[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:47

Ik meld me dan toch ook maar, na 2 dagen een stille meelezer te zijn geweest. Ik vind dat je echt leuk schrijft, leuk ook dat de updates snel achterelkaar komen :j Ik ben benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren, of eigenlijk al gebeurd is :Y)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:12

ik wil de spoilers niet lezen hahaha, ben pas op blz 2, maar ga nu vanaf mijn werk naar huis. Daar ik bang ben dat ik je niet meer kan vinden reageer ik even. Wat een boeiend, maar treurig, verhaal eigenlijk tot nu toe. Ik ga vanavond verder lezen. Tjsa die Tinkers die weten wat, daar heb ik ook ervaring mee....

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:19

Alles gelezen, en je schrijft idd superleuk, ik heb maar een halve Tinker (andere helft is Fries), maar o Lord herken ik dat botte en plompe gedrag.

Leuk, leuk, doorschrijven !

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:21

terpentijn schreef:
Alles gelezen, en je schrijft idd superleuk, ik heb maar een halve Tinker (andere helft is Fries), maar o Lord herken ik dat botte en plompe gedrag.

Leuk, leuk, doorschrijven !


Joapie zeker _O-

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:23

Ik volg ook..leuk om te lezen en herkenbaar lomp tinkergedrag :-}

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 17:26

Dreamer, Libera, Speechless, Smileydees, Terpentijn, welkom in het Callas verhaal. Leuk dat sommigen van jullie onder hun meeleessteen even gedag zeggen.

Freetorum, waarom ging ik gelijk rijden? Omdat ik haar kocht als buitenritpaardje wat volgens de Fokkers ook kon. Dus ik begon op wat me beloofd was, maar daar moest ik steeds meer vanaf knibbelen totdat bleek dat ze eigenlijk niets kon.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:33

Ook ik meld me van over mijn meelees-steen. Wat een vervolg verhaal. Ik zit alsmaar te kijken of er al een update is. Ik hoop maar dat het goed is gekomen.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:39

Ook ik volg al vanaf het begin en kom me nu even melden. Ik herken mijn Tinker hier maar deels in, maar zij is wel al 18 en heeft al heel wat levenservaring, en we kennen elkaar inmiddels alweer 11 jaar. Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt, volgens mij komen er nog wel wat konijnen uit de hoed! Je schrijft heel leuk en onderhoudend :j

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:45

Toch wel grappig he.. dat zo veel mensen (zonder tinkers) roepen dat men "maar een tinker moet kopen, want die zijn zo braaf"

Als ik dit topic zo lees met alle reacties zijn de tinkers nog net niet de duivel zelf _O- (jaja beetje overdreven)

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:49

Tja, ik was altijd de eerste om te roepen dat een tinker geen kinderpony was. Uiteraard heb je er brave en lieve tussen, maar veel mensen vergeten ook dat er een flinke scheut welsh bloed etc in zit. Dat zijn nu ook niet de meest meegaande pony's. Als je een sterk karakter hebt en je weet hoe je er mee moet om gaan zijn het gouden paarden. Maar van alle tinkers die ik heb gehad waren er maar 2 waarvan ik zei: Dat zijn echte kinderpony's. 2 van de stuk of 20. Zegt genoeg denk ik :)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:50

heel interessant topic, je schrijft ook echt heel leuk ts.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 17:54

Vrijdag 16-10-2015
Zoekend naar de brave merrie die ik heb gekocht en aangemoedigd door het toch wel goede resultaatje van gisteren ging ik op mijn eerste grotere rit.
We wonen hier nog niet zolang en mijn ultieme paardrijgevoel is door de natuur struinen en nieuwe paden vinden. Ik heb een IGN-kaart van deze omgeving gekocht, een stuk van gekopieerd en uitgeprint. Daarop heb ik een route uitgezet van 7km. Onbekend terrein voor mij en voor Callas natuurlijk. Spannend!
Ik reed haar op het bit dit keer. Ze was supervoorwaarts, heel kijkerig, maar ze deed het goed! Dit was genieten en wat ik zocht.
Minpuntje is dat ze niet kan stilstaan, ook niet onder de man, dus kaartlezen was niet helemaal handig zeker omdat ik telkens een leesbril moest op en af doen. Maar stilstaan ga ik haar wel leren. Ik heb het vandaag dan telkens geoefend en een seconde of 2 lukt toch al zeker wel, sprak zij cynisch.
Ze was wel bang voor van alles, notabene voor haar eigen schaduw, kastanjes die vielen, maar ze vluchtte niet.

Toen moesten we een beekje van ongeveer 1m breed oversteken. Ik had gevraagd aan de fokker of dat kon en ze ging door plassen dus dat was geen probleem. Nou, dus wel een probleem. Ze was megabang voor de beek! En hij is ook nog eens heel ondiep, hooguit 20cm op zijn diepst. Het was een kwestie van geduld. Ik heb haar tussen mijn kuiten gehouden. En haar laten blijken dat er geen andere kant was dan vooruit door de beek. Er kwam zelfs een mini-steigering van haar, maar ik heb de tijd genomen. Geen boos woord gezegd, en laten snuffelen wanneer ze dat wilde, maar omkeren of opzij of achteruit mocht ze niet. De aanhouder wint en ze stapte erin. Haar laten snuffelen en drinken van het water en een beetje schrapen en plonzen en toen er door heen. Dus supertrots dat ze dat toch maar mooi heeft gedaan. De twee beken die we erna nog moesten kruisen gingen aarzelend maar wel na enig aandringen meteen. Ik zat helemaal euforisch op mijn paard!

Helaas hadden we aan het einde van de rit een minder grappig akkefietje. Om crossmotoren tegen te gaan, heeft iemand zelf twee bars zeg maar neergezet over een pad. Daar kun je als mens door heen slingeren, maar met de fiets en zeker met een paard is het heel krapjes. Nu zijn ze ook nog eens heel laag een cm of 50 of zo.
En daar moest ik Callas tussendoor sturen. Aangezien ze niet luistert naar mijn kuithulpen, dacht ze, ik ga gewoon eroverheen. Een oversized soort mier, die gaan ook overal overheen. Maar ja, 50cm is wel hoog om je been op te tillen. Net op het moment dat ik wil gaan afstappen om die balken uit hun hengsels te gaan tillen, besluit ze er dan maar gewoon doorheen te denderen. Krak! Ik geschrokken afgestapt om te kijken of ze niets had, maar zij had gelukkig niets. De balk wel, die had het niet overleefd en hing zielig in een sippe smiley-mond. Hij moet al een beetje rot zijn geweest. Ik heb het aan de kant gelegd en ga wel een keertje met die meneer praten. Weer opgestapt, wat niet makkelijk was op een piafferend paard en zonder verdere toestanden naar huis gestapt. Ondanks dat laatste was het ritje top!

Mijn vriend kwam me tegemoet en fotografeerde me even, dit is de meest vreselijke foto ever! Die cap! hahaha, maar ik kon gelukkig weer lachen te paard! Het lachen was me de afgelopen week even vergaan.

Afbeelding

Daarna heb ik de stoute schoenen aangetrokken en naar de fokker gemaild met in het kort het probleem van de afgelopen dikke week. Ik heb geen beschuldigingen geuit, maar wel gevraagd hoe dit nu kan. Hoop snel antwoord te krijgen.

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:58

Super leuk geschreven. Ik volg :)

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 18:00

Elisa2, Jeetje77, Naskapower, Cissi, DeMolenhoek, Leonyvk ook welkom bij het Callas-verhaal

En klopt, Tinkers hoeven niet per definitie superlieve makke beginnerspaarden te zijn. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik voor de looks ben gevallen en ik was gewaarschuwd, ik kende meerdere mensen met heel koppige tinkers. Tja.

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:02

Ik heb recent weer een tinker gekocht, heb ze 3 jaar gehad, 2 jaar terug verkocht en nu komt ze terug. Een schat van een paard, maar ze heeft me tegelijkertijd ook al 5 meter verder de weide in geschopt. Wat ik vooral bij tinkers al heb ervaren is dat ze heel eenzijdig zijn en verandering niet super goed op vatten. Ze zijn ook heel persoon gericht (gevalletje: Jij kan mij rijden maar jij niet of: Jij mag bij mijn veulen maar jij niet) Schatten van paarden, als je er tijd en werk in steekt.

TS: Jij hebt echt wel een hele prachtige merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:06

Moet toch even opkomen voor de Tinker van mijn dochter hoor :j :(:) /3
Als ik dit zo lees hebben wij puur geboft met haar haha.
Ik dacht juist dat alle tinkers zo bom proof koel en mega betrouwbaar waren. Nu blijkt alweer dat we een lot uit de loterij hebben.

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:19

Super leuk en leerzaam verhaal! Ik volg ook!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 18:33

Welkom Dakkapel in dit volgtopic!

Corrie en Molenhoek, ik ben er inmiddels ook wel achter dat er enorm veel karakter in Tinkers zit. Ten goed of ten kwade

Zondag 18 oktober 2015
Gisteren heb ik niet gereden wel aan de hand geoefend met stilstaan en achterwaarts. Achterwaarts gaat best wel goed, als dat koekje maar komt. Ho, is nog zó moeilijk, wat is ze verschrikkelijk ongeduldig! Schrapen, hoofdknikken, draaien. Toch gaat het wel iets beter al. Ik ben nu ook aan het oefenen met het halstertouw los laten, ho zeggen en om haar heen lopen. Dát gaat eigenlijk best heel goed! Als ik haar aan blijf raken en ze weet waar ik blijf, blijft ze redelijk goed stilstaan. Weer een overwinninkje.

Ondertussen in de kudde is de rangorde zo ongeveer gezet. Poupette is de underdog geworden. Callas jaagt haar telkens galopperend of zelfs dravend, met haar hoofd heel laag, weg. Bubbles negeert haar volkomen en houdt Shadow weg van iedereen. Jammer, ik had gehoopt dat Shadow en Poupette (voor intimie inmiddels Poepie) dikke vriendjes zouden worden. Maar wie weet, met de tijd. Shadow is wel helemaal gek op die mooie grote zwarte dame met dat lange haar, maar ja, dat mag niet van Bubbles.

In de wei is Callas net een veulen. Ze moet alles proeven, dolt als een veulen, doet als een veulen en het is erg grappig om te zien hoe ze schrikt van zichzelf. Maar toch als ze zelf een geluid veroorzaakt, is de schrik minder groot.
De automatische drinkbak, wat een eng ding was dat! Sta je lekker te drinken gaat ie ineens sissen tegen je!

Ik heb Poepie haar hals ingesmeerd met betadine en erna met hennepolie. Ze had honderden korstjes onder haar manen. Wat dat nu weer is? Even aankijken anders de dierenarts erbij.

Vandaag heb ik haar gelongeerd op een klein plat veldje dat we hebben, en ik had wat boomstammetjes neergelged als caveletties. Goede oefening. Als een tank komt ze eroverheen, ze gaat er gewoon bovenop staan. Ja, hoe leg je een paard nu uit dat het de bedoeling is dat ie eroverheen gaat? Op ons terrein zijn flink wat stukken verwilderd en daar liggen ook boomtakken waar ze op gaat staan. Dus wat is voor haar het verschil. Ik ga er toch overheen baas, wat zeur je nou. Dus toen maar eens eroverheen laten draven, om haar te laten ontdekken dat óver de balkjes gaan, toch prettiger loopt dan erop te gaan staan. Dat hielp ze ramde er nu alleen maar tegenaan met haar hoeven dus een grote verbetering. Jammer dat ze erna gelijk weer haar achterbeen op rust zette. Zoveel had ik nu toch ook weer niet gevraagd.

Foto van een doorweekte Callas toen ik van de rit met de gekraakte balk terugkwam.


Afbeelding

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:38

Wat is Callas toch een prachtige merrie. Ik kan me goed voorstellen dat je daar verliefd op werd!
Maar pfff als ik het zo lees ben je in de eerste week al veel grijze haren en blauwe plekken rijker geworden!!!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:39

Ja nog een volger! :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:39

Heerlijk topic.
TS schrijft superlekker, en pakkend.
Tinkers... tsja... tijd en heel veel verplaatsingsvermogen heb je daarvoor nodig... en ik bedoel empathisch verplaatsingsvermogen... de rest van dat verplaatsingsvermogen heeft de Tinker zelf wel....
Tinkers... koppig, beresterk en a mind of their own.
Laten zich niet zo 123 dwingen, fors voorkomen, klein hartje.
Harde werkers, als ze het idee krijgen dat ze het sámen met je doen, niet vóór je moeten doen.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 19:20

IMJ welkom volgert...

Mooi statement Terpentijn, harde werkers als ze kunnen samenwerken... Dat aspect komt in Callas zeker naar voren. Dat zul je nog wel lezen.

Maandag 19 oktober 2015

Samen met mijn vriend zijn we een lange wandeling gaan maken. Hij te voet en ik te paard. Ik heb alleen op bit gereden maar wel helemaal met losse teugels.

Ik heb haar kuif ingevlochten in de hoop dat ze dingen waarvan ze nu schrikt dan beter ziet en die enge dingen kan relativeren.
Maar met iemand erbij schrikt ze niet. Het is dus duidelijk dat ze de wereld niet alleen aankan. Ik heb in ieder geval een wereldrit gehad. Heerlijk een uur door de bossen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Wat wel jammer is, is dat ze steeds meer op eieren gaat lopen. Ik rijd zoveel mogelijk in de bermen want de bospaden hier zijn bezaaid met rottige puntige stenen en dat doet haar duidelijk zeer. Behalve struikelen en pijn aangeven, loopt ze ook heel kort. Doet me denken aan haar keuring twee weken geleden. (lijkt al wel een jaar). Daar moest ze ook op grind draven. En die dierenarts zei toen dat ze misschien een beetje gevoelig was. Nou beetje, laat dat beetje maar weg. Dit is gewoon zielig. Ik moet hier iets aan doen, want zo kan het niet langer. Misschien ook daarom dat ze haar achtervoeten zo veel op rust zet omdat ze heel gevoelige zolen heeft? Ik heb een smid gevonden en die komt de 23e.

Donderdag 22 oktober 2015.

De afgelopen dagen ben ik niet buiten wezen rijden omdat ze op iedere kiezel kreupelt. Zelfs ook in de wei. Gewoon echt zielig.
Dus veel op het erf en in het gras geoefend aan de hand. En maar heel kort onder het zadel wat oefeningetjes in het gras.
Ze leert iedere dag. De groundtie gaat echt steeds beter. Ook achterwaarts lukt steeds beter en zelfs onder het zadel lukken er al een paar stapjes, als ze maar dat koekje krijgt.
Ook veel aan bonding gedaan met dit mooie paardje en ik mag inmiddels haar oren aanraken en aaien. Haar mond nog niet, daar mag ik niet aankomen. Voor het bit moet het wel natuurlijk, maar dat gaat ook wel goed, maar zomaar aan haar lippen zitten, no way, aan haar lippen geen polonaise. Ik heb wel haar melktanden, op de hoek, kunnen zien zitten. Hoop dat ze die verliest in haar voerbak, dan laat ik er een ketting van maken.

Vrijdag 23-10-2015

Vanmorgen is de hoefsmid geweest. En wat ben ik mega-ontzettend-übertrots op Callas.

Ik wilde haar rondom op ijzers laten zetten zodat ze wat meer grondspeling krijgt voor die nare stenen hier in de bergen. Ik heb een hekel aan hoefijzers, ben er geen voorstander, maar voor nieuwe hoefschoenen heb ik geen budget op dit moment.
Wat was ze braaf. Nee Braaf met een hoofdletter. Ze verstopte zich in haar hooizak en vond het allemaal prima.

Om het beter te kunnen zien had ik een bouwlamp op een driepoot in haar box gezet. Loopt de smid naar zijn auto om iets te pakken, haakt zijn voet achter het snoer van de lamp. Valt de lamp met een enorm gekletter om. We schrokken ons helemaal de blubber. Wij als in de smid en ik. Callas niet. Ze at gewoon door! Hoe is het mogelijk dat ze hier niet van in de plafondbalken is gesprongen! Maar van wervelende blaadjes klimt ze een boom in!

Staan de smid en ik naar haar zolen te kijken, een enorme klap, wij zaten zowat weer in de plafondbalken, Callas at gewoon door, was de lamp geëxplodeerd! En ze heeft geen poot verzet. Eh pardon, geen been.

Dit was het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat haar voeten zo kort zijn, dat de smid haar niet kan beslaan. In twee weken tijd zijn haar voeten dus enorm gesleten, hier op ons ruige terrein en met het buitenrijden. Ik wist niet dat dat zo snel kon slijten. Vooral ook omdat Tinkers toch harde hoeven horen te hebben.

Ik vroeg of hij dan geen plakijzers had, maar die moest hij bestellen. Hadden we het over van allerlei hoefschoeisel en ik zeg, ja ik heb wel hoefschoenen van mijn overleden paard, maar die was veel groter, dus die had ook grotere hoeven. Nou, zegt de smid, je paard heeft anders ook niet van die fijne hoefjes, heb je ze bij de hand?
Ja tuurlijk in een verhuisdoos ergens. Ik op zoek. Allevier mijn easyboots gevonden. Ik kreeg ze met geen mogelijkheid aan. De smid ook niet. Hij zegt. Heb je geen talkpoeder. Ik talkpoeder halen, had ik toevallig gekocht omdat haar staart daar mooi wit van wordt was me gezegd op een Frans tinkerforum. En floep! De smid trok zo haar hoefschoenen aan! En voor pasten ze goed, achter helaas niet, daar waren ze veuls te groot en moet ik een andere oplossing voor zoeken. Maar voorlopig, als ik bermtoerist blijf, ben ik gered!

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:47

Wat spannend zeg! Ik ben ook begonnen met mee lezen :j _/-\o_

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:50

Ontzettend leuke schrijfstijl! Ik volg, ben heel benieuwd hoe het afloopt...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:52

Ik heb zojuist in een ruk het hele topic gelezen en zit met smart te wachten op je update!!

Veel uit je verhalen komt me bekend voor; de roze bril, de teleurstellingen.. Ik heb een half jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht. Hier had ik me jaren op verheugd, naar toe geleefd. Ik had me voorgesteld hoe het zou zijn om alles te kunnen en mogen bepalen, om lekker met elkaar aan het werk te gaan, om doelgericht te kunnen gaan trainen.. En toen bleek mijn mooie nieuwe vriend sensibel, gevoelig, onzeker, introvert en voor mij gewoon heel erg moeilijk. Ik heb regelmatig met mijn handen in het haar gezeten, ben omver gebeukt, heb ontelbare blauwe plekken opgelopen, ben ervan af gestuiterd, ik ben boos geworden en heb gehuild van frustratie. Maar heel, heel langzaam kan ik zeggen dat we elkaar nu beginnen te begrijpen, dat we op de goede weg zijn en dat ik zelfs weer een toekomst zie voor ons samen. Ik hoop zo dat dit in jouw verhaal ook gaat gebeuren!!