kadootjes van je kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

kadootjes van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 22:51

Zojuist is onze kat weer eens met een baby vogel binnen komen lopen...
Ik kan er best mee dealen dat de katten weleens dode dieren binnen brengen, maar deze leefde nog. Hij legt dan een half dood beestje bij ons neer, volledig in paniek en vervolgens ligt het vogeltje alleen nog zwaar te ademen. Het bloedt ook en gaat het niet redden.

Ik hou echt van alle dieren, en het breekt oprecht mijn hart zoiets te zien. Ik ben alleen niet stoer genoeg om zo een beestje te vermoorden, ik kan het gewoon niet. Nu heb ik heb in een doosje gedaan met een schoteltje water, en hoop ik dat ie morgen nog leeft. Zo heb ik al 2x de dieren ambulance de vogels op laten halen om ze te laten opknappen in het vogel asiel. Echter waren deze vogels er niet zo erg aan toe als deze, ik weet vrij zeker dat ie het niet gaat redden. Doordat ik niet durf, moet dat beestje nu lijden en dat vreet aan me....

Een beetje een dramatisch verhaal maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan? Maken jullie het dier af? Laten jullie de kat zn gang gaan of proberen jullie ze ook te redden??

Het gebeurd echt te vaak nu, en het is echt niet leuk -O-

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:55

In de vriezer zetten dan zakt het vogeltje langzaam weg en gaat dan pijnloos dood. Tenminste dat is mij ooit vertelt.
Hier gelukkig een huiskat. Dus geen cadeautjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:57

Tel je zegeningen en wees blij dat het daarbij blijft....
Die van mij kwam met complete hazen thuis |o
Afbeelding

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 22:59

LadyMadonna schreef:
Tel je zegeningen en wees blij dat het daarbij blijft....
Die van mij kwam met complete hazen thuis |o
[ [url=m/2y9ZMw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn god!!
Ze zijn nu nog geen jaar oud, dus misschien dat het steeds erger wordt.
We houden ze nu in de nachten binnen, omdat het na zonsondergang erger lijkt te zijn. Maar ook overdag komen ze regelmatig met iets aanlopen. Tot nu toe alleen baby vogels en baby muizen, maar dat is denk ik omdat ze meer nog niet goed kunnen.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:59

Wat I'm zou doen is het bloeden stoppen en de wondjes goed ontsmetten met dettol of wondsprey.
Het beestje lekker warm houden met goede ventilatie.
Je kan het beestje met een fijn rietje water geven en fijn gemalen natte beschuitpap voeren of geweekte honden/ kattenbrokken.

prugelpiet

Berichten: 12575
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:00

Die van mij brengt levende kikkers in huis, die liggen niet half dood te gaan maar springen door het hele huis :')
Alles wat leeft word het huis weer uit gejaagd en gered van de kat, alles wat dood is gaat in de container.

Je vogeltje gaat het waarschijnlijk niet redden, helaas, maar tof dat je het nog probeerd.

lolotjeh schreef:
Wat I'm zou doen is het bloeden stoppen en de wondjes goed ontsmetten met dettol of wondsprey.
Het beestje lekker warm houden met goede ventilatie.
Je kan het beestje met een fijn rietje water geven en fijn gemalen natte beschuitpap voeren of geweekte honden/ kattenbrokken.

Je weet dat vogels meestal gewoon dood gaan van de stress als ze gepakt worden? Dan moet je er vooral niet aan gaan zitten friemelen met water en al helemaal niet met dettol en sprays. :=
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 07-07-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:00

cam schreef:
In de vriezer zetten dan zakt het vogeltje langzaam weg en gaat dan pijnloos dood. Tenminste dat is mij ooit vertelt.
Hier gelukkig een huiskat. Dus geen cadeautjes.


Dit klinkt voor mij juist als een verschrikkelijke dood? Of zie ik dat verkeerd...
Als mens bevries je ook liever niet dood denk ik dan.
Ik zou willen dat ik ze gewoon in 1 klap af kon maken, maar ik zit ook weer met het dilemma, wat als ze het nog wel hadden kunnen redden?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:01

lolotjeh schreef:
Wat I'm zou doen is het bloeden stoppen en de wondjes goed ontsmetten met dettol of wondsprey.
Het beestje lekker warm houden met goede ventilatie.
Je kan het beestje met een fijn rietje water geven en fijn gemalen natte beschuitpap voeren of geweekte honden/ kattenbrokken.


Ik zou deze dingen denk ik wel doen als het beestje meer levendig was, maar hij ligt met zijn ogen dicht op zijn zij zwaar te ademen. Het is een kwestie van tijd...

Daarom weet ik dat de beste manier misschien zou zijn hem dood te maken, maar dit lukt me dus weer niet. Pff

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:02

Toen ik nog een volière had zette ik ze daarin en als ze dan aangesterkt waren liet ik ze weer los.

Aan de andere kant krijgen muizen/ratten/vogeltjes niet voor niets veel jongen. Dat er een aantal zullen sterven is ingecalculeerd.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:03

Jammer maar helaas, vogels redden het vaak niet ook niet als de dierenambulance er mee aan de slag gaat. Ze raken vaak in shock en geinfecteerd hoe klein en onzichtbaar de wondjes ook zijn. Tenzij ze zelf nog vliegen dan is er kans anders zij ze ten dode opgeschreven.

De kat can onze buurvrouw brengt alles bij mij, als kitten sliep hij al bij ons in de tuin omdat mamapoes hier altijd woonde bij de vorige eigenaresse. Hij brengt ze altijd levend en wel, laat ze netjes los en dan zet ik ze er aan de andere kant weer uit. :')

Ik kan er echt niet tegen als ik ze dood moet zien gaan of gewond moet zien. Als ze echt vreselijk ver toegetakeld zijn laat ik ze toch de nek omdraaien. Kan er niet met mijn hart bij om ze te laten lijden.

Goof

Berichten: 28848
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kadootjes van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:05

Ts maakt je kat het niet dood (of eet het op) als je het gewoon terug geeft (of sowieso al had laten liggen)?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:05

LadyMadonna schreef:
Toen ik nog een volière had zette ik ze daarin en als ze dan aangesterkt waren liet ik ze weer los.

Aan de andere kant krijgen muizen/ratten/vogeltjes niet voor niets veel jongen. Dat er een aantal zullen sterven is ingecalculeerd.


Ik accepteer ook wel dat het de natuur is, ik vind het alleen moeilijk als het beestje in zoverre ligt te lijden dat het alleen heel sneu is dat ik hem heb gered. We hebben eerder vogels gehad die wel nog goed wakker waren en alleen bijv de staart kwijt of in shock, die hebben we gewoon verzorgd en water gegeven en in een handdoekje en op laten halen door de dierenambulance.

Zo hebben we laatst zelfs een baby muisje warm gehouden, melk gegeven en na een dag kon hij weer aangesterkt vrij gelaten worden. Maar deze is al te ver heen.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: kadootjes van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:09

Heb je niet een zware stoeptegel die je erop kan laten vallen? Dan is het zeker dood. Is wel zo genadig :)

Daphne__
Berichten: 12474
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:09

Moos99 schreef:
cam schreef:
In de vriezer zetten dan zakt het vogeltje langzaam weg en gaat dan pijnloos dood. Tenminste dat is mij ooit vertelt.
Hier gelukkig een huiskat. Dus geen cadeautjes.


Dit klinkt voor mij juist als een verschrikkelijke dood? Of zie ik dat verkeerd...
Als mens bevries je ook liever niet dood denk ik dan.
Ik zou willen dat ik ze gewoon in 1 klap af kon maken, maar ik zit ook weer met het dilemma, wat als ze het nog wel hadden kunnen redden?


Nee klopt. Vroeger werden veel dieren ingevroren en werd gedacht dat het pijnloos was. Maar dat blijkt niet waar te zijn.


Als het echt slecht gaat, zet hem dan gewoon rustig in het donker. Meestal duurt het niet zo lang voor ze dan sterven, of juist opknappen. Maar dat zie je dan later wel :)

En anders... Geen duivenliefhebber in de buurt? Die willen het vaak wel even doen.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:10

Goof schreef:
Ts maakt je kat het niet dood (of eet het op) als je het gewoon terug geeft (of sowieso al had laten liggen)?


Ja dat vind ik lastig idd, want ik denk soms van als ik ze nu weg hou bij het beestje kan ik ze misschien nog redden. Aan de andere kant is het bij de kat wss sneller gebeurd...

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:12

troi schreef:
Heb je niet een zware stoeptegel die je erop kan laten vallen? Dan is het zeker dood. Is wel zo genadig :)


Ja er zijn wel manieren :')
Ik durf/kan het alleen echt niet...hoe stom ik dat ook vind van mezelf. Ik heb ook een keer bij een muisje met een schep gestaan, klaar om hem gewoon dood te slaan, en het dan gewoon niet kunnen. Een mug mep ik wel zo kapot, lekker hypocriet. :Y)

Terwijl als ik het zo zielig vind dat wel de snelste manier is om het beestje te verlossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:13

LadyMadonna schreef:
Tel je zegeningen en wees blij dat het daarbij blijft....
Die van mij kwam met complete hazen thuis |o
[ [url=m/2y9ZMw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh man, die kop er ook bij _O- Wat zijn katten toch een klootzakken :')

Die van ons neemt gelukkig alleen kleine spitsmuisjes mee naar binnen. Die laat hij dan heel triomfantelijk (heel) voor de deur of op de bank achter, en dan blijft hij ernaast zitten en trots kijken tot we hem een aai geven. Dat doen we dan ook, voordat we het muisje oppakken met een tissue en gewoon weggooien. Als hij het een tijdje echt veel achter elkaar doet sluiten we hem wel eens buiten op 's nachts, maar dat vinden we eigenlijk collectief erg zielig omdat hij denkt dat hij ons er een gigantisch plezier mee doet als hij muizen voor ons vangt.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:21

hoikimmmy schreef:
Jammer maar helaas, vogels redden het vaak niet ook niet als de dierenambulance er mee aan de slag gaat.


Hier wil ik even op inhaken. Dat is namelijk niet helemaal waar. Een groot deel van de vogeltjes die binnenkomen, worden opgelapt en vliegen daarna heerlijk vrij uit. Er is maar een klein percentage die het dan niet haalt; als het diertje wordt opgehaald en er is een overlevingskans, overleven ze het vaker wel dan niet.

TS, ik snap je heel goed. Maar het is helaas de natuur. Katten hebben het jaaginstinct, de een meer dan de ander. Een bandje met een belletje kan goed helpen! Nadat onze kat een hele meeuw (ja echt, zo'n grote) meegesleept had naar zolder(!!!) en wij de volgende ochtend een huis vol veren hadden (lees; we dachten dat er op zijn minst 4 kussens gesloopt waren door de hond), hebben we hem toch maar een bandje omgedaan haha :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:23

LadyMadonna schreef:
Toen ik nog een volière had zette ik ze daarin en als ze dan aangesterkt waren liet ik ze weer los.

Aan de andere kant krijgen muizen/ratten/vogeltjes niet voor niets veel jongen. Dat er een aantal zullen sterven is ingecalculeerd.

"Ingecalculeerd? Door wie?
Ecosystemen zijn er niet op ingericht dat hele volkstammen hun carnivore huisdieren er vrij in rond laten lopen...
Gedomesticeerde katten zijn wereldwijd een plaag.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:26

Denise_Storm schreef:
hoikimmmy schreef:
Jammer maar helaas, vogels redden het vaak niet ook niet als de dierenambulance er mee aan de slag gaat.


Hier wil ik even op inhaken. Dat is namelijk niet helemaal waar. Een groot deel van de vogeltjes die binnenkomen, worden opgelapt en vliegen daarna heerlijk vrij uit. Er is maar een klein percentage die het dan niet haalt; als het diertje wordt opgehaald en er is een overlevingskans, overleven ze het vaker wel dan niet.

TS, ik snap je heel goed. Maar het is helaas de natuur. Katten hebben het jaaginstinct, de een meer dan de ander. Een bandje met een belletje kan goed helpen! Nadat onze kat een hele meeuw (ja echt, zo'n grote) meegesleept had naar zolder(!!!) en wij de volgende ochtend een huis vol veren hadden (lees; we dachten dat er op zijn minst 4 kussens gesloopt waren door de hond), hebben we hem toch maar een bandje omgedaan haha :D


Oh ja! Dit hadden we dus geprobeerd, alleen hadden we elastische bandjes gekozen omdat ik weer had gelezen dat ze anders ergens achter kunnen blijven haken. Ze hadden heel snel door hoe ze hun bandjes af moesten krijgen en vonden ze echt verschrikkelijk :+ constant eraan krabben en ze af proberen te krijgen door ze af te bijten of met hun poten. Hebben jullie gewoon normale bandjes? En hoe kijk jij aan tegen het risico dat ze bijvoorbeeld achter een tak blijven hangen?

Misschien toch weer eens iets gaan proberen met bandjes.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:26

Denise_Storm schreef:
hoikimmmy schreef:
Jammer maar helaas, vogels redden het vaak niet ook niet als de dierenambulance er mee aan de slag gaat.


Hier wil ik even op inhaken. Dat is namelijk niet helemaal waar. Een groot deel van de vogeltjes die binnenkomen, worden opgelapt en vliegen daarna heerlijk vrij uit. Er is maar een klein percentage die het dan niet haalt; als het diertje wordt opgehaald en er is een overlevingskans, overleven ze het vaker wel dan niet.




Dan bracht ik ze waarschijnlijk naar de verkeerde, want die adviseerden mij niet meer tebrengen omdat de meesten doodgaan, nu moet ik zeggen dit waren wel echt jonge vogeltjes. Een duif en specht hebben het eens gered.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:27

Mijn kat brengt spitsmuisjes binnen, die nog 100% leven en laat ze dan los... Ik met m'n hart voor dieren gooi poeslief buiten en sluit de deuren en ga dan samen met m'n moeder het muisje vangen en zet het terug buiten.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:29

Die van ons vangt snachts in de katenren (!) spitsmuizen en laat die stinkeds vervolgens levend en wel los op de slaapkamer. En leuk dat ze het dan vind om samen met het vrouwtje verder te jagen. Als ik dat beestje eindelijk gevangen heb is ze heel beledigd dat ik hem aan de andere kant van het huis weer vrijlaat :') Dit jaar 3 levende en 1 was per ongeluk dood :P
In 5 jaar tijd pas 2 vogels gevangen, dus dat valt wel mee gelukkig. Daar heb ik toch wat meer problemen mee dan met muizen...

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:30

Kuggur schreef:
LadyMadonna schreef:
Toen ik nog een volière had zette ik ze daarin en als ze dan aangesterkt waren liet ik ze weer los.

Aan de andere kant krijgen muizen/ratten/vogeltjes niet voor niets veel jongen. Dat er een aantal zullen sterven is ingecalculeerd.

"Ingecalculeerd? Door wie?
Ecosystemen zijn er niet op ingericht dat hele volkstammen hun carnivore huisdieren er vrij in rond laten lopen...
Gedomesticeerde katten zijn wereldwijd een plaag.


:')
Krijg het gevoel dat jij geen katten mens bent.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: kadootjes van je kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:42

Ach gut :(:)
Ergste wat er hier 1 binnen bracht was een vleermuis die nog leefde. >;)
En dan heb ik uitsluitend binnenkatten. Met een klein balkon met katten netten, die vleermuis zal wel per ongeluk over t net zijn gevlogen en toen was ie de klos.