Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 14:26

leeuwarder courant
Overige

Afbeelding

De komst van een mega-standbeeld van een Fries paard bij de Afsluitdijk komt vandaag een flinke stap dichterbij. De provincie trekt de beurs.

Een motie van de VVD om 250.000 euro te doneren zal vandaag steun krijgen van een meerderheid in provinciale, zegt Avine Fokkens, fractieleider van de liberalen. Zij maakt zich al een poos sterk voor het standbeeld.

,,Dit is een enorme zet in de rug. Fantastisch’’, reageert voorzitter Cees Roozemond van de Stichting het Paard van Friesland. Recent zijn er ook bijdragen binnengekomen van de Ir. Abe Bonnema Stichting en het Bouwfonds Cultuurfonds. Over de hoogte daarvan wil hij niets zeggen. Wel zegt hij dat er straks zo’n 500.000 euro op de rekening staat.

Ook verwacht hij de komende maanden uitsluitsel over aanvragen bij enkele grote fondsen. Dat gaat om bedragen van enkele honderdduizenden euro’s.

De kosten van het standbeeld, dat minimaal 25 meter hoog wordt, zijn geraamd op bruto 2 miljoen euro. Dat is een bedrag om voorzichtig over te doen, vindt Roozemond. De netto kosten kunnen namelijk veel lager uitvallen. Mogelijk zelfs met de helft.

Dat zal afhangen van wat er aan natura binnenkomt. Bijvoorbeeld aan staal, het materiaal waar het standbeeld van wordt gemaakt. Of aan vrijwilligerswerk.

Kunstenaar Andrew Scott zal het beeld, dat er volgens Roozemond stellig komt, maken. Het zal wat de stichting betreft niet op de Afsluitdijk zelf verschijnen, maar op korte afstand daarvan op het Friese vasteland. Het moet bezoekers als een Fries icoon verwelkomen.

Gerelateerd bericht:
[VN] Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:37

Ze zijn niet goed :')

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:38

Jemig, wat een bedrag zeg voor een standbeeld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:46

My God, ik las eerst die € 250.000 en dacht 'wat een smak geld voor zo'n beeld!'. Vervolgens las ik ineens € 500.000 en daarna de € 2.000.000 die het dus echt moet gaan kosten... :oo

Los daarvan: waarom zou je als provincie Friesland in vredesnaam een monsterlijk groot standbeeld van een Brabants/Vlaams Trekpaard langs de Afsluitdijk willen zetten?
Ik kom echt niet meer bij als dit gecoupeerde Trekpaard ooit als Fries langs de Afsluitdijk komt te staan... _O-
Ik vind het ook een geweldige promotie van de schoonheid van gecoupeerde staarten, goed voorbeeld doet volgen! +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-17 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:53

Da's een goede voor het programma 'van onze centen' :j

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:57

xyzutu2 schreef:
My God, ik las eerst die € 250.000 en dacht 'wat een smak geld voor zo'n beeld!'. Vervolgens las ik ineens € 500.000 en daarna de € 2.000.000 die het dus echt moet gaan kosten... :oo

Los daarvan: waarom zou je als provincie Friesland in vredesnaam een monsterlijk groot standbeeld van een Brabants/Vlaams Trekpaard langs de Afsluitdijk willen zetten?
Wie ziet in dit gecoupeerde staartje en die Trekpaardmanenversiering in godsnaam een Fries??? 8)7

Echt te sneu voor woorden dit, ik kom echt niet meer bij als dit gecoupeerde Trekpaard ooit als Fries langs de Afsluitdijk komt te staan... _O-
Ik vind het ook een geweldige promotie van de schoonheid van gecoupeerde staarten, goed voorbeeld doet volgen! +:)+


Dit is een voorbeeld van een beeld wat deze man heeft gemaakt. Het beeld van de Fries komt er natuurlijk als een Fries uit te zien!

Anoniem

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:15

Laten we het hopen... 8-)
Waar staat deze coupeer-reclame van hem dan nu?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:35

Glasgow

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:40

Afbeelding

Dit is het schaalmodel van Het paard van Fryslân

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:16

Waarom moet dat 2 miljoen euro kosten? Dat zit hem niet in de materialen, dat is onmogelijk.
Als ik dit dan relativeer en ik denk aan de zorg, aan de oudjes, aan de leraren, aan Afrika en aan de hongersnood dan vraag ik me af of we niet compleet van de pot gerukt zijn.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:34

Suzanne F. schreef:
Waarom moet dat 2 miljoen euro kosten? Dat zit hem niet in de materialen, dat is onmogelijk.
Als ik dit dan relativeer en ik denk aan de zorg, aan de oudjes, aan de leraren, aan Afrika en aan de hongersnood dan vraag ik me af of we niet compleet van de pot gerukt zijn.


Nou inderdaad, de hele wereld staat in brand, zelfs in nederland is er ernstige armoede, en wij zetten een metalen paard van 2 miljoen op de afsluitdijk 8)7

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:36

Och, Winschoten heeft een selfiemuur van 2 miljoen, dit is nummer zoveel van de verspilling van gemeenschapsgeld. Het is echt wel duidelijk dat je Friesland binnen rijd, allemaal zwarte paarden in de weilanden.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:39

Het moet niet gekker worden :')

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:42

Hebben we hier een selfiemuur? Wist ik helemaal niet haha

magda_90
Berichten: 32279
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:47

Bespottelijk.. zoals zo'n beetje iedereen kan bevestigen die al dan niet dagelijks over die dijk moet. Constant problemen met de sluizen maar wel tonnen verspillen aan zo iets... :n

Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:56

bigone schreef:
Och, Winschoten heeft een selfiemuur van 2 miljoen, dit is nummer zoveel van de verspilling van gemeenschapsgeld. Het is echt wel duidelijk dat je Friesland binnen rijd, allemaal zwarte paarden in de weilanden.


even heel erg Off topic:
Hebben we echt een selfie muur? :') hoe ziet dan ding er eigenlijk uit? en waar staat hij? want ik ken hem niet :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:58

Ik ben volgens mij de enige die het wel erg gaaf zou vinden :)) Al vind ik het wel jammer dan het niet op de afsluitdijk zelf komt te staan.
En die miljoen euro, voor ons lijkt dat belachelijk veel, maar voor een provincie is dat niks. Dat geven ze ook zonder problemen uit aan wegwerkzaamheden bijvoorbeeld. En het geld zit em ook echt niet alleen in het materiaal.. bedenk eens hoe lastig het is om metaal in precies de goede vormen te krijgen, zo precies dat alles in elkaar past, en dan moet het ook nog op locatie helemaal opgebouwd worden waar groot materieel voor nodig is.. en alle arbeidsuren die daar in gaan zitten.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:05

Wat een geldverspilling. Dat kan wel beter gebruikt worden zou je denken....

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:11

Hoewel ik zwaar verliefd ben op Friese paarden vind ik dit ook over de top hoor... laat ze dat investeren in iets "nuttigs"

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:20

Achterlijke geldverspilling is het. Er zijn zoveel nuttigere en noodzakelijke dingen waar juist nog geld voor nodig is en dan gaan ze zoiets doen. Kan er met mn hoofd niet bij hoor. Maar het zal wel makkelijk zijn als ambtenaar een ander zn geld uit te geven.
Als het uit eigen zak betaald moet worden, reken maar dat er dan anders met de centen wordt omgegaan.
Laatst nog een stukje gezien van hoe dat vroeger ging, als er snelheidsborden verkeerd gegoten waren (was vroeger gietijzer oid) dan lieten ze die gewoon staan omdat het opnieuw gieten te duur was!! Toen werd er tenminste nog eens wat zuiniger met burgergeld omgesprongen.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:23

Volgens mij bedoelen ze met die selfieplek in winschoten de grote witte letters bij het station.

Kabayo

Berichten: 13983
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:24

Ik vind het juist prachtig :o

Alleen ben wel van mening dat het niet zó duur hoefd

Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:55

bigone schreef:
Volgens mij bedoelen ze met die selfieplek in winschoten de grote witte letters bij het station.


ooh oké weer wat geleerd :') :+
dat was ook een hoop geld verspilling.
net zoals het friese paard.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:09

Suzanne F. schreef:
Waarom moet dat 2 miljoen euro kosten? Dat zit hem niet in de materialen, dat is onmogelijk.


Die materialen waaien niet uit zichzelf op zijn plek..

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Mega-standbeeld Fries paard financieel een stuk dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:34

Per jaar wordt er standaard een bepaald bedrag vrij gemaakt in eej gemeente/provincie die bestemd is voor kunst & cultuur (subsidie). Dit omdat mensen daar van houden en stemmen/aangeven dat te willen. Daarnaast zorgt het voor werkgelegenheid voor kunstenaars en wie er nog meer bij komt kijken.