Bitloos paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_vdb99
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-03-17

Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 23:01

Hallo, heeft er iemand ervaring met het overschakelen van rijden met bit naar bitloos rijden? Wil dit misschien eens zelf uittesten bij mijn paard, maar heb er zelf geen ervaring mee.

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:37

Gewoon doen!
Mijn toen 20 jarige merrie is van de ene op de andere dag overgezet op bitloos ( Side pull ) ..,
Geen enkel probleem mee gehad , succes :j

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:41

Stap 1. Doe je paard een sidepull om.

Nou dat was het. :D Gewoon proberen. Sidepull werkt met dezelfde kant druk als een bit, waardoor de meeste paarden het wel snappen. :)

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:45

Hier is het ook geen probleem geweest. Het is een kwestie van doen. Ik had nooit verwacht dat ik met mijn energieke en temperamentvolle merrie bitloos zal rijden. Ik dacht altijd dat ze daar te druk voor zal zijn, maar niets is minder waar. Ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu bitloos. Ze loopt zo veel fijner!

In het begin kan het moeilijker zijn om kleine figuren te rijden, maar dat komt na wat oefening vanzelf.

Je zal eerst even gewoon met bit kunnen rijden, dan zijn ze vaak al wat rustiger, en daarna bitloos proberen. Gewoon eerst in stap en oefenen met terugnemen. Als je die controle hebt kun je gerust ook draven.

Ik rijd met een sidepull.

Laat je ons weten hoe het is gegaan?

Amber_vdb99
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:41

Fair schreef:
Stap 1. Doe je paard een sidepull om.

Nou dat was het. :D Gewoon proberen. Sidepull werkt met dezelfde kant druk als een bit, waardoor de meeste paarden het wel snappen. :)


Dankjewel voor je reactie, is de side pull het beste om over te schakelen van bit naar bitloos?

Amber_vdb99
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:42

igor001 schreef:
Hier is het ook geen probleem geweest. Het is een kwestie van doen. Ik had nooit verwacht dat ik met mijn energieke en temperamentvolle merrie bitloos zal rijden. Ik dacht altijd dat ze daar te druk voor zal zijn, maar niets is minder waar. Ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu bitloos. Ze loopt zo veel fijner!

In het begin kan het moeilijker zijn om kleine figuren te rijden, maar dat komt na wat oefening vanzelf.

Je zal eerst even gewoon met bit kunnen rijden, dan zijn ze vaak al wat rustiger, en daarna bitloos proberen. Gewoon eerst in stap en oefenen met terugnemen. Als je die controle hebt kun je gerust ook draven.

Ik rijd met een sidepull.

Laat je ons weten hoe het is gegaan?


Dankjewel voor je reactie, is de side pull het beste om over te schakelen van bit naar bitloos?

Amber_vdb99
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:43

N4N4 schreef:
Gewoon doen!
Mijn toen 20 jarige merrie is van de ene op de andere dag overgezet op bitloos ( Side pull ) ..,
Geen enkel probleem mee gehad , succes :j


Dankjewel voor je reactie, is de side pull het beste om over te schakelen van bit naar bitloos?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:44

Ik vind sidepull inderdaad het vriendelijkste en fijnste om mee te beginnen. Een nauw sluitend halster kan ook, zorg in ieder geval dat het neusstuk niet te laag is.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:57

Hier ook redelijk in eens over gestapt. Merkte eigenlijk toen pas waar ze echt vast zat. Dus kon beter voelen dan met bit. Ik heb zelf voorkeur voor sidepull.

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:05

Ik ben ook ineens overgestapt. En sindsdien hangt het hoofdstel met bit in de kast te verstoffen.
Gewoon uitproberen!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:47

Haha, hier nog één. Gewoon een bitloos hoofdstel omgehangen en paard deed alsof ze nooit anders had gedaan. Drie dagen achter elkaar bitloos gereden en toen ik de vierde dag weer met bit aan kwam, kon ze dat niet zo waarderen. :D

Als je het spannend vindt, kan je ook eerst longeren of langeteugelen om te zien hoe ze het oppakt. Of een halster over je gewone hoofdstel zodat je, mocht het niet goed gaan, je bithoofdstel nog kan pakken. :)

Succes en veel plezier!

Pizzadough42
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:39

Ik ben ook overgeschakeld, eerst had ik een sidepull en daarna een bosal (die vind ik het fijnst). Gewoon uitproberen, er zijn super veel opties!

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:02

Ik ben ook in 1x overgegaan. Ik rij met kingekruist bitloos hoofdstel.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:04

Ik rijd mijn verzorgpaard ook bitloos, ze is inmiddels M geklasseerd. :)
Heb geen ervaring met andere hoofdstellen dan kaakgekruist.

Afbeelding
Afbeelding

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:27

Oh hé als we foto's gaan plaatsen dan wil ik ook mee doen :))

Ik ben begonnen met een sidepull en dat werkt nog steeds heel goed bij mijn manegepeerd. Persoonlijk vind ik een bitloos hoofdstel ook mooier staan.

Afbeelding

Afbeelding

Het is ook ideaal met een snoepje geven als ze het goed heeft gedaan. Geen onhandig bit in de weg. Bij haar helemaal, omdat ze normaal gesproken met een tonglepel loopt.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:34

Sinds ik het bitloos hoofdstel opgestuurd heb gekregen van de oude eigenaar van mijn huidige paard, rijd ik alleen maar met dat hoofdstel.
Dus eigenlijk van het ene op andere moment overgeschakeld. Sindsdien hangt het hoofdstel met bit nutteloos te zijn in de kast :P
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:42

Een sidepull en kingekruiste hoofdstellen worden vaak het makkelijkste opgepikt door een paard, vooral de sidepull heeft als voordeel dat het sturen net zo gaat als met een bit. Het nadeel is dat veel sidepulls nogal makkelijk schuiven als je aan 1 kant druk geeft, dus het kan even duren voor je er eentje gevonden hebt die goed past. De breedte van de neusriem heeft ook invloed op hoe het paard reageert; een brede neusriem met dikke padding is veel zachter, maar geeft ook lastiger fijne hulpen door en kan wat 'remkracht' missen. Smallere neusriemen geven duidelijker druk en zorgen er dus ook voor dat het paard meer gemotiveerd is om uit te zoeken hoe hij die druk kan stoppen/vermijden.

Een deel van de paarden loopt ook heel goed op kaakgekruiste hoofdstellen, maar een deel vindt die ook erg verwarrend of houdt niet van druk op de nek. Ik zou dus beginnen met een zachte en brede sidepull (bijvoorbeeld gewoon het eigen halster, wel altijd in een veilig omheinde rijbak met tuigage experimenteren!) en vervolgens kijken of je paard meer padding nodig heeft of juist een smallere neusriem of misschien toch eerder een kingekruist systeem zodat je net iets meer in te brengen hebt als ruiter.

Als je zelf het bitloos rijden uit gaat proberen, dan is het het veiligst om over het bitloze hoofdstel ook het bakstuk + bit van je normale hoofdstel te hangen en in het begin van de sessie eerst gewoon op bit te rijden, dan beide teugels tegelijk te gebruiken en vervolgens te kijken hoe het gaat als je alleen de bitloze teugel gebruikt. Op die manier kun je altijd terug naar het bit als je paard niet naar het bitloze hoofdstel luistert of erdoor geirriteerd raakt omdat hij dat bepaalde systeem niet snapt.

bitloospaardrijden.nl heeft bitloze consulten waarbij je onder begeleiding van een hoofdstelpasser verschillende soorten hoofdstellen kunt proberen (wel allemaal van 1 merk) en bij http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10 kun je 3 soorten hoofdstellen uittesten zodat je weet wat jou en je paard het beste bevalt.
Keus genoeg! :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:46

Xyzutu, dat je 3 soorten hoofdstellen kunt uittesten is wel ideaal zeg! Ik sla het linkje ook even op :)

Anoniem

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:56

Ik wilde die service zelf ook eens uitproberen omdat voor het werken aan de hand mijn geliefde sidepull-kaptoom een te dikke padding heeft, vandaar dat ik hem laatst weer eens opgezocht had. Bovenaan mijn lijstje stond de Lightrider neusriem om uit te proberen; bleek dat ik die zelf al in de kast had liggen, dus ik kan die nog even zelf testen voor ik naar de bitloze probeerservice ga. 8-)

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:04

Ik rijd ook tegenwoordig bitloos.
Ik heb eerst gekeken hoe mijn pony daar op zou reageren door middel van eerst te gaan proberen met een halster. Als je gaat testen met halster moet je wel zorgen dan het halster niet te laag op de neus hangt.
Hier reageerde ze goed op en heb toen een sidepull van FRA aangeschaft.

Pas_de_Deux

Berichten: 150
Geregistreerd: 20-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:06

Als je wat meer informatie wilt over bitloos rijden is het boek Fabels en Feiten over Bitloos rijden misschien wel wat voor je!
Link: http://bit.ly/2iYojRz

Afbeelding

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:00

Ik heb eigenlijk alleen problemen gezien bij mensen die normaal heel erg het bit gebruiken als stuur en rem en normaal met veel druk rijden.

Als rijden met bit al een trekwedstrijdje is, dan zou het zonder bit best wel eens tegen kunnen vallen.
Vooral als de signalen van het paard altijd 'genegeerd' werden, dan zie je nog wel eens dat ze het er zonder bit van nemen.

Het is gelijk een mooie gelegenheid om te voelen hoe goed je nu eigenlijk op been en zit rijdt en hoe afhankelijk je bent van de hulpen met je handen.
Heb je je paard mooi op eigen benen lopen of hangt hij vol in de neusriem op de voorhand?

Durf, als het zonder bit niet wil, je eigen rijden onder de loep te nemen.
Is je basis echt wel zo goed, aanleuning en gehoorzaamheid zou tenslotte niet afhankelijk moeten zijn van een bit en als het zonder bit ineens weg is, was je aanleuning met bit dan wel de juiste en is je paard niet alleen gehoorzaam, omdat het bit anders zeer doet?

Nog een leuk stapje verder is het rijden met neckrope of helemaal niks.
Waar je met een bitloos hoofdstel nog wat met je handen kunt, is dat met neckrope of zonder iets nog even anders.
Buigt je paard in een wending netjes om je binnenbeen?

Het is zo gaaf als ze zonder iets toch afbuigen en met de neus op de loodlijn gaan lopen.
Dat het aan de voorkant dan mooi wordt is, omdat het paard goed door het lijf loopt.
Als je van daaruit wendingen met stelling kunt rijden, tempo kunt bepalen met je zit, dat is zo gaaf!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:15

Hier afgelopen jaar na zelf al 27 jaar te rijden en met deze pony al 8 jaar het toch gewaagd.

Gewone hoofdstel ingeruild voor een kaakgekruist (15 euro via Facebook) en direct was het goed. Wel wat minder stuur dan ik gewend ben, vooral wat grotere hulpen qua rechts en links nodig in het begin, maar de rem zat er gelijk op.

Bijzondere vond ik dat ik gelijk meer ontspanning had, terwijl ik nooit het idee had dat ze überhaupt spanning opbouwde. Maar blijkbaar was daar nog winst te behalen.

Inmiddels rijden we dus ruim een half jaar bitloos en bevalt het echt prima. Zie geen reden om terug te gaan en heb eigenlijk ook geen verschil behalve de ontspanning bij mijn pony.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:38

Ik rij al jaren alleen maar bitloos. Zou indd met een side-pull beginnen! Die vind ik het prettigst. Je moet gewoon precies hetzelfde rijden zoals je met een bit zou rijden! :D

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:50

Ik rij ook bitloos maar vind het heel moeilijk om mijn paard daar niet uit elkaar te laten vallen. Ik krijg 'm bitloos niet zo makkelijk de zware oefeningen in.

Hoe werkt het voor jullie om bitloos te rijden en toch verzameling te vragen? Iemand hier ervaring mee? Ik loop hier wel een beetje op vast.