Allerlei vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:41

Hoi allemaal!
Ik heb even een aantal vraagjes en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Vraag 1
Ik heb sinds 1 week nu mijn eigen paard. Hij had nog geen paspoort maar die is nu aangevraagd. Mijn eerste vraag is dus, hoelang kan dat duren?


Vraag 2
Mijn paard is 4.5 en is week gekoot. Heeft iemand een aantal tips of oefeningen waarbij ik z'n pezen kan versterken?


Vraag 3
Hij is behoorlijk aan de dunne kant. Hij krijgt nu bietenpulp, lucerne en VitalBix en knapt langzaam op. Hebben jullie nog tips hoe ik hem wat kan laten aankomen?



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:44

Zo 'oud' en nog geen paspoort? Daar zou ik als koper toch wel argwaan van krijgen..
is zelfs niet wettelijk en staan hoge boetes op indien het paard vervoerd wordt of zelfs controle op stal.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:45

Prosecco schreef:
Zo 'oud' en nog geen paspoort? Daar zou ik als koper toch wel argwaan van krijgen..
is zelfs niet wettelijk en staan hoge boetes op indien het paard vervoerd wordt of zelfs controle op stal.


Klopt... heb documenten van de dierenartsen waar het een en ander instaat wat in het paspoort zou moeten staan. Paspoort is nu onderweg en met het factuur heb ik nu een bewijs dat hij onderweg is.. hij is gelukkig nog niet de weg opgeweest en dat gebeurt ook niet tot ik het paspoort binnen heb...

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:47

Maar waarom heeft dit paard nog geen paspoort? Ik heb daar toch erg m'n twijfel over.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:48

Prosecco schreef:
Maar waarom heeft dit paard nog geen paspoort? Ik heb daar toch erg m'n twijfel over.


Geeen idee... maar heb een koopcontract met het een en ander erop staan dus kan iig niet in de problemen komen

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

Heeft het paard wel een chip? Want dat is ook verplicht.
Daarnaast: week gekoot kan je geen klap aan doen, dat is z'n bouw. Wil ook niet zeggen dat z'n pezen zwak zijn.
Aankomen is een kwestie van geduld, en vooral veel hooi en/of gras.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:00

Ibbel schreef:
Heeft het paard wel een chip? Want dat is ook verplicht.
Daarnaast: week gekoot kan je geen klap aan doen, dat is z'n bouw. Wil ook niet zeggen dat z'n pezen zwak zijn.
Aankomen is een kwestie van geduld, en vooral veel hooi en/of gras.


Ja hij heeft wel een chip.
Bedankt!

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:01

kaymontez schreef:
Prosecco schreef:
Maar waarom heeft dit paard nog geen paspoort? Ik heb daar toch erg m'n twijfel over.


Geeen idee... maar heb een koopcontract met het een en ander erop staan dus kan iig niet in de problemen komen



Ook dan kan je in de problemen komen. Paard hoort gewoon gechipt te zijn en een paspoort te hebben.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:56

is hij dan ook nog nooit geent ?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:03

Paard is nog niet de weg opgeweest? Je hebt hem toch op een of andere manier vervoerd van verkoper naar jouw stal?

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:34

SweetVanille schreef:
Paard is nog niet de weg opgeweest? Je hebt hem toch op een of andere manier vervoerd van verkoper naar jouw stal?


Hij stond al op deze stal, daarvoor is hij aan de hand vervoert, zelf bij geweest.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:35

Mist schreef:
is hij dan ook nog nooit geent ?


Jawel, ze heeft alle stickers in een map bewaard.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:36

[/quote]


Ook dan kan je in de problemen komen. Paard hoort gewoon gechipt te zijn en een paspoort te hebben.[/quote]

Heb ik allang nagevraagd en was geen probleem ;)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:34

kaymontez schreef:
SweetVanille schreef:
Paard is nog niet de weg opgeweest? Je hebt hem toch op een of andere manier vervoerd van verkoper naar jouw stal?


Hij stond al op deze stal, daarvoor is hij aan de hand vervoert, zelf bij geweest.



Bij mijn weten mag dat ook niet. Je paard mag volgens mij zonder paspoort niet over de openbare weg vervoerd worden, of dat nu lopend of met trailer is. Maar correct me if I'm wrong, dit weet ik niet 100% zeker.

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:58

Gefeliciteerd met je jonkie! Je paspoort is aangevraagd bij een dierenarts neem ik aan, dus vraag het daar even na hoe lang het duurt.
Om zijn pezen sterker te maken kun je met tussenpozen rechte, korte stukken stappen, niet te veel activiteit op een zachte ondergrond tot hij sterker is. Wat je hem te eten geeft is super! Krijgt hij naast wat jij beschrijft nog ander ruwvoer zoals hooi of kuilgras of staat hij misschien lekker op de wei tussen de andere jonge paarden?
Je beschrijft dat hij aan de dunne kant is, er zijn nog wel eens jonge paarden die vervelende (ingekapselde) wormen bij zich dragen vanuit de opfok of kudde waarin ze in staan/stonden. Dit kan vervelende gevolgen hebben en een mestonderzoek kost niet zo veel. Succes!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:06

Geen paspoort is idd apart, maar mijn shetlander had destijds ook geen paspoort :(:) En was een toppaardje! Nu ben ik benieuwd naar een foto van je aanwinst :D

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 22:26

Afbeelding
Dit is hem :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:48

Aah wat een leukerd! Ik vind hem qua schraalheid nog wel meevallen, behalve dat dunne nekje :)

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Allerlei vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:35

Leuk paardje .. :j
Lekker van gaan genieten *\o/* *\%/*

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 12:43

antje_vip schreef:
Aah wat een leukerd! Ik vind hem qua schraalheid nog wel meevallen, behalve dat dunne nekje :)


Klopt dat is gelukkig in 4 weken nog al bijgetrokken! Hij heeft alleen heeel weinig bespiering maar komt wel goed!

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 12:44

N4N4 schreef:
Leuk paardje .. :j
Lekker van gaan genieten *\o/* *\%/*


Dankjewel!