Op zoek naar het perfecte zadel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esthervannes
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-07-11

Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 22:12

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mij en mijn geweldige paard. Hij is net 8 geworden en sinds 3 jaar in mijn bezit.

We zijn al heel goed op weg. Ik heb een goed zadel voor mijn paard maar niet een zadel wat mij helpt om in de juiste dressuurpositie te zitten. Door de kennis die ik heb op gedaan door mijn instructrice en mijn lieve stalgenoot die instructie geeft op gebied van centered riding. Weet ik even niet meer wat voor nieuw zadel ik voor mijn paard moet aanschaffen.

Maar oh wat heb ik een moeilijk paard qua bouw. En ik heb een zadel die mij helpt om mijn bekken goed te kantelen.
Wat mijn paard nodig heeft: veel schoudervrijheid. Flinke schouderpartij heeft hij. Een heeeel breed tussenkanaal heeft hij nodig. Hij is rond geribt. Ik heb een smalle twist nodig om te zitten. Van het middelpunt van het zadel tot de beugelriem mag dit maar 12 cm zijn. Op deze manier kan ik mijn heupen in combinatie met mijn bekken optimaal kantelen. Veel zadels in deze categorie hebben 15 cm die optimaal voor mijn paard zijn, maar niet voor mij.

Paard verkopen is geen optie ;-) haha t is een heel leuk paard. Mijn bouw en zijn bouw matchen niet zo goed samen maar overal is een oplossing voor hoop ik. Hoop op jullie tips aangezien er op bokt veel goede kennis is. Lees veel mee ;-) Zowel welke zadels een optie kunnen zijn zo welke zadelpasser hier raad mee weet. :-)

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:57

Fairfax zou een goede optie kunnen zijn; is qua boommaat gemakkelijk aanpasbaar door het verwisselbare kopijzer, wolgevulde kussens en Performance Panel. Onderstaand is de Gareth. Topzadel!
Afbeelding

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:10

Eventueel kan je ook kijken bij esta zadels. Dat zijn voor mij de enige dressuurzadels waar ik normaal en fijn in zit, en ook echt op durf te rijden.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:14

Prince zadels,
Is een nieuw concept.
Het is een zadel met leren boom en ENORME comfort. Gezien de flexibiliteit voor het paard en ruiter, maar wel met genoeg steun.
Zou de website zeker lezen is echt de moeite waard.
http://www.princesaddlery.com/UK/selle.html

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:36

Ronde rug icm smalle twist is zo goed als onmogelijk. Dan krijg je een zadel waarbij je hoog boven je paard zit. Ik weet dat er zadelmakers zijn die het wel doen, maar je paard kan dan onmogelijk normaal bewegen en dat is vragen om problemen.

esthervannes
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-07-11

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 21:29

Bedankt voor jullie tips. Ik ga me er eens in verdiepen!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:56


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:15

Mijn ervaring is dat je bij rondgeribt geen diepe zit kunt hebben. Dat gaat ten koste van de schoudervrijheid (diepe zit = hoge lepel). Ik heb het voor mijn paard ook geprobeerd maar dat werkte niet. Nu een vlakke zit en hij loopt weer goed. Bijv. Tekna Icelandic of Kent&Masters Cob.
En dan nog, een zadel moet jou niet in de juiste positie zetten, dat moet je zelf doen (core stability).

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:54

Ik denk eventjes een zadelmaker erbij halen :)

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:00

Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb een wow zadel met ongeveer zelfde punten waar jij tegenaan loopt.

Alleen geen smalle twist, waarom wordt hierboven uitgelegd. Ik heb wel een xdeep bij wow, maar ik vind hem vrij vlak zitten icm de rest van mn zadel. Ik zit nu fijn 'in' mn paard ipv 'op'. Mocht je meer willen weten, vraag maar raak :)

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Op zoek naar het perfecte zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:42

Wat is je budget? :)