[VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

[VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:53

Oke, ik weet niet hoe groot ik het volgende moet neerzetten om geen gezever te krijgen. Maar hier komt het.

** KRAAI VOED IK OP VOOR EEN DIERENARTS, HIJ GAAT TERUG DE NATUUR IN!**
Het is in Nederland ten STRENGSTE verboden inheemse wilde dieren in huis te houden. Corvus gaat dus gewoon terug. Om de work-load van mijn dierenarts te verzachten heb ik aangeboden hem op de been te zetten. Hierna gaat hij gewoon weer de natuur in. Echt tam zal hij nooit worden, maar gewend aan zijn 'mens' (ik) wel.

Okay, dan nu het verhaal.

Zaterdag avond, de soep (tomatensoep) staat op, en het stokbrood zit in de oven. We besluiten buiten te gaan zitten eten vanwege het mooie weer. Toen ik buitenkwam hoorde ik het over duidelijke gevloek en getier van hele kwaaie kraaienouders recht achter mijn huis. Omdat ik het niet vertrouwde ben ik gaan kijken wat er aan de hand was. Een zeer mager, en wat verzwakt Kraaien Fledgling probeerde heel hard bij de poes Minoes vandaan te komen... mijn kat overigens. Ik was daar duidelijk niet van gediend en heb het arme dier opgepakt met als idee hem in een boom te zetten. Maar bij het aanraken van het arme ding, kon ik het borstbeen tussen mijn vingers pakken. Het arme dier is graat mager. En zijn verenpak? alsof hij en ronde heeft meegedaan in een droger... hemel.

Omdat ik nou eenmaal en watje ben, en een grote dierenvriend kon ik dit allemaal niet zomaar negeren. Dus hup, telefoon gepakt en dierenambulance bellen. Maar die gaven geen gehoor, dus dan maar mijn dierenarts. Verhaal voorgelegd, en haar verteld dat deze niet gaat overleven als ik hem laat gaan. Of honger, of een kat.. maar net wat er eerst is. Hiermee was ze het eens. Ze adviseerde mij om langs te komen, maar het was druk.. Want ja, ze heeft nu de workload van 2 dierenartsen op haar schouders. Dus spreekuur (ja.. op zaterdag) . Toen ik vertelde dat ik ervaring had met dit soort dingen, en het ook wel voor hun wou doen was ze blij met het voorstel. Dus zo geschiede.. een groot hok in mijn kamer, kippenlevertjes en kittenbrokjes later en we beginnen!

Begin gewicht, nog geen 260 gram.. arm ding. Brokjes aannemen snappen we nog niet, maar dat is zo geleerd. Dit met heel veel geduld en volhouden. Duidelijk mag zijn dat levertjes ERG lekker zijn, en die gaan er ook hard in, kippenhartjes staat op de tweede plaats, maar die brokjes gaan er ook wel in!. Maar ook alleen maar als alles klein is gemaakt, en aan gegeven worden.. luie etters die fledglings.. dat vinden hun ouders ook :P Dus zelf eten pakken is nog niet wat hij vanuit zichzelf doet. Dit kan even duren, maar we gluren nu (dinsdag) al steeds vaker in het bakje met eten.

Zaterdag begonnen, 260 gram.. vandaag 320 gram. Hij komt lekker hard aan, en ik voel aan zijn borstbeen dat hij niet meer scherp voelt.. maar dat er spekkies aan zitten. Het eten gaat er steeds vlotter in. Van een paar brokjes en stukjes vlees, naar 1 hele kippenlever, 2 hartjes, en een bakje kattenbrokjes geweekt. Hoe sterker hij word, hoe meer kracht en energie om te eten! En man.. wat eet ie! ... nog erger is al dat poep dat altijd maar weer op mijn kleren land... heel knap, gericht doet ie dat!

Afbeelding
Hier is hij dan, of zij.. het.. Al gewent om op mijn hand te zitten als ik hem voer.
Afbeelding
Na het voeren verplaatst ie naar mijn schouder waar ie graag zit.. in mijn oren prikken, of oorlelletjes spelen. Of kettingen herorganiseren. Corvus is van alle markten thuis!
Afbeelding
Gisteren was mijn telefoon helemaal het! Plants VS Zombies, of gewoon een selfie maken. Alles is leuk zolang je er maar met je snavel aan kan komen! Nog even en zijn sloop gedrag komt ook naar voren.. dat gaat leuk worden.

Ik vind het echt heel leuk werk! Het enige nadeel is mijn ondergepoepte shirts. Want mikken op het doek doen we alleen maar als we daar zin in hebben :P Schoonhouden van het hok, schoonhouden van de kamer, wegen van Corvus, eten maken (lekker man.. levertjes snijden!!) voeren, elke dag even pootje baden in de gootsteen. En ik doe het allemaal met liefde. Het enige nadeel.. naja, naast al die poep... mijn armen/handen zitten onder de krassen :P Want ook dat moet een jonge vogel leren, op takjes zitten onder eraf te kletteren.. en gericht mikken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Volgverhaal Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:53

Goede daad hoor! Ik zou het niet gedaan hebben namelijk. Zoals je al noemt, al die troep zou ik helemaal geen zin in hebben :x. Hoeveel moet ie wegen voordat je hem weer buitenlaat? Want als ze te dik worden dan heeft ie alsnog een probleem en kunnen ze niet meer vliegen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Volgverhaal Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:06

Op het moment groeit Corvus, dus zal teveel eten wel niet echt mogelijk zijn. Alles wat erin gaat moet erin, en gelukkig word hij hierdoor steeds sterker. Op mijn schouder zit hij het liefst, uitkijk over de hele kamer EN je kan in mijn oren bijten (wat ie erg leuk vind) en voor mij iets wat pijnlijk is :P Maar och, hij trekt ze er niet af! dus van mij mag ie.

Volwassen gewicht van een kraai zit zo rond 550 tot 600 gram. Dus hij mag nog genoeg aankomen! Zijn verenkleed is niet optimaal, witte veren kunnen duiden op een vitamine tekort, en daarbij zitten er 'kale' strepen door de veren heen. Duidelijk mag zijn dat zijn ouders erg goed hun best deden, maar dit jong niet volledig gezond konden krijgen. Tja, natuur is hard op die manier. Maar gelukkig ben ik een watje, dus dat brengt het wel weer een beetje in balans :P

Vandaag is hij erg actief! Zit met de tandenborstel te spelen, met draadjes van en sprei, mijn oren! En maar 2 truien onder gescheten.. dus het gaat goed vandaag!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Volgverhaal Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:09

Van de hele dag bij / op / met jou zijn wordt hij wel erg tam he? In vogelasielen, waar hij ook thuis zou horen, worden ze in een hok gehouden en eens per half uur ongeveer gevoerd en zijn ze verder zo min mogelijk in de hand.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:34

super dat je hem opgevangen hebt! Misschien is het een idee om hem inderdaad niet te veel uit de hand te laten eten, dit is natuurlijk wel ontzettend leuk, maar maakt hem erg tam en mocht die later vrij uit gaan gaat die met een beetje pech bij iedereen op zijn schouder zitten :+
Kan je hem niet leuke denkspelletjes geven, weet niet of die daar al groot genoeg voor is, maar zijn eten wat meer laten zoeken door het bijvoorbeeld te verstoppen.
In het wild zal die dat uiteindelijk ook moeten kunnen natuurlijk

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Volgverhaal Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:55

Hij zit nog niet op de leeftijd dat hij zelf zoekt. Dat had ik al geprobeerd. Het is een jonge fledglig die normaal door zijn ouders word gevoerd. Omdat kraaien erg sociaal zijn, moet hij wel wat aandacht hebben. Anders vereenzamen ze erg makkelijk. Echt tam zal hij niet worden, het is en blijft een wild dier. Hun zal hoogstens gewend raken aan mij. Ben de enige die hem in handen heeft, en hij is duidelijk neit op zijn gemak bij vreemden. Dat hou ik erin.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Volgverhaal Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:44

Zal je zon dier effectief weer succesvol in de natuur kunnen zetten? ik vermoed dat ze het voedselzoeken kopiƫren van hun ouders en dat zal hij nu niet kunnen doen? Of gaat hij straks als tussenstap met andere kraaien in een voliere gaan leren vooraleer die uitgezet wordt?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:51

Wat onwijs gaaf!! Super dat je dit voor hem/haar doet!!
En wat zou het nou erg zijn als ie voor de rest van z'n/haar leven bij jou in de buurt zou blijven?!
Wij hebben vroeger een jong kauwtje 'gered' Op een gegeven moment trok een groep andere kauwen hem toch meer aan dan wij en is ie daarmee vertrokken :D
M'n collega heeft nu een ganzenkuiken. 4 weekjes is het beestje. Echt geweldig zoals die aan m'n collega hangt!! Ze eten voornamelijk gras. Dat heeft hij hem aangeboden en nu hoeft hij z'n tuin al niet meer te maaien :+ Hij woont aan een groot water en als de kleine groot genoeg is, mag die gewoon vrij. Hij hoopt natuurlijk wel dat hij terug blijft komen :)
Ben benieuwd naar updates van deze knappert!!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:44

Sorry maar ik denk dat dit bij BeestenBoel hoort. (VVDD moet specifiek over paarden gaan)

Wel knappe vogel!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:09

CoonArt schreef:
Sorry maar ik denk dat dit bij BeestenBoel hoort. (VVDD moet specifiek over paarden gaan)

Wel knappe vogel!


Daarom word dit topic hierbij verplaatst naar BB :)

Anoniem

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:23

Omdat volgtopics op BB-HK thuishoren, verplaats ik dit topic van BB naar BB-HK.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:44

Hoe gaat het nu met hem??

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:45

Het gaat erg goed met Corvus, hij groeit hard en leert vrij snel. Bv, wormpjes opgraven, meelwormpjes zoeken onder schors en slakjes mollen om op te eten. Het laatste vind hij alleen niet lekker, gezien de meelwormen absoluut zijn favoriet zijn, samen met kippenlever.

Ik doe eigenlijk alles voor, grote bak met een laagje zand en wat blaadjes waar ik dan de meelwormen tussen zoek en hem voer. Corvus kijkt dan heel aandachtig, zie je echt denken en dan gaat ie zelf zoeken. Pinda's snapt hij nog niet helemaal, hij speelt er wel mee en vraagt mij te slopen (brengt ze dan) maar opeten.. nee, dat ziet ie nog niet zitten.. dus verstopt hij de pinda's in doeken, onder kussens of bakjes. Heel schattig om allemaal te zien.

Hij is nu bijna 400 gram, en ziet er al een stuk minder slonzig uit. Begint al echt een kraai te worden die graag via zijn mens-kraai/kale kraai leert.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:52

:') Ik zie je al helemaal zitten, op je knietjes op zoek naar wormpjes..... :+
Wat fijn dat het zo goed met hem gaat!!

Reageert hij ook op vogels die hij buiten hoort?

Eten zij zo jong al pinda's?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:36

Leuk dat je zo hem groot laat groeien. Ik heb het vroeger vrij veel gedaan. Was min of meer plaatselijke vogelopvang vroeger. Als ze eenmaal groot genoeg zijn kun je ze overbrengen naar een nachtverblijf uit je huis. Ik had het geluk een schuur te hebben. Daar voeren/voer klaarzetten en langzaam verminderen. Dan leren ze zelf voer zoeken maar door bv s avonds te voeren kunnen ze nog bijeten. Later verblijf open zetten overdag. Als het goed is verwilderen ze langzaam aan dan.

laatste wws een houtduif die vanuit frankrijk als kaal 3 dagen oud mormel is meegegaan naar huis, kippenhok als laatste slaapplek gehad waar hij op een gegeven moment niet meer terugkwam. Zagen hem vanwegenzijn afwijkende vlekpatroon bij de andere wilde zitten

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 22:12

Van de week met Corvus langs de dierenarts geweest, we moesten toch met de hond dus hij kon zo even mee. Klein onderzoekje, en de dierenarts was ontzettend tevreden met hoe hij was, en hoe gezond hij nu was. Van een vermagerde kleine kraai met onverzorgde veren. Naar een gezonde jonge kraai met een verenpak dat met de dag beter word. Ze was zelfs zo te spreken over 'mijn' werk, dat ze vroeg of ik dit vaker wou doen voor hun. Maar natuurlijk!

Met Corvus gaat het dus heel goed, hij is steeds meer zijn voer zelf aan het pakken en verstopt dit dan ook onder zijn stokken en stukken schors. weegt nu bijna 400 gram en is druk aan het trainen met vliegen. Vanaf de grond is nog het lastigste, en daar is hij ook wat terughoudend mee. Toch spannend als je op de grond loopt, en helemaal als je dan niet helemaal weet hoe je jezelf moet afzetten. Erg schattig om te zien hoe hij zich compleet plat op de grond drukt en daarna een klein hupje maakt om daarna maar even wat verder te lopen.

Anoniem

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:31

Wat fijn dat je zo ook van een professional te horen krijgt dat je op de goede weg zit.
Heeft ze je ook verteld hoeveel contact je met hem mag/moet hebben en wanneer je moet gaan beginnen met het laten verwilderen, of is ze meer bezig met zijn fysieke gezondheid ipv zijn psychische gezondheid?

Anoniem

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:12

Ik heb ook een kraai opgelapt. Prachtige beesten. Mis hem soms nog!

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:09

Ik lees dit nu pas, maar wat geweldig dat je dit doet! Fijn dat het zo goed gaat met Corvus.

Ik heb het ooit voor een kauw gedaan en die is zeker niet te tam geworden. Inmiddels vliegt hij alweer door de natuur en komt hij bij mij op tafel zitten als ik buiten eet. Verder laat hij zich niet meer aanraken en hij leeft nog steeds en ziet er goed uit, dus maak je niet te veel zorgen om het tam worden.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:49

Hoe gaat het nu met hem??

Wat fijn dat de dierenarts zo tevreden was!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Corvus van hoopje elende, naar een sterke kraai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 21:50

Het gaat steeds beter, vliegt al wat langere afstanden en heeft vandaag voor het eerst kennis gemaakt met een sprinkhaan. Voedsel verstoppen onder zijn boomschors werkt goed. Hij zit niet meer in zijn hok, daar word hij niet heel gelukkig van met dit weer. Maar heeft de vrijheid te gaan en staan in mijn kamer, hij verkiest het om lekker op zijn hok te vertoeven.

Helaas voor hem is hij nu geen enigst kind meer. Sinds vandaag 3 zwaluwen binnen gekregen via de dierenarts. Die belde te vragen of ik ze wou opvangen. Nu een hevig jaloerse kraai, het zijn ook net kinderen!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:32

:D wat een positief nieuws!!
Jammer dat kraai niet juist positief is over de gezinsuitbreiding }>
Maar ja, je aandacht moeten delen is natuurlijk ook niet leuk.....