[BLOG] Jong geleerd is oud gedaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

[BLOG] Jong geleerd is oud gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 13:56

*Bokt
Blog, Bokt community

Bokker San is door de Nieuwsredactie uitgenodigd om te bloggen voor Bokt. Sandra werkt parttime als communicatieadviseur bij een gemeente en geniet in haar spaarzame vrije tijd van haar grote paardenvriend Piet. Daarnaast is Sandra gedragsdeskundige voor paard en mens en volgde hiervoor de opleiding bij 2Moons. Exclusief voor Bokt zal Sandra ons meenemen in haar dagelijkse praktijk van paardengedrag en -problemen en geeft ons aan de hand van praktijkverhalen tips, deelt haar inzichten en leert van een probleem een kans te maken.

Vorige blog: [VN] [BLOG] Vlieg op met die spray...

Jong geleerd is oud gedaan. Dat geldt voor paarden natuurlijk net zo goed als voor mensen. Maar wanneer begin je wat te doen met het jonge paard en hoe ver kun je gaan? Dat is soms best lastig in te schatten. Paarden te jong al mentaal en lichamelijk belasten, kan op een later moment voor diverse problemen zorgen. Je wilt zo’n ukkie toch ook vooral gewoon lekker paard laten zijn. Als het goed is heb je nog jaren de tijd om samen aan de slag te gaan. Toch zijn er genoeg dingen die je ook met een jong paard kunt doen om hem goed op weg te helpen.

Afbeelding
Foto: 2Moons

Wat kun je doen met een veulentje
Zo lang het veulentje nog bij de moeder is, neemt zij gelukkig de grootste taak op zich. Misschien helpen er nog wat andere paarden uit de kudde mee met de opvoeding. Maar ook voor ons begint dan al wel een stukje van onze rol in de opvoeding van het veulentje. Jij kan het veulentje leren met mensen om te gaan. Leer je veulentje dat mensen niets zijn om bang van te zijn, maar dat hij toch ook wel respect moeten hebben voor de mens. Het is natuurlijk heerlijk om een veulentje te knuffelen. Soms zie ik ook mensen die een veulentje op schoot hebben liggen of met de voorbenen over de schouders hebben hangen. Heel lief natuurlijk en enorm schattig, maar het kan gevaarlijk worden als ze straks ouder, groter en zwaarder zijn.

Hopelijk leert het veulentje al van zijn moeder dat niet altijd alles zomaar kan of mag. Maar ik kan me een filmpje herinneren dat recent viral ging waarin een veulentje finaal de vloer aan veegde met zijn moeder. Ook dat gebeurt… net zoals sommige mensen zijn ook sommige paardenmoeders te lief en laten ze teveel toe. Het veulentje leert hierdoor niet omgaan met persoonlijke ruimte en grenzen. In zo’n geval heb je als baasje of trotse fokker een extra belangrijke rol. Persoonlijke ruimte is voor een paard, maar ook voor ons mensen heel belangrijk. Iedereen heeft een persoonlijke ruimte. In deze ruimte laat je niet zomaar iedereen toe. Je paard heeft ook een cirkel waarbinnen hij niet iedereen zomaar toe zal laten. Paarden zijn zich hier vaak heel bewust van. Als jullie het interessant vinden zal ik een andere keer hier nog wel wat meer over schrijven. Het is dus van belang dat je ook met een veulentje al duidelijke afspraken maakt over persoonlijke ruimte. Je wilt liever niet dat hij ongevraagd in jouw ruimte komt. Dat betekent natuurlijk niet dat je het veulentje nooit meer mag knuffelen. Natuurlijk wel! Maar wel als jij dat wilt en het is ook wel prettig als je de knuffelsessie kunt stoppen wanneer je dat wilt.

Verder laat ik zelf graag de jonkies ook alvast kennis maken met het halster. Laat ze rustig wennen aan het halster en doe het regelmatig op en af. Leer ze alvast mee te lopen aan een touwtje. Ook dan kun je al speels wat grondwerkoefeningen doen met persoonlijke ruimte, stoppen en volgen. Als voorbereiding op het afspenen, kun je ze ook al heel rustig aan laten wennen aan soms even bij mama weg te zijn. Leer je veulentje om overal op zijn lichaam aangeraakt te worden. Begin gewoon met lekker aaien en breidt dit steeds verder uit over zijn lijfje. Zorg dat je ook de beentjes aan mag raken en leer hem alvast voetjes op te tillen. Zorg dat je het leuk maakt voor je veulentje door met veel positieve energie, een snoepje of lekkere kriebels en stembeloningen te werken. Neem hele kleine stapjes en houd de trainingen kort.

Afbeelding
Het omdoen van het halster kun je een paard leren door met twee halsters te werken. Foto: 2Moons

Wat kun je doen met jaarlingen / enters
Nadat je paard is afgespeend gaan de meeste paarden naar de opfok. Ze zijn dan al wel weer een jaartje ouder, maar eigenlijk zegt dat nog niks. De tijd en energie die je er als veulentje in hebt gestopt, gaat gelukkig echt niet verloren als je niet zoveel met je jonkie doet. Hij staat lekker met zijn vriendjes in de groep en leert daar vooral veel over paard zijn. Het meeste leert hij in een groep met wat paarden van verschillende leeftijden, maar dat soort opfokgroepen zijn er niet heel veel. Als je naar je jaarling toe gaat, kun je natuurlijk wel wat kleine stukjes wandelen. Hierbij kun je dan meteen weer wat grondwerk meepakken en het volgen en stoppen goed bevestigen. Het is goed voor je jaarling om te leren dat hij ook even bij zijn vriendjes weg kan zonder dat de wereld vergaat. En tijdens die wandelingetjes kan je jaarling meteen wat van de wereld zien en kun je hem rustig laten kijken naar wat er allemaal in onze mensenwereld te vinden is. Veel meer zou ik met een jaarling zeker niet doen.

Wat kun je doen met tweejarigen / twenters
Ook voor een tweejarig paard geldt dat ik ze het liefst nog zoveel mogelijk laat staan. Je kunt de wandelingetjes iets langer maken, maar dan hebben we het over minuten en meters niet over uren en kilometers. Wil je jouw paard voor zijn derde levensjaar naar huis halen? Laat je paard dan op tijd wennen aan het weg zijn van zijn vriendjes en de trailer oplopen. Zorg ervoor dat hij al eens kennis heeft kunnen maken met zoiets geks als een laadklep en die rare wiebelende kar al eens opgelopen is. Het is voor jou en voor je paard veel relaxter als jullie dit rustig aan samen hebben ontdekt. Jij weet dan zeker dat je zonder veel gedoe je paard op kunt halen en je paard weet zeker dat jij hem niks vraagt wat hij niet kan.

Afbeelding
Foto: 2Moons

Vind je het werken met een veulentje of jong paard te spannend? Roep dan deskundige hulp in. Veel (gedrags)trainers bieden een speciaal trainingspakket voor jonge paarden aan. Je kunt er ook voor kiezen om je paard gewoon lekker te laten staan en onder begeleiding te gaan trainen als je paard al wat ouder is. Uiteindelijk leer je ze dan in een paar dagen wel alles aan. Dat gaat vaak makkelijker en sneller dan ze iets af te leren dat ‘verkeerd’ is aangeleerd.

Heb je vragen over paardengedrag of loop je zelf ergens tegenaan en ben je benieuwd hoe ik dat aan zou pakken? Reageer dan op deze blog en misschien gebruik ik jouw vraag voor een volgende blog