Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:00

Dan heeft die makkelijk praten. Misschien moet iemand uitleggen dat wanneer er iets gebeurd met de ruiter door toedoen van het paard dat diens verzekering zal proberen de schade te verhalen op de eigenaar...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-17 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:08

Oh jeetje. Ik had laatst een gesprek met een meisje en we waren tot de conclusie gekomen dat het niks zou worden. Dus heb ik haar succes gewenst met haar verdere zoektocht naar een leuk paard.

Kreeg ik net een berichtje: "Hoi, heb je toevallig tijd om volgende week een keer kennis te maken zodat ik mag komen rijden?"

Ehm ja.... ik zocht sowieso al een verzorgster en geen bijrijder en dat heb ik ook duidelijk gezegd en we hadden er een einde aan gebreid. Waar gaat het mis. :+

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:11

Ik zou niet zomaar iemand op Gaiya zetten :')

igrilion
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:32

stalking? paarden die de kop staan? die termen ken ik niet in de paarden wereld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:50

Ik kom hier ook even meekletsen als het mag, al is het meer om raad te vragen van de (jammer genoeg) ervaren mensen onder jullie ;) Heb ooit wel in een ander deel wat meegepraat maar dat is ondertussen toch al heel wat jaartjes geleden ...

Waar ik mee zit is het feit dat ik 2 pony's heb, maar eigenlijk als ik eerlijk ben maar energie om (uitgebreid) met 1 pony bezig te zijn. Ik ben lichamelijk niet helemaal 100% en dat merk ik toch wel, ondanks dat ik in principe de tijd wel heb. Zeker als ik me echt stort op het (lang) buitenrijden met pony 1 dan schiet pony 2 er nogal eens bij in, waar ik mij dan achteraf schuldig om voel maar waar ik op dat moment de energie niet voor kan opbrengen. Het (lang) buitenrijden wil ik echter niet opgeven want daar leef ik voor en leeft pony ook voor. Echter kan dit met pony 2 niet in die mate.

Dus dan zit ik te denken: ik heb vroeger ook altijd verzorgpaarden gehad, uren en uren was ik ermee bezig met poetsen & helpen en zo blij als ik er eens een rondje (bij wijze van) op mocht. Nu besef ik dat de mentaliteit tegenwoordig wat anders in elkaar zit maar in hoeverre is het verandert?

De pony waar het over gaat is dol op aandacht, kan je echt letterlijk uren mee tutten en prullen (je parkeert hem op de poetsplaats en het enige waar die op reageert zijn de vliegen in de zomer :') ) en is gewoon zo ontzettend lief. Vind alles prima, als die maar aandacht krijgt. Hij heeft echter 1 maar: hij is blind.

En dan denk ik .. wat moet ik daarmee? Hoe moet ik dat aanpakken? De pony zou bv. ideaal zijn voor "penny-meisjes", een jaar of 12-13 die houden van vlechtjes met roze lintjes enzo :+ Maarja, is zo'n paard verantwoord op die leeftijd? Dan moet er al een ouder/volwassene bij zijn ... Ik kan dit zelf ook maar dan moet ik juist op stal zijn (onregelmatige werktijden) en niet het plan hebben om een bosrit van 20 km te gaan maken. Dus ik zou liefst iemand hebben die het "zelf" kan. Als je dan in de oudere categorie gaat zoeken kom je bij de pubers uit en ik heb het idee dat die alleen maar aan rijden denken..

Echt rijden kan niet meer met de pony (niet omwille van z'n blind zijn maar z'n lichaam), wat rondstappen zou wel kunnen maar vanzelfsprekend niet vanaf dag 1. En ja, haalt iemand daar wel voldoening uit? Een beetje figuren stappen in de piste, of als het echt super klikt eens een stapritje buiten? Meer zit er niet in, dan heb je al veel bereikt .. Uiteraard zijn grondwerk & vrijheidsdressuur ed wel mogelijk, al moet je daar wel behoorlijk creatief voor zijn }:)

Maar jullie snappen wel waar ik naartoe wil ... heeft het zin om de zoektocht te starten? Of is het bij voorbaat al hopeloos en kan ik beter gewoon doen wat ik kan? Hij staat hier officieel op pensioen, maarja, is blijkbaar toch een heel vrolijk paard wat graag aandacht heeft ...

Op stal lopen bv. wel wat meiden/meisjes rond waarvan ik weet dat ze dat graag zouden doen, maar dan zou dat nu kunnen en als school weer begint hebben ze daar geen tijd voor. Iedereen op stal heeft een (verzorg)paard en daar steken ze (uiteraard) hun tijd in. Kan niet meteen iemand bedenken die nog niet voorzien is en wie ik het wel zie doen ... Toch vind ik een vreemde binnenhalen ook moeilijk...

En waar ik het ook moeilijk mee heb: stel dat ik iemand vind die een aantal keer per week er wat mee wil doen .. langs de ene kant super fijn natuurlijk, krijgt pony lekker aandacht. Maar langs de andere kant: gaat onze band dan niet verwateren? Zeker als ik dan nog minder ga doen (want wordt toch door de verzorger gedaan), gaat dat er niet onder lijden? Want uiteraard komen de belangrijke dingen (DA, hoefsmid, etc.) toch op mijn nek terecht en zou het zonde zijn als pony dan niet meer weet hoe zich te gedragen omdat ik er al x aantal tijd niet meer echt mee ben bezig geweest. Beetje moeilijk geschreven misschien, maar hoop dat het duidelijk is.

Zijn zomaar wat dingetjes waar ik mee zit, hopelijk kunnen jullie met al de ervaring daar jullie licht op laten schijnen ;)


Edit; zat ineens te denken dat ik hier ooit ook eens een topic over had ... blijkbaar een jaar geleden :o
[VP] Een verzorgster, helpt het?

Voor wie wil, maar staat zo ongeveer dezelfde info in. Heb het toen niet doorgezet om te gaan zoeken, maar zit nu dus nog altijd met die twijfel ... Bij twijfel niet doen zeggen ze toch hé?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:10

Overleg met stal vanaf welke leeftijd zij toestaan dat iemand zelfstandig komt. Overweeg ook de optie ouder en kind. Dan is het toezicht geregeld.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:19

Kan ik eens doen :j Al is dat wel vrij flexibel want er lopen sowieso al allerlei leeftijden rond .. Uiteraard is de ene 12-jarige ook de andere niet.

Bij jonge kinderen zit ik er een beetje mee: wat als er iets zou gebeuren? Gaan ze dan niet zeggen van "ja, je laat toch ook geen kind bij een blind paard?!". Er kan met elk paard wat gebeuren, maar zo'n blind paard is ineens een stuk gevaarlijker heb ik het idee...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:15

En als je aangeeft dat je juist een volwassen persoon zoekt.
Ik ken meerdere volwassenen die wel een verzorgpaard/ eigen paard hebben waar ze niet op kunnen rijden maar wel de verzorging met alle liefde doen. Poetsen, knuffelen, wandelen enz.

Wat de band tussen jou en je pony betreft. Heb een pony waar de bijrijder zo een ontzettende klik mee heeft en zij zorgt ook 4 a 5 dagen per week voor haar. En hoewel ik alleen nog maar die pony een knuffel geef als ik de wei inga komt ze nog altijd als ik haar roep en vaak ook uitzichzelf voor even te knuffelen.
Ik heb die pony pas 2.5 jaar en zij doet haar in oktober al weer 2 jaar

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:43

Ik kreeg van de week een jongen aan de deur, 22 met veel rij-ervaring en heeft jonge paarden beleerd (zei hij) voor het rijden op de tuigpaarden, geen bijdrage alleen extra beweging voor de jonge paarden en af en toe een keer stallen uitmesten en voeren zodat ik iets meer vrijheid heb.
Dus gisteren even kennis gemaakt en heeft hij (geprobeerd) onze vrij nerveuze ruin uit de wei te halen, paard was doodsbenauwd voor hem (je moet hem rustig benaderen, duidelijk van te voren verteld en alsnog keihard op hem af stampen).
Affijn hem op onze oude brave "niks aan de hand" ruin gezet, ging vrij goed alleen legde hij het dekje verkeerd om en kreeg hij het hoofdstel niet om.
Hij gaat rijden en klemmen, paard gaat dribbelen, springt ie eraf "hij doet eng".

Nou mooi, dat word niks dus. Gewoon zo bang voor de paarden en dan ben je 22 en doe je je nog veel stoerder voor dan dat je bent.
Verder ben ik nog steeds niet op zoek maar deze kwam op mijn pad, ik was toch vrij optimistisch maar nee er zijn dus echt veel mensen die hun niveau niet goed in kunnen schatten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:55

Dat voor niveau schatte jij hem zelf in?

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:35

joyce B schreef:
Dat voor niveau schatte jij hem zelf in?


Hij zei zelf dat hij veel ervaring had in jonge paarden beleren en dat hij een goede ruiter was.
Hij wilde ook geen lessen volgen (alleen van mij als eigenaar dan, ik heb wel mijn instructeursdiploma) want daar was hij te "goed" voor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:39

Als ze al beginnen voor te goed voor les krijg ik alarmbellen.
Niemand is daar te goed voor.

Wat een dodo zeg.

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:41

bruintje123 schreef:
Als ze al beginnen voor te goed voor les krijg ik alarmbellen.
Niemand is daar te goed voor.

Wat een dodo zeg.


Die alarmbellen had ik ook inderdaad maar ik dacht we proberen het gewoon, niet geschoten is altijd mis.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:54

Les van eigenaar ligt soms gevoelig een neutraal persoon waar je beiden vertrouwen in hebt werkt vaak beter.

Ik bedoelde welk niveau je hem gaf nadat je hem zelf hebt zien rijden? Niet wat hij zei te rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:04

igrilion schreef:
stalking? paarden die de kop staan? die termen ken ik niet in de paarden wereld..


:D

Dat maakt mijn telefoon er automatisch van als ik door typ

Stalling
Te koop staan

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 08:26

Ik heb hierbij een paar berichten verwijderd. Advertenties en oproepjes horen op de Boktmarkt.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:09

Overschatten gebeurd ook veel ja.
Heb ook een meid gehad, beweerde totaal niet onzeker te zijn.
Ik heb een introvert onzeker paard. Een onzeker iemand erop werkt gewoon niet.
Ze is 2x geweest. De eerste keer gaf ik haar nog voordeel van de twijfel, voor beide eerste keer.
Maar tweede keer ging ze zo ontzettend mee in de onzekerheid van mijn paard, ik durfde haar niet eens te laten draven.

Weer contact met iemand, eind augustus terug van vakantie.
Eens kijken of dit beter gaat.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:31

Het is best lastig. Wat de een sensibel of druk noemt kan een ander wel mee vinden vallen. We hadden hier een meisje die op een Welshje reed voor de eerste keer. Die vond het erg spannend doen het beestje gewoon lekker in arbeidsdraf door draafde. Zit gewoon een rem op. Mijn eigen pony voelt ook wie hij op zijn rug heeft. Sommigen krijgen hem niet eens vooruit. En amper in een sukkeldrafje. Je moet bij hen niet bang zijn en even laten weten dat hij wel moet luisteren.

Ik ben ook wat onzeker bij een vreemd paard. Maar het helpt om eerst te zien hoe een paard bij de eigenaar loopt. Dan kan ik inschatten of ik het paard waarschijnlijk kan handelen of niet. Als hij bij de eigenaar bokkend de baan door gaat kan ik besluiten dat ik daar geen zin in heb. Schrikt die een keer en is wat kijkerig dan wel.

Mijn merrie had een week in de box gestaan vanwege ijzel doen ik ging proefrijden. Ik vroeg of ze niet eerst aan de longe moest. Dat hoefde niet zei de eigenaresse. Toen heb ik ook gezegd dat zij er eerst op mocht zodat ik kon zien hoe ze was en dat ze kon. Ze hipte en dribbelde wel wat maar geen gevaarlijke dingen dus ben er daarna opgestapt. Toen vond ik het wel wat spannend omdat ze vrij heet was maar het ging best wel goed.

Tweede keer proefrijden, bij mijn instructrice in de bak, hadden ze haar door de week even twee keer gelongeerd en toen voelde het een stuk relaxter en heb haar gekocht. Buiten is ze wel een miep dus durf dat alleen als er een braaf paard mee is die niet overal voor stil gaat staan want dan gaat ze staken als ze denkt iets te zien. Loopt de ander braaf voorop dan gaat ze er achteraan.

De kunst is ontdekken wat je wel en niet ziet zitten en het paard ervaren en dan een inschatting maken.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:15

Dat maakt het inderdaad lastig, maar daar zit ik nu als eigenaar ook mee. Ik weet hoe mijn pony is, maar wie zegt dat die zich bij een ander persoon niet anders gaat gedragen? En als het dan nog uitmaakt of ik wel of niet in de buurt ben maakt het nog extra moeilijk.

Uiteraard is elk paard gevoelig, maar heb zo het idee dat dit bij deze eens zo fel is. Door karakter (heel introvert maar je moet het maar zien dat hij toch bang is ondanks dat hij stilstaat) maar ook wel door het blind zij gok ik.

Ook zoiets: elk paard kan schrikken als er iets onverwacht gebeurd (al dan niet door de verzorger) maar schrikt een blind paard is het meteen al een stuk moeilijker. Kan ik dat wel van mensen vragen?

@ nuscaniels : wel fijn dat je geen verschil merkt in de band. Al is het misschien ook nog een verschil hoelang je het paard hebt voor de verzorger komt.. Geen idee, heb er toch wat schrik voor.

En volwassen is leuk, maar gaan die hun tijd steken in het poetsen van pony's? Lijkt mij dat iedereen het tegenwoordig al druk genoeg heeft en als er dan geen rijden tegenover staat, weet niet...

Mandyy

Berichten: 30488
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:22

Mandyy schreef:
Mijn verzorgster heeft vandaag aangegeven te stoppen. Helaas ook al snel. Na de vakantie, maar ze is ook nog weg dus waarschijnlijk deze week al de laatste dag.

Mijn zoektocht kan denk ik dus weer beginnen.


Leuk nieuws: m'n zoektocht is al voorbij.
Door bovenstaand bericht ontving ik een pb en betreffende bokker is vandaag wezen kijken. Klikte goed en ze vond m'n pony ook leuk! :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:09

Super!

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:27

Mandyy schreef:
Mandyy schreef:
Mijn verzorgster heeft vandaag aangegeven te stoppen. Helaas ook al snel. Na de vakantie, maar ze is ook nog weg dus waarschijnlijk deze week al de laatste dag.

Mijn zoektocht kan denk ik dus weer beginnen.


Leuk nieuws: m'n zoektocht is al voorbij.
Door bovenstaand bericht ontving ik een pb en betreffende bokker is vandaag wezen kijken. Klikte goed en ze vond m'n pony ook leuk! :D


Waar bokt al niet goed voor is :D

Was echt per toeval aan het mee gaan lezen hier en zag dat Mandyy op zoek was, dus heb haar een pb gestuurd aangezien ze relatief in de buurt woont. En dit is heel goed uitgepakt :)

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:35

Nou, kijk eens aan zeg. Zo heb je er geen, zo is het weer in orde ;) Veel plezier taartjee!

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:35

Dankjewel! Dat gaat zeker kijken :)

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:31

Ik gaf hem na het rijden niveau manegeles die net galloperen.
Les laat ik dan altijd doen door mijn eigen instructeur maar de eerste paar keer ben ik er wel om wat tips te geven om hen een gevoel van zekerheid te geven.