Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:25

joyce B schreef:
myk_en_shant schreef:
Yvonne we zitten met dezelfde situatie, er zijn veel bijrijders die het tegenstaat dat de paard of pony gebruikt wordt voor de lessen.
Ik vermeld het altijd duidelijk in de advertentie dat het om een lespaard/pony betreft en dat ze mogen rijden buiten de lesuren/dagen om.

Waar ik ook tegen aan loop is dat mensen niet bereid zijn om les af te nemen. Ik pieker er niet over om dit voor een bijrijder te betalen. Gratis les krijgen ze wel eens van mij als verjaardagscadeau of wanneer ze ergens voor slagen. Maar voor de rest is het zelf betalen.

Als ik op stal ben en ik zie dat ze ergens mee worstelen help ik ze uiteraard wel, maar dan praat je niet over Les, maar even aanwijzingen geven en dan ga ik weer verder met mijn eigen taken


Het probleem is wellicht de verplichte les van jou als eigenaar. Dat geeft vaak toch een andere druk. Mensen die eerst bij jou lessen en dan gaan bijrijden hebben daar minder problemen mee dan mensen die vreemd bij jou komen voor het bijrijden en dan ook les af moeten nemen. Ik heb de eerste drie jaar echt geen les genomen van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Dat kon ik psychisch niet handelen met mijn onzekerheid en faalangst. Wel gelest bij gezamenlijke instructrices en dat ging meestal prima. Slechts 1 persoon waar zij enthousiast over was en ik niet meer heen wilde.

Overigens kan ik de les inmiddels wel handelen ;) Overweeg zelfs les aan huis bij nieuw bijrijdpaard als ik er eerst nog niet mee weg kan :P


Ik ben een gediplomeerde instructrice en het zijn mijn lespaarden. Zodra ze lessen nemen bij een andere instructrice, ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.
Daarnaast ken ik mijn eigen paarden het beste, Ik werk bijna dagelijks met ze.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:32

Zou dat anders aanpakken.
Bijv. Bijdrage is 50 per maand incl. 2 lessen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:25

Ik verklaar daarom mensen het wellicht een drempel vinden om bij jou bij te rijden ...

Ik snap dat je het zo ziet. Is de hierboven genoemde aanpak geen oplossing? En dan als ze geen les van jou willen eventueel op eigen kosten les van jouw instructrice?

Ik mocht de pony die ik uitbracht meenemen naar clubles, priveles elders en clinics. Daarnaast reed ik 1x in de 14 dagen een half uurtje les bij de eigenaresse. Zij had een fok- en rijstal wat haar inkomen was. Zij vond het prima dat ik ook elders mijn kennis haalde. Bij haar leste ik proefgericht en ze later erg op mijn houding. De anderen waren meer op training paard gericht.

Ook de eigenaresse van de stal waar ik daarna reed had haar ORUN diploma en was zelf M1 of 2 dressuur geweest. Ook zij stimuleerde om elders te lessen. Zij hielp dan wel eens tussendoor.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:40

@suus19, ik vind het erg veel klusjes om dan ook nog een bijdrage te vragen. Paar x per week half uur tot 3 kwartier werk en in jouw vakantie volledige verzorging.

Wat betreft de discussie manegeruiter, dat zal altijd een lastige kwestie blijven. Voor mijn pony een manegeruiter die toen ze begon met verzorgen echt niet wist wat te doen met evt kreupelheden e.d. maar wel zo enorm betrokken en willen leren dat ze uitzichzelf die pony van top tot teen nakijkt en dan advies vraagt.
Qua rijden merk ik dat ze nog heel veel te leren heeft, maar voor deze pony ging dat perfect (oude ervaren pony).
Voor mijn paard wel een meer ervaren persoon gezocht, meeste manegeruiters hier in de omgeving kunnen niet zelfstandig rijden. Ze weten de verplichte figuren maar een correcte volte rijden leren ze hier niet meer dus wordt er 2x een ei achtig iets gedaan en dan zijn ze naar hun gevoel klaar.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:02

Prima dan zonder bijdrage daar kan ik me in vinden :)
Maar het zijn toch niet zo belachelijk veel klusjes? Het zorgen voor een paard is toch ook leuk of gaat het tegenwoordig echt alleen maar om het rijden?
Mijn paarden staan altijd buiten, als je een paard in pension hebt staan die je moet mesten en rijden en voer klaarzetten en daarnaast nog moet zorgen dat hij zn uurtje op de paddock komt heb je toch net zoveel werk en dat komt ook vaak zat voor.
En ik ga zelden op vakantie, zal echt gaan of 1 of 2 weken per 2 jaar, maar wel handig als je daarvoor iemand achter de hand hebt die je kunt vertrouwen. Vangen jullie bijrijders dit niet op?

Ik heb zelfs op een all in pensionstal gestaan, super duur en daar moest ik ook een aantal weken per jaar al het werk op me nemen als de eigenaren op vakantie waren. Elkaar een handje helpen heet dat, wat mij betreft vanzelfsprekend.

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:09

_suus19_ schreef:
Prima dan zonder bijdrage daar kan ik me in vinden :)
Maar het zijn toch niet zo belachelijk veel klusjes? Het zorgen voor een paard is toch ook leuk of gaat het tegenwoordig echt alleen maar om het rijden?
Mijn paarden staan altijd buiten, als je een paard in pension hebt staan die je moet mesten en rijden en voer klaarzetten en daarnaast nog moet zorgen dat hij zn uurtje op de paddock komt heb je toch net zoveel werk en dat komt ook vaak zat voor.
En ik ga zelden op vakantie, zal echt gaan of 1 of 2 weken per 2 jaar, maar wel handig als je daarvoor iemand achter de hand hebt die je kunt vertrouwen. Vangen jullie bijrijders dit niet op?

Ik heb zelfs op een all in pensionstal gestaan, super duur en daar moest ik ook een aantal weken per jaar al het werk op me nemen als de eigenaren op vakantie waren. Elkaar een handje helpen heet dat, wat mij betreft vanzelfsprekend.


(Meelezer even onder steen vandaan)
Denk niet dat de meeste mensen mesten leuk vinden :+ Ik niet in ieder geval. Betekent niet dat ik het niet doe, hoor. Ikzelf doe nu klusjes + bijdrage (meestal 30-45 min bezig, ga 2x per week, mag 3x als ik wil)
Verzorging hoort er wel gewoon bij! De eigenaren van m'n bijrijdpaard waren 2 weken op vakantie en toen ben ik ipv 2x, 5x per week gegaan, paard staat op een (grotendeels) doe het zelf-stal, dus zonder mij had 'ie ook geen eten. Was voor mij ook een mooi moment om even wat vaker te lessen en veel afwisselende dingen te doen, omdat ik toch vaker ging.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:45

Eigenaar op vakantie is win-win. Verzorger/bijrijder neemt die dagen waar mbt taken rondom verzorging. Echter meestal ook de mogelijkheid om die periode een 'eigen' paard te hebben. Niks mooier dan dat toch?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:46

Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:59

Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.



Mee eens. :j

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:34

Resistance schreef:
Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.



Mee eens. :j


+1 :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:37

Anke schreef:
Eigenaar op vakantie is win-win. Verzorger/bijrijder neemt die dagen waar mbt taken rondom verzorging. Echter meestal ook de mogelijkheid om die periode een 'eigen' paard te hebben. Niks mooier dan dat toch?


Moet je er wel de tijd en mogelijkheid voor hebben om zo vaak te gaan...
Voor mij is dat geen luxe, maar extra druk die er niet bij past.

Toen ik ging bij rijden heb ik van te voren aan gegeven dat ik niet zo veel tijd had en iets zocht voor 1 a 2x per week. Dan ben ik heel trouw er 2x per week en als het lukt of rond wedstrijden of vakanties en tijdens zwangerschap er een keer 3, met uitzondering 4 x per week. Maar een hele week voor een paard zorgen gaat hier echt niet lukken. Heb ook andere verplichtingen zoals een gezin met kleine kinderen, een huishouden en paarden thuis.

Dat doen we hier thuis ook niet zo, dat 1 iemand elke dag of meerdere keren per dag moet komen. Hier verdelen we de taken over meerdere mensen en er is niemand die echt een hele week elke dag moet komen. We proberen het rooster zo goed mogelijk te verdelen en dan gaat het om 3 verzorgbeurten per dag die gevuld moeten worden... Ik heb ook wel iemand in huis gehad, dan kan diegene wel meerdere beurten doen, bijvoorbeeld ochtend en avond en dan in de middag iemand anders zodat diegene gewoon weg kan overdag.

En hier gaat het dan om een combinatie van meerdere eigenaren en eventueel (als ze betrouwbaar en ervaren genoeg zijn) bijrijdsters/verzorgsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:50

Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.


Ook mee eens :j

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:53

_yvonne schreef:
Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.


+1 :)


+2 (ik vind stallen uitmesten juist altijd heerlijk, even niet na hoeven denken. Ik les op een manege en help daar vrijwillig mee hahah)

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:56

Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.


Dat was geen reactie op mij toch?
Zo ja, dan heb je m'n berichtje verkeerd geïnterpreteerd en anders heb ik niks gezegd :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:42

Ik vind het zeker niet veel klusjes maar gewoon wat erbij hoort.
Heb dat soort dingen zelf toendertijd als bijrijder ook gedaan.

Qua fulltime tijdens vakantie ervoor zorgen hangt natuurlijk erg af van de tijd die iemand heeft.
Hier regel ik dat mede met stalgenootjes.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:57

Fijn dat de meesten het er gewoon bij vinden horen :)
Toen ik nog geen eigen paarden had vond ik het super leuk om uit te mesten. Alles waar je paard naar kon linken vond ik leuk, maar misschien was ik een beetje penny :+
Ik vind het nogsteeds niet erg om te doen, maar het kost gewoon veel tijd elke dag. Dagje niet is ook wel eens lekker.

Ik heb geen stalgenoten, dus dan wordt het lastig. Ik zou kennissen ofzo kunnen vragen maar er is niemand met verstand van paarden. Of een vreemde ervoor betalen, Er zijn hier in de buurt wel van die services, maar voelt toch anders als zij jouw paarden niet precies kennen etc.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:37

Het was een algemene opmerking. ;)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:28

Anke schreef:
Zou dat anders aanpakken.
Bijv. Bijdrage is 50 per maand incl. 2 lessen.


Men is überhaupt niet van plan lessen te willen nemen, ongeacht van wie. Ze rijden al op een manege en dat vinden ze voldoende. Helaas zijn de manege's van dieptrieste niveau in mijn omgeving.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:31

Dat is inderdaad ook nog wat je vaak hoort.
Ik heb al les op de manege dus les hoef ik niet meer.
En proberen uit te leggen dat het niveau nogal anders is gaat er dan niet in.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:31

Anke schreef:
Degene die klusjes er niet bij vinden horen. Moeten gewoon lekker op een manege lessen of een paard per uur huren.
Zo zie ik dat.



Maar je hebt 'klusjes' en 'klusjes' hé?
Als ik op een stal zou staan waar er eerst een uur met waterbakken gesleept moet worden, weides en paddocks poepvrij gemaakt moeten worden, voer klaar gezet en er voerbeurten zijn, dan zou ik daar geen bijdrage of een heel minimale (afhankelijk wat je verder een bijrijder te bieden hebt) voor durven vragen eerlijk gezegd.
Dan vind ik de tijd en moeite die de klusjes kosten een tegenprestatie voor het mogen rijden.
Alleen even een stal uitmesten hoort er inderdaad bij, maar een totale doe-het-zelf stal is in mijn ogen een ander verhaal.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:41

Ik heb dat ook, ik doe de fjorden altijd met een meisje erbij. Maar soms kan zij alleen heel laat in de avond en ik juist veoeg op de dag. Dan ga ik mesten en drinken geven etc omdat we 1 paard hebben staan met veulen en met dat andere paard wilt zij dus wat doen die avond.
Heerlijk buiten zin , beetje kroelen met de paardjes etc. Maar nu sprak ik de eigenaar laatst en wilde zij blijkbaar juist dat ik er liever wat mee deed dan dat ik ging mesten etc :') terwijl ik juist dacht dat ik hartstikke aan het helpen was door de klusjes te doen.. Zeker nu de eigenaar een baby heeft :)

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:54

Onder de normale klusjes versta ik: stal/wei/paddock mesten, voer klaarzetten, evt waterbak vullen, spullen opruimen/schoonmaken na gebruik.
Komt daar nog van alles bij dan zou ik inderdaad minder willen betalen/vragen. Maar dit, lijkt mij meer dan normaal dat dat er gewoon bij hoort.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:10

En dan mensen die inderdaad alleen maar klusjes doen om te mogen rijden... Helaas zijn mijn paarden gewoon niet zo geschikt om te rijden. De ruin wel om wat mee te tutten. knuffelen, als je wat handig bent te longeren. En mijn andere willen mensen niet de moeite voor doen om haar te leren kennen. Loopt nu Z1, maar wil onder een vreemde niet lopen. Moet je even de tijd nemen om de juiste knoppen te vinden... En die kun je niet echt tutten en knuffelen op stal.

Voor mijn eigen paarden heb ik het opgegeven een verzorgster te vinden. En op andere stal hebben we nu iemand en dat lijkt super.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:12

Anoniem schreef:
Onder de normale klusjes versta ik: stal/wei/paddock mesten, voer klaarzetten, evt waterbak vullen, spullen opruimen/schoonmaken na gebruik.
Komt daar nog van alles bij dan zou ik inderdaad minder willen betalen/vragen. Maar dit, lijkt mij meer dan normaal dat dat er gewoon bij hoort.


Wat 'normaal' is, is natuurlijk lastig te bepalen. Ik sta zelf erg luxe met 3 binnenbakken, springtuin, buitenzetservice weidegang en volpension inclusief uitmesten en voeren. De werkzaamheden die jij noemt kosten best aardig wat tijd en moeite. Voor mij is het logisch dat dan je bijdrage laag is ten opzichte van een volpensionstal met veel luxe.
Dat je je eigen rotzooi opruimt en gebruikte spullen schoonmaakt is natuurlijk universeel. :D

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:15

Women2 schreef:
En dan mensen die inderdaad alleen maar klusjes doen om te mogen rijden... Helaas zijn mijn paarden gewoon niet zo geschikt om te rijden. De ruin wel om wat mee te tutten. knuffelen, als je wat handig bent te longeren. En mijn andere willen mensen niet de moeite voor doen om haar te leren kennen. Loopt nu Z1, maar wil onder een vreemde niet lopen. Moet je even de tijd nemen om de juiste knoppen te vinden... En die kun je niet echt tutten en knuffelen op stal.

Voor mijn eigen paarden heb ik het opgegeven een verzorgster te vinden. En op andere stal hebben we nu iemand en dat lijkt super.



Maar jij verwacht dus dat mensen gaan uitmesten, met waterbakken zeulen, voeren ect als hobby of daar voor betalen?? Lijkt mij vrij logisch dat als je zoveel werk verzet dat daar best iets tegenover mag staan?