Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:04

Volgens mij klopt dat over eventing/sgw niet :n Voor zover ik weet is eventing en SGW hetzelfde (namelijk alle 3 de onderdelen), maar wordt het SGW genoemd op laag niveau (tot de Z) en eventing voor de hogere niveau's.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:35

Waarom zeggen ze in Amerika en Engeland; "het spijt me" als er iemand dood is bvb of ziek. In Nederland zeggen wij dat niet, of naja niet dat ik weet

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:50

Waarom ligt rails altijd hoger dan het land er om heen?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:55

SavannahNx schreef:
Waarom zeggen ze in Amerika en Engeland; "het spijt me" als er iemand dood is bvb of ziek. In Nederland zeggen wij dat niet, of naja niet dat ik weet


Ik zeg dat wel. Aangeleerd, want mijn moeder en wat andere mensen in de familie zeggen het ook. Klikt voor mij ook logischer dan gecondoleerd of beterschap. Dat laatste kan soms ook wel. Maar het is zo raar als iemand zegt "ik heb mijn been gebroken" en jij zegt "beterschap". Dan klinkt "dat spijt me" toch beter.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:58

Ik vind dat spijt mij raar. Dan is het net alsof het jouw schuld is of je het had kunnen voorkomen. Alsof je de schuld op je neemt. Bij beterschap wens je iemand nog iets. Anders betrek je het op jezelf :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:00

gerlindie schreef:
Waarom ligt rails altijd hoger dan het land er om heen?

Misschien als het heel hard regent dat dat niet het hele rails onder water staat, dat het zo makkelijker afgevoerd kan worden o.i.d.

Wij hebben wij bijna tentamens, en nu vraagt bijna iedereen uit mijn klas of iemand samenvattingen heeft. Nu heb ik als brave student alle stof samengevat, maar dat laat ik de andere niet weten. Ik heb er echt veel tijd in gestoken, heb alles goed gepland en bijgehouden, dan vind ik het niet eerlijk als andere die samenvattingen van mij overnemen terwijl ze er geen minuut tijd in gestoken hebben. Ben ik nou heel egoïstisch, of valt het mee? :')

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:03

Nee linda meestal houd ik t ook voor mezelf. Als je een keer een fout hebt in je samenvatting kijkt iedereen jou aan.
Zelfde met studenten die je verslag willen zien als voorbeeld. En dan vervolgens alles overnemen :o
Op mijn opleiding nu delen we onderling veel, en dat vind ik prima. Het moet van 2 kanten komen. Verslagen mogen ze inzien, maar ik stuur niks op vanwege kopieren plakken.. dat doe je dan toch makkelijk.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:08

Macs schreef:
Ik vind dat spijt mij raar. Dan is het net alsof het jouw schuld is of je het had kunnen voorkomen. Alsof je de schuld op je neemt. Bij beterschap wens je iemand nog iets. Anders betrek je het op jezelf :')


"I'm sorry" betekent ook wel wat anders dan "het spijt me". Het is een vorm van medeleven tonen. Als je het letterlijk vertaalt klinkt het heel raar inderdaad, maar dat geldt wel voor meer uitspraken/gezegdes/spreekwoorden. :)
Laatst bijgewerkt door Century op 05-06-17 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:12

gerlindie schreef:
Waarom ligt rails altijd hoger dan het land er om heen?

Omdat ze het eronder moeten verstevigen zodat de rails niet weg zakt. Om het op dezelfde hoogte te maken, zouden ze eerst een grote/brede/diepe een kuil moeten maken voor de fundering.

Dus door alles hoger te maken scheelt het een hoop graafwerk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:19

Ik denk dat de Engelse uitdrukking 'I'm sorry' bij medeleven gerelateerd is aan het woord sorrow ofwel verdriet. Doet mij meteen denken aan het lied Sorry van Madonna dat begint met verschillende vertalingen van I' m sorry. Maakt zij in het Nederlands 'Ik ben droevig' van :=

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:23

Askja schreef:
Ik denk dat de Engelse uitdrukking 'I'm sorry' bij medeleven gerelateerd is aan het woord sorrow ofwel verdriet. Doet mij meteen denken aan het lied Sorry van Madonna dat begint met verschillende vertalingen van I' m sorry. Maakt zij in het Nederlands 'Ik ben droevig' van :=


Correctie: dat is Zuid-Afrikaans. ;)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:39

Macs schreef:
Ik vind dat spijt mij raar. Dan is het net alsof het jouw schuld is of je het had kunnen voorkomen. Alsof je de schuld op je neemt. Bij beterschap wens je iemand nog iets. Anders betrek je het op jezelf :')


Precies.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:49

Waarom lijden brandnetels niet onder rupsen (ze zitten onder en groeien welig) terwijl mijn bessenstruiken erdoor opgegeten worden?

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:51

Riddershow schreef:
Waarom lijden brandnetels niet onder rupsen (ze zitten onder en groeien welig) terwijl mijn bessenstruiken erdoor opgegeten worden?

Andere vraag: waarom lijden rupsen niet onder brandnetels? :') ze hebben toch ook een soort 'huidje'..

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:54

Riddershow schreef:
Waarom lijden brandnetels niet onder rupsen (ze zitten onder en groeien welig) terwijl mijn bessenstruiken erdoor opgegeten worden?


Letterlijke quote van de vlinderstichting: Rupsen zijn vreselijk kieskeurig, ze lusten vaak maar enkele soorten planten.

Ze vinden jouw bessenstruiken dus gewoon veel smakelijker dan die vieze brandnetels. Ik geef ze geen ongelijk.

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:00

Hoe kan het dat er soms na jaren of eeuwen opeens archeologische dingen bovendrijven?

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:02

Door de verandering van de bodem.
De aarde is nog continu in beweging

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:03

Aah ik had net een antwoord op je oude vraag getypt:

Die Romeinen wilden niet dat het gevonden zou worden en hebben er een dikke bak zand overheen gegooid.
Nee grapje natuurlijk. Dit komt door sedimentatie. In al die duizenden jaren werd er met de wind zand aangevoerd, dat slaat neer en zo komt er steeds een grotere laag zand op de schatten en fundering terecht en ligt het op den duur ver onder de grond.
Dat het weer boven komt, komt door het omgekeerde proces, de wind of het water erodeert de grond en zo verdwijnt de laag die erbovenop ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:08

Macs schreef:
Nee linda meestal houd ik t ook voor mezelf. Als je een keer een fout hebt in je samenvatting kijkt iedereen jou aan.
Zelfde met studenten die je verslag willen zien als voorbeeld. En dan vervolgens alles overnemen :o
Op mijn opleiding nu delen we onderling veel, en dat vind ik prima. Het moet van 2 kanten komen. Verslagen mogen ze inzien, maar ik stuur niks op vanwege kopieren plakken.. dat doe je dan toch makkelijk.

Ah gelukkig :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:13

[***] schreef:
gerlindie schreef:
Waarom ligt rails altijd hoger dan het land er om heen?

Misschien als het heel hard regent dat dat niet het hele rails onder water staat, dat het zo makkelijker afgevoerd kan worden o.i.d.

Wij hebben wij bijna tentamens, en nu vraagt bijna iedereen uit mijn klas of iemand samenvattingen heeft. Nu heb ik als brave student alle stof samengevat, maar dat laat ik de andere niet weten. Ik heb er echt veel tijd in gestoken, heb alles goed gepland en bijgehouden, dan vind ik het niet eerlijk als andere die samenvattingen van mij overnemen terwijl ze er geen minuut tijd in gestoken hebben. Ben ik nou heel egoïstisch, of valt het mee? :')


Ik heb voor 1 vak een samenvatting getypt en die heb ik ook gedeeld met iedereen. Waarom niet? Het werk heb ik er toch al ingestoken, kan ik het evengoed delen zodat er misschien anderen nog gebruik van kunnen maken. Ik heb het niet eens in pdf gezet (zodat ze het nog naar eigen zin kunnen aanpassen) of er mijn naam ingezet.
Tja en als er fouten instaan (ik heb er nog geen grove ontdekt, vooral veel typfouten want door het juridisch taalgebruik heb ik de spellingscorrector afgezet :+ ) dan is dat maar op eigen risico he, ik verplicht niemand mijn samenvatting te gebruiken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:19

Citaat:
Klopt niet altijd hoor. Ik weet in Amsterdam van minstens 1 huis waarvan de voordeur om de hoek lag. Was soms wel eens verwarrend.


Ons huis klopt ook niet.
Onze voordeur ligt op straat x maar onze oprit op y. Wat tevens ook onze straatnaam is.

Heel vroeger was er wel een oprit vanuit x maar dat is ooit veranderd.

iiSunshine

Berichten: 1247
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:55


annnneeee

Berichten: 305
Geregistreerd: 08-05-11
Woonplaats: Berkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:32

Wat ik mij nou al een paar dagen af vraag: Zouden vogels allemaal dezelfde 'taal' met elkaar hebben?

Wij hebben op stal 8 Kaapse Eenden lopen, uit een nest met mama en papa. Maar sinds een paar weken hebben wij nu ook spontaan duiven rond lopen in de stal. Deze duiven beginnen steeds meer 'eendentrekjes' te krijgen. Zo liggen de duiven bij de eenden op de grond te slapen. En de duiven liggen dan net als de eenden, gewoon plat op de buik. Ook drinken de eenden bij ons uit de goot van de wasplaats. En die duiven doen nu dus precies hetzelfde, terwijl zij bijna niet bij het water kunnen komen, doordat de goot best diep is.
Maar zouden die duiven nou gewoon gedrag kopiëren van de eenden of zijn het normale gedragingen van een duif?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:43

Century schreef:
Macs schreef:
Ik vind dat spijt mij raar. Dan is het net alsof het jouw schuld is of je het had kunnen voorkomen. Alsof je de schuld op je neemt. Bij beterschap wens je iemand nog iets. Anders betrek je het op jezelf :')


"I'm sorry" betekent ook wel wat anders dan "het spijt me". Het is een vorm van medeleven tonen. Als je het letterlijk vertaalt klinkt het heel raar inderdaad, maar dat geldt wel voor meer uitspraken/gezegdes/spreekwoorden. :)

Maar Veulen84 zegt letterlijk "het spijt mij" in dat soort situaties en daar reageerde ik op. Dat vind ik een beetje gek :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:46

Tja, je went er aan :D Overigens is het in de meeste gevallen "dat spijt mij". Vind het ook gewoon sympatiek klinken.


Hoe roep je een hond die niet luisterd en njet geeft om eten. Hij dwarrelt al 45 minuten over het erf en ik wil eigenlijk wel naar bed.