KNHS breidt toegestane bitten, hoofdstellen en sporen uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS breidt toegestane bitten, hoofdstellen en sporen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:07

KNHS
KNHS, wedstrijden

Afbeelding
Foto door Margreet

In navolging van de FEI wordt per 1 september 2017 de lijst met toegestane bitten, hoofdstellen en sporen voor dressuur, springen en eventing uitgebreid. Er gaat niets van de lijst af. De toevoegingen betreffen vooral producten die al waren toegestaan. Bijvoorbeeld: een anatomisch bit met een nét iets andere buiging.

Omdat het om meerdere kleine wijzigingen gaat is het niet haalbaar om ze allemaal op te noemen, maar de belangrijkste zijn:

  • Een groot aantal van de afgebeelde trenzen is nu ook toegestaan in een anatomische vorm of met een verhoogd of gebogen tonggedeelte;
  • Er zijn wat vernieuwingen in de dubbelgebroken variaties van bitten;
  • Er zijn nieuwe typen hoofdstellen met gecombineerde keel/neus/kinriemen opgenomen;
  • Er zijn hoofdstellen opgenomen met een elastische inzet bij de bakstukken en teugels en ook in het kopstuk (de elastische inzet mag niet in aanraking komen met het bit)
  • Nieuw bij de toegestane sporen is het kliksysteem, waarbij de spoor direct aan de laars wordt geklikt.

Alle toegestane bitten, hoofdstellen en sporen voor dressuur, springen en eventing zijn met een afbeelding op de lijst opgenomen. Komt jouw bit, hoofdstel of spoor daarmee overeen? Dan mag je ermee rijden. De lijsten staan als download (PDF) bij het betreffende disciplinereglement.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:17

Dus als ik het goed begrijp zijn een hele hoop bitten die uit het niets ineens niet meer mochten een paar maanden geleden dus nu wel weer toegestaan? :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:34

miss_lizje schreef:
Dus als ik het goed begrijp zijn een hele hoop bitten die uit het niets ineens niet meer mochten een paar maanden geleden dus nu wel weer toegestaan? :+



yep, blij dat ik mijn bit wat ik net van te voren gekocht had aangehouden heb. Veel mensen zijn gaan zoeken en uitproberen en zo onnodig ook op kosten gejaagd.

Wel ben ik blij dat het aangepast is

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:09

De scholingstrens en de correctie trens van sprenger staan er niet op?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:15

Wat ik me afvraag is waarom het KNHS zich niet gewoon altijd houdt aan de lijst van de FEI?
Scheelt gedoe, gewoon die lijst overnemen. Ook handiger voor de mensen die de overstap maken van nationaal naar internalionaal. Daar zit altijd al zo veel gedoe en regeltjes aan vast, lijkt me alleen maar makkelijker als je je in ieder geval niet druk hoeft te maken om je tuig

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KNHS breidt toegestane bitten, hoofdstellen en sporen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:09

Betekent dat dat je in B springen nu met een ongebroken pelham mag starten?

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:47

Billy schreef:
Betekent dat dat je in B springen nu met een ongebroken pelham mag starten?


Dat mocht altijd al. Wel alleen met een verbindingsstukje en een enkele teugel.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KNHS breidt toegestane bitten, hoofdstellen en sporen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:06

Volgens mij alleen gebroken voorheen en ongebroken vanaf Z...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KNHS breidt toegestane bitten, hoofdstellen en sporen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:27

Dat is bij een van de vorige reglementswijzigingen al veranderd Billy, ik denk 1 april 2015 of 2016.
Je hebt gelijk dat je daarvoor alleen met een gebroken pelham mocht rijden, de logica daarvan heb ik nooit begrepen :o

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:36

Nee, ik ook niet, ik vind ongebroken vriendelijker dan gebroken. Ik rij geen wedstrijden dus had het niet bijgehouden.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:04

Wow, dat was ik tot 2015 dik in overtreding, haha. := Ik heb ook nooit helemaal begrepen hoe men überhaupt op het idee van een gebroken pelham is gekomen, ben altijd braaf met een ongebroken gestart (waar écht nodig, natuurlijk). :o

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:52

swatch schreef:
De scholingstrens en de correctie trens van sprenger staan er niet op?


'De ongebroken trens, zowel bus- als watertrens, mag vanaf nu ook gebruikt worden wanneer het een verhoogd of gebogen tonggedeelte heeft of als het anatomisch gevormd is'.

Volgens mij vallen de scholingstrens en correctie trens onder anatomisch gevormd :) Correct me if i'm wrong.