Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarolienV
Berichten: 128
Geregistreerd: 24-02-14

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:48

Ik blijk in het verenigingskampioenschap op plek 43 te staan.
Niet eens heel veel km's gereden, denk 70. Maar laatste wedstrijd wel erg goed gereden.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:52

Malenka schreef:
Marlon, ken je de equicrown compressiekousen? Bij Nilay hebben ze goed geholpen.


Nee ken het niet, maar ga dit eerst proberen en dan noem ik het bij de controle of het een optie is.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:53

Ik heb ook even gekeken. Boven jou staan ook wel mensen die in een hogere klasse hebben gereden en dan vervalt voor hen die mogelijkheid voor hippiade klasse 1 sowieso. Misschien dat je op die manier alsnog je plekje hebt gescoord! Maar ik weet dat het vorig jaar ook niet vlekkeloos ging met de uitnodigingen, dus als je twijfelt kan je het misschien beter navragen bij de KNHS.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:14

Dit jaar klopt het beter :j (en anders mag ik me gaan schamen :P ). In klasse 1 en 2 is ongeveer de bovenste 25% van het VKklassement getoetst om mensen uit te nodigen. Deel was al direct geklasseerd en een deel was niet startgerechtigd, vandaar.

CarolienV
Berichten: 128
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:18

Hilli schreef:
Dit jaar klopt het beter :j (en anders mag ik me gaan schamen :P ). In klasse 1 en 2 is ongeveer de bovenste 25% van het VKklassement getoetst om mensen uit te nodigen. Deel was al direct geklasseerd en een deel was niet startgerechtigd, vandaar.


Dus jij denkt dat het wel klopt?

Heb voor de zekerheid maar even een mailtje gestuurd...

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:51

Gefeliciteerd voor de geselecteerden! Vond het vorig jaar erg leuk mee te doen. Maar 60 is te ver voor mij en paard en heb bovendien niet "goed" gereden dit jaar (gewoon alles netjes uitgereden maar geen hoge klassering).

Veel succes met Special!

Wij starten kwb, en dan een trec en verder geen plannen nog.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:00

Ik ben ook uitgenodigd voor de hippiade, kreeg die mail direct na Epe waar wij eerste werden al. Klasse 1 :) Helaas ben ik dan op vakantie, heb gemaild dat ik mijzelf dus afmeld maar daar nog geen reactie op gekregen. Super jammer, maar ik zeg mijn vakantie er niet voor af! :P

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:40

Even andere vraag: zijn er hier ervaringen met kousen als equicrown of gebruiken mensen hier klei of andere dingen om de benen na wedstrijden te koelen / dun te maken?

Ik kwam toevallig klei tegen, maar eerlijk gezegd geen idee wanneer je het 'moet' gebruiken. In de zomer kon ik lekker de tuinslang gebruiken en sponzen, maar zo in de herfst/winter wordt zoveel water gebruiken niet zo'n succes. Zat al een tijdje te kijken naar kousen omdat mijn merrie achter gallen heeft (al sinds ik haar ken helaas) en er zijn wel goede resultaten mee geboekt, alleen ze zijn zo duur...

Hoor er graag meer over dus :)

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:06

Naar mijn mening horen benen na inspanning niet dik te worden, zeker niet op korte afstanden. Ik gebruikte dus niks. Bij blessures (bij paarden die ik reed) gebruikte de eigenaresse wel klei en dat hielp wel super goed. Zij deed gewoon aanmaken, opsmeren en de volgende dag eraf borstelen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:17

Ik ken de klei uit mijn tijd in de dravers. Maar die werd niet bij trainingen gebruikt, ook niet snel trainen. Eigenlijk alleen direct na een koers en dan idd voor de hele nacht in de klei.
Ook niet bij alle paarden, alleen die, die anders wel eens met dikke benen stonden de volgende dag.

Maar een snelle koers is wel ff van een andere orde dan een klasse 1 natuurlijk. In principe zou het niet nodig moeten zijn.

Maar goed; ene paard is nu eenmaal anders dan het andere/ Hier staat ook een merrie die snel dikke benen heeft. Maar in haar geval is het dan juist bij te weinig werk.

In ieder geval werkt die klei super en vind het zelf erg fijn spul; makkelijk aan te brengen en eenmaal droog borstel je het de volgende dag er zo af.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:41

Zou het ook helpen tegen gallen denk je? Het zijn wel oude en heb al heel wat geprobeerd (arm paard: bruin bier en bleekselderij :') )

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:53

hihi nou met bruin bier hoef je geen medelijden te hebben hoor, met je paard; vinden ze heeeeeeeeerlijk :D :D
Voor gallen zou ik zo niet weten eigenlijk of klei daar goed voor is. Geen ervaring daarmee.
Maar je hebt verschillende soorten klei, dus vergelijk de soorten eens met elkaar en probeer een klein emmertje.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:11

Kiet vond het soms lekker, maar ik vond het zelf een beetje eng om vaak te geven. Zometeen was m'n paard dronken :')...

Ga het toch eens proberen denk ik. Ik ben wat meer van preventie, dus ook al gebeurt er niks met de voorbenen dan kan het geen kwaad om die mee te nemen toch?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:14

Volgens mij kan klei idd weinig kwaad. Zolang je het maar niet dag in dag uit, maand in maand uit doet. Maar als jij een dagje denkt dat het je paard goed doet, nou dan is dat toch prima?

Denk zelf alleen dat het niet zo preventief werkt, maar das mijn idee erbij.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:16

die klei kan idd geen kwaad nee, verder idd wat Faya zegt; niet dag in dag uit gebruiken

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:34

In wat voor gevallen zullen julkie het aanraden? Na zware training of wedstrijd?

Kwam een beetje op dit onderwerp omdat er iemand laatst een topic opende of bandages/sokken/equicrown-achtige dingen niet juist het lymfe systeem bedrukken waardoor het geen nut zou hebben. Vandaar dat ik er nu wat meer info over zoek (afgezien dat ik het als bioloog erg interessant vind ;) ) of er misschien iets toepasbaars voor ons bij zit.

In principe loopt pony makkelijk 12 - 13 gemiddeld op zo'n 25 km. Of 5 uur klimmen en dalen in mul zand. Ze heeft nog nooit spierpijn gehad, maar toch zit als baasje zijnde mij altijd iets dwars. Ze is al 21, misschien krijgt ze wel problemen aan haar pezen of andere spieren oid. Bovendien zijn we dit jaar pas gestart met de wedstrijden, ondanks dat we wel al een jaar of 3 de afstanden rijden maar niet de snelheden. Afgezien van goed trainingsmanagement zou je preventief kunnen ondersteuning?

Ik heb begeleiding voor trainings-
En voedingsschema's, maar ben erg benieuwd naar nieuwe (interessante) meningen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:17

ik persoonlijk zou dan kiezen voor na een wedstrijd.
Maar heeft ze het ook met zware trainingen dan waarschijnlijk ook na zo'n zware training. Maar in beginsel zou ik het dan alleen na een wedstrijd gebruiken.
De klein werkt niet echt preventief naar mijn mening, maar eerder helpt het het lichaam een handje om te herstellen na zware arbeid. Waardoor de dikke benen voorkomen worden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:19

Voor een klasse 1 zou ik mijn paard ook niet snel 2uur op de trailer zetten, al heb ik voor Katwijk toen wel een uitzondering gemaakt en ben de dag vt voren gegaan. Alleen vond Bliksem het overnachten op Duindigt niet zo, die gedroeg zich als een ex-renpaard :') Werd zelfs nog aan me gevraagd door mensen van daar, of hij van de baan kwam :D

Verder in klasse 2 heel NL door, ook Banholt ed. En voor CEI's rij je heel Europa door en ben je zo 8-12uur onderweg (Frankrijk of Tsjechië), dus dan is 2 uur maar een kort stukje daarna :')

Klei gebruik ik eigenlijk nooit, zelfs niet in klasse IV/CEI's. Mijn paard heeft zelden tot nooit opgelopen benen na een (zware) training of wedstrijd. Zo wel loopt hij dat er wel uit in de wei. Maar natuurlijk kun je evt wat extra koelen dmv klei.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:26

Wat gebruik jij na wedstrijden bvb voor herstel Djilna? Zowel voor koelen als spierkwesties, gewoon water op de pezen?

Ik koel in de zomer dus met water, maar denk dat het in de winter wat te koud weer wordt. Afgezien dat mijn merrie nog nooit wat heeft gehad, wil ik het liever voorkomen dan genezen. Maar misschien dat ik daar anders insta omdat ik met ouder paard aan endurance ben begonnen ipv een 8-jarige. Terwijl als je haar vergelijkt met haar 12-jarige paardenvriendje die soms eens mee gaat trainen dan is Kiet echt honderd keer beter qua conditie, herstel, mentaal... terwijl die loopt toch ook M1, mooie basisconditie, een rondje k1 zou makkelijk moeten kunnen. Weet in ieder geval dat m'n training effectief is :D

Ik ben van amsterdam dus er is niet veel optie om korter dan een uur te rijden en wel minimaal 20 km ruiterpad te hebben. Heb mazzel dat ik naast een natuurgebied sta waar ik wel mooie rondjes kan rijden, maar als ik een training buiten de deur wil doen dan wordt het toch snel veluwe of wassenaar. Gelukkig inmiddels zoveel paardenvriendjes verzameld dat Kiet altijd ff kan uitrusten bij diegene in de achtertuin. Laatst bij ezels en die vond ze echt zo eng... :')

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:34

Niks wat betreft koelen pezen..
Ja na een training of wedstrijd spoel ik het zweet van mijn paard en dan gaat er automatisch water langs de pezen, maar pezen bewust koelen doe ik eigenlijk niet. En in de winter spoel ik modder van de benen en dan komt er ook koud water langs, maar ook nu niet persé vanwege het koelen. Nu staat die van mij jaarrond 24/7 buiten en dan blijft de doorbloeding van de benen wel goed. Maar voor paarden die op stal staan 's nachts kan het nuttig zijn de bloedsomloop lokaal nog even extra te stimuleren voor ze op stal gaan.

In de winter koelen lijkt me niet echt nodig, de buitenlucht is dan, als het echt koud is, nl al koud genoeg :D Als het vriest komt er dus geen water oid bij mijn paard in de buurt.

Wat betreft spieren, ik zorg voor voldoende eiwit, vitamine E, selenium en magnesium in het rantsoen. Zodat spieren ondersteunt worden in het herstel. Maar ook daarvoor verder niks speciaals. Ja na een 120km of een 160km leg ik er als hij in een box moet 's nachts daar nog wel eens een Back on Track deken op als het frisjes is, maar verder ook niks bijzonders en er gaat niks op als het gewoon warm is.

Soms wel nog wat masseren tijdens de wedstrijd in vetgates als het terrein veeleisend is, maar ook dan laat ik hem na de wedstrijd met rust. Liever nog een keertje aan de hand stappen en grazen 's avonds als ze op stal moeten. Of gewoon lekker in de wei en zelf laten uitzoeken.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:55

Ik zeg trouwens niet dat klei, compressiekousen ed niet nuttig kunnen zijn. Ik heb het meestal wel al geprobeerd trouwens. Maar een compressiepak bijv gebruik ik eigenlijk alleen tijdens lang transport zodat hij er minder vermoeid van wordt.

Klei heb ik wel, maar tja, hij heeft het eigenlijk niet nodig als de basis (training en voeding) goed is. Maar kan best zijn dat als hij ouder wordt en toch wat sneller opgelopen benen krijgt ik dat wel ga gebruiken. Hij maakt er alleen zo'n knoeiboel van |o

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:15

Hahaha ik heb een schimmel, dus denk niet dat het iemand ooit op zou vallen ze is toch altijd smerig :p. Mijn merrie kan helaas niet 24/7, omdat de grond hier veengrond is. Wel zo lang mogelijk dagelijks maar blijft altijd jammer.

Edit. Bedoel trouwens in de winter. Nu geniet ze wel lekker op de wei (wat meestal toch bijna 6 mnd is)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:40

Ik heb ook een schimmel ;) Maar hij zit met zijn neus aan zijn benen en vervolgens met die kleineus aan oa mij :+
Dus nah..

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:54

De wedstrijd in Someren lijkt me ook erg leuk! Voor mij is het wel een behoorlijke afstand, maar het is wel een super mooi gebied daar.

Ja ik heb ook een uitnodiging gehad voor de hippiade, snapte het ook niet zo, heb maar twee wedstrijden gereden en bij de tweede ook nog bijna op de laatste plek, de eerste ergens in het midden.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:00

* komt binnenvallen *
Wat is eigenlijk het verschil tussen het NK en de Hippiade?