[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:49

Bij paarden fotografie, hoeveel voordeel heeft F/2.8 boven F/4.0? Behalve de prijs dan. :+
Kom je met F/4 ook toe in een binnenbaan? En hoe vaak gebruiken jullie echt een diafragma lager dan F/4? Voor beste kwaliteit zou je 2 stops boven minimale diafragma getal moeten zitten, dat zou een voordeel zijn van de F/2.8 lijkt me?

Voor de 70-200mm lens dus. Wie kan me helpen?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:51

Bij Nikon worden de 70-200 f2.8 en f4 beide met IS/VR uitgegeven. Zelf vind ik het wel meerwaarde hebben.

Ik gebruik mijn lenzen niet alleen voor sportfotografie, maar ook voor algemene fotografie en reisfotogragie. En juist op reis is IS mijn redding. Vaak heb je dan geen statief mee en moet je in moeilijk licht handheld schieten. Ik win er 3 stops mee (ik heb een stille hand, werkt ook mee) en daarmee kom ik in de schemering weg zonder ook nog een statief mee te hoeven slepen.

Ik zou, wanneer je het kan betalen en wanneer beschikbaar juist de lens met IS nemen. Je bent veel flexibeler.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:15

Quir schreef:
Bij paarden fotografie, hoeveel voordeel heeft F/2.8 boven F/4.0? Behalve de prijs dan. :+
Kom je met F/4 ook toe in een binnenbaan? En hoe vaak gebruiken jullie echt een diafragma lager dan F/4? Voor beste kwaliteit zou je 2 stops boven minimale diafragma getal moeten zitten, dat zou een voordeel zijn van de F/2.8 lijkt me?

Voor de 70-200mm lens dus. Wie kan me helpen?

Nou, dat je bij de f2.8 een 2x extender kunt gebruiken met volledige autofocus.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:17

ikke schreef:
Quir schreef:
Bij paarden fotografie, hoeveel voordeel heeft F/2.8 boven F/4.0? Behalve de prijs dan. :+
Kom je met F/4 ook toe in een binnenbaan? En hoe vaak gebruiken jullie echt een diafragma lager dan F/4? Voor beste kwaliteit zou je 2 stops boven minimale diafragma getal moeten zitten, dat zou een voordeel zijn van de F/2.8 lijkt me?

Voor de 70-200mm lens dus. Wie kan me helpen?

Nou, dat je bij de f2.8 een 2x extender kunt gebruiken met volledige autofocus.


Extender is dat je er tussen kunt schroeven en het dan een 140-400mm lens wordt?

Dat kan met de F/4 niet? Klinkt wel interessant!

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:22

Nu ik F2.8 heb gebruik ik 'm ook, toch erg prettig ivm binnenhallen. Deze zijn toch vaak erg donker en dan kom je met F4 te kort wil je niet op uiterste van de lens fotograferen en geen torenhoge ISO nodig hebben.

Als het budget er is zou ik er zeker voor gaan :)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:25

Quir schreef:
ikke schreef:
Nou, dat je bij de f2.8 een 2x extender kunt gebruiken met volledige autofocus.


Extender is dat je er tussen kunt schroeven en het dan een 140-400mm lens wordt?

Dat kan met de F/4 niet? Klinkt wel interessant!

Inderdaad, met de f4.0 kun je alleen de 1,4x extender toepassen.

Oh en met IS kun je (ik tenminste wel) ook op 400mm gewoon uit de hand schieten.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:27

Ik heb hem juist de deur uitgedaan en een f4 gehaald. Die 2.8 is zo zwaar dat ik hem liever niet meenam op reis. Teveel gezeul. Uiteindelijk bleek dat ik minder dan 5% onder de f4 fotografeerde. Ik mis hem nog altijd niet.

Nu ben ik gezegend met een iso invariante camera en kan ik met mijn iso laag blijven.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:32

maaikemuis schreef:
Ik heb hem juist de deur uitgedaan en een f4 gehaald. Die 2.8 is zo zwaar dat ik hem liever niet meenam op reis. Teveel gezeul. Uiteindelijk bleek dat ik minder dan 5% onder de f4 fotografeerde. Ik mis hem nog altijd niet.

Nu ben ik gezegend met een iso invariante camera en kan ik met mijn iso laag blijven.


In jouw geval snap ik het wel maar ik moet zeggen dat als het wat slechter weer is, of binnen ik al erg snel onder F4 zit, dus dan is het extra gewicht mij niet zo storend, draag hem wel altijd icm sling, en dat scheelt toch wel veel moet ik zeggen :j

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:45

ikke schreef:
manzano schreef:
Dat is wel een minpunt ja! Ik kan er nog weinig tot niets over vinden..... heb gelukkig geen haast nog, maar ben wel heel nieuwsgierig.
Wellicht een 100-400 occassion van Canon een betere optie. Ben alleen niet zo'n fan van de schuifzoom.

De mkII is draaizoom.

In de analoge tijd was ik groot fan van schuifzoom omdat je dan met een ring kon zoomen en scherpstellen.


Die valt buiten budget

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:21

Mijn vader heeft de canon 100-400mm schuifzoom en hij vindt het wel fijn werken. Maar ja, hij kwam ook van analoge schuifzoom... :D
Ik neem hem af en toe mee ipv mijn 500mm als ik veel loop en niet de 500mm mee wil zeulen en kan er op zich wel mee overweg zelfs als ik hem maar enkele keren per jaar gebruik. Denk dat je er bij regelmatig gebruik op zich wel aan kan wennen.
Voordeel met reizen is wel het gewicht. Denk er zelfs over om hem mee naar Wit Rusland te nemen van de winter ivm het gewicht tov de 500mm. Vlieg dan met een budget maatschappij die wel moeilijk kan doen over het gewicht van de handbagage...

Voor de 70-200mm met 2x extender ligt het er ook aan op wat voor body je hem schroeft. Ik kan de 500mm 4.0 ook met 2x extender gebruiken op de 1DIV en ik dacht zelfs op de 7DII maar dat weet ik niet zeker of ik die combi al geprobeerd had.
Zelf heb ik wel de 70-200 2.8 IS (oude versie) en zit juist veel op 2.8. Maar goed, ligt er maar net aan wat je fotografeert natuurlijk.

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:32

De extender is voor mij ook nog wel een optie. Missch eens huren om te testen.
Ik kan echt kwijlen bij jouw sets Marije!!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:05

manzano schreef:
De extender is voor mij ook nog wel een optie. Missch eens huren om te testen.
Ik kan echt kwijlen bij jouw sets Marije!!

O:)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:21

Hahaha jouw schuld Ikke :P
Gelukkig heb ik niets meer op m'n wensen lijstje staan om te upgraden. Nu eerst het spul eens fatsoenlijk uitlaten de komende jaren. Geef nu m'n geld uit aan reizen _O-

Manzano, je kan een keer een dagje naar het noorden komen om wat te testen :D

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:28

MarijeR schreef:
Hahaha jouw schuld Ikke :P
Gelukkig heb ik niets meer op m'n wensen lijstje staan om te upgraden. Nu eerst het spul eens fatsoenlijk uitlaten de komende jaren. Geef nu m'n geld uit aan reizen _O-

Manzano, je kan een keer een dagje naar het noorden komen om wat te testen :D


Ik ben binnenkort wel in Groningen O:)

Wat heeft Ikke gedaan? :')
Edit: ik lees het al van de 500mm hahaha.
Die vind ik echt te groot := pfffff krijg je daar een abo voor de sportschool bij om je armen te trainen? :')

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:11

De 500mm gebruik ik het meest vanuit hides of auto met beanbag of op een statief. Maar korte periode uit de hand schieten lukt ook nog wel. En dan zijn mijn armen al niet al te best meer door een spierziekte.
Voor wildlife dus geen probleem.
En misschien ook nog als wapen te gebruiken als de leeuwen aan m'n tent gaan knagen O:)

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:11

Bedankt!
maaikemuis schreef:
Bij Nikon worden de 70-200 f2.8 en f4 beide met IS/VR uitgegeven. Zelf vind ik het wel meerwaarde hebben.

Ik gebruik mijn lenzen niet alleen voor sportfotografie, maar ook voor algemene fotografie en reisfotogragie. En juist op reis is IS mijn redding. Vaak heb je dan geen statief mee en moet je in moeilijk licht handheld schieten. Ik win er 3 stops mee (ik heb een stille hand, werkt ook mee) en daarmee kom ik in de schemering weg zonder ook nog een statief mee te hoeven slepen.

Ik zou, wanneer je het kan betalen en wanneer beschikbaar juist de lens met IS nemen. Je bent veel flexibeler.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:23

MarijeR schreef:
De 500mm gebruik ik het meest vanuit hides of auto met beanbag of op een statief. Maar korte periode uit de hand schieten lukt ook nog wel. En dan zijn mijn armen al niet al te best meer door een spierziekte.
Voor wildlife dus geen probleem.
En misschien ook nog als wapen te gebruiken als de leeuwen aan m'n tent gaan knagen O:)


:')

Mocht ik ooit op safari gaan dan wil ik ook zo'n kanon mee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:28

Heb net geboekt voor o.a. kamperen in de Kalahari in niet omheinde camps waar leeuwen in de ochtend nog wel eens de dauw van je tent komen likken. Dan kan je met een 500mm toch al meer dan een 70-200. Als wapen dan. Foto's maak ik dan wel met m'n telefoon :D

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:31

Haha, ik ga geen potjes breken. Over een maandje ga ik een toppoging doen op mijn eerste 6000'er en ik heb besloten dat de camera mee mag, maar vanwege het gewicht gaat mijn 50mm mee. Denk niet dat je daar veel mee gaat winnen... eerlijk, op een D750 ziet 50mm er sowieso wat zielig uit. :') ^)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:51

Dan is gewicht wel belangrijk ja.
Heb jaren geleden eens een dagtocht in de Drakensbergen, ZA gedaan en de 70-200 meegenomen. Was niet echt heel slim :') Het bleek iets meer klimmen dan wandelen en ongeoefend merk je dan zo'n bungelende camera om je nek wel.
Om bij terugkomst ook nog te horen dat die route eigenlijk afgesloten had moeten zijn ivm luipaard die al eerder een poging voor een makkelijke snack had gedaan...

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:21

maaikemuis schreef:
Haha, ik ga geen potjes breken. Over een maandje ga ik een toppoging doen op mijn eerste 6000'er en ik heb besloten dat de camera mee mag, maar vanwege het gewicht gaat mijn 50mm mee. Denk niet dat je daar veel mee gaat winnen... eerlijk, op een D750 ziet 50mm er sowieso wat zielig uit. :') ^)


Wow; te gek!! Waar ga je heen??

Ja die 500mm is wel een ultiem wapen; dat gaat zeker goedkomen :')
Heel diervriendelijk ook hahahaha.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:27

Ik ga een poging wagen om de Stok Kangri te beklimmen (wandelend). Ligt in India. Uiteraard gaat de camerazooi mee, alleen zal het op de topdag in het basiskamp blijven en neem ik het kleinste mee dat ik heb.

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:31

Stomme vraag (en beetje offtopic); maar is het daar niet super koud op de top (en kan je gear dat goed hebben)? Las laatst een verslag van iemand waarbij de accu door de kou het liet afweten.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:44

Is geen stomme vraag want het is iets dat daadwerkelijk kan gebeuren. Ik heb wanneer het onder het vriespunt duikt altijd 1 batterij in de binnenzak van mijn donsjas zitten. Die hou ik lekker warm.

Bij -15 krijgen ze het moeilijk. En heel eerlijk, je maakt een topfoto een panorama eventueel en dan wil je wel weer naar beneden :') (ik verklaar mijzelf ook vaak voor gek)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:48

Heeft dat ook nog met de hoogte te maken?
Ik heb tot -20/-25 nog wel redelijk kunnen fotograferen. Wel de batterij er uit gehaald als ik even niet fotografeerde en dan het liefst op je lijf bewaren, net als reserve batterijen. Soms ging een "lege" batterij het dan na een tijdje toch weer doen.