24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 14:54

Hallo mensen! :wave:

Helaas heb ik geen eigen paard, maar als een echte penny mag je daar toch wel nog van dromen nietwaar. :P Ben een beetje door het internet aan het scrollen, hier en daar prijzen aan het opschrijven en aan het overleggen met mijn ouders. Hierbij ben ik gestoten op een vraag waar toch wel gemengde gevoelens over heb.

Op mijn stal [als er ooit van zou komen om een eigen paard te kopen, zou het sowieso op mijn stal komen staan. Heel vriendelijke mensen die altijd advies willen geven, bovendien is de eigenaar hoefsmid dus dat is erg praktisch als er iets zou zijn met de hoeven!] heb je twee opties om te stallen - op de wei met een schuilstal voor 250 per maand met een bak hooi bij de manegepony's OF met een eigen stal en een groot weiland bij de andere eigenaarspaarden voor 350 per maand. De stallen worden 6/7 verzorgd, de paarden buitengezet en 2x gevoerd [enkel als ze een eigen stal hebben] met pavo. Ik moet wel toegeven dat de weide van de paarden met de schuilstal er veel minder mooi bij ligt dan die van de eigenaarspaarden, het gras is vrij kapotgegraasd en er staan ook meer paarden op een wei.

Wat zouden jullie kiezen? :)
Alvast veel dank!

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:58

Is geen zinnig woord over te zeggen zo lang er geen concreet paard is. Je moet dat kiezen wat past bij de behoeftes van het individuele paard.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:59

Wat het paard gewend is of wat hij nodig heeft. Niet wat de ruiter wil, tenzij dit heel belangrijk is..

Anoniem

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:33

Ik denk toch dat de meeste paarden wel gelukkig worden van zoveel mogelijk buiten zijn. :)
Sommige paarden vinden het misschien wel fijn om in de nachten met slecht weer op stal te staan, maar over het algemeen willen ze toch wel lekker hun beentjes strekken.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:53

Komen de manege ruiters ook in de weide ? Is daar goed toezicht? Ik wil namelijk niet iedereen bij mijn paard hebben, dat zou reden zijn voor mij om hem niet in die kudde te zetten.

Anoniem

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:08

Paarden staan graag buiten met schuilstal, maar daar houdt het advies ook meteen op. Of ze jouw weiland met schuilstal ook leuk vinden hangt af van hoe groot/klein de wei en de stal is, of iedereen veilig kan liggen slapen zonder onder de voet gelopen te worden of te verdrinken in de modder, en of ook iedereen tegelijk in de schuilstal kan staan bij stromende regen (plus natuurlijk hoeveel hooi-voer-punten er zijn in de winter, om gevechten te voorkomen).
Los daarvan is het ook nog de vraag of jouw paard wel het juiste karakter heeft voor een grote/kleine/gemengde groep. Sommige paarden zijn te dominant, andere te onderdanig, sommigen kunnen alleen met ruinen en anderen worden teveel hengst bij merries. Het kan zomaar zijn dat je het perfecte 24/7 groepsplekje hebt gevonden en dan alsnog blijkt dat je paard beter af is als hij een deel van de dag alleen staat om weer tot rust te komen van alle interactie.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 18:54

@Koper, ik wilde gewoon wat meningen op voorhand bekijken, zodat ik al weet waar ik eventueeel op voorbereid moet zijn. (:
@KoudbloedKim, dankjewel voor de reactie! Dat zat ik ook te denken, alleen die ietwat mindere weide houdt mij soms tegen.
@troi, daar had ik nog niet eens aan gedacht van de manegeruiters! Inderdaad, zou ik ook niet erg leuk vinden. Hmm, misschien ook wel een reden om een stal te nemen...
@xytzutu2, de schuilstal is voor max. 3 paarden, dus ze kunnen zeker niet allemaal in de stal tegelijk in... Er staat een grote bak met hooi in de wei aangezien de wei al vrij afgegraasd is. Met dat karakter is wel waar, misschien kunnen we voor dat beter afwachten. Bedankt voor de reactie!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:14

Licht er aan wat voor paard je neemt en wat je er mee wilt gaan doen.
Als jij recreatief rijd is een schuilstal prima en dat is wel voor de meeste paarden een voorkeur. Als je ervoor zorgt dat je dier dan swinters een deken draagt en de schuilstal er netjes bij ligt.
Als je een wedstrijd ruiter bent is het wel erg fijn om een normale stal tot je beschikking te hebben. Ik spreek uit ervaring. Ik had namelijk een weide met schuilstal, en als ik dan wedstrijd had wilde ik het liefst de dag van de voren gaan vlechten en poetsen. Maarja de volgende ochtend was mijn paard alweer vies en de knotten half eruit.
Schuilstal is fijner voor meeste paarden, iets meer comfort vind je denk ik als je een normale stal tot je beschikking hebt. :)

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:08

Sommige paarden kunnen heel goed buiten staan maar dan ligt het er aan welk ras je wild kopen

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:14

Als er maar 3 paarden tegelijkertijd in de schuilstal kunnen en de paarden die een gewone stal hebben komen zomer en winter een paar uur per dag buiten, zou ik zeker voor de gewone stal kiezen.

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:21

Persoonlijk zou ik dan voor een andere stal kijken. 24 buiten is beter voor heeft Paard, maar als ik zie hoeveel de paarden in de zomer binnen staan ivm dazen wil ik wel dat ZE naar binnen kunnen. Regen maakt ZE niks uit

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 24/7 buiten met schuilstal of gewone stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:19

Ook ik zou een andere stal zoeken; ik wil dat mijn pony's 24/7 toegang hebben tot een schuilstal waar ze ook met het aantal paarden dat er staat allemaal in kunnen (momenteel hebben we vier pony's en vier schuilstallen, dus dat past). Zo te lezen staan er in de 'schuilstal-wei' (veel) meer dan 3 paarden, en is er in de schuilstal niet zoveel plek (de paarden moeten elkaar ook nog maar aardig genoeg vinden om er samen in te gaan staan).
In een box heeft absoluut mijn voorkeur niet.