Allergische reactie op zon na antibiotica

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:58

Vorige week heb ik vanwege een zeer zware keelontsteking een antibiotica kuur gehad van de dokter(broxil). Ik heb uiteraard de bijsluiter gelezen etc.

Nu ben ik gelukkig weer beter en ga dus weer naar stal. Na 2x een middagje stal(beiden max. Een uur in de zon) ben ik finaal verbrand op de onbedekte stukken en heb ik inmiddels over mijn hele lijf een allergische (?) Reactie. Wat blijkt: je mag met/na antibiotica niet in de zon..

Dit heeft de dokter/apotheek mij niet verteld en ook in de bijsluiter stond dit niet..

Mijn vraag is nu: hoe kan ik die jeuk verminderen? Ik heb over mijn hele lijf kleine rode vlekjes die jeuken en de verbrande delen jeuken echt enorm..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:03

Telefonisch advies inwinnen bij de huisartsenpost

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:03

Naar de huisartsenpost en Tavergil vragen tegen allergische reactie .

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:20

Koelen. Naakt op en onder een koude handdoe, koud bad of douche. En gerust de huisartsenpost bellen of er een kalmerende zalf op mag.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:14

Meestal verbrand je huid sneller als je bepaalde AB hebt gebruikt. Je huid is een stuk gevoeliger dan. Normaal staat dit in de bijsluiter en word het door de apotheek wel vermeld. Kan dus goed zijn het niet aan deze AB ligt.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:22

Met bijna alle antibiotica moet je uit de zon blijven, werkt vaak 2 tot 3 weken door na je kur.

Heb net door een tekenbeet diverse gehad en, bijna alle bijsluiters stond het. Ik heb 1 keer vlekken gekregen maar trok na 2 dagen weg..

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:31

Ik kreeg bij een heftige allergische reactie van AB, het advies van arts om mentholzalf te smeren. In de gaten houden of je geen koorts krijgt, dan meteen aan de bel trekken.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:50

ff aan het denken over een zalfje die daar goed voor helpt,maar de naam ontbreekt me....

roze spul,glazen flesje.
helpt tegen zonnebrand,allergie,insectenbeten,....
enkel bij de apotheek te koop.

mss kan iemand me helpen met de naam...
als ze me te binnen schiet laat ik het weten,is enorm kalmerend.

edit: caladryl is de naam!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:55

Voor TS contact opnemen met de huisarts, klinkt als allergische reactie, maar de ernst daarvan en eventuele behandelnoodzaak is door de computer niet te beoordelen.

Mvdbijl: het is absoluut niet waar wat je zegt. Met de meeste antibiotica is zonlicht geen probleem en dat zou het met broxil ook niet moeten zijn. Bij een tekenbeet krijg je vaak een tetracycline (zoals doxycycline) en die middelen zijn berucht voor zonlichtovergevoeligheid; daar moet je patienten ook over inlichten. Maar ook na een kuur doxy mag je in principe een week na het afronden van de kuur weer in de zon
Van broxil ken ik deze reactie op zonlicht niet en kan ik dit ook niet vinden in de databases, wel allergische reacties met huiduitslag, diffuse roodheid en ernstige jeuk.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 11:34

Gomir: dus jij denkt een reactie op de AB ipv de zon? Maar hoe kan dat dan na 3/4 dagen na het einde van de kuur opkomen? En juist na blootstelling aan zonlicht, is toch erg toevallig of niet?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:35

Het is wel algemeen bekend dat je tijdens een AB kuur niet in de zon mag, ik weet niet hoe lang dat er na nog is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:48

Allergie 3 dagen na einde van de kuur is wel laat, heb je het vaker gebruikt of was dit een eerste keer? Met name bij herhaaldelijk gebruik zie je allergie vaak sneller ontstaan. Boerenverstand kan ik nog bedenken dat huid met beginnende allergische reactie sterker doorbloed wordt (hyperemie) en daardoor gevoeliger is voor zonlicht. Fotosensibilisatie van broxil (feneticilline) an sich ken ik echt niet, staat niet in de productinformatie en is niet gemeld bij lareb.

Er zijn een aantal beruchte middelen, die zal ik in de zomer ook bij voorkeur niet voorschrijven en daar geef je voorlichting bij over het vermijden van zonlicht. Sommige van die middelen worden ook gebruikt als alternatief voor malaria-profylaxe bij intoleranties voor andere medicatie, dan is het wel echt belangrijk dat mensen dit weten!

Ik zou zeker naar je huisarts gaan, als het een late allergische reactie is op broxil is dit wel heel belangrijk voor je om te weten. Penicillines zijn nog steeds onze meest gebruikelijke antibiotica en een evt volgende reactie kan heftiger verlopen.
Verder kun je van vrijwel alle antibiotica verschillende huidbeelden ontwikkelen, die ook nog kunnen ontstaan/verergen na het stoppen van de medicijnen. Deze zijn echter velen malen zeldzamer dan allergie. Ik zou dus met deze klacht een afspraak maken bij je huisarts, die kan het beoordelen, advies geven om de symptomen te verminderen en in geval van verdenking op allergie dit ook direct registeren in je dossier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:50

De allergische reactie staat gewoon als een bijwerking in de bijsluiter, als dit over je hele lichaam zit, staat dit denk ik los van de zon.. Wel slecht dat zowel de huisarts als apotheek niets hebben gezegd over de zon, is algemeen bekend, maar toch..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Allergische reactie op zon na antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:51

Er staat in het bericht boven je dat er niks bekend is over gevoeligheid voor zo'n bij deze specifieke ab :?