Boomloos zadel voor Fjord, welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Boomloos zadel voor Fjord, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:17

Ik heb een erg leuke Fjord (al zeg ik het zelf) die ik momenteel met een oud model Barefoot Cheyenne rijd.

Afbeelding

Nu heb ik een paar dingetjes aan het zadel die me hebben besluiten te gaan sparen voor een andere. Punt één is dat het al een ouder zadel is, en daardoor zonder VPS. De nieuwere Barefoot modellen hebben wél VPS en daardoor betere drukverdeling. Dit vind ik belangrijk. Het tweede punt is dat de oudere modellen van Barefoot geen verstelbare beugel-ophang-systeem hebben. De beugels hangen voor mij niet zo geweldig, waardoor ik in een stoelzit gedwongen word. Dit zorgt voor verlies van balans bij zowel mij als bij mijn pony.

Ik wil wel graag boomloos blijven rijden omdat dit me erg goed bevalt, en ik ben ook wel tevreden over Barefoot als merk. Mijn voorkeur gaat uit naar een westernzadel, dus zit ik naar drie Barefoot modellen te kijken. De Arizona, de Arizona Nut, en de Missoula Nut. Nu heb ik een aantal vraagjes voor de kenners ;)

Bij de Arizona Nut staat dat het zadel vooral geschikt is voor paarden met een langere, rechte rug. Ik vermoed dat mijn Fjord hier niet aan voldoet ;) Zijn er mensen die met een Arizona Nut rijden op een kortere pony? Hoe bevalt dit?

De Arizona wordt geleverd zonder fenders en beugels, passen de fenders en beugels die ik aan mijn Cheyenne heb hangen gewoon aan dat zadel?

Zijn er nog andere boomloze westernzadels waar ik absoluut eens naar moet kijken en die ik eventueel mee moet nemen in mijn overweging?

Alvast bedankt voor jullie input!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Boomloos zadel voor Fjord, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:01

Ik heb ook barefoot gehad (2x) maar werd niet blij van de stoelzit. Voor mijn huidige fjord heb ik een Startrekk Islandic en die bevalt erg goed. Startrekk heeft ook westernmodellen.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:05

Ik heb de Arizona Nut op mijn korte haflinger. Bevalt super.
Als je graag western wilt zou ik ook naar de Freemax kijken. Die kwam net uit nadat ik mij Nut had gekocht. Maar anders had ik die zeker willen passen.

Je kunt ook Lilianne van http://boomlooszadelpasservice.nl laten komen. Dan kun je meerdere types en modellen proberen. Daarna kun je ervoor kiezen zelf 1 nieuw of 2e hands kopen.

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:04

fjordnina schreef:
Ik heb ook barefoot gehad (2x) maar werd niet blij van de stoelzit. Voor mijn huidige fjord heb ik een Startrekk Islandic en die bevalt erg goed. Startrekk heeft ook westernmodellen.


Had je dan het oude model Barefoot (zonder verstelbare beugel-ophang-systeem) of het nieuwe model? Ik ga Startrekk eens opzoeken, dank je!


Sure_lee schreef:
Ik heb de Arizona Nut op mijn korte haflinger. Bevalt super.
Als je graag western wilt zou ik ook naar de Freemax kijken. Die kwam net uit nadat ik mij Nut had gekocht. Maar anders had ik die zeker willen passen.

Je kunt ook Lilianne van http://boomlooszadelpasservice.nl laten komen. Dan kun je meerdere types en modellen proberen. Daarna kun je ervoor kiezen zelf 1 nieuw of 2e hands kopen.


Lilianne had ik al eens gemaild maar toen kwam er weer vanalles tussen. Ik zal haar nog eens mailen. De Freemax vind ik erg mooi maar durf ik niet zonder begeleiding aan te schaffen, van de Barefoot weet ik al dat ie op zich goed ligt (alleen een update kan gebruiken ;) ). Maar met Lilianne's expertise is dat natuurlijk ook een optie :)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:11

Ik zou Lilianne zeker laten komen. Ze is bij mij ook geweest en ik had ook graag een barefoot western model gewild, maar die was voor mijn fjord helaas te kort. Je kan eventueel ook kijken naar de bruine versie van de barefoot cherokee als een western model te lang is, die heb ik zelf en heeft een beetje meer western look dan een ander.

Er is overigens ook een centraal boomloos topic :) [HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:16

Freemax! :)
Heb ik zelf ook overwogen als ik geen passend boomzadel zou vinden.
En dan even de passervice laten komen; dat kan nooit kwaad.

Barefoot en aanverwanten vind ik persoonlijk niet mooi en altijd heel groot en grof tonen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:54

Tordis02 schreef:
fjordnina schreef:
Ik heb ook barefoot gehad (2x) maar werd niet blij van de stoelzit. Voor mijn huidige fjord heb ik een Startrekk Islandic en die bevalt erg goed. Startrekk heeft ook westernmodellen.


Had je dan het oude model Barefoot (zonder verstelbare beugel-ophang-systeem) of het nieuwe model? Ik ga Startrekk eens opzoeken, dank je!


De cheyenne was een oud model, de cherokee het nieuwe.

Startrekk kun je vinden via de website van deuber.de

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Re: Boomloos zadel voor Fjord, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:05

Ook ik heb een goede ervaring met Lilianne! Zou ik zeker doen, dan kan je zelf kijken hoe alles ligt (onder professionele begeleiding) en of er nog iets anders aan je wensen voldoet.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Boomloos zadel voor Fjord, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:09