Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 09:34

Ik heb een hele lieve enthousiaste hond, ze is nu 4 jaar oud en luister meestal gewoon prima.

Helaas is het zo dat als we aan het wandelen zijn, ze niet altijd haast maakt om te komen als je haar roept. Ze komt wel, maar ze rent niet waardoor het soms maar net goed gaat als er een auto aankomt. Ze doet dit niet altijd en is eigelijk een hele blije energieke hond.

Hoe kan ik haar het beste leren om snel te komen?
Ik heb geprobeerd om zowel blij als boos te roepen, op mijn hurken te gaan zitten, met koekjes geprobeerd, maar het maakt niet echt verschil.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:38

Loop ze dan los of flexilijn?

Ik weet niet of t een losloop gebied is waar auto's komen. Maar ik ga er even vanuit dat je in een woonwijk loopt?

Dan zou ik zeggen als je dan op een weg loopt waar auto's rijden, dan gewoon vast en kort naast je laten lopen.

Of met oversteken toch eerst je hond bij je hebben en dan pas oversteken

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:39

Altijd belonen/blij zijn als je hond komt. Als je boos bent waarom zou de hond de volgende keer wel komen? Jij gaat toch ook niet met een fijn gevoel op boze mensen af. Verder zou ik de hond aan de lijn houden omdst je aangeeft dat ze soms in gevaar komt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:40

Hier een jack die ook zelden haast heeft, ze komt, maar ze haast zich niet. Inmiddels is ze ook wat ouder (vroeger kwam ze wel wat sneller.). Ik wacht tot ze bij me is voor ik dingen doe als straten over streken en dan houd ik haar kort langs me. :)

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:01

Je zou op het moment dat ze naar je toekomt zelf weg kunnen rennen, om meer snelheid te krijgen. Want meestal vinden ze dat wel een grappig spelletje.

Ik weet niet of ze balletjes leuk vindt? Anders zou je nog als ze komt en ze is vlak bij je een balletje naar achteren weg kunnnen gooien(zodat ze langs je moet rennen). Zorg dan wel dat ze het balletje niet ziet, zodat het onverwachts is. Als je dit vaker doet, zal ze ook steeds sneller gaan komen.
Of een voedselcircuitje. Dat je een voertje naar achteren gooit, of haar juist om je heen laat draaien en een voertje dan weer vooruit weg gooit.
Het bij jou komen moet gewoon heel erg leuk worden.
En heel belangrijk is natuurlijk dat ze niet altijd aangelijnd wordt als ze naar je toe komt. Want dan is de lol er voor haar snel af.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:47

Hoe belangrijk is die beloning voor haar? Zo te lezen gebruik je een beloning die ze nou niet bepaald heel erg belangrijk vindt, dus ik zou eens beginnen met beloningen die zíj héél erg lekker vindt mee te nemen om bij de 'hier' in te zetten.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:49

Hond gewoon aan de lijn en pas in een losloopgebied los. In een woonwijk en plekken waar auto's rijden horen ze gewoon vast.

Anoniem

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:52

Hond vast in een gebied waar autos komen. Verder altijd zelf enthousiast haar roepen en ervoor zorgen dat ze graag wil komen. Ik heb altijd kleine trainingssnoepjes bij me. Inmiddels weet zij dat ze een snoepje krijgt wanneer ze moet komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:52

Als er gevaar van auto's is, is het waarschijnlijk een gebied waar ze niet los mag lopen?
Hier helpt het om met een hoge stem overdreven blij te gaan roepen. Mijn hond is ook clicker getraind, dus daarvoor komt ze ook snel aangerend.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 14:55

Ik woon in de polder. Er komt dus zelden een auto aan of langs. Aanlijnen is niet echt de oplossing. Ik zal wat van de andere tips proberen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:01

Als ze graag leverworst lust of kaas, iets wat ze niet vaak krijgt, iets wat ze heel speciaal vindt, daar mee oefenen bij het commando hier. En speciaal houden, dan zal ze snel komen om te kijken of er leverworst is

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:08

Jep. Jij moet lekkerder, leuker zijn dan al het andere, en de moeite waard om te komen. Smeerkaas of smeerworst in tubes vinden sommige honden ook lekker en knoeit niet zo in de jaszak. Stukjes kipknakworst heb ik ook wel eens gehoord. Als de hond er maar een moord voor doet. En dan oefenen met 'hier' totdat de hond geconditioneerd is.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:13

Probeer ook eens een favoriet speeltje, sommige dieren vinden voedsel niet zo belangrijk.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:07

Floortz schreef:
Jep. Jij moet lekkerder, leuker zijn dan al het andere, en de moeite waard om te komen. Smeerkaas of smeerworst in tubes vinden sommige honden ook lekker en knoeit niet zo in de jaszak. Stukjes kipknakworst heb ik ook wel eens gehoord. Als de hond er maar een moord voor doet. En dan oefenen met 'hier' totdat de hond geconditioneerd is.

Ach ja, die komt altijd weer voorbij. Er zijn zaken die voor bepaalde honden altijd leuker/spannender zijn dan jij, en altijd lekkerder/belangrijker zijn dan wat voor snack dan ook.
En dan red je het dus niet met deze methode.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 16:49

En als ik vind dat ze te langzaam komt, moet ik haar dan alsnog belonen, niet belonen, of minder belonen?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:37

PocoGaucha schreef:
En als ik vind dat ze te langzaam komt, moet ik haar dan alsnog belonen, niet belonen, of minder belonen?

Als ze komt, altijd belonen. Doe je dat niet, zal ze in het gevolg niet haar best doen.
Als ze snel komt kan je haar altijd nog extra belonen.

Laten we wel in ons achterhoofd houden dat een karakter ook meespeelt. Sommige honden geven gewoon geen ruk om speeltjes of voer. Veel uitproberen en zoeken naar wat werkt... en anders andere maatregelen nemen. Aan de lijn houden in de buurt van auto's vind ik absoluut niet gek... het zou je maar gebeuren.. hond onder een auto..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:58

PocoGaucha schreef:
Ik woon in de polder. Er komt dus zelden een auto aan of langs. Aanlijnen is niet echt de oplossing. Ik zal wat van de andere tips proberen.

Dan moet je er voorlopig zorgen dat ze nooit zo ver weg van je is, dan is het geen probleem dat ze langzaam komt.

Ondertussen train je met superbeloningen om haar enthousiasme in het hierkomen te brengen. Ergens gaat er namelijk niet goed als je een enthousiaste hond hebt die niet enthousiast hierkomt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:16

GDG schreef:
PocoGaucha schreef:
Ik woon in de polder. Er komt dus zelden een auto aan of langs. Aanlijnen is niet echt de oplossing. Ik zal wat van de andere tips proberen.

Dan moet je er voorlopig zorgen dat ze nooit zo ver weg van je is, dan is het geen probleem dat ze langzaam komt.

Ondertussen train je met superbeloningen om haar enthousiasme in het hierkomen te brengen. Ergens gaat er namelijk niet goed als je een enthousiaste hond hebt die niet enthousiast hierkomt.


Nou ja, heb een vlinder.. die komt ziet wat en is afgeleid.. ook als ze zelf iets doet is ze met iets bezig en ineens, fladder..
Speeltjes heeft ze totaal niets mee, dus ik loop rond met worst in mijn zakken, maar als ze vlindert en fladdert kan je hele worst in de lucht gooien, geen hond... Als contact wel werkt, komt ze aangerent. (ook zonder worst)
Moet zeggen zo'n vlinder fladder ding heeft ook wel wat, eigenwijs monster noem ik het. Ben gewend dat een hond komt aanstormen deze komt, nou ja, komt... uiteindelijk.. :Y) :+ :D

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:54

Kuggur schreef:
Floortz schreef:
Jep. Jij moet lekkerder, leuker zijn dan al het andere, en de moeite waard om te komen. Smeerkaas of smeerworst in tubes vinden sommige honden ook lekker en knoeit niet zo in de jaszak. Stukjes kipknakworst heb ik ook wel eens gehoord. Als de hond er maar een moord voor doet. En dan oefenen met 'hier' totdat de hond geconditioneerd is.

Ach ja, die komt altijd weer voorbij. Er zijn zaken die voor bepaalde honden altijd leuker/spannender zijn dan jij, en altijd lekkerder/belangrijker zijn dan wat voor snack dan ook.
En dan red je het dus niet met deze methode.


Ooit van conditionering gehoord? Als je thuis begint met 'hier' als commando te verbinden aan wat lekkers, en je oefent dit vaak genoeg, dan volgt er uit dat de hond geconditioneerd wordt in het bij je komen. Oefenen, oefenen. Het moet een reflex worden. Dat bereik je niet met een paar keer en dan opgeven 'want het werkt toch niet' want hij snuffelt.
Wat dacht je van reddingshonden die gaan zitten als ze iemand hebben gevonden? Gewoon conditionering. Mensen zijn ook geconditioneerd. Roept iemand je naam, dan volgt een reactie...
Bij jachthonden zal het soms onmogelijk zijn, omdat hun instinct om een/het spoor te volgen sterker is.
Maar dat is volgens mij, als ik de openingspost lees, hier niet aan de orde. ;)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hond komt als je roept, maar zonder haast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:58

Lijn je haar altijd aan als ze moet komen? Dan zou ik haar af en toe roepen, koekje erin en een knuffel en weer laten lopen.
Anders is komen einde lol en kan ik me voorstellen dat ze niet meer wil komen..

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:01

Roep sowieso je hond al op tijd terug, dus blijf goed achter/voor je kijken of er een auto aankomt. Beter te vroeg terug roepen dan te laat. Is het niet overzichtelijk, bijvoorbeeld een stukje bij een bocht, dan zou ik ook de hond al terug geroepen hebben. Je weet immers niet wie en vooral hoe hij de bocht om komt zetten..

Over het sneller naar je toe komen; als ik een hond sneller bij me wil hebben dan huppel ik een stukje achteruit. Meestal komt de hond dan aangerend. Beloon heel gul als de hond naar je toe gerent komt. Je kan dan elke keer een pasje minder huppelen, totdat alleen het hier komen genoeg is om de hond te laten rennen.

Daarnaast ervoor zorgen dat ze zo weinig mogelijk een negatieve ervaring hebben als ze naar je toe komen. Soms is een aai over de bol al niet leuk, of zoals Billy zegt het aanlijnen of een bal afpakken, een spel afbreken, noem het maar op.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:09

Sjolvir schreef:
Nou ja, heb een vlinder.. die komt ziet wat en is afgeleid.. ook als ze zelf iets doet is ze met iets bezig en ineens, fladder..
Speeltjes heeft ze totaal niets mee, dus ik loop rond met worst in mijn zakken, maar als ze vlindert en fladdert kan je hele worst in de lucht gooien, geen hond... Als contact wel werkt, komt ze aangerent. (ook zonder worst)
Moet zeggen zo'n vlinder fladder ding heeft ook wel wat, eigenwijs monster noem ik het. Ben gewend dat een hond komt aanstormen deze komt, nou ja, komt... uiteindelijk.. :Y) :+ :D

Tuurlijk, maar de hond van TS komt wel maar doet dat niet enthousiast. Dus daar is contact, maar het enthousiasme daarin ontbreekt. Jij zegt ook: als het contact er is komt ze aangerend en zo hoort het toch bij een enthousiaste hond (vind ik).

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:26

PocoGaucha schreef:
En als ik vind dat ze te langzaam komt, moet ik haar dan alsnog belonen, niet belonen, of minder belonen?


Je kan haar wel altijd belonen natuurlijk, als ze terug komt.
Als ze het wel goed doet maar naar jouw idee niet goed genoeg, beloon dan met je stem of een eenvoudig brokje of zo.

Maar als ze het echt goed doet, en ze maakt tempo zoals jij het hoopte dat ze het zou doen.
Dan beloon je haar heel erg extra, geef haar desnoods een hand vol leverworst of zo. :D

Zo zal ze hopelijk leren dat het haar iets oplevert, als ze goed haar best doet. :)

Als ze ook een hand vol leverworst krijgt, als ze het eigenlijk niet goed genoeg doet, zal ze het ook nooit beter doen natuurlijk, de leverworst krijgt ze toch wel.

Zorg dat je de grootste beloning geeft als ze het echt heel erg goed doet. :)

Nikass

Berichten: 16703
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:51

Kent je hond clicker training? Met clicker training kun je je hond belonen voor het onderweg zijn naar jou toe, ipv pas als hij bij je is.

Dan: nooit straffen. Komt ze enthousiast? Dan beloon je enthousiast, en met iets extra lekkers. Komt ze langzaam? Dan beloon je met een neutraal "braaf".

Oefen met interval beloning en zoek iets wat door je hond ook echt als beloning wordt ervaren. Roep haar ook eens tussendoor als het niet nodig is.

En voor de veiligheid, zorg dat je een auto op tijd aan ziet komen, zodat je nog even tijd hebt om haar bij je te krijgen.

Wat heb je voor hond?