waar op letten kopen woning met weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:01

Hoi!

Het is zover; ik ben actief op zoek naar een huis met een stuk weiland erbij waar ik mijn paarden kan houden! Nu heb ik het perfecte huis (op de plaatjes) gevonden en ga er donderdag kijken. Maar waar moet ik op letten of het geschikt is om paarden op te houden qua grond? Ik heb de check bij boerenbunder gedaan en de grond bestaat uit zand. Maar zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
Hoop van jullie te horen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:03

Zand grond is natuurlijk fijn, maar als het laag gelegen ligt nog steeds snel nat.
Kun je de hoogte zien?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:05

Hoogte
min.: 20.31
gem.: 20.57
max.: 21.07

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:05

Schoon grond verklaring (ook voor je tuin)? Beetje afhandeling van de regio waar je koopt.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:07

Het is gemeente Berkelland. Er is eigen grondwater installatie aanwezig, dus ik mag hopen dat het dan beetje schoon is :) maar dat is natuurlijk water, niet de grond.
Kan ik dat ergens checken?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:09

Het handigst is om een keer een grondmonster te laten nemen en onderzoeken. Er wordt dan onderzocht hoe de stevigheid van de bodem is (voor paarden wil je het liefst vaste delen tussen ongeveer 50-55%) te losse of juist te harde grond geeft sneller blessures.

Ook wordt het humus gehalte bekeken, wat de vruchtbaarheid van je grond bepaald en dus of het gras goed groeit.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:10

Wat je er vergunningstechnisch mee mag. Mag je er paarden zetten, hoe zit het met eventuele bijgebouwen, wat staat er en mag je deze zelfde hoeveelheid terug zetten indien je sloopt.
Buren van waar ik op stal sta hebben veel bijgebouwen die ze mogen opknappen maar als ze ze afbreken mag maar de helft terug geplaatst worden.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:14

nuscaniels schreef:
Wat je er vergunningstechnisch mee mag. Mag je er paarden zetten, hoe zit het met eventuele bijgebouwen, wat staat er en mag je deze zelfde hoeveelheid terug zetten indien je sloopt.
Buren van waar ik op stal sta hebben veel bijgebouwen die ze mogen opknappen maar als ze ze afbreken mag maar de helft terug geplaatst worden.


Daarvan vroeg ik me af hoe je dat kan checken. Want het is in een buitengebied, weiland eromheen staan koeien, het huis zelf heeft 1 hectare grond en stalletjes. Lijkt me dan dat er paarden mogen rondlopen. Maar zou het dan zelfs ook niet mogen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:14

Daarvoor even bij de gemeente checken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:17

Ruimtelijkeplannen.nl daar kun je (meestal) het bestemmingsplan inzien en ook wat er wel/niet mag.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:22

ruimtelijkeplannen.nl laat zien wat het bestemmingsplan is. Ook handig voor eventuele vergunning rijbak of stallen.

Is het een woning met woonbesteming? Agrarisch zijn de banken niet happig op. Bedrijf is gemiddeld 20-40% eigen geld inleggen.

Kijk naar afwatering (sloten) en wat ik zelf belangrijk vind zijn de buren. Ik wil bijv niet naast een varkensboerderij wonen.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:25

woning met woonbestemming inderdaad. Had gelezen ergens dat er een bak aangelegd mag worden met maximaal 1200m2 (20x60), en minimaal 50m verwijderd van het huis van de buren. Nou, dat is geen probleem want die wonen paar honderd meter ver weg :)
Weiland er omheen staan melkkoeien!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:26

nuscaniels schreef:
Wat je er vergunningstechnisch mee mag. Mag je er paarden zetten, hoe zit het met eventuele bijgebouwen, wat staat er en mag je deze zelfde hoeveelheid terug zetten indien je sloopt.
Buren van waar ik op stal sta hebben veel bijgebouwen die ze mogen opknappen maar als ze ze afbreken mag maar de helft terug geplaatst worden.


Dan als je ze wilt vernieuwen de voor en achtergevel eerst vervangen, vervolgens de rest er tussen uit en vervangen zo heb je niets nieuws gebouwd maar gerenoveerd ;-)

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:27

Jennanne schreef:
woning met woonbestemming inderdaad. Had gelezen ergens dat er een bak aangelegd mag worden met maximaal 1200m2 (20x60), en minimaal 50m verwijderd van het huis van de buren. Nou, dat is geen probleem want die wonen paar honderd meter ver weg :)
Weiland er omheen staan melkkoeien!


Maar ik zou voor de zekerheid bij de gemeente navraag doen, die kunnen je het zo vertellen.
Niets vervelender dan er achteraf achter komen dat het toch niet mag....

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:33

Taffje schreef:
Jennanne schreef:
woning met woonbestemming inderdaad. Had gelezen ergens dat er een bak aangelegd mag worden met maximaal 1200m2 (20x60), en minimaal 50m verwijderd van het huis van de buren. Nou, dat is geen probleem want die wonen paar honderd meter ver weg :)
Weiland er omheen staan melkkoeien!


Maar ik zou voor de zekerheid bij de gemeente navraag doen, die kunnen je het zo vertellen.
Niets vervelender dan er achteraf achter komen dat het toch niet mag....


yes!

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:33

Ik denk ook aan het gras zelf. Als er melkkoeien in de buurt staan, kan het zijn dat je gras niet zo geschikt is voor paarden. Maar dat is natuurlijk te herzaaien; wel iets om even bij stil te staan.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:47

Maar dat zou voor mij geen nogo betekenen alleen wat extra werk.........

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:48

Voor mij ook niet hoor, daarom zeg ik, gewoon iets om even bij stil te staan. Kan herzaaid worden :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:35

Century schreef:
Voor mij ook niet hoor, daarom zeg ik, gewoon iets om even bij stil te staan. Kan herzaaid worden :)


ja, wil sowieso alles herzaaien naar biologisch en paard verantwoord gras :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 12:36

Alles is helemaal top!! :)
nu wordt het echt spannend... :S
hoop zo erg dat het gaat lukken

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:39

Nu vanavond is een mooie tijd om er eens langs te rijden, hoe ziet het land eruit na een dag regen :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:45

Jennanne schreef:
Century schreef:
Voor mij ook niet hoor, daarom zeg ik, gewoon iets om even bij stil te staan. Kan herzaaid worden :)


ja, wil sowieso alles herzaaien naar biologisch en paard verantwoord gras :)


Hou er rekening mee dat daar waar je herzaait je voorlopig geen paarden kunt zetten.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:46

En welke bomen staan rond het weiland? De esdoorns geven veel problemen en kappen is niet zomaar geregeld...

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:47

Maak een afspraak bij de gemeente, dan heb je antwoord op al je vragen en weet je precies wat er wel en niet mag.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: waar op letten kopen woning met weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:54

Kijk ook naar de dakbedekking van de schuren... Asbestverwijdering is een flinke extra kostenpost. Hoe is de omheining er aan toe? Mag je verlichting plaatsen bij je eventuele rijbak? Is alle bebouwing en verlichting legaal?