Waarom katten fokkers een fokverbod?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 23:38

Oke vage titel

Maar soms zit ik op Mp te kijken en dan staat er in de advertentie.

Kittens met stamboom en fokverbod..

Waarom?? Bedoel hun mogen wel fokken en jij niet? Ook is vaak zo wil jij ook gaan fokken betaal je duidelijk meer voor een poesje

T zal heus wel iets te maken hebben met broodfok enz. Maar ergens denk ik tja jij verkoop een poesje of kater waarom zou je niet mee mogen fokken? Dier is niet meer van de fokker..

PS: ik ben niet van plan om te fokken. Maar vraag t me soms wel eens af..

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:48

Volgens mij had het ermee te maken voor het stamboom. Maar heb er niet zoveel verstand van.

Ik vind het een goed iets. Dan zijn er mensen echt doelbewust mee bezig ipv nog meer katten fokken zonder baasje die niemand wil.
Wat mij betreft mogen ze dit bij alles door voeren.
Niet fokken omdat ahgh is zo schattig. Daar lopen der al heel veel van. Kies er daar een uit.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:49

Ik snap het wel ergens, maar ik vraag me af hoe waterdicht zo'n contractje is.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:51

Zal ook te maken hebben met concurrentie. Ik snap het ook wel en vind het een goed iets.

Mijn buitenlandse hond moest ook verplicht binnen een half jaar in bezit gecastreerd zijn.

Alleen inderdaad, hoe waterdicht is dat?

Zinzi_jewel

Berichten: 8805
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:29

Bij de katten fokkers is dat wel heel nauwlettend geregeld
En de kittens worden vaak al neutered meegegeven

En zie maar eens en kater te vinden voor je stamboom loze poes van t zelfde ras
Ook nog niet zo makkelijk

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:52

Ik vind het prima, fokken zo moeilijk mogelijk maken. Anders krijg je mensen die hun raspoes, al dan niet per ongeluk, laten dekken door de HTK-kater van de buren. En er zijn al veel teveel kittens op de wereld, die kittens nemen dan weer de plaats in van andere, net zo leuke, rasloze kittens.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:59

Niks concurrentie, eerder het beschermen van katten... er worden ook wel eens poezen geboren die ongeschikt blijken om mee te fokken, bijvoorbeeld vanwege een te smal bekken, of andere afwijkingen.

Als zo'n kat bij de verkeerde persoon terechtkomt, iemand die wel een kat wil, maar het geld voor een sterilisatie niet overheeft, wil je niet weten wat voor ellende zo'n moederpoes door moet maken... ik heb gezien dat een poes minstens 24 uur in de weeën zat, met een veel te klein bekken, en toen de eigenares dan uiteindelijk tòch maar naar de dierenarts ging voor een keizersnede, was het uiteraard veel te laat om de kittens te redden... en zo herhaaldelijk, want de eigenares had het benul niet toestemming te geven voor sterilisatie, terwijl de poes toch al bij de dierenarts was. 8)7

En het laten loslopen van de ongesteriliseerde poezen gaf, als de jongen tóch de geboorte overleefden, kittens die na een paar weken bijvoorbeeld ineens bleke bekjes kregen en doodgingen aan kattenleukemie en dergelijke ellende... opgelopen van het dekken door straatkaters.

Dus ik begrijp wel dat kattenfokkers dit hun katten niet aan willen doen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 01:01

Als reactie op Catnip: een kitten uit een raskat x htk combi is ook gewoon rasloos hoor. Heb er hier eentje lopen. Dochter van een jonge blauwe Rus kater en een htk moeder. Alleen aan de kleur van de ogen kun je zien dat ze een kruising is maar ze heeft natuurlijk geen stamboom. Dus is ze rasloos.

Ik ben zo iemand die niet begrijpt waarom je met raskatten niet verder zou mogen fokken en met htk's wel. Maar goed, dat ben ik.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 02:19

Catnip schreef:
Ik vind het prima, fokken zo moeilijk mogelijk maken. Anders krijg je mensen die hun raspoes, al dan niet per ongeluk, laten dekken door de HTK-kater van de buren. En er zijn al veel teveel kittens op de wereld, die kittens nemen dan weer de plaats in van andere, net zo leuke, rasloze kittens.

Tuuuurlijk, pure naastenliefde... :roll:

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 02:25

Koper schreef:
Als reactie op Catnip: een kitten uit een raskat x htk combi is ook gewoon rasloos hoor. Heb er hier eentje lopen. Dochter van een jonge blauwe Rus kater en een htk moeder. Alleen aan de kleur van de ogen kun je zien dat ze een kruising is maar ze heeft natuurlijk geen stamboom. Dus is ze rasloos.

Ik ben zo iemand die niet begrijpt waarom je met raskatten niet verder zou mogen fokken en met htk's wel. Maar goed, dat ben ik.


Dat is precies wat ik zeg: als Piet een mooie dure raspoes koopt, en deze laat dekken door de eerste de beste HTK-kater die in de tuin loopt, krijg je rasloze kittens. Die de plek weer innemen van andere rasloze kittens, waar er al teveel van zijn.

En ik ben zo iemand die juist heel stellig vindt dat er niét met HTK's gefokt mag worden :j ik ben gastgezin voor een organisatie die katten/kittens in nood opvangt, ik weet dus precies hoe erg het kattenoverschot is, wij en andere organisaties krijgen het gewoonweg niet gebolwerkt. En dat is elk kittenseizoen opnieuw, dat we uit onze voegen barsten.

Dus ja, alles wat fokken tegengaat, ik ben er voorstander van!

Kuggur; ik weet niet wat je bedoelt met "pure naastenliefde". "Naasten" interpreteer ik als andere mensen, en ik weet niet wat dat hiermee te maken heeft. In deze kijk ik alleen naar het kattenleed wat bij lukraak fokken komt kijken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 02:37

Maar alsof het ene ruk uitmaakt of de ouders van het zoveelste oepsnestje een stamboom hebben of niet? Als mensen een kat in huis willen halen en open op straat rond willen laten hobbelen dan doen ze dat toch wel, of die kat nou een stamboom heeft of niet.

Ik snap je punt niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 02:47

Catnip, dat heet ook wel sarcasme. Mijn punt is dat de enige reden voor dit soort fokverboden het commerciele belang van de betreffende fokkers is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 03:08

Gaat idd om concurrentiebelang. Je ziet het ook vaak bij hondenfokkers (Labradoodles). Bij katten zie ik het vaak langs komen bij oa Bengaalfokkers.

Ik heb hier eerder een topic over geopend en toen werd duidelijk dat zo'n contract helemaal niet waterdicht is.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 03:31

Koper schreef:
Maar alsof het ene ruk uitmaakt of de ouders van het zoveelste oepsnestje een stamboom hebben of niet? Als mensen een kat in huis willen halen en open op straat rond willen laten hobbelen dan doen ze dat toch wel, of die kat nou een stamboom heeft of niet.

Ik snap je punt niet.


Klopt hoor. Maar dat fokkers alleen gecastreerde katten/kittens verkopen is alweer een kleine stap in de goede richting. Nu de HTK-katten nog allemaal gecastreerd verkopen/adopteren. In België is die wet al ingevoerd, er staan fikse boetes op als je ongeholpen kittens weggeeft (of verkoopt of whatever) :)
Elke kat waarmee niet verder gefokt kan worden, is er eentje :) op die manier bedoel ik het.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 07:10

Maar als een fokker een kitten verkoop wat al geholpen is, dan is zo kitten al op leeftijd tussen 10-13 weken geholpen.. lijk mij heel erg jong.

Bijv ik wil keer een nestje doen met een mooie stamboom poes die op alles getest is, en een stamboom kater die ook getest is.

Dan zou ik dat niet mogen.. mits ik een kat gekocht hebt met fokverbod.

Ik zeg niet dat ik t doe, want heb geen kat haha.

Ik snap heel goed dat er veel oeps nestjes enz zijn, maar dat zijn nestjes waar niet over nagedacht is.

maarja hoe waterdicht is het Ind..

Of als jij zegt ik wil er mee fokken dan moet je meer betalen (zie ik bij ragdoll fokkers) terwijl 1 met stamboom am zo 700-800 kost

Duhelo

Berichten: 28550
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:31

als jij ook een cattery wil opstarten. Dan moet je gewoon op zoek gaan naar een kitten zonder fokverbod.

Een fokverbod is meestal omdat het kitten niet geschikt is voor de fok. Maw, fouten in bouw, uiterlijk, kleur, karakter. Of om te zorgen dat de lijn puur blijft en er niet teveel van een lijn rond gaan lopen.
De eerste kater had in het dekcontract dat de zoons niet mochten dekken. Dus ik moest de katertjes door hogerhand met fokverbod verkopen. Dit omdat er van een kater heel veel kittens komen en de lijn teveel verspreid zou worden.

In belgie moeten kittens idd al gesteriliseerd zijn. Ik ben er geen voorstander van, maar zorgt wel dat je leuke kittens niet bij broodfokkers terecht komen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:37

Catnip schreef:
En ik ben zo iemand die juist heel stellig vindt dat er niét met HTK's gefokt mag worden :j

Stel dat er een fokverbod op htk's zou zijn... Hoe kom ik dan aan een kitten? Ik heb nl helemaal geen behoefte aan een raskat, ik wil gewoon een wandelende muizenval....

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:37

In België moeten alles katten die van eigenaar veranderen geholpen zijn. Met uitzondering als ze aan een cattery verkocht worden. Tuurlijk gebeurd het niet altijd maar al wordt er maar 10% meer geholpen als ervoor. Alle beetjes helpen.
Hier wordt inderdaad vroegcastratie gedaan.

Bij honden heb je ook vaak een fokverbod in je contract. De fokker van mijn reu zet dit er ook in. (Ik heb wel toestemming met hem te fokken)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:44

Rare praktijken bij dergelijke fokkerijen vind ik. Allerlei eisen stellen bij de verkoop.....moet je bij paarden mee aankomen. Niet mee fokken, niet buitenlopen, niet verkopen.

Het gaat er toch om of een dier geschikt is om mee te fokken lijkt mij. Kan een dier een bijdrage leveren ter verbetering van het ras op type dan juist wel mee fokken.

De bloedbasis is bij sommige rassen heel smal. En ik vind het het ras niet dienen als een kitten uit een relatief vrije bloedlijn komt niet gebruikt kan worden voor de fokkerij omdat er een fokverbod is.

Zou dit fokverbod alleen gelden voor de bloedlijnen die (te)veel voorkomen dan zeg ik ja. Maar dan vind ik een fokverbod dat uitgaat vanuit de stamboek vereniging passender.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 07:50

fokverbod op kittens die niet voldoen aan de eisen kan ik me nog wel in vinden.

maar sommige fokkers lijkt het niet of het 1 tegen concurentie is, En als je mee wilt fokken mag je gelijk meer betalen.. ik blijf het krom vinden.

het zal ook wel schelen voor broodfokkers daar niet van, maar die blijven denk ik toch wel fokken. want die kopen vaak zonder stamboom.

het is nooit helemaal waterdicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:54

Toch is de rasfokkerij ook niet heilig. Het lijkt juist wel of de genenpoel van de HTK kat veel sterker en gezonder is, in vergelijking met de hoeveelheid afwijkingen die tegenwoordig bij raskatten en honden voor komen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:18

Ik heb ook een raskat met een fokverbod. Maar in overleg was het wel mogelijk om een nestje te fokken, juist voor de bloedspreiding. Ik had geen intentie om als cattery op te starten, maar een nestje voor de bloedspreiding stonden we beiden zeker voor open, omdat het ras niet zo heel groot vertegenwoordigd is in Nederland. Het contract is toen aangepast en het nestje zou gefokt worden onder de naam van haar cattery. Mijn (toen) kitten heeft overigens al wel wat predikaten ontvangen en was een erg mooi katje en was dus wel geschikt voor de fok. Kortom, met praten is er ook echt nog wel wat mogelijk binnen de (vaak standaard) contracten.

Nestje is er overigens nooit gekomen, want na de 2e krolsheid was ik er helemaal klaar mee en is ze daarna naar de dierenarts gegaan. Sirene :=

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:19

Sommige doen het ivm de concurrentie. Die hebben bijvoorbeeld een dure kat uit het buitenland geïmporteerd en willen die lijnen exclusief houden. Dan moet je meer betalen als je met de poes wil fokken.

Juridisch stelt een fokverbod in het contract niks voor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:27

Cayenne schreef:
Toch is de rasfokkerij ook niet heilig. Het lijkt juist wel of de genenpoel van de HTK kat veel sterker en gezonder is, in vergelijking met de hoeveelheid afwijkingen die tegenwoordig bij raskatten en honden voor komen.



Mee eens.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:27

LadyMadonna schreef:
Catnip schreef:
En ik ben zo iemand die juist heel stellig vindt dat er niét met HTK's gefokt mag worden :j

Stel dat er een fokverbod op htk's zou zijn... Hoe kom ik dan aan een kitten? Ik heb nl helemaal geen behoefte aan een raskat, ik wil gewoon een wandelende muizenval....


Geloof me, er is de komende 300 jaar geen tekort aan HTK-kittens. Dus loop eender welk asiel of stichting binnen en we gooien je dood ermee :P een fokverbod verandert daar (helaas) niets aan, het zorgt er hopelijk alleen voor dat de verhouding tussen de hoeveelheid kittens/katten en beschikbare thuisjes wat minder triestig wordt.

Oh, en vroegcastratie: gebeurt hier aan de lopende band. 's Morgens binnen bij de DA, 's avonds breken ze je huis weer af :D stelt niks voor.