Oudere hond laten steriliseren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 11:48

Dag Bokkers, ik zit voor een dilemma en zou graag even wat ervaringen horen..

Het gaat om een Franse Bulldog teefje van 6 jaar, niet gesteriliseerd. Nu had ik laatst een knobbeltje ontdekt op haar buik, gelijk naar de DA gegaan en blijkt het om een ontstoken melkklier te gaan met vermoedelijk een kleine tumor. Ze gaat nu drie weken aan de medicatie, de DA zei dat het best zou kunnen dat alles daarmee weg te krijgen is, maar we moeten toch terug gaan voor als het toch niet weg is alles te laten weghalen.
De DA raadde me ook aan om sterilisatie eventueel te overwegen om in de toekomst te vermijden dat ze nog zulke problemen gaat krijgen.

Zolang er zich geen problemen voortdoen laten wij eigenlijk nooit een teef steriliseren. Met onze Boxer moesten we het uit noodzaak doen omdat ze steeds schijndrachtig was, maar die hond is na de sterilisatie nooit meer dezelfde geweest. Ze is van een speelse en vrolijke hond naar een hond gegaan die niks anders deed dan slapen en nergens meer interesse in toonde. Daarom ben ik bang om mijn Franse Bull nu te laten doen. In het verleden is ze één keer schijndrachtig geweest, maar erna eigenlijk nooit meer problemen mee gehad. Daarbij is ze ook al 6 jaar, dat is voor het ras al eerder richting senior aan het gaan.

Als ik 100% garantie heb dat ik haar leven ermee kan beteren zou ik het wel laten doen, maar ben aan de andere kant ook bang voor de uitkomst. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:54

Laten steriliseren om de kans om melkklier tumoren te verminderen is het nu te laat voor.
Na de eerste (paar) keer loops worden is het voordeel hiervan sterk verminderd.
Maar om je hond mogelijk toekomstig lijden van een baarmoederontsteking te besparen met mogelijke spoed operatie en al dat soort dingen zou ik het wel overwegen.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:55

Melkkliertumoren voorkom je nu niet meer als je haar nu laat steriliseren. Dan moet je een teef op jongere leeftijd (voor de eerste loopsheid of na 1 loopsheid) laten helpen. Wat je er wel mee voorkomt is een baarmoederontsteking. Naarmate ze ouder worden is de kans hierop groter en een baarmoederontsteking kan dodelijk zijn.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:00

Ik ben deze week met mn hond bij de arts geweest om te enten en toen kwam het steriliseren ook voorbij ( teef is ook zes jaar) we hebben het toen als jonge hond bewust niet gedaan door de verhalen die je toch wel hoort maar nu toch weer opnieuw aan het nadenken.

Onze hond is meerdere keren per jaar schijndrachtig maar volgens de arts zou dat niet een reden moeten zijn.

Dus ik lees ffmee :)

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:05

Elke teef is toch na loopsheid schijndrachtig? Ik dacht dat maar de 1 duidelijker en heftiger dan de ander??

Verder geen eigen ervaringen er mee als reuen eigenaar (en 1 teef die al geholpen was).

Ik zou sowieso een teef laten helpen maar daarom heb ik ook reuen haha vind die loopsheid niks

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:10

Ik zie persoonlijk geen reden waarom je het niet zou doen. Blijkbaar is deze teef best gevoelig voor hormonen en om verdere problemen te voorkomen (zoals DA al zegt) kan je het beste laten steriliseren.

Of anders gevraagd: wat is de reden om het niet te doen?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 15:03

De reden om het niet te doen is door wat we zelf hebben meegemaakt met onze vorige hond, een totaal ander karakter opeens, hond is nooit meer dezelfde geworden na haar sterilisatie.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Oudere hond laten steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:17

Mijn honden zijn allebei niet veranderd na sterilisatie. Dus zou voor mij geen reden zijn het niet te doen.