Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 16:25

Sinds eind oktober heb ik een nu 14 maanden oude Cattle Dog (met een vleugje boerenfox) die ik op een leeftijd van 11 maanden heb laten castreren. Ik had hier liever iets mee gewacht maar hij was vervelend dominant naar mijn andere hond (tegen hem aan plassen, op hem staan, alles afpakken) dus heb ik in overleg met de huisarts hem laten castreren.

Mijn hond komt bij een type broodfokker vandaan (ik heb hem hier zelf niet gekocht) en zat onder de wormen en vlooien. In de eerste maanden kwam hij mooi bij. Voor een Cattle Dog is hij wel vrij smal maar soit, hij is gezond.

Voor zijn castratie woog hij precies 20 kilo. Een maand na zijn castratie woog hij nog 18 kilo. En nu krijg ik hem al maanden niet over de 19 heen. 18,8 18,6 18,3. Maar die twintig red ik niet meer.

Hij krijgt voer van het merk CARNIS. Hier doet hij het goed op. Ik heb onder andere Farmfood, Sam's Field, PetsPlace grain free en Dog Lovers Gold geprobeerd. Maar op al deze merken poept hij vrij veel uit. Volgens de richtlijn moet hij zo'n 240 gram krijgen en ik geef hem momenteel 300 gram wat ik langzaam blijf opvoeren totdat hij aankomt.

Ik heb overleg gehad met die dierenarts maar die vond een onderzoek voorlopig niet nodig. Mijn hond krijgt wel bovengemiddeld veel beweging (in vergelijking met een standaard huishond) maar niet tot het extreme.

Overigens is door zijn vachtpatroon zijn ribben niet echt te zien, maar in bepaald licht of als hij rent, blaft, gromt, eet en snuffelt zijn ze wel duidelijk zichtbaar.

Oh ja, hij wordt altijd op tijd ontwormd.

Wat raden jullie aan in deze situatie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kaus op 30-06-17 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:29

Kattenvoer zet aan, maar is dan ook niet geschikt als langdurige voeding.

Daarnaast vooral meerdere kleine porties per dag...

Cavom zet ook wat meer aan vaak, wellicht helpt dat?

Richtlijnen moet je je niet op richten, dat verschilt per hond; voeren doe je op zicht.

Wellicht in overleg met de da een ander ontwormingsmiddel er nog bij (na onderzoek liefst toch)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:34

Testen op bijv. bloed/ hartworm. Minder beweging geven, hoe raar dat ook klinkt. Maar misschien kan hij die beweging (nog) niet aan en valt hij daarom af.

Ik vind hem overigens niet schrikbarend dun en als hij rond de 19 blijft zitten, zou dat geen ramp zijn voor hem.

En gezien je eigenlijk niks weet van de hond (broodfok) zou ik voor de zekerheid een bloedonderzoek willen laten doen om te kijken hoe het met zijn organen is. Is zijn hart in orde?

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:35

Je kan ook eens kijken naar het toevoegen van bijvoorbeeld wat zalmolie over zijn eten.
Wat verder ook wel wat aan kan zetten en ook nog gezonde beloning is, zijn de schapenvet bonbons of van die hoefjes gevuld met schapenvet als tijdverdrijf (is wel wat meer rotzooi in huis ;))

Wij voeren zelf Acana waar onze pup het erg goed op doet en mooi op gewicht blijft, maar hij is nog niet geholpen dus die situatie ligt natuurlijk wel anders.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 16:35

Hij krijgt drie porties per dag in plaats van de standaard twee. Vier red ik helaas vaak niet.

Hij krijgt ook veel natuurlijke snacks zoals gedroogde pensstaafjes, hertengewei, zalmhuid en longetjes. Cavom hoor ik inderdaad vaker over. Dat heb ik ook een tijdje geprobeerd maar voor mijn gevoel poept hij dan het dubbele eruit. Ook heeft hij dan vaak diarree aan het einde van wandelingen, is zijn poep zacht en heeft rare kleuren (de ene keer zwart en de andere keer geel). Dit is eigenlijk met alle merken tot nu toe behalve met Carnis.

Waar zou ik naar moeten vragen bij een bloedonderzoek? Zijn hart is oké. Hij wordt altijd volledig nagekeken bij de dierenarts.

Ik vind hem ook niet zo zeer schrikbarend dun, maar wel dun en het feit dat het me niet lukt hem aan te laten komen vind ik vervelend.

Hij krijgt regelmatig extraatjes die bekend staan als dikmakers. Onderandere dus ook schapenvet.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 30-06-17 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:38

Is je hond getest op Giardia?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:38

Ik ben zelf erg tevreden over het merk More. Ik raad het iedereen aan en degene die het gaat gebruiken is er ook zeer over te spreken. In 1 geval een hond die ook eindelijk aan komt. Een ander merk die ik gebruikt heb ging mijn hond op braken, dus ik durf niks anders te geven. Hij staat dus eigenlijk al zijn hele leven op deze brok en ziet er erg goed uit. Krijg van iedereen te horen hoe goed hij er uit ziet.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:40

Hij is natuurlijk nog jong, het zou zo kunnen dat dit later vanzelf bijtrekt. :) Zeker als we zijn slechte start met veel parasieten meenemen in het verhaal.

Verder zeg je dat hij veel beweging krijgt. Veel beweging is ook veel meer eten. Ik zou de hoeveel voer opschroeven.
Die richtlijnen zijn voor huishonden die drie keer per dag eem blokje omgaan. Niet voor jou hond. Maak je niet teveel zorgen, zo mager is hij nou ook weer niet. Gewoon meer voeren en dan komt het goed. En eventueel kun je de DA een bloedtest laten doen naar een medosche oorzaak. :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 16:41

Giardia is hij niet op getest. Hier heb ik bij de dierenarts ook naar gevraagd en wil ik toch wel graag doen.

Ik denk dat ik maandag een andere dierenarts ga bellen voor een second opinion.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:42

Ipv een hele dure giardia test te laten doen, kan je ook gewoon gaan behandelen. 3 dagen lang een panacur kuurtje en een week later weer. Pak je direct ook weer wat wormen mee.

speurneusc

Berichten: 5396
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:42

overgaan op een energierijke brok c.q. sportbrok, is veel hoger in energie dan de standaard brokken dus krijgt meer binnen, voordeel is dat je er veel minder van hoeft te geven t.o.v. de gewone brok dus hond zit niet tegen 3 volle bakken voer te hikken. Enige is dat deze varianten vaak ook veel duurder zijn, maar als tussenstap om er wat vet op te krijgen is een zak dat wel waard.

niet te veel blindstaren op de tabellen op de zak, dat is een gemiddelde waarde en blijkbaar past jouw hond niet in de noemer gemiddeld. Ik zeg altijd bij honden en paarden voer je met je ogen, zie je dat ze te dik worden geef je minder, worden ze schraal geef je te weinig.

probeer ook niet teveel blijven hangen in de onbekende merken... is weinig over bekend bij de consumenten dus ook weinig die ervaring er mee hebben etc.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:45

Die richtlijnen zijn richtlijnen en die moet je een beetje aanpassen aan de hond. Mijn hond krijgt ook echt wat meer en is nog steeds slank, maar dat is ook een actief ras en doet net zoals die van jou, veel meer dan de gemiddelde huishond.
Ik zou dus gewoon wat meer voeren en kijken wat dat doet :)

Dan kan je daarna altijd nog bloed etc onderzoeken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:51

Wij voeren al jaren Cavom aan een actieve herder die niet aan wilde komen.
Omdat ik liever wat meer vlees brokken voerde een paar keer wat anders geprobeerd maar dan werd hij weer te dun.
De Cavom geeft genoeg energie, altijd mooie vacht.
Ondertussen is hij 13 en doet het nog steeds erg goed voor zijn leeftijd.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:59

ook ik vind de hond niet storend mager, beter dit dan dat hele vette.
Maar ik snap dat je net die laatste kilo er bij wilt hebben.
Vers vlees wil je niet gaan voeren?

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:12

Leffroi schreef:
Ipv een hele dure giardia test te laten doen, kan je ook gewoon gaan behandelen. 3 dagen lang een panacur kuurtje en een week later weer. Pak je direct ook weer wat wormen mee.

:j Kan ook heel goed, heb ik uiteindelijk ook gedaan
:D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:38

is hij toevallig niet veel aan het groeien? en is er een wormen test gedaan? sommige wormen soorten worden niet meegenomen in een standaard test

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:55

Ik vind hem perfect staan nu. Sportief lijntje. Dit is veel gezonder dan de gemiddelde veel te vette cattle dog hoor. Zolang hij niet meer afvalt, geen zorgen maken en gewoon zo laten!

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:00

Ik zou hem voer geven die energieker is. je hebt het bijv over doglovers gold en dat je hond volgens richtlijnen zo'n 250 gram moet hebben. je geeft hem 300 gram. Het blijven richtlijnen. Mijn hond krijgt doglovers gold en krijgt ook meer dan de richtlijn omdat hij anders net iets te schraal is. Maar je geeft aan dat je hond veel beweging geeft. in het geval van bijv doglovers gold moet je bij lichte/gemiddelde beweging 10-35% meer voer geven. bij veel beweging/zwaardere trainingen kan dit al oplopen tot 100-300%!!!! van wat je normaal zou voeren. Ik denk eerder dat je hem gewoon veel te weinig geeft in verhouding tot de beweging die hij krijgt. je zou van doglovers gold ook de duurdere variant kunnen proberen. daar zit net iets meer energie in. dat heeft mijn hond i.i.g. goed geholpen.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:11

Onze hond had dit ook.
Haar bouw is sowieso wat apart waardoor ze er dun uit ziet (diepe borstkas, smal bij de heupen, beetje hazewindhondachtig).

Ze s nu drie en begint sinds een half jaar wat uit te dijen

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:13

Ik vind hem ook mooi sportief dun, als ik hem vergelijk met mijn border collies zijn ze ongeveer hetzelfde. Maar als je hem aan wil laten komen of echt meer gaan geven, of overstappen op energierijke brok voor sporthonden. En ik voer zelf vers vlees. Daar kan je ze echt helemaal super op aan laten komen.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:16

Je vertelt over Cavom. Ik heb goeie ervaringen met Cavom als standaard voer voor een labrador (wordt er niet dikker op, maar krijgt niet heel veel)

Je zegt dat je daarbij dunne ontlasting ervaart. Voerde je de Cavom icm olie of iets anders? Cavom is bekend een droge brok te zijn en naar wat ik heb begrepen eerder klonterend als je het zonder olie oid voert. Apart dus dat je hond daarvan aan de dunne raakt.

Ik vind je hond niet vervelend dun, maar kan me voorstellen dat je er in de winter net een extra laagje op wilt hebben.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 18:24

Goed om te horen dat veel van jullie hem niet schrikbarend dun vinden. Gezien hij regelmatig wat heeft (oormijt, ontstoken teen, halsband opgegeten, oplader opgegeten) maak ik me denk ik toch wat sneller zorgen over hem.

Zo'n kuur ga ik overwegen en even overleggen met de second opinion dierenarts.

Wat valt onder sportbrok? Ik heb het idee dat alle brok waar veel graan in zit (en dus ook Cavom) er met de dubbele hoeveelheid weer uit komt. Ik betaal nu 42€ voor 15kg en veel meer dan dat wil ik eigenlijk niet kwijt zijn.

Vers vlees zou ik graag willen maar ik heb alleen een vriesvakje en dan wordt het al snel veel te duur voor mij.

Voor mijn gevoel groeit hij totaal niet meer. Hij is nauwelijks veranderd in vergelijking met toen hij 6 maanden was. En hij weegt nog hetzelfde als toen hij 6 maanden was... in theorie zou hij nu de breedte in moeten gaan maar dat zie ik niet snel gebeuren. Zijn broertje (even oud) weegt overigens 26 kilo.

Ik weet dat richtlijnen slechts richtlijnen zijn, maar in hoeverre is veel meer dan een richtlijn geven oké of moet ik overgaan op onderzoek omdat er bijvoorbeeld iets mis is met het opnemen in zijn darmen?

Ik voerde Cavom niet met olie oid. Alleen met Carnis ben ik tot nu toe tevreden over zijn ontlasting. Regelmatig had ie echt spuitpoep bij andere soorten voer. En hij krijgt geen rare, onnatuurlijk extra's.

Ik vind mijn hond persoonlijk ook een beetje een windhondenbouw hebben. Diepe borstkas en veel taille. Dat zal wel het beetje boerenfox zijn dat erin zit (zo'n 10%) maar de rest van zijn broertjes zijn echt wel flink steviger.

Afbeelding
Dit is zijn broertje

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Hond komt niet meer aan na castratie (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:30

Ik vind hem er prima uit zien.
Als hij zoveel beweging krijgt dan zou ik toch meer voeren als je hem iets dikker wilt.
Hier krijgen ze ook ver boven schema gevoerd ivm meer beweging.

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:38

mirriezz schreef:
Je zegt dat je daarbij dunne ontlasting ervaart. Voerde je de Cavom icm olie of iets anders? Cavom is bekend een droge brok te zijn en naar wat ik heb begrepen eerder klonterend als je het zonder olie oid voert. Apart dus dat je hond daarvan aan de dunne raakt.
\.


Cavom is een aardig vette brok. Mijn huidige hond en mijn vorige hond scheten zich helemaal leeg op cavom... de hele dag scheten laten. Hond van mn moeder deed het ook totaal niet goed op cavom. exact hetzelfde verhaal.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:41

Maar krijgt zijn broertje ook hetzelfde qua voer en beweging? Die vind ik er ook prima uit zien, maar dikker dan dat moet hij echt niet worden.

Niet elke hond is gelijk, zelfs niet binnen 1 nest.