Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:30

Heerlijk als alle toiletten genderneutraal worden. Dan zijn we ook van dat gezeik af dat bij de vrouwen een rij staat en bij de mannen niemand.
Verder zal het me een zorg zijn als ik met reiziger aangesproken wordt en niet met dames en heren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:32

@palmera. Voor mij hoeft dat ook niet . En dat gaat om individuele gevallen, het grotere geheel heeft wel mijn interesse.
En dan vooral of het gaat helpen om kinderen wat minder in hokjes te stoppen en dat het uiteindelijk zal helpen bij de emancipatie van de mens ( ik had hier toch echt eerst mannen en vrouwen staan :D )

Palmera

Berichten: 9478
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:37

Memories schreef:
Het is niet alsof het nooit mensen gekwetst heeft? Er is alleen zowel meer aandacht als ruimte voor dit soort kwesties dan vroeger. Dat is tenminste wat ik denk.

Vroeger was het 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.
Tegenwoordig wil iedereen zich zichtbaar onderscheiden, dat is op zich niet erg. Vrijheid, blijheid. En doe vooral waar je je goed bij voelt.
Maar verwacht nou niet dat iedereen je dan leuk vind. En dat hoeft toch ook niet?

Zat mensen die mij en mijn levensstijl niet leuk vinden. So what? Zoek ik toch mensen op die mij wel leuk vinden?

Ik begrijp gewoon niet waarom iederedn altijd maar door alles en iedereen geaccepteerd wil worden. Dat is gewoon helemaal niet nodig. Wees jezelf en wees trots op jezelf en wat je bent. Dan komen er echt wrl mensen op je af die jouw accepteren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:40

Mensen willen niet in hokjes geplaatst worden, maar er komen wel steeds meer hokjes :?

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:40

In de brabantse kempen is het in dialect heel normaal om iedereen aan te duiden als hij. Zowel mannen als vrouwen en dan waarschijnlijk ook alle mensen die niet in het mannelijke of vrouwelijke "hokje" passen.
Gewoon allemaal hij.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:41

'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' is een uitspraak waar ik eigenlijk best wel een hekel aan heb gekregen. Vind dat echt zo'n mentaliteit van 50 jaar terug, mijn god 8)7 Met andere woorden: val vooral niet buiten alles wat 'de norm' is want dan ben je raar en hoef je niet geaccepteerd te worden.

Niet iedereen hoeft je leuk te vinden maar iedereen hoort je naar mijn mening wel in je waarde te laten (en daarmee te accepteren en tolereren zoals je bent, mits je daarbij geen anderen schaadt).
Met dat als kleine sidenote erbij ben ik het wel met je eens :D

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:42

MariekeB schreef:
magda_90 schreef:
Je zegt het exact goed, ineens out of nothing, kwetst het. But why?

Nogmaals sinds zwarte piet schijnt veel ineens kwetsend te zijn.


Wat heeft dit met Zwarte Piet te maken ? En waarom zijn er toch altijd mensend die het voor elkaar krijgen om overal Zwarte piet bij te halen

Oh en mijn mening over Zwarte Piet is verandert toen ik het feest uit mocht leggen aan m'n Amerikaanse en Indiase collegas :D Mocht je een suggestie hebben hoe dat uit te leggen dan is die welkom


Sinds men zich begon te ergeren aam zwarte piet, is het een trend geworden om je overal aan te ergeren, vandaar.

Zo moeilijk is ZP niet uit te leggen, hij werd zwart van roet. Maar dat is al uitgekauwd, ging meer over de tijdsaanduiding.


Palmera schreef:
Memories schreef:
Het is niet alsof het nooit mensen gekwetst heeft? Er is alleen zowel meer aandacht als ruimte voor dit soort kwesties dan vroeger. Dat is tenminste wat ik denk.

Vroeger was het 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.
Tegenwoordig wil iedereen zich zichtbaar onderscheiden, dat is op zich niet erg. Vrijheid, blijheid. En doe vooral waar je je goed bij voelt.
Maar verwacht nou niet dat iedereen je dan leuk vind. En dat hoeft toch ook niet?

Zat mensen die mij en mijn levensstijl niet leuk vinden. So what? Zoek ik toch mensen op die mij wel leuk vinden?

Ik begrijp gewoon niet waarom iederedn altijd maar door alles en iedereen geaccepteerd wil worden. Dat is gewoon helemaal niet nodig. Wees jezelf en wees trots op jezelf en wat je bent. Dan komen er echt wrl mensen op je af die jouw accepteren.


Mooi gezegd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:42

git schreef:
In de brabantse kempen is het in dialect heel normaal om iedereen aan te duiden als hij. Zowel mannen als vrouwen en dan waarschijnlijk ook alle mensen die niet in het mannelijke of vrouwelijke "hokje" passen.
Gewoon allemaal hij.

Klopt! Toen ik mijn beste vriendin net leerde kennen zat ik me suf te puzzelen... "Maar je hebt toch twee dochters? Wie is "hij" dan? Ik snapte er echt geen hout van _O-

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:46

Ik wordt een beetje moe van dat mensen zich tegenwoordig zo snel gekwetst voelen. Wat lijkt me dat vermoeiend!

Eerst wilde transgenders de mogelijkheid om hun geslacht te veranderen op hun ID, was het een mijlpaal dat dat kon en nu ineens is dat niet meer goed.

Iedereen staat vrij om te dragen, mee te spelen, artikelen te gebruiken en de kleuren leuk te vinden die hij/zij wil. Waarom is het ineens een probleem dat er dames en heren kledingzaken, mesjes en weet ik wat voor een zooi is?
Als ik een vierkant model poloshirt of sterke werkjas wil, dan zoek ik die in de herencollectie, maar ik vind het wel makkelijk als ik leuke uitgaanskleding zoek, dat ik in de vaak toch al vreselijk grote kledingzaken niet ook nog mijn topje en rokje tussen de voor mij veel te grote spijkerbroeken en enorme vierkante truien moet gaan zoeken.
En wat betreft de mesjes, voor sommige gevoelige schaamstreken zijn de damesmesjes nou eenmaal prettiger en veiliger dan de scherpere herenmesjes, terwijl die juist weer geweldig zijn voor de gestoppelde vrouwenbenen. Je gebruikt toch gewoon wat je het fijnste vindt.

Ik ben ook mijn hele leven niet een meisjesachtige vrouw geweest, maar ik voel me wel 100% vrouw en hetero. Ook ik speelde vroeger het liefste met autootjes, crossmotors, in de modder of mest, met overall en klompen aan en ik was (en vaak nog steeds) een gruwelijke rouwdouwer. Ik heb daar nooit hinder van ondervonden. Als mijn speelgoed in de winkel van de jongensafdeling af kwam. Nou en? Als ik moet plassen, dan schiet ik soms ook de herentoilet in. Nou en? En als iemand mij met pet op en in werkkleding per ongeluk aanspreekt met 'meneer', dan lag ik een keer en corrigeer ik hem. Dat is gênanter voor die persoon dan voor mij.

Het probleem is de overgevoeligheid van sommige mensen. Het veranderen van aanspreekvormen is echt geen probleem voor mij, maar als ik straks in mijn hele praten/schrijven bang moet gaan worden om meneer/mevrouw, meisje/jongen of hij/zij te gebruiken, dan vind ik het toch behoorlijk ver gaan en vervelend worden.
Als hij een zij wil worden, prima. En andersom natuurlijk. Als iemand op hetzelfde, het andere of beide geslachten valt, prima. Maar voel je niet gekwetst als iemand je eens verkeerd aan zou spreken. Iedereen is anders, dus niet iedereen kan/zal/wil je normaal en aardig vinden. Nou en?

Precies zoals nu met de hele 'discriminatie-joker', die bij alles ingezet wordt het geval is. '
Het ene moment vindt iemand het 'discriminatie' dat hij niet gelijk behandeld wordt als zij en het volgende moment vindt een brandweervrouw het 'discriminatie' dat ze dezelfde test moet doen als haar mannelijke collega's.
Als je iemand niet in dienst wil nemen omdat hij niet in het profiel past en diegene blijkt ook toevallig een tintje te hebben, 'discriminatie'.
Zwarte Piet, 'discriminatie'.
Geen vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Wel vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Het woord allochtoon, 'discriminatie'.

En ga zo maar door. Als sommige mensen iets minder lange tenen en iets meer zelfspot zouden hebben, dan zou het een stuk gezelliger kunnen worden hier en daar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:51

LadyMadonna schreef:
Mensen willen niet in hokjes geplaatst worden, maar er komen wel steeds meer hokjes :?

Als er dan toch hokjes moeten zijn, dan maar liever het hokje dat bij mij past.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:51

Mooi verwoord Schoentje.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:56

Schoentje schreef:
Ik wordt een beetje moe van dat mensen zich tegenwoordig zo snel gekwetst voelen. Wat lijkt me dat vermoeiend!

Eerst wilde transgenders de mogelijkheid om hun geslacht te veranderen op hun ID, was het een mijlpaal dat dat kon en nu ineens is dat niet meer goed.

Iedereen staat vrij om te dragen, mee te spelen, artikelen te gebruiken en de kleuren leuk te vinden die hij/zij wil. Waarom is het ineens een probleem dat er dames en heren kledingzaken, mesjes en weet ik wat voor een zooi is?
Als ik een vierkant model poloshirt of sterke werkjas wil, dan zoek ik die in de herencollectie, maar ik vind het wel makkelijk als ik leuke uitgaanskleding zoek, dat ik in de vaak toch al vreselijk grote kledingzaken niet ook nog mijn topje en rokje tussen de voor mij veel te grote spijkerbroeken en enorme vierkante truien moet gaan zoeken.
En wat betreft de mesjes, voor sommige gevoelige schaamstreken zijn de damesmesjes nou eenmaal prettiger en veiliger dan de scherpere herenmesjes, terwijl die juist weer geweldig zijn voor de gestoppelde vrouwenbenen. Je gebruikt toch gewoon wat je het fijnste vindt.

Ik ben ook mijn hele leven niet een meisjesachtige vrouw geweest, maar ik voel me wel 100% vrouw en hetero. Ook ik speelde vroeger het liefste met autootjes, crossmotors, in de modder of mest, met overall en klompen aan en ik was (en vaak nog steeds) een gruwelijke rouwdouwer. Ik heb daar nooit hinder van ondervonden. Als mijn speelgoed in de winkel van de jongensafdeling af kwam. Nou en? Als ik moet plassen, dan schiet ik soms ook de herentoilet in. Nou en? En als iemand mij met pet op en in werkkleding per ongeluk aanspreekt met 'meneer', dan lag ik een keer en corrigeer ik hem. Dat is gênanter voor die persoon dan voor mij.

Het probleem is de overgevoeligheid van sommige mensen. Het veranderen van aanspreekvormen is echt geen probleem voor mij, maar als ik straks in mijn hele praten/schrijven bang moet gaan worden om meneer/mevrouw, meisje/jongen of hij/zij te gebruiken, dan vind ik het toch behoorlijk ver gaan en vervelend worden.
Als hij een zij wil worden, prima. En andersom natuurlijk. Als iemand op hetzelfde, het andere of beide geslachten valt, prima. Maar voel je niet gekwetst als iemand je eens verkeerd aan zou spreken. Iedereen is anders, dus niet iedereen kan/zal/wil je normaal en aardig vinden. Nou en?

Precies zoals nu met de hele 'discriminatie-joker', die bij alles ingezet wordt het geval is. '
Het ene moment vindt iemand het 'discriminatie' dat hij niet gelijk behandeld wordt als zij en het volgende moment vindt een brandweervrouw het 'discriminatie' dat ze dezelfde test moet doen als haar mannelijke collega's.
Als je iemand niet in dienst wil nemen omdat hij niet in het profiel past en diegene blijkt ook toevallig een tintje te hebben, 'discriminatie'.
Zwarte Piet, 'discriminatie'.
Geen vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Wel vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Het woord allochtoon, 'discriminatie'.

En ga zo maar door. Als sommige mensen iets minder lange tenen en iets meer zelfspot zouden hebben, dan zou het een stuk gezelliger kunnen worden hier en daar ;)


Ik wilde net een uitgebreide reactie typen, maar die zou dezelfde strekking hebben. Goed verwoord en helemaal mee eens!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:57

Volgens mij vatten meerdere mensen hier al precies samen wat ik ook denk: stereotypen en hokjes voor "mannen/heren" en "vrouwen/dames" mogen wat mij betreft wel helemaal weg. :) Natuurlijk is het prima als mensen zich graag "dame" noemen, maar het zou niet moeten betekenen dat anderen puur door hun uiterlijke kenmerken zo genoemd worden terwijl ze liever "heer" zijn, of zich eigenlijk in beide hokjes niet thuisvoelen. En het zou al helemaal mooi zijn als mensen zich niet op een bepaalde manier moeten gedragen als zij geclassificeerd zijn als "dame."

Kortom: volgens mij zou de wereld een heel stuk leuker zijn als iedereen zelf mag kiezen wie diegene is zonder dat daar opgelegde elementen bij zitten van hoe iemand eruit zou moeten zien of wat iemand leuk zou moeten vinden! :) Daar hebben anderen geen enkele last van, lijkt me.

Volgens mij wordt helemaal niemand er slechter van dat er "reizigers" wordt omgeroepen, net zoals niemand er slechter van wordt dat de winkel geen "mannenpennen" of "vrouwenboeken" meer verkoopt, maar gewoon pennen en boeken. Mensen kunnen echt zelf wel kiezen wat ze leuk/fijn vinden.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:00

Tja ik denk dat dit een gevalletje ''als je het nooit zelf mee maakt zul je het nooit snappen'' is.
Net als dat sommige mensen nog steeds niet geloven in mentale ziektes en het aanstellen noemen.
(nee ik noem dit gender ding geen mentale ziekte, ik vergelijk alleen de situaties van onbegrip)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:01

Hier in Frankrijk speelt deze discussie nog helemaal niet.
Een extra aanduiding in een paspoort voor degene die dat wenst, geen probleem :) (maar ik hou graag vrouw in mijn paspoort) aangesproken worden met beste reizigers, waarom niet.

Maar wat ik mij oprecht afvraag wat mag je straks wel zeggen? Waar je bijvoorbeeld eerder iemand aansprak met mevrouw/meneer wat moet je nu zeggen? Hé ding?
En als je over iemand kind praat/een vraag stelt, zeg je dan "dat kind" en niet je zoon/dochter?

Verder qua speelgoed etc, mijn zoon heeft autotjes, voetballen, poppen, een keukentje, schoonmaak spul etc etc en dat voordat zijn zusje geboren werd. Zijn zusje heeft autimatisch hetzelfde.

Qua toiletten, ik zit niet graag op een toilet waar net iemand staand heeft geplast, dus dat mag van mij gescheiden blijven.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:02

Maar een dame die zich heer voelt, ziet er toch helemaal niet uit als een dame? Aan het uiterlijk kun je lang niet altijd zien wat er zich in de broek bevindt. En bij twijfel zeg je gewoon 'hallo daar' of zo.

Ik geloof niet dat zich dit 'probleem' voordoet bij mensen die echt een geslachtsverandering willen ondergaan, die willen volgens mij juist echt het andere geslacht worden en alles wat daarbij hoort. Het gaat hier om mensen die zich niet kunnen identificeren met een van beide geslachten. Maar hoeveel zijn er dat nou eigenlijk?

En wat te doen met mensen die zich niet mens, maar een dier of een ding voelen? Ja, dat bestaat ook nog. Voelen zij zich straks niet beledigd?
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 17-08-17 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:06

What about:
"Ik voel wel iets voor wat nu in Zweden (? of toch Denemarken?) is ingevoerd.

Naast de woorden "hij, hem en zijn" en "zij, haar/ haar" zijn er de genderneutrale woorden "kij en kaam" ingevoerd.

Het leukste lijkt mij, als de heren de nieuwe woorden krijgen - en ik als vrouw niet iedere keer de mentale gymnastiek hoef te doen "dat er hij staat, maar dat ik als vrouw zelf maar moet bedenken dat er ook zij bij gedacht moest worden en of ik mij dus maar door 'hij' aangesproken wil voelen".

Er zijn wellicht belangrijker zaken op de wereld
(...de woestijnen rukken op, het zoet water wordt zeldzaam, de akkers verzilten, er zit een idioot in het Witte Huis en bet Rode Huis (aka Kremlin) is bakken kernwapens kwijt - to name a few...)
...maar dit sexisme de wereld uit lijkt mij prima."

En ook:

"Ik herinner mij de discussie rond een nieuwe bijbelvertaling: "De Heer, dat kan niet meer ".
De feministen in kwestie hadden loeisterke theologische argumenten - maar die mannen werden er erg emotioneel van...."

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:07

Misschien een aparte vraag, maar iemand die echt genderneutraal is en zich met geen van beide geslachten identificeerd, voor welk openbaar toilet kiest deze persoon? Steeds eenzelfde geslacht of steeds een ander?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:08

Schoentje perfect verwoord!!

Al die mensen die zich tegenwoordig om niks zelf in een hoekje laten drukken terwijl het niet eens zo ooit is bedoeld.

En wat gaan er dadelijk boven een brief zetten waarvan we niet weten of diegene een meneer of mevrouw is.
Geachte vul zelf maar in?
Goedendag?


En iemand die ooit een jongen was en nu vrouw wil juist als vrouw aangesproken worden (en andersom), niet als een " iets"

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:11

Drie tegen een dat zo iemand wel grotere problemen dan toiletkeuze ervaart...

Je non stop anders voor "moeten" doen dan je bent is nogal een belasting.
(Itt jezelf om niets in een hoekje laten (!) drukken...)

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:19

Janneke2 schreef:
Drie tegen een dat zo iemand wel grotere problemen dan toiletkeuze ervaart...

Je non stop anders voor "moeten" doen dan je bent is nogal een belasting.
(Itt jezelf om niets in een hoekje laten (!) drukken...)


Dat kan heel goed, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe mensen omgaan met de ogenschijnlijk simpele dingen in deze wereld waar zij aanstoot aan kunnen nemen.

Shadow0

Berichten: 43531
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:20

Wat ik trouwens ook wel grappig vind: dat het met meer dan 2 geslachten 'te moeilijk' wordt. We hebben een woordenschat van zo'n 2000 woorden of meer, weten van vele mensen vaak niet alleen voor- en achternaam, maar ook nog gebruikersnamen en de namen van de bijbehorende huisdieren, we hebben voor zover ik weet nauwelijks moeite met onderscheid tussen de fijnere nuances van de draf vs passage, of tussen KWPN en BWP, maar stel dat er hypothetisch een genderneutrale aanduiding bij zou komen, dan raken onze hersenen overbelast. Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.

Bruintje, ik zet meestal 'geachte [naam]' of 'geachte [bedrijfsnaam]' boven mijn brief. En als je naar een groep mensen schrijft, dan kun je dus de rol van die persoon benoemen, zoals 'beste gebruikers' of 'geachte lezers' of 'geachte (pension)klant' ofzo.

Mensen als 'iets' aanspreken lijkt me inderdaad erg onsympathiek, maar daar vraagt voor zover ik weet niemand om.

Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:21

Schoentje schreef:
Ik wordt een beetje moe van dat mensen zich tegenwoordig zo snel gekwetst voelen. Wat lijkt me dat vermoeiend!

Eerst wilde transgenders de mogelijkheid om hun geslacht te veranderen op hun ID, was het een mijlpaal dat dat kon en nu ineens is dat niet meer goed.

Iedereen staat vrij om te dragen, mee te spelen, artikelen te gebruiken en de kleuren leuk te vinden die hij/zij wil. Waarom is het ineens een probleem dat er dames en heren kledingzaken, mesjes en weet ik wat voor een zooi is?
Als ik een vierkant model poloshirt of sterke werkjas wil, dan zoek ik die in de herencollectie, maar ik vind het wel makkelijk als ik leuke uitgaanskleding zoek, dat ik in de vaak toch al vreselijk grote kledingzaken niet ook nog mijn topje en rokje tussen de voor mij veel te grote spijkerbroeken en enorme vierkante truien moet gaan zoeken.
En wat betreft de mesjes, voor sommige gevoelige schaamstreken zijn de damesmesjes nou eenmaal prettiger en veiliger dan de scherpere herenmesjes, terwijl die juist weer geweldig zijn voor de gestoppelde vrouwenbenen. Je gebruikt toch gewoon wat je het fijnste vindt.

Ik ben ook mijn hele leven niet een meisjesachtige vrouw geweest, maar ik voel me wel 100% vrouw en hetero. Ook ik speelde vroeger het liefste met autootjes, crossmotors, in de modder of mest, met overall en klompen aan en ik was (en vaak nog steeds) een gruwelijke rouwdouwer. Ik heb daar nooit hinder van ondervonden. Als mijn speelgoed in de winkel van de jongensafdeling af kwam. Nou en? Als ik moet plassen, dan schiet ik soms ook de herentoilet in. Nou en? En als iemand mij met pet op en in werkkleding per ongeluk aanspreekt met 'meneer', dan lag ik een keer en corrigeer ik hem. Dat is gênanter voor die persoon dan voor mij.

Het probleem is de overgevoeligheid van sommige mensen. Het veranderen van aanspreekvormen is echt geen probleem voor mij, maar als ik straks in mijn hele praten/schrijven bang moet gaan worden om meneer/mevrouw, meisje/jongen of hij/zij te gebruiken, dan vind ik het toch behoorlijk ver gaan en vervelend worden.
Als hij een zij wil worden, prima. En andersom natuurlijk. Als iemand op hetzelfde, het andere of beide geslachten valt, prima. Maar voel je niet gekwetst als iemand je eens verkeerd aan zou spreken. Iedereen is anders, dus niet iedereen kan/zal/wil je normaal en aardig vinden. Nou en?

Precies zoals nu met de hele 'discriminatie-joker', die bij alles ingezet wordt het geval is. '
Het ene moment vindt iemand het 'discriminatie' dat hij niet gelijk behandeld wordt als zij en het volgende moment vindt een brandweervrouw het 'discriminatie' dat ze dezelfde test moet doen als haar mannelijke collega's.
Als je iemand niet in dienst wil nemen omdat hij niet in het profiel past en diegene blijkt ook toevallig een tintje te hebben, 'discriminatie'.
Zwarte Piet, 'discriminatie'.
Geen vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Wel vrij krijgen voor de Ramadan, 'discriminatie'.
Het woord allochtoon, 'discriminatie'.

En ga zo maar door. Als sommige mensen iets minder lange tenen en iets meer zelfspot zouden hebben, dan zou het een stuk gezelliger kunnen worden hier en daar ;)


Nou, dat dus...
Krijg overigens op mijn werk 100 x mail met geachte meneer, ben echt een mevrouw, maar kan daar ook niet wakker van liggen (met mijn naam kan je 2 kanten op en gezien mijn beroep gokken ze het dan op man denk ik).

Paspoorten vond ik ook al zo bijzonder, zullen we dan meteen haarkleur (verfje en het is anders) verwijderen? En oogkleur (contactlensje erin en ik heb blauwe ogen) en lengte (vind je jezelf te lang, neem been verkorting (en ja, dat betaat echt) of te kort? Neem been verlenging)? Prima als je je geslacht officieel helemaal hebt laten veranderen dat je het laat wijzigen in je paspoort naar dat wat je bent geworden, maar voor de rest, lekker erin laten staan.

Onlangs wel ergens probleem gehad met iemand betreffende welke gemeenschappelijke kleedkamer die zou moeten gebruiken gezien het transgender zijn. Er zijn namelijk heren en dames kleedkamers en meer smaken zijn er niet, maar dat zal op alle sportverenigingen wel zo zijn. Mensen die bekend waren met deze person vonden het geen probleem, maar er komen natuurlijk ook "nieuwe" onbekenden in die kleedkamers. Daar kan ik zo ook geen oplossing voor bedenken, ook onzinnig om nog overall 3e kleedkamer te gaan bouwen.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:21

Mooie reactie Janneke2 :j wat mij betreft mag er ook zo'n genderneutrale term in NL komen.

Leuk cijfer: 1 op de 20 mensen (uit onderzoek van een aantal jaar geleden in NL) identificeert zich niet zuiver als man of vrouw. Zo'n extreem kleine groep is dat dus niet.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:37

Waarom moet alles toch gender neutraal? Dames en Heren is toch prima? Want hoe je het ook went of keert, je bent een vrouw of een man. Tenzij je hermafrodiet bent.. Ook al ben je een vrouw die zich meer man noemt, dan neem je het ''heren'' gedeelte van een zin en visa versa.

In het geval van producten vind ik het hem/haar gedeelte vaak wel onzin. Speelgoed is speelgoed, scheermesjes zijn scheermesjes, shampoo is shampoo etc. Dames en heren kleding is er met de reden dat een vrouwenlichaam nu eenmaal een andere bouw heeft dan dat van een man, maar als je mannen kleding wil dan koop je dat toch gewoon..?