Loopt hij wel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kevin_S
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-08-17

Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 18:20

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag over mijn Shetlandertje.

Ik heb de indruk dat hij niet lekker loopt.. Maar die indruk heb ik enkel lingsom aan de longe in draf. Voor de rest speelt hij en bokt hij nog steeds met de andere paarden mee op de wei en hij protesteert ook niet om aan te draven. Nu is het zo dat ik me vaak te snel druk maak en dat zecht de DA ook wel eens.Mijn weide genootje ziet er niks aan...Ik heb het in slomotion gefilmd en dan twijfel ik toch ook.... Willen jullie eens kijken? Linkje staat hier onder. Alvast bedankt

PS :ik weet dat hij wat dik staat, dit moet er weer af dat is sinds ik van vakantie terug ben al..

https://youtu.be/K9KZmutjiiA

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:33

Normaal tempo kijkt fijner vind ik maar zie er zo niet veel aan

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:33

Ik vind hem in slomotion lopen := :+
Nee flauw, maar hier is weinig nuttigs over te zeggen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:34

Marieke1495 schreef:
Ik vind hem in slomotion lopen := :+
Nee flauw, maar hier is weinig nuttigs over te zeggen.

Je kan het filmpje 2x versneld afspelen bij dat instellingen knopje :j

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:35

Heb je ook een filmpje op normaal tempo? Dat kijkt fijner.

Ik vind hem wat ik er zo van zie noet onregelmatig. Zo te zien wel wat kort en behoorlijk op de voorhand, maar dit komt denk ik vooral door het (veel te zware) gewicht van je pony

Kevin_S
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 18:56

Neen sorry dat heb ik niet gemaakt vandaag, ik dacht van wel maar was perongeluk deze slomotion. ik weet idd dat hij veel te dik geworden is en daar probeer ik aan te werken, darom wilde in ook zeker weten of hij niet onregelmatig liep. Morgen weer van start :)

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:13

Ik kon niet op dubbele snelheid afspelen, maar als ik kijk naar de takt en de paslengte, vind ik die wel netjes lopen. Zou ik me geen zorgen om maken, ga maar lekker aan de slag ermee.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:45

Hij loopt op zich goed hoor, wel wat kort zoals al eerder opgemerkt, maar niet onregelmatig of gevoelig. Hij houdt wat vast in de bovenlijn naar mijn idee, ik zou hem zo aan het werk zetten dat hij afvalt, die dikkere buik zit hem waarschijnlijk ook wel wat in de weg.

Anoniem

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:50

Ik zie wel wat je bedoelt, dat hij een beetje met zijn hoofdje knikt als hij gewicht op zijn linkervoorbeentje moet zetten.
Maar de benen zelf worden regelmatig weg gezet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:59

Pony loopt wat kort, maar dat is niet zo gek. Buik moet opzij kunnen om achterbeen verder naar voren te laten komen en dat lukt nu nog niet. Actief stappen met hem (net tegen draf aan qua tempo als dat lukt), minimaal 1 uur achter elkaar en lekker buiten. Longeren is zwaar werk, zeker met dik lijf en wat je voornamelijk wil is vet verbranden waarvoor langdurig lichte inspanning het beste werkt.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:24

Shet is sowieso te dik, daar zou wel heel wat af mogen, dan zou het dier ook wat beter kunnen bewegen oftwel "uit de voeten kunnen".
Nou zijn een heleboel Shetten hier in Nederland te dik, maar dat daargelaten vind ik deze Shet niet een zo beroerd bewegen... er is een tactmatige vorm van beweging.

Ik denk dat met een leuk gevarieerd bewegingsregime (aan de longe als er niet op gereden wordt)en of dieet zetten er al veel goeds gedaan kan worden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:57

Tamary, dat ben ik helemaal met je eens. Dagelijks een uur ( of anderhalf) buiten stappen. Daar vallen ze uiteindelijk wel mee af, het mag niet te snel gaan ( het afvallen) en vaak longeren is een aanslag op het lichaam van een paard. Bovendien kost dat vaak minder energie/vetverbranding omdat je dat geen uur/anderhalf uur doet.
Ik moest destijds met mijn op dat moment veel te dikke paard eigenlijk 3 uur stappen ( buiten) per dag. Maar dat redde ik niet dagelijks, gelukkig is ze uiteindelijk wel weer op een acceptabel gewicht gekomen, zonder haar te overnemen. Ik deed dat zo'n drie keer per week.

Kevin_S
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-08-17

Re: Loopt hij wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 12:35

Hij staat momenteel al op dieet, ik ben op vakantie geweest en in die tijd is hij aardig wat verdikt. Ik werk nu met hem aan de hand ik laat hem veel buiten stappen ( hier zijn ook wat heuveltjes) en laat hem wel regelmatig rechte stukken draven.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:17

Voor niet zoveel geld heb je een meetlint. Niet om direct te weten hoe zwaar hij is, maar je kan dan wel zien of hij afvalt met wat je doet. Als blijkt dat dat niet zo is, kan je je "werkregime" of je voedingsschema altijd nog onder de loep nemen. Als je nu al het idee hebt dat hij afvalt zit je op de goede weg.
Ze mogen echt niet te snel gaan afvallen hoor, dan heb je kans op vet in het bloed ( hyperlipaemie) en dan is het vrijwel altijd einde pony, dat is echt niet de bedoeling natuurlijk.