Testament

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 20:45

Hallo allemaal,

Hebben jullie ergens vast gelegd wat er met jullie dieren moet gebeuren als jou wat overkomt?
Bij mij gaat het om honden en paarden.
Ik weet niet aan wie ik hen kan of wil toevertrouwen :=
Nu tipte iemand me dat ik ook in een testament kan laten vast leggen dat mijn erfenis op een rekening komt te staan waar mijn dieren van verzorgd worden (bijv paarden in pension kan daar dan van betaalt worden). Maar dan nog heb ik iemand nodig om dat te coördineren lijkt me?

Hoe hebben jullie dit geregeld?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:48

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen
Indien ik eerder ga dan mijn man weet mijn man naar wie mijn paard gaat
En blijven de rest van de beesten bij hem

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:55

De Paardenkamp in Soest krijgt mijn geld mits ze mijn bejaarde paard (staat al heel lang op de wachtlijst ) opnemen.Dit heb ik in een officieel testament vastgelegd. Zonder officieel testament komt er vrijwel altijd ruzie over nalatenschappen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:11

Anjail zoiets is wel een idee ja.
Ponyparadijs: de bedoeling is idd dat mijn vriend en ik van elkaar erven, maar omdat we iets willen gaan vast leggen ben ik ook gaan nadenken wat als je samen een ongeluk krijgt ofzo, wat dan? Mijn familie heeft niets met dieren dus wil hen er niet mee opzadelen (en het idee dat ze mijn honden waarschijnlijk zo naar het asiel brengen brrr)

rosanja
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:40

Sorry voor de late reactie maar ik heb dezelfde vraag als de topic starter en kon niet een antwoord vinden op het forum.

Ik wil ook graag iets regelen voor als ik er niet meer ben...
In principe erft mijn partner alles maar voor het geval hij er ook niet meer is dan wil ik dat mijn bezit wordt gebruikt om mijn paarden te verzorgen, desnoods op een pensionstal oid.
Ben al bij een notaris geweest maar daar kwam niet echt veel uit, buiten de standaard om denken is blijkbaar moeilijk :o

Heeft iemand anders een voorbeeld hoe je dit hebt geregeld...?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:40

In theorie kan je toch alles zelf bepalen in je testament?

Nikass heb jij het inmiddels al helemaal geregeld?

Overigens is het zo dat als wij samen overlijden mijn honden en kat naar mijn zus gaan
En mijn zus weet waar mijn paard heen gaat

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:00

Rosanja: hoe zie je dat voor je? Wil je dat jouw paarden dan tot hun dood verzorgd worden door je stalbaas ofzo?
Ik denk dat als je allebei overlijdt verkopen van een paard geen raar idee is,zeker als je familie niets met paarden heeft. Eventueel afgezien van een paard met ernstige beperkingen, maar dan komt de paardenkamp of een ander rusthuis weer in beeld.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:12

In principe kan je in een testament volledig regelen wat je wil, bijvoorbeeld dat persoon of organisatie X jouw bezit krijgt, op voorwaarde van .... In jouw geval, jouw bezit op voorwaarde dat je dieren netjes worden opgevangen en verzorgd. Dat kan die persoon of organisatie natuurlijk weigeren, dus wel een overleggen. :P Besef wel dat eventuele kinderen die er tegen die tijd zijn altijd het recht hebben om een kindsdeel op te eisen.

Ik heb overigens de afspraak dat mijn moeder mijn geiten netjes af laat maken, en ze zal de honden zelf houden. Vissen en kikkers zijn makkelijk te herplaatsen bij andere liefhebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:33

Als je een paard of pony na je dood een rekening met maandelijkse toelage meegeeft dan betekent dat helaas nog niet dat een leek die niets met paarden weet ook precies weet hoe ze ervoor moeten zorgen. Zo'n constructie werkt denk ik alleen in combinatie met bijvoorbeeld een rusthuis waar hij ook echt de zorg zal krijgen die je nodig hebt.

Ik heb gelukkig wel paardenmensen in mijn omgeving en heb in mijn testament vast laten leggen dat mijn paard na mijn dood aan 1 van 2 mensen (zusje en een stalgenote, als de een niet kan/wil dan aan de ander) gegeven wordt met een bedrag van € 5000. Dan heeft die persoon minstens een jaar de tijd om te kijken of het klikt en ze hem willen houden of ander om een passend nieuw baasje te zoeken.
Dat was het beste wat ik voor hem kon bedenken. :)

hwn
Berichten: 4743
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:47

Tja, idd goede vraag, heb ik me al lang niet meer gesteld, aangezien de meeste van mijn paarden toch al wat op leeftijd zijn en dus hopelijk (nou ja, klinkt raar, maar je snapt me wel) eerder zullen sterven dan ik.

Mocht ik bijvoorbeeld een riskante reis ondernemen, denk ik dat ik een ex-pensionklante van mij zou aanspreken, en zeggen dat ze mijn hele hebben en houden krijgt, als ze voor mijn dieren blijft zorgen tot hun dood. Ze is heel plichtsbewust, dus zou ze vast doen.

Mijn ene merrie, vroeger een probleempaard, wou ik laten inslapen als ik er niet meer was, omdat ik vreesde dat niet iedereen met haar agressieve buien zou kunnen of willen omgaan, maar intussen is ze zo braaf geworden, dat ik dat ook zonde zou vinden.

Maar het gekke is: hoe ouder ik word, hoe minder ik stilsta bij mijn dood, terwijl ik in mijn omgeving toch net veel vaker met de dood en levensbedreigende ziektes geconfronteerd word dan vroeger.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:02

Niks vast ik heb dan katten dar ik makkelijker dan paarden. Ik heb er alleen in staan goed huis zoeken. Verder via een asiel krijgen ze ook wel een nieuwe plek. Heb zo vaak gezien dat hond of kat na paar maanden toch wordt weggedaan naar een beter huisje dan bij nabestaanden ivm allerlei redenen.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:55

rosanja schreef:
Sorry voor de late reactie maar ik heb dezelfde vraag als de topic starter en kon niet een antwoord vinden op het forum.

Ik wil ook graag iets regelen voor als ik er niet meer ben...
In principe erft mijn partner alles maar voor het geval hij er ook niet meer is dan wil ik dat mijn bezit wordt gebruikt om mijn paarden te verzorgen, desnoods op een pensionstal oid.
Ben al bij een notaris geweest maar daar kwam niet echt veel uit, buiten de standaard om denken is blijkbaar moeilijk :o

Heeft iemand anders een voorbeeld hoe je dit hebt geregeld...?


Wij hebben iemand aangewezen als (testamentair) executeur, dus die alles verdeelt als wij beiden zouden overlijden. Bij hem hebben we ook de afspraken neergelegd over de paarden, waar die heen moeten en de vergoeding van alle kosten. Is dat misschien een optie?

rosanja
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:22

@Pinto_1: dat betekent dus dat je in het testament zelf niet zo veel hebt geregeld maar daar buiten om met de testamentair executeur afspraken hebt gemaakt?
Is dat niet wat te vrij blijvend...?

Ik sta niet op pension dus daar kan ik niets mee regelen. Een aantal vrienden met paarden zouden wel in aanmerking komen maar hoe kun je dat het beste regelen; om in ieder geval een geld bedrag op zij te zetten voor de verzorging voor een bepaalde periode lijkt me dan nog het beste....

Ik heb overigens een nieuwe notaris gezocht en daar volgende week een afspraak, hoop dat zij mij beter kan adviseren dan die andere. :o

lor1_1984

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:21

Ik heb voor mijn katten geregeld dat 1 ervan terug gaat naar haar vorige eigenaar en de rest gaat (terug) naar de kattenopvang.
Ik hoop hierna een setje raskatten aan te schaffen en ga met de fokker overleggen wat die wil als ik overlijdt voor de katten: terugnemen of bijv via de kattenopvang herplaatsen.

rosanja
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:04

Ja dat is natuurlijk ook een optie als je met de fokker dergelijke afspraken kunt maken.
Denk dat de meeste daar wel voor open staan toch?
Als je zelf fokt is dat wat lastiger ;-)

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:12

julius_juut schreef:
In principe kan je in een testament volledig regelen wat je wil, bijvoorbeeld dat persoon of organisatie X jouw bezit krijgt, op voorwaarde van .... In jouw geval, jouw bezit op voorwaarde dat je dieren netjes worden opgevangen en verzorgd. Dat kan die persoon of organisatie natuurlijk weigeren, dus wel een overleggen. :P Besef wel dat eventuele kinderen die er tegen die tijd zijn altijd het recht hebben om een kindsdeel op te eisen.

Ik heb overigens de afspraak dat mijn moeder mijn geiten netjes af laat maken, en ze zal de honden zelf houden. Vissen en kikkers zijn makkelijk te herplaatsen bij andere liefhebbers.

Dat is natuurlijk jouw keuze,maar meen je dan dat er voor jouw geiten geen verder leven meer mogelijk zou zijn zonder jou? Er zin echt wel meer dierenvrienden die een geit zouden willen overnemen hoor.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:20

Ik heb een testament waarin is vastgelegd dat nmijn bejaarde paard naar rusthuis de Paardenkamp in Soest kan,en die erven dan ook al mijn geld. Nu heb ik ook nog een levenstestament moeten maken,zodat hij gewoon doorverzorgd wordt van mijn gweld in het geval dat ik wilsonbekwaam zou worden.Want mijn naaste familie (zus en broer) zijn nogal voor het euthanaseren van zowel mens als dier als die niet meer al te fris en fruitig zouden zijn....terwijl ik ben voor een verzorgde oude dag voor mens+dier!

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:30

Ik heb in mijn testament staan dat als ik kom te overlijden mijn paard eerst naar partner gaat mocht hij te komen overlijden dan gaat het paard naar mijn ouders. Ik heb met mijn partner / ouders besproken dat ze dan iemand moeten zoeken die geode klik mee heeft en er lekker mee kan rijden. Maar verkopen is uit den bozen!

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:36

Mijn paarden gaan de deur uit als ik kom te overlijden.
Ze zullen dan denk ik verkocht worden via een vriendin (of zij moet ze willen houden).
Mss wil mijn dochter tegen die tijd er ook wel 1 hebben.

Maar zoals het nu is; gaan de paarden de dam af.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:56

anjali schreef:
Ik heb een testament waarin is vastgelegd dat nmijn bejaarde paard naar rusthuis de Paardenkamp in Soest kan,en die erven dan ook al mijn geld.



Weet de paardenkamp dit en zijn zij daarmee akkoord?

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:09

ingvdh schreef:
anjali schreef:
Ik heb een testament waarin is vastgelegd dat nmijn bejaarde paard naar rusthuis de Paardenkamp in Soest kan,en die erven dan ook al mijn geld.



Weet de paardenkamp dit en zijn zij daarmee akkoord?

Natuurlijk.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:11

ingvdh schreef:
anjali schreef:
Ik heb een testament waarin is vastgelegd dat nmijn bejaarde paard naar rusthuis de Paardenkamp in Soest kan,en die erven dan ook al mijn geld.



Weet de paardenkamp dit en zijn zij daarmee akkoord?

Ja,en ik ben trouwens al decennia lang lid en mijn paarden zijn al meerdere malen bovenaan dev wachtlijst geweest,maar ik ben ze altijd zelf blijven verzorgen en blijf dat ook doen zolang ik zelf leef.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:15

Top dat je dat zo met hen besproken hebt!

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:50

anjali schreef:
julius_juut schreef:
In principe kan je in een testament volledig regelen wat je wil, bijvoorbeeld dat persoon of organisatie X jouw bezit krijgt, op voorwaarde van .... In jouw geval, jouw bezit op voorwaarde dat je dieren netjes worden opgevangen en verzorgd. Dat kan die persoon of organisatie natuurlijk weigeren, dus wel een overleggen. :P Besef wel dat eventuele kinderen die er tegen die tijd zijn altijd het recht hebben om een kindsdeel op te eisen.

Ik heb overigens de afspraak dat mijn moeder mijn geiten netjes af laat maken, en ze zal de honden zelf houden. Vissen en kikkers zijn makkelijk te herplaatsen bij andere liefhebbers.

Dat is natuurlijk jouw keuze,maar meen je dan dat er voor jouw geiten geen verder leven meer mogelijk zou zijn zonder jou? Er zin echt wel meer dierenvrienden die een geit zouden willen overnemen hoor.


Beetje off-topic maar goed: Voor bokken die niet fokwaardig zijn (wegens bloedlijnen/karakter/bouw/castratie) is praktisch de enige plek waar je ze kwijt kan de slager, en dat is een einde dat mijn jongens niet krijgen. Geiten gaan meestal onverdoofd over de kling, dat hebben ze niet verdiend.