen en zelfs wat klappen geven, boos, lief, smeken, maar ik kreeg haar niet meer overeind. Laten liggen, takje afbreken, terugrennen tikken op haar billen, zacht, hard, niet opstaan. Helemaal plat gaan liggen. Ik haar laten liggen en naar huis gerend, dat is 2 minuten denk ik, natuurlijk geen foon bij me, dus Erwin erbij om haar overeind te krijgen. Met zijn tweetjes trekken en aanmoedigen lukte wel. Weer lopen en blijven tikken met het takje als ze weer wilde gaan liggen. Na een minuut of tien gok ik, ging ze wel mesten. Maar zelfs een appel wilde ze niet.
Toen ik haar op stal zette, ging ze toch weer liggen, staan, liggen. Het enige dat ze niet deed. was naar haar buik trappen of omkijken dat doet Bubbles wel heel duidelijk als ze koliek heeft. Afijn, omdat de dierenarts niet kon komen, zei hij: kom zelf maar een spuit halen. Die kan intramusculair. Dat kan Erwin wel dat heeft hij bij de geiten vroeger ook gedaan. Dus ik erheen, waren er jachthonden met darmen die eruit hingen, die ging hij opereren. Arme beesten.
De dierenarts had nog even de verpakking gelezen van dat spul, maar hij dacht niet dat het aan het luizenmiddel kon liggen want dat dacht ik meteen van wel, want dat was het enige wat ik anders had gedaan dan anders. Hij maakte nog snel een tekeningetje waar we precies moesten injecteren.
Dus ik weer terug naar huis haasten en toen kwam Erwin al met goed nieuws dat ze nu was blijven staan en weer wilde eten. Dus nu heb ik die spuit maar niet gegeven, het is toch allemaal troep.
Nu ff bijkomen van de stress met een theetje en dan weer naar de stal heen en weer om te kijken of ze nog steeds goed gaat.

8-10-2016 23.16
Ze heeft gepoept. Hahaha, lijkt wel een baby. Maar ik kan iets rustiger gaan slapen. De vraag blijft alleen, waardoor kwam het? Misschien kastanjes die beginnen nu te vallen. Maar daar heeft ze vorig jaar ook geen last van gehad. Nou ja,je weet het niet.

Zondag 9-10-2016
Het is weer weekend en dus kan ik niet in het bos rijden. Veel te gevaarlijk met halfdronken Franse jagers. Ik was op het veldje aan het stappen en een beetje inbuigen, wilde niet draven omdat ze gisteren koliek had, maar stappen kan geen kwaad en is altijd goed rond koliek situaties. Aan het eind vroeg ik voor de gein aan Erwin wil je ff stappen, hij zei gelijk ja.
Lachen! Lang geleden voor hem. Tien jaar geleden minstens. Toen Bubbles net bij ons was hebben we nog samen gereden, hij op Thor ik op Bubbles. Bubbles kwam bij ons toen ze 18 was. Nu is ze 28. Vlak na ze bij ons was, werd de artrose te erg. Dus konden we niet meer op haar rijden, dus het is tien jaar terug al weer dat hij op Thor heeft gereden.
Callas was braaf, maar schrok uiteraard weer een keer. Kon Erwin gelijk zelf voelen wat ze dan doet. Een leek als hij snapt vaak niet wat ik bedoel als ik zeg dat ze schrikt. Maar ze rende gelukkig niet weg, ik liep er ook naast. Hahaha, ze schrok van Shadow die langs kwam draven en over een hindernisje ging uit zichzelf.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:24

Genieten ts het spring filmpje! Ik realiseer me dat het verleden tijd is, maar waarom pas 'hop' als ze al halverwege is? Imo zou dat meer effect kunnen hebben net voor de sprong? Ik ben trouwens echt een dressuur ruiter dus ik kan er enorm naast zitten. Wel heel fijn om de voortgang te zien.tof dat je partner op haar ging stappen.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:06

Zeker weten kunnen paardeb HS zijn. T komt blijkbaar bij 10%van de dieren voor...