Kiespijn na boren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:37

Hallo allemaal,

Paar weken geleden heb ik aan de bovenkant een klein gaatje in mijn kies laten boren. De tandarts zei direct met warmte en kou kan je nog een tijdje last houden en dat is dus ook zo. Maar sinds vandaag kan ik echt niks meer kauwen met die kies want ga dan echt door de grond van de pijn. In rust is mijn kies niet gevoelig.

Vorige week was ik bij de mondhygiënist en die zei ook dat het gaatje zeer slordig gevuld was, ze ging even flossen en hele draatje was gaan rafelen.
Verder heb ik niet het idee dat de vulling te groot is voor de kies.

Anoniem

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:39

Kan zijn dat je zenuw niet goed meer is. Bij mij bleef er ook eentje pijn doen na het vullen en toen bleek op foto's een week later dat de zenuw toch al te ver heen was. Wortelkanaalbehandeling en nooit meer kiespijn gehad aan die kies :D

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:41

Terug naar de tandarts! Die kan je hiermee toch het beste helpen.

Misschien was de vulling nog niet goed genoeg uitgehard en is er daarna schade aan ontstaan.
Het kan ook zo zijn dat er misschien een wortelkanaalbehandeling nodig is...

Hoe is de pijn die je hebt? Is het kloppend? Of is het alleen met op dingen kauwen?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:43

Het is echt alleen als ik kauw en dan is het een stekende pijn.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:45

Ja dat klinkt dan niet alsof er iets met de zenuw zou zijn.
Ik heb het ook een keer gehad dat de vulling gewoon overnieuw moest, daarna was het goed (dit was trouwens geen noodvulling die overnieuw gedaan is, maar een gewone die niet gelukt was)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:53

Dit lijkt me zeker iets om mee terug te gaan naar de tandarts (of een andere tandarts). Hij/zij kan als enige goed zien wat de oorzaak van je klachten is :) vaak kun je met zo'n acute pijnklacht snel terecht. Morgen gewoon even bellen dus!

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:20

Ik heb het ook ooit eens gehad. De tandarts noemde het een krimpvulling? Opnieuw uitgeboord en gevuld met een ander middel en daarna nergens last meer van gehad.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:29

Hoi!

Indien het een witte (composiet) vulling is, dan wil dit af en toe inderdaad wel wat nalast geven. Inderdaad met warm/koude maar soms ook met kouwen. Tijdens het maken van een vulling 'rommel' je toch aan de kies wat voor irritatie zorgt en composiet plakt als het ware aan de wanden van de kies en krimpt vervolgens iets in wanneer het uithardt. Dit zorgt op zijn beurt ook weer voor spanning in de kies.

Daarnaast kan het zijn dat de restauratie misschien nog iets te hoog is - dit zorgt voor overbelasting van de kies met weer gevoeligheid als gevolg.

Mijn advies: Even een belletje naar je tandarts. Deze kan enkele testjes doen en de kies eventueel iets inslijpen als deze nog iets te hoog is. Meestal valt dit onder service maar vraag het voor de zekerheid even na. Succes! :)

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:53

Zoals feline zegt zou ik idd even de hoogte laten controleren. Kan de tandarts erg makkelijk bekijken en evt wat inslijpen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 14:43

Oh irritant dit! Mijn tandarts is op vakantie komt volgende week pas terug, de dienstdoende tandarts is echt een hele slechte.... Andere tandartsen gaan geen werk van een ander oplossen.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:43

Oh balen. Kun je het zo lang wel volhouden om te wachten op je eigen tandarts?

Helpen pijnstillers? Of werkt dat niet goed genoeg?

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:00

Ik zou toch naar de dienstdoende tandarts gaan. Als je vulling alleen te hoog is, kan zelfs een "slechte" tandarts dat oplossen. Als je hier mee blijft lopen kun je daar ontzettend last van blijven houden en je zenuw irriteren.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiespijn na boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:03

Je kunt toch het beste even naar een tandarts gaan,en als dat niet meteen kan dan proberen met pijnstillers de tijd door te komen. ik heb heel vaak na een tandartsbezoek last.Goed is dat niet,ik denk dat er vaak te haastig en onzorgvuldig gewerkt wordt.