Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:28

Hey Bokkers,

Ik maak niet bijzonder vaak een topic aan, maar dit keer vind ik het wel het openen van een topic waard. Op Bokt kwam ik een vergelijkbaar topic tegen van ruim 7 jaar geleden, echter waren de adviezen die ik hier tegenkwam niet genoeg om mij van het probleem af te helpen. Daarnaast heb ik ook gegoogeld op mijn symptomen... Tja, dat moet je dus nooit doen. :+

Ik hoop dus dat er hier mensen zijn die met een nuchtere blik mij wat advies kunnen geven, of misschien bokkers die het zelf hebben meegemaakt zodat ik me wat minder alleen voel. :+

Wat is het probleem?
Zo ongeveer 20-15 minuten voor landing krijg ik ineens onwijs last van mijn kaak, voorhoofd, kiezen en ogen. Meestal doet zich dit allemaal voor op het moment dat het vliegtuig de wolkenlaag doorgaat en blijft het pijn doen tot ik bij wijze van spreke auto's kan tellen op de grond.

De pijn is stekend en niet echt te vergelijken met andere momenten waar ik pijn heb gehad. Mede omdat het zo lang duurt (het is echt in dat stuk dat het vliegtuig laaaangzaaam daalt... :z ) en je geen houding kunt aannemen om het te verlichten is dit ook right up there met de meest verschrikkelijke pijn die je kunt hebben. :o En nee, ik ben echt niet kleinzerig... :D

Zodra het vliegtuig veilig met de wielen op de grond is heb ik er nergens last van, behalve nog een beetje een trekkend gevoel in mijn voorhoofd. Dit laatste blijft vaak nog een dag (soms twee dagen) hangen, maar doet geen pijn en is niet echt storend.

Het gebeurt niet altijd als ik vlieg. De eerste keer dat het gebeurde was met de terugvlucht uit Rome in maart 2015. In december 2015 en september 2016 heb ik nergens last van gehad op mijn heen- en terugvlucht richting Londen. Ook begin deze maand had ik nergens last van toen ik landde op London Heathrow.

Het probleem kwam helaas terug op de terugvlucht vanuit Londen en ook op de heen- en terugvlucht naar Dublin was het raak.

Het was raak bij verschillende maatschappijen (Ryan Air 3 x, British Airways 1 x, Aer Lingus 1x) in verschillende soorten vliegtuigen. Kunnen we dat dus wegstrepen. :+

Nu hoef ik gelukkig twee maanden niet meer te vliegen, maar gezien ik in September naar Leeds ga en onwijs groot liefhebber ben van vliegen wil ik er weer optimaal van kunnen genieten!

Tijdens mijn verblijf in Dublin heb ik onderzoek gedaan. Eén van de adviezen was om veel te drinken, wat ik dus op mijn terugvlucht gedaan heb. Een ander advies was om je oren te klaren, en hoewel ik geen last had van druk op mijn oren heb ik dat wel zo veel mogelijk opgevolgd. Beide hebben helaas niet geholpen.

Een laatste ding dat ik tegenkwam is dat het een adertje is die geknapt is door de druk? Zelf vind ik dat echt flauwekul, mede omdat je door bloed onder de huid toch tomaatje wordt... Maar wie weet heb ik het wel onterecht aan de kant geschoven, dus ik noem het hier ook nog even. :')

Een ander ding dat ik tegenkwam was dat je neusspray kon gebruiken om je holtes vrij te maken? Ik ben alleen niet echt een liefhebber van neusspray (ben bang dat ik er te vaak naar wil grijpen als ik eenmaal begin :')), dus als dit een goed advies blijkt wil ik graag eerst wat ervaringsdeskundigen horen. :D

Dankjewel alvast!
(En sorry voor de typefouten, dit was een race tegen een lege accu. :+)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:30

Ja, bekend hoor. Ik heb al een aantal keer gevlogen, maar de laatste keer had ik opeens een hele gemene oorpijn tijdens het dalen. Dat had ik nog nooit eerder gehad! En het dalen ging ook nog eens enorm langzaam. Ik was in staat om zelf dat vliegtuig aan de grond te zetten :')

Voor de terugweg heb ik speciale oordopjes gekocht die specifiek voor oor-en hoofdpijn tijdens het stijgen en landen zijn, maar gelukkig heb ik ze toen niet nodig gehad.

Caresse07

Berichten: 9421
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:35

Ik heb het vooral als ze juist te snel dalen, dan krijg ik het gevoel dat mijn oogballen uit mijn kassen komen zetten, echt enorme stekende pijn aan/achter mijn ogen en hoofdpijn.

Heb het dus ook niet altijd bij het landen, maar als het gebeurd is dat zeker geen pretje.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:42

Slaan je oren ook dicht? Want ik herken dit wel, maar als ik zorg dat mijn oren open blijven heb ik er geen last van. :)

Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:45

@ Cayenne: Ik moest wel lachen om je treffende verwoording. Je wil 'm inderdaad bijna zelf landen! Zat ook met tranen in m'n ogen te snotteren toen ik op de grond stond in Ierland. Had dat liever gedaan uit pure emotie. :+

@ProudJustify Ik lees inderdaad dat het vaak voorkomt bij snel dalen. In mijn situatie is het echt bij het langzame dalen, de lichtjes voor de riemen vast staan zelfs nog uit. Neemt niet weg dat het probleem qua pijn best overeen lijkt te komen!

@xBontfire Haha, mijn oren slaan meer dicht bij de tunnel tussen Zwolle en Lelystad met de trein. :D Daar dus geen last van. :)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:47

Ik krijg ook hoofdpijn, maar ook oorpijn, en heb het daar altijd aan geweten, dus een soort uitstraling. Maar als je geen last van je oren hebt gaat dat waarschijnlijk niet op :+

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:08

Klaar je je oren/ holtes wel?
Vooral bij dalen is dit belangrijk.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:15

Ik heb dit ook. Echt ultiem pijnlijk. Heb er zo'n last van dat ik eigenlijk niet meer in een vliegtuig durf zelfs. Heb het gevoel alsof er allemaal messteken in mijn vooorhoofd plaats vinden.
Wat wel helpt is neusspray (voor zover mogelijk!) Vaak hebben ze ook zoutoplossing in het vliegtuig zelf. Die kan je dan in je neus doen. Helpt best wel goed.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:23

Wel herkenbaar inderdaad! Poe, heb echt eens met tranen in mn ogen gezeten en vroeg zo'n beetje radeloos aan de stewardess of er iets tegen te doen was. Zij gaf met een klein ampulletje Otrivin en als slag bij heldere hemel werd het dragelijk. Niet compleet weg maar te doen. Jij zegt dat je niet graag naar de neusspray grijpt maar dat hoeft dan toch ook niet?

pjer
Berichten: 1588
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:48

enige waar ik aan kon denken is dat je holtes dichtzitten.. en als dat zo is, dan zou die neusspray voortreffelijk moeten helpen :-) verder heb je idd ook nog van die oordopjes die het drukverschil wat langzamer oplossen, (dat was voor mij de oplossing) Ik zou beide gewoon proberen de volgende vlucht.

Neusspray wordt pas verslaven als je het langer dan 5 -6 dagen meerdere keren per dag gebruikt.. de verslaving houd dan vooral in dat zonder de neusspray je neus continue dicht lijkt te zitten afkicken is daardoor vooral irritant maar niet meer dan dat.. eventueel heeft de docter tegen die tijd ook wel een neusspray voor langdurig gebruik maar die ruikt heel erg naar hyacinten dus of je daar nou zo blij van wordt.. Ik ben zelf nogal verslavingsgevoelig voor neusspray vandaar.. :-)

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:17

Ik heb dit ook, het idee dat mijn ogen eruit gaan ploppen!
Ben er voor naar de dokter geweest want ik durfte niet meer te vliegen. . Advies was otrivin kopen en sprayen bij het inchecken, na het instappen en voor het landen. Zo je holtes vrij houden. Laatste keer geen last meer gehad gelukkig!

Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:27

Ik heb er ook ontzettend veel last van. Ook dagen na het vliegen kan ik nog last hebben van evenwichtsstoornissen. De pijn is inderdaad niet te houden en ook ik ben absoluut niet kleinzerig. Ik heb nu oordopjes speciaal voor het vliegen. De ondraaglijke pijn is daarmee verdwenen. Wel gaan ze nog een poosje dichtzitten tijdens het dalen. Tegen de tijd dat ik bijna aan de grond ben, is dat weer over gelukkig. Ik heb de dopjes niet de hele vlucht in, maar draag ze tegen de tijd dat we gaan dalen. De piloot geeft dat vaak wel aan, of anders doe je ze ongeveer drie kwartier voordat je gaat landen in. Het heeft mij echt ontzettend goed geholpen. De dopjes zijn op vele plaatsen te krijgen, zowel op Schiphol als in een apotheek of drogist. Succes!

Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:46

Dankjewel voor de laatste posts, dit is echt precies waar ik naar op zoek was! Vooral de berichten van mensen die bepaalde suggesties (neusspray, oordopjes) hebben gebruikt en verschil hebben gemerkt.

Ik ga beide opties proberen als ik richting Leeds ga. :j

Bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:00


Nibbit

Berichten: 10420
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:06

Ik heb er ook verschrikkelijk last van.
Wat je zegt de ene x valt het mee maar soms }:)

Ik zorg dat ik een half uur voor de landing neusspray spuit. En goed blijven klaren/gapen.
Oordopjes helpen bij mij helaas niet.
Kauwen werd mij als tip gegeven, maar dat doe ik niet meer, ktsberoerd na 1 rol mentos en nog steeds last :=

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:31

Oh heel herkenbaar! En sinds ik een drain in mijn hersenen heb is dat nog honderd keer erger geworden. Na het landen houdt t nu met die drain ook nog een aantal uur aan. Veel drinken helpt wel iets om het vocht in de hersenen weer iets bij te "vullen" wat door de grote druk afgevoerd is via de drain.

Verder helpt kauwgom kauwen of iets soms wat.

Nouja enige optie voor mij nu is zware pijnstillers, die ik dus ook standaard elke keer pak sinds de drain. Maar dat zal ook niet de bedoeling zijn, haha.

Ben wel benieuwd of hier nog iemand met de gouden tip komt!

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:27

2 plastic bekertjes tegen je oren zetten. Geen gezicht maar schijnt wel te helpen. Ik heb het zelf overigens nog niet geprobeerd.
Bij mij helpen die oordoppen ook al niet meer. Neusspray ook al geprobeerd maar de pijn gaat overal doorheen. Bij mij is het ook alleen met langzaam dalen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:04

Kauwgum kauwen schijnt ook te werken. Ik heb er zelf geen last van als ik moet vliegen maar iedereen heeft het altijd over kauwgum kauwen. Word he niet misselijk van en je hebt aan 1 a 2 stukjes kauwgum genoeg.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:09

Je kan aan de stewardes iets vragen, een pippet daar zit iets in wat je op moet snuiven.Werkt echt heel goed.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Hoofdpijn bij dalen vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:35

Klinkt inderdaad als iets van je holtes! Ik denk ook dat neusspray heel goed gaat helpen :-) en ben je bekend met allergieën? Anders misschien ook een antihistamine pil nemen, in het vliegtuig kun je er sneller last van hebben