Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:43

%) Oei. Daar zat een aardig gat tussen de verwachtingen en de praktijk

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:46

Zo. Die overschatte zich dan wel heel erg.
Heb je dat ook op een nette manier laten weten aan hem?
Nu loopt het goed af. Op een volgend adres verongelukt hij misschien bijna.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:12

Ja personen die zeggen ervaring te hebben met beleren/inrijden, daar verwacht je toch wel wat van.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:23

Ik heb al heel wat meegemaakt met paarden van anderen. Bij slechts 1 had ik mijzelf iets overschat. Dat was met een stakende merrie van een achterbuurvrouw en ik als herintredende mama. Op de ho, hoofd tussen de voorbenen en misschien nog een draai. Ze bokte me er zo af aan de buitenkant en ging toen vanwege de longeerlijn haar achterhand wegdraaien en liep daardoor met haar achterbenen over mijn benen heen. Dat vond ze blijkbaar niet leuk want vervolgens sloeg ze me net boven mijn knie aan zijkant gee toen ik probeerde weg te komen. Kon amper nog lopen en de voetafdruk heeft een jaar in mijn peesplaat gestaan. Volgens de fysio heb ik enorm geluk gehad want als ze mijn knie of mijn spier had geraakt was ik echt stuk geweest en hadden ze me met de ambulance op kunnen halen.

De andere keren waren ongelukjes.

Met de eerste keer in de bak rijden met nieuwe trainingspaard gleed in galop de achterhand weg en gingen we onderuit en mag mijn been er onder. Met de schrik vrij gekomen. Niets stuk.

Met de Friese merrie die ik met de eigenaresse samen had beleerd en aan het doorrijden was ging het mis met zelf opstappen met krukje. Ze draaide de verkeerde kant om weg en stapte in het krukje en terwijl ik amper zat schoot ze er in paniek van door met krukje om haar been. einde van de bak ging zij links en ik zijwaarts rechtdoor het houten hek in geslingerd. Geen lucht , ribben gekneusd, knie zwaar gekneusd en cap gespleten en nog wat blauwe plekken op hoifd en waar ik mijzelf probeerde te beschermen tegen het hek. Ritje ziekenhuis en foto's en tijdje ziektewet. Kon tijd niet autorijden. Weet niet meer hoe ik op mijn werk kwam in die tijd O:)

En laatste keer was bij een paard wat ik voor de eigenaar zou trainen ivm verkoop. Paard was al erg krengerig met bijten en dreigen te trappen als ze de kans kreeg, dus had er niet veel lol in. Ik vond haar niet lekker lopen en wilde het laten zien. Dus lang teugeltje de bak door draven. Paard struikelt en we vliegen samen over de kop. Lig er weer onder met been maar gelukkig rolt ze terug en trapt pas na als ze voldoende afstand heeft. Met schrik vrijgekomen zonder grote schade. Toen zagen eigenaar en ik het allebei niet meer zitten dat ik verder reed.

Heb toen een tijd niet meer voor anderen durven rijden tot ik mijn tweede dochter had en tegen de haflinger aan liep. Daarmee heb ik mijn vertrouwen weer terug gekregen en lekker kunnen rijden.

Pff. Leuke hobby, paarden :P

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:40

Door een ander topic van mij, hier na toe verwijst

Hier ook moeite 1 te vinden..

Ik ben opzoek na een bijrijder.

Wat is een normaal bedrag voor 2x in de week?

En de eis 1x in de 2 a 3/ weken lessen bij mijn instrucice ze kost €35 euro voor 3kwartier

Ik heb altijd gezegd mijn bijrijders hoeven alleen hun lessen te betalen. Maar ik merk dat ze op geven moment niet gaan lessen. En dus zo een gratis verzorgpaardje hebben.

Ik hoop dat met een bijdrage dat ze dan wat sirieuzer zijn.

Ik heb een haf van 19 op M1 niveau. Er mag bijna alles mee gedaan worden. Op buitenrit mag uiteindelijk ook (maar never nooit alleen, mijn haf wilt niet graaf alleen op pad) en zeker niet gelijk in t begin
Laatst bijgewerkt door plutolover op 06-08-17 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:42

Kun je dan niet als harde eis stellen dat ze gaan lessen? Dus, niet meer lessen is ook niet meer bijrijden. Dan gaat het geld in elk geval naar een goed 'doel'.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:09

Ja kunt ook een bijdrage vragen, bijvoorbeeld 75 euro per maand en dat jij daar de les van betaalt. Als ze braaf twee keer per maand lessen is het bijrijden per saldo gratis, valt er regelmatig een les dag die je dat geld in het spaarpotje voor de maanden dat het toevallig net drie keer is en komt het niet op kun je daar iets leuks voor de pony van doen. Dan loont het om te lessen maar voelt het niet als dubbelop voor een bijrijder
Want een bijdrage én dure les is voor veel mensen te duur/te veel geld.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:38

Is een optie ja. Maar 1x in de maand vind ik ook prima, eigen instruce mag ook maar ik ben niet van t pluk en trek werk.

Uiteraard kan ik zelf ook les geven maar ik kan t nooit zo goed uitleggen wat ik presies bedoel.

Maar goed ik ken me paard door en door,

Ik ga nog even brainstormen haha

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:47

plutolover schreef:
Door een ander topic van mij, hier na toe verwijst

Hier ook moeite 1 te vinden..

Ik ben opzoek na een bijrijder.

Wat is een normaal bedrag voor 2x in de week?

En de eis 1x in de 2 a 3/ weken lessen bij mijn instrucice ze kost €35 euro voor 3kwartier

Ik heb altijd gezegd mijn bijrijders hoeven alleen hun lessen te betalen. Maar ik merk dat ze op geven moment niet gaan lessen. En dus zo een gratis verzorgpaardje hebben.

Ik hoop dat met een bijdrage dat ze dan wat sirieuzer zijn.

Ik heb een haf van 19 op M1 niveau. Er mag bijna alles mee gedaan worden. Op buitenrit mag uiteindelijk ook (maar never nooit alleen, mijn haf wilt niet graaf alleen op pad) en zeker niet gelijk in t begin


Ik betaal voor mijn verzorgpaard €20 per maand en ga daar 2 (soms 3) keer per week heen. Om de week les ik bij dezelfde instructeur voor €15 voor een half uur.

Is een 10 jarige haflinger merrie die we nu dressuurmatig aan het verbeteren zijn.

Ik mag best veel doen met het paard. Elk weekend spreken we af welke dagen ik doe. Als zij op vakantie is dan heb ik haar helemaal voor mezelf en als ik niet kan dan doet haar moeder of broer haar (beide ook eigen paard daar). Ik koop wel eens nieuwe springschoenen, snoepjes, dekje.
Stal is een luxe pension stal met goede bakken etc.

Ik ben dus per maand €50 kwijt aan dat paard.

Vergelijken met manege kan je niet doen, ik betaal daar per kwartaal €205.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:48

joyce B schreef:
Ja kunt ook een bijdrage vragen, bijvoorbeeld 75 euro per maand en dat jij daar de les van betaalt.



Prima idee

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:54

bedank voor de tips enz. ik blijf het lastig vinden. ik zie wel wat er op me pad komt.

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:51

bruintje123 schreef:
Zo. Die overschatte zich dan wel heel erg.
Heb je dat ook op een nette manier laten weten aan hem?
Nu loopt het goed af. Op een volgend adres verongelukt hij misschien bijna.


Ja ik heb het hem netjes laten weten en hij gaat af en toe nog wel eens mee mennen, hij is opzich wel aardig maat dat overschatten daar zit hij zelf nu ook wel mee.

Ik ben ook ontzettend blij dat ik hem op de oude ruin heb gezet en niet op onze jonkies (dat was ik ook niet van plan zo'n eerste keer) want dan was het toch echt heel anders afgelopen.

Ach ja eind goed al goed, komt vanzelf wel weer een nieuw iemand aanwaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:07

plutolover schreef:
Door een ander topic van mij, hier na toe verwijst

Hier ook moeite 1 te vinden..

Ik ben opzoek na een bijrijder.

Wat is een normaal bedrag voor 2x in de week?

En de eis 1x in de 2 a 3/ weken lessen bij mijn instrucice ze kost €35 euro voor 3kwartier

Ik heb altijd gezegd mijn bijrijders hoeven alleen hun lessen te betalen. Maar ik merk dat ze op geven moment niet gaan lessen. En dus zo een gratis verzorgpaardje hebben.

Ik hoop dat met een bijdrage dat ze dan wat sirieuzer zijn.

Ik heb een haf van 19 op M1 niveau. Er mag bijna alles mee gedaan worden. Op buitenrit mag uiteindelijk ook (maar never nooit alleen, mijn haf wilt niet graaf alleen op pad) en zeker niet gelijk in t begin


Heeee! Stopt je huidige bijrijder ermee? Dacht dat dat zo goed ging...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:37

Anke schreef:
joyce B schreef:
Ja kunt ook een bijdrage vragen, bijvoorbeeld 75 euro per maand en dat jij daar de les van betaalt.



Prima idee


Idd en dan niet gelijk afspreken dat je het geld gebruikt voor die les, want als er dan op 1 of andere manier lessen niet door gaan, krijg je daar ook gezeur over.
Bijrijder moet gewoon uitgaan van vaste lasten en jij zorgt ervoor dat ze kan groeien in haar niveau (of hij en zijn niveau)
Gaat erom dat je zelfde regie in handen hebt. Jouw paard, jouw manier hoe het allemaal verloopt, al is het natuurlijk wel in overleg. Gaat erom dat je meer controle houd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:46

Als goed is heb ik iemand die bereid is om 1x in de maand te lessen. En een kleine bijdrage van €20 te betalen.

Ze gaat donderdag rijden en is 16 jaar

Nu nog een contract op stellen.. maar weet nog niet goed hoe,

Iets in de trant van dat de ouders tekenen dat t op eigen risico is. En een bedrag van €20 overgemaakt kan worden na bla bla.

Maar moet natuurlijk wel vriendelijk zijn

Iemand tips?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:54

Volgens mij kun je contracten maken wat je Wilt maar blijf je als eigenaar altijd verantwoordelijk.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:56

plutolover schreef:
Als goed is heb ik iemand die bereid is om 1x in de maand te lessen. En een kleine bijdrage van €20 te betalen.

Ze gaat donderdag rijden en is 16 jaar

Nu nog een contract op stellen.. maar weet nog niet goed hoe,

Iets in de trant van dat de ouders tekenen dat t op eigen risico is. En een bedrag van €20 overgemaakt kan worden na bla bla.

Maar moet natuurlijk wel vriendelijk zijn

Iemand tips?


Niet doen. Wat jij nu beschrijft is alvast niet rechtsgeldig. Ik zou zeker niet op papier zetten dat er betaald word en al helemaal niet per bank laten betalen. Op eigen risico kan je er best inzetten maar puntje bij paaltje (maw als er daadwerkelijk iets gebeurd) schiet je daar bijzonder weinig mee op. Wat je wel op papier kan zetten zijn overige afspraken die jullie maken, eventueel ook iets in de trant van dat bijrijder gewezen is op en besef heeft van de risico's die horen bij paardrijden. Dat gebruik van degelijk schoeisel en een cap verplicht is.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:26

plutolover schreef:
Als goed is heb ik iemand die bereid is om 1x in de maand te lessen. En een kleine bijdrage van €20 te betalen.

Ze gaat donderdag rijden en is 16 jaar

Nu nog een contract op stellen.. maar weet nog niet goed hoe,

Iets in de trant van dat de ouders tekenen dat t op eigen risico is. En een bedrag van €20 overgemaakt kan worden na bla bla.

Maar moet natuurlijk wel vriendelijk zijn

Iemand tips?

Niet. Het is jou paard, dus jij bent wettelijk gezien verantwoordelijk. Maar daarvoor heb je ook (WA) verzekering :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:10

Oke duidelijk.

Dan stel ik wel contract op dat cap en geschikte laarzen/schoenen verplicht zijn

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:35

Gemaakte afspraken/regels zou ik erin opnemen. Duidelijheid vooraf scheelt een hoop ellende achteraf.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:36

Nou wij zijn ook weer los met iemand... Meisje zocht eigenlijk iets dichter bij huis, maar ze is wezen kijken en het lijkt goed!
Meisje vind t paard super en wil graag helpen met vanalles en nog wat. Is erg beleefd, bescheiden, heeft genoeg gezond verstand en goed humeur. Ze moet nog veel leren en kwam daar ook eerlijk voor uit, maar de basis is er :D.

Nu maar hopen dat het door gaat zetten zoals het nu voelt!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:46

Hier ook een succes! Meisje is gister gekomen en we hebben alles doorgenomen wat betreft de verzorging etc. Van mij mag ze rijden omdat ze heel netjes rijdt, merrie en meisje moeten elkaar nog leren kennen maar voor een eerste keer ging het super! Joepie!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:15

ik heb ook iemand gevonden. Ze zijn bereid om een kleine bijdrage te vragen. €20 euro per maand. En ik heb afgesproken dat ik begrijp dat mijn lesgeefer dat die best prijzig is. En mocht ze iemand weten die goedkoper is en niet van het pluk en trekwerk is dat ik dat ook prima vind

toevallig heeft ze iemand op t oog, die ik toevallig ook ken. Weet alleen nog niet hoe zei les geeft.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:10

Zondag komt er weer iemand kijken.
Ben benieuwd! Zo op papier lijkt het een goede match

Diegene die eind augustus contact zou opnemen heeft mij geblokkeerd op facebook. Heel apart.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:11

Wat raar, waarom dat ineens?