Artrose bij 25 jarige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 12:17

Hoi

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, mijn haflinger van 25 jaar heeft artrose in het linker voorbeen. Hij loopt altijd wel een beetje stijf en wordt hiervoor ondersteunt met magnesium. Dit lijkt te helpen, maar nu met het vochtige weer van de laatste dagen lijkt hij meer last te hebben, hij loopt stijver dan normaal maar is wel vrolijk en komt zo naar mij gedraafd als ik aankom.

Kleine situatie schets:
Hij heeft tot september 2016 op een stalling gestaan waar hij het heel goed deed, maar ik ben van mening dat paarden genoeg weidegang moeten hebben en die kreeg hij daar niet. Dus in september verhuist naar een weide waar hij 24/7 buiten staat met vriendjes, dit leek hem goed te doen maar nu begon hij in de winter heel hard in te vallen en was zeer mager. Ze hadden al onbeperkt hooi en hij kreeg dan nog slobber bij, dit leek niet te helpen en hij begon pas terug bij te komen van het voorjaarsgras.
Nu heb ik voor komende winter dekens en een stalletje geregeld en hoop ik dat hij niet terug zo mager wordt als vorig jaar.

Maar nu, ik heb schrik voor zijn artrose komende winter, ik wil niet dat hij pijn heeft. Ik wil hem het leven zo comfortabel mogelijk maken.. Ik snap heus wel dat hij met artrose altijd wel een beetje last gaat hebben maar hij is nog vrolijk en ziet er nu ook echt goed uit. Hij is goed op gewicht, zijn vacht glanst, verhaart goed en geniet nog van zijn wandelingetjes.
Gaat hij deze winter niet te veel last krijgen van de artrose? Is het het nog waard om hem door de winter te slepen?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:18

is het niet een idee om het s'nachts op stal te zetten? daar is het droog en warmer en kan hij dus droog liggen om uit te rusten. beweging is goed voor artrose, maar teveel beweging ook weer niet

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:28

Natuurlijk is het dat waard. Die artrose is er echt niet nu ineens gekomen, daar functioneert hij misschien al wel jaren prima mee, dat jij het nu weet verandert daar niet ineens iets aan. Dat hij vorig jaar de winter slecht is doorgekomen vind ik niet meer dan een zeer logisch gevolg van je keuze om een 25 jarige die gewend is in ieder geval deels op stal te staan zonder deken de hele winter buiten te zetten. Daar is hij van opgeknapt, wat laat zien dat hij nog behoorlijk fit en veerkrachtig is. Of hij meer last gaat krijgen, weet je nooit van te voren maar ik zou persoonlijk nooit de keuze kunnen maken om dat niet eens af te wachten en op basis van een aanname mijn paard af te laten maken....Ik zou daar niet mee kunnen leven.

Edit: Overigens is magnesium vooral een mooi supplement voor de spieren....voor soepele gewrichten doet dat niet echt wat, dan kan je beter glucosamine bijvoeren. En er zijn zeker meerdere supplementen die zinvol kunnen zijn, is best wel eea over te vinden op bokt aan ervaringen en tips.

Anoniem

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:59

Sorry maar daar ben ik het niet mee eens 0000. Buiten dat het paard invalt, loopt het niet zuiver, en dat wordt slechter. Ook al glimt hij nog, heeft hij de oortjes er nog op, als een paard kreupelt, heeft hij pijn.
Heb je de pony ook al gecheckt op cushing? Wellicht heeft dat ermee te maken.

Maar voordat je verder gaat, bedenk goed hoeveel last je pony heeft. Soms zie je het zelf niet of wil je het niet zien. Ik zie vaak genoeg dat paarden al heel beroerd lopen maar de eigenaar nog in ontkenning is. Het paard loopt inmiddels al een tijdje pijnlijk door. Wees dus kritisch en realistisch, vermenselijk een paard niet. Een paard zal doorlopen totdat hij echt niet meer kan. En dan ben je al veel te laat...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:02

Een goed supplement ( zoals glucosamine ) kan zoveel aan de pijn en stijfheid doen bij artrose !

ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:07

Mijn paardje (ook haflinger) doet het al jaren goed op glucosamine forte van de paardendrogist.
Is nu 27 jaar en een 6tal jaar geleden zat ik ook met de handen in het haar. Hij is toen wel op pensioen gegaan en doet alleen af en toe nog licht werk.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:10

Joolien schreef:
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens 0000. Buiten dat het paard invalt, loopt het niet zuiver, en dat wordt slechter. Ook al glimt hij nog, heeft hij de oortjes er nog op, als een paard kreupelt, heeft hij pijn.
Heb je de pony ook al gecheckt op cushing? Wellicht heeft dat ermee te maken.

Maar voordat je verder gaat, bedenk goed hoeveel last je pony heeft. Soms zie je het zelf niet of wil je het niet zien. Ik zie vaak genoeg dat paarden al heel beroerd lopen maar de eigenaar nog in ontkenning is. Het paard loopt inmiddels al een tijdje pijnlijk door. Wees dus kritisch en realistisch, vermenselijk een paard niet. Een paard zal doorlopen totdat hij echt niet meer kan. En dan ben je al veel te laat...


Dan lees ik niet goed denk ik want ik zie wel dat hij stijf is, maar over kreupel heb ik niets gelezen....Heb wel gezien dat hij is inderdaad ingevallen, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die niet invalt als je ze op 25 jarige leeftijd ineens de hele winter buiten zet zonder deken als ze dit niet gewend zijn. Ik vind dat je dat onder deze omstandigheden niet aan de artrose kunt wijten hoor. Ik ben er helemaal voor om niet te lang door te sukkelen maar ik vind afmaken omdat hij misschien komende winter wel ergens last van krijgt echt wel een stapje te ver, zeker omdat totaal niet helder is in hoeverre hij er nou last van heeft en het management afgelopen winter verre van optimaal was.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:21

EmptyWords schreef:
is het niet een idee om het s'nachts op stal te zetten? daar is het droog en warmer en kan hij dus droog liggen om uit te rusten. beweging is goed voor artrose, maar teveel beweging ook weer niet


Bewegen is altijd goed. En ook als ze 24/7 buiten staan pakken ze hun rust. Het is juist beter omdat ze zelf kunnen kiezen. Een paard dat bijvoorbeeld 10-12 uur op stal staat, staat stijf te worden en kan niet even afwisselen met lopen. Dan is het dus maar een halve dag bewegen tegenover een halve dag stilstaan.

Onze merrie van 24 heeft artrose en staat 24/7 buiten met de rest in een kudde op een 3?4?ha met veel bomen en beschutting.
Toen ze 20 was kwam ze bij ons. DDe eerste winter ging ze 's avonds op stal en waren de eerste stappen uit stal altijd moeizaam. Ook werden haar benen snel iets vol.

Natuurlijk moet een kudde stabiel zijn en moet er genoeg ruimte en eten zijn. Maar als dat in orde is, kunnen paarden prima functioneren. Ze jagen elkaar niet op, eten wanneer nodig, bewegen en rusten.

Staan ze op een postzegel met teveel andere paarden of zonder eten of te weinig, krijg je jagen etc. Ook zonder beschutting is het niet zo fijn, maar kan een goede deken ook uitkomst bieden.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:22

Ik vind het eerlijk gezeg ook bizar dat je een pony op leeftijd plots even gaat veranderen in manier van huisvesten. 24/24 buiten vraagt nu eenmaal meer van een lichaam en allicht heb je hem dus aardig beproefd afgelopen jaar. Dat zal wel een weerslag geven op dat oudere lichaam.

Bon afmaken vind ik ook kort door de bocht. Dus bel een dierenarts, bekijk de mogelijkheden. Supplementen, insputen etc en bekijk ook wat het beste is voor de pony. Mss is hij toch beter af om bvb 's nachts opgestald te worden ( beschutting, warmte, droog en kan je gericht voederen)

Oudjes vragen nu eenmaal extra zorg. Succes
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-08-17 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:40

Bij artrose zit de sleutel vaak in de kou. Mijn merrie is ook altijd 'slechter' in de winter. Je intentie was goed om hem buiten te zetten, rust roest immers, maar gladde/natte ondergrond en kou is niet ideaal voor artrose.

Een goede glucosamine kan hem zeker helpen. De magnesium heeft hij blijkbaar nodig om zijn spieren losser te houden. Prima gewoon blijven toevoegen.

Andere optie is duivelsklauw. Afmaken is wel erg drastisch en lijkt mij wat voorbarig.
Gewoon komende winter kijken wat er gebeurd. Goedekans dat met hij goede voeding, eventuele extra warmte en een nachtstalletje het prima doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:46

Luister en kijk naar je paard aub. 24/7 buiten is hip, maar echt niet geschikt voor ieder paard!!

Ik heb zelf een oudje van 29, die ook elke winter wel wat invalt. Maar ik houd haar al jaren snachts op stal (ja, ook in de zomer). Ik merk aan haar dat ze dat veel prettiger vind en ook echt behoefte aan heeft, vooral swinters. Ze staat dan echt te wachten dat ze naar binnen mag. Ook houd ik haar onder dekens (ondanks dat ik niet rij) zodat ze zichzelf beter warm kan houden. Als het echt sneeuwt en vriest, loopt ze met een 300 grams deken op, ongeschoren.

Kijk wat je paard zelf prettig vind!!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:58

Wat een onzin dat het hip is! Mensen hebben hun paarden al eeuwen buiten.

Een paard dat beweegt kan zichzelf veel beter warm houden. En dat een paard in de winter iets invalt is eigenlijk heel normaal. Zorgen dat ze in de zomer op goed gewicht zijn en blijven.

Het is in Nederland gewoon zo dat de omstandigheden buiten vaak niet goed zijn. Daarom willen paarden wel naar binnen of vallen ze af, maken ze ruzie in de groep etc etc. Als je goede omstandigheden hebt, is er niks aan de hand.

Maar dan moet je dus wel echt beschutting hebben, een stabiele groep en genoeg te eten.

Ik heb zelf artrose en als ik van de 24uur 10 of 12 uur opgesloten zou zitten, zou ik echt niet meer zo goed bewegen. Het is inmiddels ook bewezen dat bewegen het allerbelangrijkste is bij artrose.

Buiten dat staat het paardje nu al 24/7 buiten en gaat de overgang langzaam. Het is geen ouder paard dat nu in de winter even naar buiten wordt geknald. Dat is vragen om ellende.

Onze paarden lopen in de modder, op sneeuw en harde ondergrond, want ze kunnen er goed mee omgaan, omdat ze gewend zijn buiten te lopen.

Mijn 19jarige moest ingeslapen en heeft oude blessures, maar rij ik weer. Niet fanatiek, gewoon rondje stappen in bos, maar toch.......

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:04

Ik denk dat de deken al heel veel helpt, zeker tegen het invallen. De eerste 25 jarige zonder artrose zal nog gevonden moeten worden..
Maar er kreupel van zijn is niet goed natuurlijk.

Door de aanhoudende regen zie je soms ook wel stijfheid op de spieren. Misschien een idee om bij zulke heftige lange regenval een waterdicht (niet te dik) dekentje op te gooien. Verbruikt hij zijn energie niet aan het zichzelf warmhouden!

Anoniem

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:10

Tien jaar geleden waren Paddock Paradises en wat heb je nog meer niet zo hip als tegenwoordig. Ik vind het dan ook nogal een mode gril.

En goede omstandigheden, dat heb ik. Je hoeft mij mijn pony niet te leren kennen hoor. Mensen moeten eens ophouden hun eigen ideeën op te dringen aan hun dier. Kijk en voel, letterlijk en figuurlijk, wat voor jouw paard goed is. Heeft niks met omstandigheden te maken...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:11

Het beste wat je kunt doen bij atrose is zo veel mogelijk weidegang/ paddock/ groepsstal en zo weinig mogelijk stilstaan in een stand of box.

Te veel is idd niet goed: dat gaat over lang werken en hoog springen.
De grootste pijn bij artrose is de beginpijn, "en daar moet je doorheen lopen", het is niet anders. (Ik doe het zelf al jaren.)

Hoe meer weidegang, hoe groter de kans dat er beginpijn gaat optreden, door van tijd tot tijd wat te kuieren, graasstapjes etc blijft de gewrichtsvloeistof warm, dun en krachtig. (Een aparte combinatie.)
Bij een dunne, warme en krachtige gewrichtsvloeistof wordt het resterende kraakbeen gevoed en blijft de pijn weg.

Vochtig weer geeft idd verergering van de klachten, kou vaak ook (zij het dat een paard pas ecbt kou ervaart bij zoiets als min 10).(Natuurlijk kan een dier het al eerder koud hebben, zoals in bezweet op de tocht staan.)

Magnesium kan fijn zijn voor een heleboel zaken, het doet niets tegen de beginpijn/ beginstijfheid van artrose. Er zijn wel supplementen zoals MSM, glucosamine die gewrichten helpen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:12

superpony schreef:
Wat een onzin dat het hip is! Mensen hebben hun paarden al eeuwen buiten.

Een paard dat beweegt kan zichzelf veel beter warm houden. En dat een paard in de winter iets invalt is eigenlijk heel normaal. Zorgen dat ze in de zomer op goed gewicht zijn en blijven.

Het is in Nederland gewoon zo dat de omstandigheden buiten vaak niet goed zijn. Daarom willen paarden wel naar binnen of vallen ze af, maken ze ruzie in de groep etc etc. Als je goede omstandigheden hebt, is er niks aan de hand.

Maar dan moet je dus wel echt beschutting hebben, een stabiele groep en genoeg te eten.

Ik heb zelf artrose en als ik van de 24uur 10 of 12 uur opgesloten zou zitten, zou ik echt niet meer zo goed bewegen. Het is inmiddels ook bewezen dat bewegen het allerbelangrijkste is bij artrose.

Buiten dat staat het paardje nu al 24/7 buiten en gaat de overgang langzaam. Het is geen ouder paard dat nu in de winter even naar buiten wordt geknald. Dat is vragen om ellende.

Onze paarden lopen in de modder, op sneeuw en harde ondergrond, want ze kunnen er goed mee omgaan, omdat ze gewend zijn buiten te lopen.

Mijn 19jarige moest ingeslapen en heeft oude blessures, maar rij ik weer. Niet fanatiek, gewoon rondje stappen in bos, maar toch.......


Voel je niet zo aangevallen. Wat voor jou goed past, is daarom voor een ander niet. Hier ook last van artrose ,en heel wat meer, maar ondanks veel beweging en ondersteuning ben ik met dagen ook echt beroerd. (vooral koud vochtig weer)

Hier betreft het dus wel al een ouder paard dat op 24 jarige leeftijd plots is moeten gaan aanpassen en dit in het najaar van vorig jaar.
Ook hier geldt; de ene 25-jarige is de andere niet.

Hier heeft het dus wel impact gehad en dus is het de taak van TS om daar wat aan te doen in het belang van dat dier. Ik vond de post van Amoj dus wel correct.

Besef goed dat niet geheel NL en B gebied zijn voor 24/24 buiten. Bodems verschillen, oppervlakte vaak te beperkt of niet voldoende om dat 'droombeeld' van 24/24 na te bootsen. Want gewoon op een open vlakke weide zonder(of onvoldoende) beschutting, slechte ondergrond, weinig variatie in groen etc vind ik evenmin een meerwaarde. Behalve dat het sommige houders hun gemoed sust, maar of dat altijd echt paardwaardig is, of enkel goedkoop wil ik even in het midden laten ;-)

Dus een persoonlijke aanpak is nodig.
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-08-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:15

Precies bulck. Doe wat goed is voor je paard, voel dat aan. Dat verschilt per paard. Gooi m niet 24/7 buiten omdat dat zo 'ontzettend paardwaardig' is. Dat vind de mens, en zal over het algemeen bij de meeste paarden zo zijn, maar er zijn genoeg uitzonderingen waarbij dat niet werkt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:23

Het is eerder andersom. Mensen maken van hun paard iets menselijks ipv dat ze het paard laten zijn.

Ik heb meerdere paarden en zie heel veel paarden in een week. Heel veel problemen zijn terug te leiden naar het management, dus weinig vrije beweging, te kleine buiten ruimtes, alleen staan, slechte voeding.

Prima dat iedereen zijn eigen paard zo goed kent, maar een buitenstaander ziet soms meer. Ik kijk niet met emoties, maar kom vaak pas als er al problemen zijn.

Dat het in Nederland geaccepteerd is om paarden op te sluiten in kleine donkere stallen, alleen buiten te zetten, slecht te voeren etc, is een veel groter probleem dan andersom.

Ik ben echt serieus bij mensen geweest die hun paarden binnen halen als ze buiten gaan rennen.

Pp's zijn ''in'' omdat mensen de voordelen ervan zijn gaan zien en het werkt! Heel veel paarden zijn bijv te dik, dus dan is een pp een goede oplossing bij goede inrichting en voeding. Paarden hebben op pp's gelopen met gps aan halster en dan zie je hoeveel meer ze bewegen dan op een postzegel weidegang. Maar ook dat ze gewoon rusten, want dat doen paarden gewoon buiten in een stabiele groep.

Ondergrond leren ze prima mee omgaan. Die van ons lopen al jaren op bevroren grond en zijn er voorzichtig op. Een paard dat hele dagen opgesloten staat, zou ik niet naar buiten gooien dan nee.
Maar dat zijn wel de mensen die bellen met problemen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 14:43

Pony in kwestie heeft eerder 24/7 buiten gestaan en moest met spoed een nieuwe plek zoeken dus is toen op de stalling terecht gekomen. Maar daar kwam hij in de zomer maar 4u op de wei (alleen) en in de winter helemaal niet. Omdat er toen aan het licht kwam dat hij artrose heeft hebben we hem verhuist naar een weide van 1,2HA waar hij met (4) vriendjes staat (en dit verandert ook niet). Want beweging is goed voor artrose.
Hij is toen dus ingevallen, wat ook niet abnormaal is op die leeftijd maar dat wil ik deze winter tegen gaan.
Maar Glucosamine ga ik zeker halen!
De ondergrond is hier trouwens prima, bij langdurige regen wel wat glibberig maar geen diepe modder plassen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:47

Prima dat jij het zo goed weet allemaal. En super dat jij vanaf een forum kunt beoordelen dat iedereen het verkeerd doet.

Je hebt het over problemen, die ontstaan bij mijn pony pas als ik haar 24/7 naar buiten jaag. En nee, ze staat niet 24/7 opgesloten in een donkere stal. Haar stal is groter dan mijn woonkamer (lees: 20 M2).

PPS zou vast werken bij veel paarden, bij die van mij niet. Maar moet ik haar daar maar indrukken omdat jij het idee hebt dat dat top werkt? Waarom alles over 1 kam scheren? Kijk per paard IPV op voorhand te oordelen!

En nee inderdaad, zulke paarden moet je dan niet opeens naar buiten doen. Maar er is een verschil tussen paarden die nooit buiten komen of paarden die 18 uur per dag buiten lopen ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:52

Normaliter zouden paarden nu iets aan mogen komen om reserves te leggen voor de winter. Maar vanwege artrose zou ik niet teveel gewicht willen. Iets invallen in de winter is wel normaal. Zolang er in de winter ook genoeg goed ruwvoer aangeboden wordt, kan een paard zich echt goed redden. Eventueel met wat je bijvoert.

Dekens kan altijd nog, maar rillen is niet zo erg als mensen denken. Wanneer een paard kan bewegen en eten, kan hij zich heel goed zelf warm houden.
Pas als oudere paarden slechter gaan eten en weinig lopen, wordt dat wel een probleem.

Als je een paard opsluit en het is koud, is dat wat anders.

Inslapen kan ook altijd nog. Als ik vandaag bel, kan het einde van de dag bijvoorbeeld, dus daar zou ik nu nog niet teveel aan denken.

Onze 24jarige had wel dekens op, maar dat is de laatste winter minder goed bevallen. Ook omdat de seizoenen vreemd zijn laatste jaren. Dus of ik ga voor een andere deken van bijv Bucas die van -10 tm +12 kan of geen dekens meer. Mijn 19jr ruintjes staan al beiden 2 jaar zonder.
de 18jr kwam bij ons in November met deken, dus daar denk ik nog even over na.

Zonder dekens is wel makkelijk en regelen ze alles zelf zonder me druk te maken over te warm onder de dekens of te koud. Want als je dekens op doet, moet je het goed doen. Dekens leggen de haren plat en een paard kan zelf niks meer regelen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:56

amoj schreef:
Prima dat jij het zo goed weet allemaal. En super dat jij vanaf een forum kunt beoordelen dat iedereen het verkeerd doet.

Je hebt het over problemen, die ontstaan bij mijn pony pas als ik haar 24/7 naar buiten jaag. En nee, ze staat niet 24/7 opgesloten in een donkere stal. Haar stal is groter dan mijn woonkamer (lees: 20 M2).

PPS zou vast werken bij veel paarden, bij die van mij niet. Maar moet ik haar daar maar indrukken omdat jij het idee hebt dat dat top werkt? Waarom alles over 1 kam scheren? Kijk per paard IPV op voorhand te oordelen!

En nee inderdaad, zulke paarden moet je dan niet opeens naar buiten doen. Maar er is een verschil tussen paarden die nooit buiten komen of paarden die 18 uur per dag buiten lopen ;)


Jij hebt het slechts over 1 paard, jouw eigen paard die je vanuit jouw eigen idee beoordeelt. Dat is prima, maar er zijn heel veel mensen die ontwikkelen en blijven leren, onderzoeken doen etc.

Ik krijg vooral veel met problemen te maken, dus weet heel goed wat verkeerd management met paarden doet. Met heel veel paarden. Dat is mijn werk! Helaas komen mensen altijd pas als er problemen zijn. Dat je niet iedereen kan helpen en het paarden wereldje moeilijk is, weten we allemaal al heel lang dacht ik zo.

Verder gaat het om TS haar paard en wat zij wil.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 15:57

Met die "dit verandert niet" uit mijn vorig bericht bedoel ik dat de samenstelling van de kudde niet verandert, was onduidelijk zie ik nu.
Hij heeft genoeg schuil mogelijkheden in de vorm van een schuilstal en bomen rondom de weide.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:14

Mijn 25-jarige heeft ook artrose en is sinds dat hij 24/7 buiten staat helemaal opgebloeid. Ik geef hem NAF Opkikker Senior en ik vind hem eigenlijk nog heel erg soepel. Een deken kan helpen, die van mij heeft zo'n dikke vacht dat een deken niet uithaalt. Ik zou het gewoon eens aankijken, als hij in gaat vallen gebeurt dat in de herfst al. Als hij 's nachts op stal staat en stil staat lijkt het me dat hij stijver wordt. Die van mij staat nu geen uur meer op dezelfde plek.

Daarnaast krijgt hij Vitalbix Daily Complete, Seniores Priores, zemelen en esparcette. Twee volle emmers per dag, maar hij ziet er nu prima uit.

Anoniem

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:17

Heb je trouwens een filmpje van hoe je pony loopt?