Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 11:24

Komende maanden gaat een project van start, dat zowel uitgaat van Friesland Campina, de Rabobank (2 organisaties die 'vroegah' gewoon in boeren handen waren) en het WNF.

Ik copieer een stukje tekst:
"Zuivelconcern FrieslandCampina, de Rabobank en het Wereld Natuurfonds (WNF) hebben de krachten gebundeld om melkveehouders te helpen bij het herstel en behoud van natuur. Samen met boeren willen zij in beeld brengen welke maatregelen de melkveehouderij neemt om biodiversiteit te beschermen. Daarvoor is een nieuwe methode ontwikkeld: de biodiversiteitsmonitor. Deze laat in één oogopslag de natuurprestaties van de melkveehouder zien. Vanaf komend najaar wordt deze aanpak ingevoerd en verder ontwikkeld in de praktijk. Het is de bedoeling dat melkveehouders die aantoonbaar goede prestaties leveren hiervoor erkenning krijgen door bijvoorbeeld gunstige rentetarieven van de bank. Dit najaar zullen de leden van FrieslandCampina beslissen of de biodiversiteitsmonitor wordt opgenomen in Foqus planet, het duurzaamheid- en kwaliteitsprogramma van FrieslandCampina waarbinnen melkveehouders via een bonus malussysteem beloond worden voor hun duurzaamheidsbijdragen."

Edit: onder de zoekterm 'biodiversiteitsmonitor' is er op internet meer over te lezen.

Ik word niet blij van de kretologie 'natuurprestatie', of 'de boer krijgt erkenning'.
Niets mis mee, erkenning voor hard werk - laat dit duidelijk zijn!!

In dit project is de erkenning ook financieel. Ik vind het een zinnig project.

Wat vindt bokt.....?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:34

Ik vraag me vooral af wat een boer zou moeten doen voor erkenning, 3 soorten bomen planten, verschillende soorten gras, houtwallen, niet chemisch besproeien?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 11:46

Ik zal eens zoeken, volgens mij zijn de criteria etc gepubliceerd.

Het is een voortzetting van een al langer bestaand aandachtspunt van de rabobank.
En het wordt toegevoegd (...zicht, nieuwe invuloefening...) aan "foqus planet" (dat klinkt leuk, maar ik ben geen fan).

Concreet gaat het om "een aantal indicatoren: soortenbeheer, landschapsbeheer, landgebruik, uitstoot van broeikasgassen, kruidenrijk grasland, ammoniakuitstoot, bodembeheer, bodemkwaliteit, micro organismen en mineralenverlies."
Waarbij 'soortenbeheer' vaagtaal schijnt te zijn voor "boeren die melk van Lakenvelders gebruiken krijgen extra punten" (en dus extra geld) - maar het gaat ook over weidevogelbeheer.
(Je wordt er toch horendol van, dat taalgebruik...)

“Deze indicatoren zeggen iets over de impact van een individuele melkveehouderij op de biodiversiteit, zowel op het eigen bedrijf als daarbuiten".
Aan de ene kant zwaar, maar als je je als boer een slag in de rondte werkt en het waterschap heeft minder kosten - dan krijg je ook extra punten en dus extra geld.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-07-17 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:48

Boeren komen steeds meer in dienst van..... eigen keuzes en beslissingen maken kan tegenwoordig (bijna) niet meer. Alles is steeds meer gebonden aan regels, zodat je naast boer, ook natuurbeheerder, dierenarts, boekhouder en nog veel meer bent. Werkdagen van minimaal 15 uur zijn steeds normaler in de melkveehouderij, om al deze verwachtingen na te kunnen komen.

Dat boeren afgerekend worden op hun melkkwaliteit omdat boeren niet de mogelijkheid hebben om zonnepanelen op hun schuur te leggen, of een stuk natuurbeheer te doen, gaat mij echt te ver. Kwaliteit is wat jij elke dag levert aan de melkfabriek en dat kan alleen door gezonde koeien die goed verzorgd worden door hun boer.
Laatst bijgewerkt door suffie op 07-07-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:57

Hier zijn de KPI's te vinden: http://biodiversiteitsmonitormelkveehou ... rlands.pdf

Vroegah kreeg een boer gewoon subsidie als er iets voor natuur gedaan werd (bijv. een strook langs de slootkant niet bemesten / spuiten en later maaien, of het aanleggen van een kikkerpoel...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 12:12

suffie schreef:
Dat boeren afgerekend worden op hun melkkwaliteit omdat boeren niet de mogelijkheid hebben om zonnepanelen op hun schuur te leggen, of een stuk natuurbeheer te doen, gaat wij echt te ver.


Ik ben er erg voor, dat als dat kan iedereen zonnepanelen op het dak legt.

Zonnepanelen komen niet voor in deze monitor.


Wat ik niet begrijp 'dat boeren afgerekend worden op hun melkkwaliteit (...) omdat ze niet in de gelegenheid zijn om natuurbeheer te doen, gaat mij te ver'.

Volgens mij krijgen boeren sowieso betaald voor de melk, maar zijn er extra's mogelijk als een bedrijf *iets doet* met bijvoorbeeld de kwaliteit van de eigen bodem verbeteren.
"Aan natuurbeheer doen" is ook niet aan de orde, er wordt gewoon bedrijfsmatig 'geboerd'.


"KPI" toegegeven: het is netjes gedefinieerd en naar de letter van de wet "dus" geen vaagtaal.
Wel geheimtaal.
Kritische Prestatie Indicator.
(Het gaat om een 'monitor', er moeten dus meetbare waarden zijn en er is zelfs gedacht aan het nut van de 'nulwaarde' = 'zo was het, toen de meting begon'.)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:22

Ik denk dat ze vooral bedoeld dat het straks meer natuurbeheer zal worden dan gewoonbesrijfsmatig boeren omdat het "natuurbeheer" aantrekkelijker is dan gewoon "ouderwets" boeren ivm de voordelen.

Als de opbrengst van de melk bijvoorbeeld 3 cent per liter is en je verdiend omgerekend 4cent per liter aan rente bijvoorbeeld (als in korting op de hypotheek oid) door het "natuurbeheer" dan zal dat interessanter worden dan de melk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 12:27

...als dat de uitkomst van de afspraken tussen rabobank, Friesland C en WNF zou zijn,
als -
dan heb ik daar nul komma nul bezwaar tegen.

Nederland is een klein, dichtbevolkt land en het zou logisch zijn als we vooral voedsel zouden importeren.

Als dit plan de nu bestaande boerenbedrijven overeind houdt, de kwaliteit van de bodem etc helpt herstellen en Nederland (meer) voedsel gaat importeren - prima.
De dagen van Sicco Mansholt zijn voorbij en we weten dat de Sicco Mansholt aanpak erg veel ellende geeft.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:31

Voedsel importeren is in mijn ogen meer het verleggen van het probleem.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 12:39

Hm, tja, daar zit iets in.

Zij het - dat we nu ook al voedsel importeren. (En massaal exporteren.)
Zowel voor de veestapel als voor onszelf.

En dat een iets minder dichtbevolkt land (Duitsland, bijvoorbeeld) een groter deel van ons voedsel produceert, dat hoeft geen ecologische rampen te veroorzaken.
(Terwijl de "Sicco Mansholt aanpak" dat op alle fronten doet.)

Anoniem

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:57

Focus planet gaat uit van FC, je kunt op verschillende dingen punten scoren (met betrekking tot veestapel en milieu, energieverbruik). Daar komt dit dus ook bij.

Met die punten kun je geld verdienen, hoe meer punten hoe groter je bonus.

De melkprijs voor boer piet met 10 punten is hetzelfde als die voor boer Jan met 100 punten. Het is enkel een bonus, je wordt niet bestraft.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:09

Hilary schreef:
Hier zijn de KPI's te vinden: http://biodiversiteitsmonitormelkveehou ... rlands.pdf

Vroegah kreeg een boer gewoon subsidie als er iets voor natuur gedaan werd (bijv. een strook langs de slootkant niet bemesten / spuiten en later maaien, of het aanleggen van een kikkerpoel...



Dit is nog steeds, heel veel boeren hebben een prachtige akkerrand staan :j

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:14

palousa_boy schreef:
Voedsel importeren is in mijn ogen meer het verleggen van het probleem.


Ik denk dat dit ook te maken heeft met seizoensgebonden producten. Als in de supermarkt een NL product niet te verkrijgen is pakken ze wel een buitenlands product.
Mensen zijn eigenlijk verwend, want ze kunnen bijna al het groente en fruit het gehele jaar door krijgen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:23

Vroeger deden de boeren al aan natuurbeheer/behoud maar door allerlei rare regels en regeltjes is hun lang geleden de mond gesnoerd en handen gebonden.
Gaan we nu ineens het wiel weer uitvinden

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:35

Zou hier niet misstaan, de intensieve melkveeboeren hier buiten zowel koe als grasland uit. Grasland wordt 6x !! per jaar bemest, afwisselend met kunstmest en geïnjecteerde gier ( die het bodemleven compleet lam legt) , tussendoor bespoten met een soort sop wat al het "onkruid" doodt, er groeit dan ook heel raar gras zonder sprietje van iets anders er tussen. Er wordt 4 a 5 x per jaar gemaaid, waarbij begonnen wordt aan de buitenkant met als gevolg dat dieren in paniek raken en uiteindelijk meegemaaid worden; we ( of beter 1 van de katten) vinden regelmatig halve haasjes en konijntjes. Aan de randen staat geen enkel stuk begroeiing, sloten zijn kaal.
Andere stukken land hier in de buurt waar bijv. wintertarwe op heeft gestaan, worden doodgespoten voor de teelt van mais o.i.d. Aardappels worden zo veelvuldig besproeid met pesticiden dat ik dus nooit meer niet-biologische ( lees van de plaatselijke moestuin) eet. Varkens worden vetgemest in steriele schuren waar ze kort verblijven tot de slacht, zien nooit een mens of buitenlucht, koeien staan met zijn 400 in een schuur waar ze nooit uitkomen ( en waar nooit een kalfje te zien is.........???, wat zou daar toch mee gebeuren!?) . Hoog tijd dat er dingen veranderen want deze roofbouw of dier en milieu ( en uiteindelijk ook op de mens) kan niet verder.
Bedrijven zullen wel moeten veranderen, zowel de grote als kleine als de boerenbedrijven! Echte natuur is een in Nederland al nauwelijks meer aanwezig en door de roofbouw wordt het ook steeds minder.
Daarbij zal de consument ook nog meer moeten veranderen en moeten eisen om gezond voedsel te krijgen, wat er nu in de schappen staat verdient de naam voedsel niet maar is voer zonder voedingswaarde en vaak nog vol met allesbehalve gezonde bijproducten.
Gelukkig zijn er al steeds meer mensen die gezond voedsel eisen en die zich inzetten voor een beter milieu, ook boeren, maar velen zijn slaaf van de maatschappij en willen ( en kunnen) niet veranderen ( maar "wil niet" ligt op het kerkhof en "kan niet" ligt ernaast).
Hier wordt bijv. vaak al eind april gemaaid zonder rekening te houden met nesten of jonge dieren, tot dus 4 a 5 x per jaar zo gauw het gras maar 15 cm hoog is. 2 dagen liggen en, hop, de kuil in. We zien ieder jaar minder weidevogels.
Ik ben er overigens van overtuigd dat melk een product is waar veel minder van geproduceerd zou moeten/ kunnen worden. Het is niet gezond, al zeker niet met alle "toevoegingen" ( antibiotica ( nog altijd te veel! ) , extra lactose, ongewenst bacteriën i.v.m. slechte schoonmaak van de apparaten in melkfabrieken, etc. etc ). Daarbij is melk voor volwassen een zinloos product wat meer ellende veroorzaakt dan goed doet, zelfs als het wel goed is geproduceerd. Melk is voor kalfjes en dat zijn nou net degenen die het meestal niet krijgen omdat ze een "lastig" bijproduct zijn van de melkindustrie.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:48


SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:00

Heel erg goed verwoord, ElCid! +:)+
Ik ben het helemaal met je eens! :j

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:10

...oeps - "het AB woord" is gevallen.

Ik meen, dat antibiotica al meer dan 25 jaar niet meer standaard in het voer zit. Het is dus nadrukkelijk geen 'toevoeging' op melk.


Wat mij wel aanspreekt in dit project: "veel boeren zijn slaaf van de maatschappij", schreef ElCid. Ik gebruik doorgaans het woord wurggreep.
...en mogelijk is dit een manier om los te komen uit de wurggreep/ slavernij.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:16

Dan moet de maatschappij wel mee willen werken.
Banken zullen er bijvoorbeeld geen geld in stoppen als het vervolgens niets gaat opleveren.

De consument moet meer willen betalen (ze zeggen het wel maar vervolgens lopen ze schijnheilig door naar de kiloknaller) voor producten die van eigen bodem komen. De kwaliteit is vaak een stuk hoger daarom is het voor de export, de troep kopen we wel in het buitenland.

De regels vanuit de overheid moeten het ook toelaten.

En zo zijn er meer haken en ogen, het is niet zo simpel als "we hangen er een kleine bonus aan"

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:38

palousa_boy schreef:
Dan moet de maatschappij wel mee willen werken.
Banken zullen er bijvoorbeeld geen geld in stoppen als het vervolgens niets gaat opleveren.

...ik neem aan dat de rabobank, de belangrijkste bank in de agrarische sector weet dat dit project in eerste instantie 'een zak daalders kost'.
(Op termijn komt er wel weer winst.)
Citaat:
De consument moet meer willen betalen (ze zeggen het wel maar vervolgens lopen ze schijnheilig door naar de kiloknaller) voor producten die van eigen bodem komen.


Ik ben een fan van biologisch boeren , maar het is maar 5% van de markt.
|(
Dit project omvat 100% van de sector.

Gesteld: boer Jansen wil *nu* overstappen naar biologisch boeren. Prima, maar de eerste 5 jaar gaat de opbrengst alleen maar achteruit (later wordt het hoger) terwijl boerderij Jansen (op zich terecht) nog niet biologisch gecertificeerd is.
Minder productie voor diezelfde idioot lage prijs die er nu al betaald wordt.
Ofwel: overstappen is loeizwaar.
(Na certificering ma/ kan de prijs omhoog en neemt de opbrengst vaak ook weer toe.)

Dit project voorziet niet per se in "het dichten van het gat" (=overstap naar biologisch is enorm) - maar de hele sector krjigt allerlei mogelijkheden om hetzij via grond, water, etc etc etc stappen te zetten richting een duurzame landbouw.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-07-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:39

Daar gaan we weer….antibiotica in melk????????
Weet je wat frustrerend is? Je gaat hooien, de ooievaars komen en masse aangevlogen en vreten eieren en jonge vogels op.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:41

...en de boeren krijgen de schuld van lui die niks van het platteland weten.
("Het AB woord....")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:59

ElCid schreef:
Zou hier niet misstaan, de intensieve melkveeboeren hier buiten zowel koe als grasland uit. Grasland wordt 6x !! per jaar bemest, afwisselend met kunstmest en geïnjecteerde gier ( die het bodemleven compleet lam legt) , tussendoor bespoten met een soort sop wat al het "onkruid" doodt, er groeit dan ook heel raar gras zonder sprietje van iets anders er tussen. Er wordt 4 a 5 x per jaar gemaaid, waarbij begonnen wordt aan de buitenkant met als gevolg dat dieren in paniek raken en uiteindelijk meegemaaid worden; we ( of beter 1 van de katten) vinden regelmatig halve haasjes en konijntjes. Aan de randen staat geen enkel stuk begroeiing, sloten zijn kaal.
Andere stukken land hier in de buurt waar bijv. wintertarwe op heeft gestaan, worden doodgespoten voor de teelt van mais o.i.d. Aardappels worden zo veelvuldig besproeid met pesticiden dat ik dus nooit meer niet-biologische ( lees van de plaatselijke moestuin) eet. Varkens worden vetgemest in steriele schuren waar ze kort verblijven tot de slacht, zien nooit een mens of buitenlucht, koeien staan met zijn 400 in een schuur waar ze nooit uitkomen ( en waar nooit een kalfje te zien is.........???, wat zou daar toch mee gebeuren!?) . Hoog tijd dat er dingen veranderen want deze roofbouw of dier en milieu ( en uiteindelijk ook op de mens) kan niet verder.
Bedrijven zullen wel moeten veranderen, zowel de grote als kleine als de boerenbedrijven! Echte natuur is een in Nederland al nauwelijks meer aanwezig en door de roofbouw wordt het ook steeds minder.
Daarbij zal de consument ook nog meer moeten veranderen en moeten eisen om gezond voedsel te krijgen, wat er nu in de schappen staat verdient de naam voedsel niet maar is voer zonder voedingswaarde en vaak nog vol met allesbehalve gezonde bijproducten.
Gelukkig zijn er al steeds meer mensen die gezond voedsel eisen en die zich inzetten voor een beter milieu, ook boeren, maar velen zijn slaaf van de maatschappij en willen ( en kunnen) niet veranderen ( maar "wil niet" ligt op het kerkhof en "kan niet" ligt ernaast).
Hier wordt bijv. vaak al eind april gemaaid zonder rekening te houden met nesten of jonge dieren, tot dus 4 a 5 x per jaar zo gauw het gras maar 15 cm hoog is. 2 dagen liggen en, hop, de kuil in. We zien ieder jaar minder weidevogels.
Ik ben er overigens van overtuigd dat melk een product is waar veel minder van geproduceerd zou moeten/ kunnen worden. Het is niet gezond, al zeker niet met alle "toevoegingen" ( antibiotica ( nog altijd te veel! ) , extra lactose, ongewenst bacteriën i.v.m. slechte schoonmaak van de apparaten in melkfabrieken, etc. etc ). Daarbij is melk voor volwassen een zinloos product wat meer ellende veroorzaakt dan goed doet, zelfs als het wel goed is geproduceerd. Melk is voor kalfjes en dat zijn nou net degenen die het meestal niet krijgen omdat ze een "lastig" bijproduct zijn van de melkindustrie.


Wow wil jij even je huiswerk gaan doen?
Punt 1, zes keer bemesten per jaar, laten we het op de helft houden.
Punt 2, onkruid, de meeste pesticiden worden gebruikt door particulieren.
Punt 3, heel veel boeren beginnen niet alleen aan de buitenkant maar maaien ook meermaals door het midden zodat wild weg kan komen. En heel veel gaan van tevoren het land in om beesten te verleggen.
Punt 4, de sloten, één meter van de slootkant is in onderhoud van t waterschap. En word regelmatig gemaaid.
Punt 5, doodspuiten en groenbemester zaaien is verplicht.
Punt 6, 400 koeien is een uitzondering, en wil je ff ophouden met je spookverhalen wbt kalfjes?!
Punt 7, minder weidevogels komt niet door de boeren maar door het fantastische wild waar niet op gejaagd mag worden maar wat er te veel is (vossen, ooievaars) die vreten alle weidevogels op.
Punt 8, er zit GEEN antibiotica in melk!!! En het vee gebruikt minder antibiotica dan de mens.

Ga je inlezen voor je onzin gaat uitkramen. Als je geen melk wil drinken prima, maar hou op onzin te verkondigen!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:05

Ik zie de meerwaarde niet. Even vanuit de landbouw: vroeger werd het aardappelloof verbrand om ziektes en ongedierte tegen te gaan en dit was heel effectief. Nu moet alles 'milieuvriendelijk' en is er veel meer overlast van insecten en ziekte. Lang leve natuurbeheer +:)+ En laten de projectbeheerders niet zo schijnheilig doen, terwijl zij dit project opzetten rijden ze hoogst waarschijnlijk rond in een dikke auto die flink uitstoot en verbruikt.
Dus nee; ik ben geen fan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:12

antje_vip schreef:
Ik zie de meerwaarde niet. Even vanuit de landbouw: vroeger werd het aardappelloof verbrand om ziektes en ongedierte tegen te gaan en dit was heel effectief. Nu moet alles 'milieuvriendelijk' en is er veel meer overlast van insecten en ziekte.

...dat moge maar zijn, maar het oorzakelijk verband ontgaat mij.

De kunst - niet meer, niet minder - in de biologische landbouw is om die overlast tegen te gaan. Zonder insecticides toch geen ziekten.
Voor alle duidelijkheid: dit bestaat al tientallen jaren en het werkt.

En wie niet wil, die hoeft niet.

(Maar voor de bodem etc.is dat niet best, op termijn. El Cid moest misschien wat huiswerk maken, maar met het woord 'roofbouw' kan ik wel wat.)

Citaat:
Lang leve natuurbeheer +:)+ En laten de projectbeheerders niet zo schijnheilig doen, terwijl zij dit project opzetten rijden ze hoogst waarschijnlijk rond in een dikke auto die flink uitstoot en verbruikt.
Dus nee; ik ben geen fan.

...wat heeft dat er nu dan toch mee te maken?
Dit gaat over bedrijfsmatig boeren, voor alle duidelijkheid. Niet over 'natuurbeheer', zoals jij denkt.
Het doel is verder ook vrij duidelijk: biodiversiteit, ook van de micro.organismen in de bodem, etc. (De zogeheten KPI's.)
Ik zie nergens schijnheiligheid.

Het is je goed recht geen fan te zijn, maar haal er nou niet van alles bij dat er niet in thuis hoort.

(Maar de directeur van de rabobank zal idd een dikke auto hebben. Misschien wel elektrisch...?)