Wat te doen met de hond met warme dagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 14:15

Naar aanleiding van een discussie op facebook ben ik wel benieuwd naar de mening van bokkers. het gaat om dit bericht van de tubantia.

http://www.tubantia.nl/regio/deze-3-twe ... ~a267c0df/

Nu gaat de discussie niet om de rashonden. En als ik het goed heb loopt die discussie al in een ander topic.
De discussie gaat er om dat ze een protestmars met honden hebben gehouden afgelopen zondag. Alleen was het zondag 30 graden!
Ik ben van mening dat 30 graden veelste warm is om een protest mars met je hond te lopen door de stad.
Niet alleen omdat tegels en het asfalt gloeiend heet is en je op bepaalde plekken weinig schaduw hebt, maar ook omdat een hond er ziek van kan worden.
Ik ben van mening dat je met dit weer alleen kleine wandelingen moet maken, en dan maar wat vaker dan dat je normaal gesproken doet.
Ik merk dat veel deze mening met mij delen maar er ook mensen zijn die het daar totaal niet mee eens zijn, zij vinden het dan maar zielig dat de hond de hele dag maar thuis moeten zitten.
Ook hoor ik mensen dan vaak zeggen dat als de hond geen lange wandeling heeft gehad dat ze de boel dan gaan afbreken, en daarom nog gewoon met dit weer lang gaan wandelen. Ik ben van mening dat dit probleem vaak aan de opvoeding ligt of gebrek een speelgoed voor de hond.
Ook werd er aangehaald dat er wel meer dan voldoende water aanwezig was voor de honden, maar dit vind ik niet genoeg.
Mocht je dan graag er op uit willen ben ik van mening dat je dan beter naar een schaduwrijk gebied zoals een bos kunt gaan.

Nou was ik benieuwd wat de meningen van bokt zijn.
Wat doen jullie met de honden met dit warme weer?
Laat je ze thuis of neem je ze ergens mee naar toe?

ik hoop dat we de discussie netjes kunnen houden.
Mocht het niet goed staan hier, mag het verplaatst worden

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:19

Hond blijft lekker thuis, in huis is het redelijk koel.

Ik vind het te ziek voor woorden om je hond met 30 graden mee te nemen in de auto of op asfalt te laten lopen.

Ben zelf vaak hele dag thuis, dan staat de achterdeur lekker open, hond mag zelf weten of hij binnen of buiten in de tuin is, ook staat er een zwembadje voor hem en genoeg vers water.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:20

's ochtends vroeg, als het nog niet zo warm is, grote ronde doen waarbij ze nog kunnen ravotten/rennen/behoeftes doen etc. van 10-17 eigenlijk zo min mogelijk naar buiten: als ze in de tuin zitten, voldoende koele plekken maken dmv schaduw en voldoende water. Voornamelijk liggen ze in de hal op de relatief koude plavuizen. ergens rond 3u nog even kijken of ze behoeftes willen doen door een blokje van max 5 minuten te lopen, naar de overkant van het veld te gaan etc..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 29-05-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:20

Omdat BB-HK voor langlopende en meer 'klets'topics bedoelt is, verplaats ik je topic van BB-HK naar BB.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:23

Honden zitten nu helaas noodgedwongen in pension ivm gipspootje. Maar anders is het vroeg en laat uitlaten bij voorkeur laten zwemmen eventueel op de dag en verder kijken wat ze zelf willen. Zijn ze in huis en tuin actief of liggen ze voor pampus.

Maar een hond in de stad gaan laten rondlopen, zelfs warmte liefhebbers zou ik zelf niet zo snel doen.

Hond van een goede vriend. Engelse bulldog wordt niet eens uitgelaten met hoge temperaturen. Of hooguit heel kort heel vroeg en heel laat. Alleen poepen en plassen. Die komt niet verder dan de tuin voornamelijk. Beestje trekt het anders domweg niet. En wil ook echt niks doen trouwens. Zou je hem aanlijnen krijg je hem ook niet in beweging.

In de auto waarom niet, zolang je raampjes open doet en blijft rijden of airco hebt. Onderweg naar water of een schaduwrijke plek om te wandelen.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:26

Onze honden kunnen hun eigen ding doen, lopen los op ons terrein met voldoende schaduwplekken, we hebben verschillende badjes met water staan waar ze in af kunnen koelen, en meer dan voldoende plekken waar ze schoon drinkwater hebben... verder vallen wij ze niet lastig met wandelingen of trainingen...

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:34

Ik doe niet minder met de honden, maar we hebben wel een andere planning.
Met twee BC's die normaal gesproken drie uur per dag minimaal bezig zijn, kun je niet zeggen; we doen het vandaag even niet. Ze zullen nooit gaan slopen of zich misdragen, maar ze gaan zich wel miserabel voelen. Dat vind ik sneu en onnodig. Dus gaan we 's morgens vroeg (rond zevenen) fietsen naar het water, gaan we voor het middaguur bij het hondenzwembadje spelen, doen we na het middaguur binnen in de koele kamer wat denkwerk en gaan we er 's avonds opnieuw uit met de fiets. Gewoon goed in de gaten houden, scherp plannen en dan gaat het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:38

Onze honden (leonberger en landseer, dus erg dikke vachten) mogen zelf kiezen of ze binnen willen blijven of dat ze in de tuin liggen, waar ook voldoende schaduw is. 's Ochtends spelen ze graag even buiten, maar tussen 11 en 16 liggen ze het liefst binnen. Als het aan het eind van de dag wat afkoelt spelen ze nog buiten, vaak van ongeveer half 7 tot een uur of half 10 's avonds.

De jongste speelt onder de sproeier als ze daar zin in heeft, de oudste durft dat helaas niet. Wandelen doen we in het bos, waar we praktisch in wonen. Ze hoeven dus niet over heet asfalt of in een warme auto om verkoeling in het bos te zoeken. We kijken per dag aan wanneer ze het fijnst kunnen wandelen. We kunnen ze wel dwingen om binnen te blijven, maar ze trekken liever hun eigen plan en weten prima wat goed voor ze is, dus dat mogen ze fijn zelf bepalen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:43

Waar ik woon is het een deel van het jaar sowieso wat warmer dan in nederland. :D
Dat weerhoud me er niet van iedere ochtend kilometers met mijn honden te maken. Door de bergen waar ook bomen staan, niet op asfalt. Er gaat standaard een liter water mee in een koelfles en die gaat onderweg ook op. Mijn honden zijn het gewend. Ik hou ze altijd goed in de gaten.
Als het echt te bont is, die paar dagen per jaar dat het 35+ is gaan we naar een waterkanaal en gaan ze daar maar in lopen.
Mijn honden zijn trouwens hier geboren, dus ik denk wel dat ze daardoor wat meer hittebestendig zijn dan honden die inclusief alle voorouders van hollandse bodem zijn.
Ik hou mijn kleine langharige hondje in de zomer trouwens wel geschoren, als ik dat niet doe zou ze wél bezwijken in de zomer met die vacht van haar. :)

Buiten de dagelijkse wandeling om wonen ze in de tuin met zon en ook zat schaduw van planten, bomen en afdak. De tuin zelf bestaat uit zand/grind/betonpad; en het verbaasd me af en toe hoe ze op het heetst van de dag op het betonpad ín de brandende zon liggen te hijgen terwijl hun zelfgemaakte kuil in het zand onder een boom op slechts een paar meter afstand is. :?

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:57

Mijn honden gaan mee naar het werk
Dus gaan de auto in
Op t werk kunnen ze rennen als ze willen en spelen als ze willen
Of luieren als ze willen .

Ga geen uitgebreide wandelingen doen .
Maar gewoon buiten bezig zijn ja dat wel

Paard gaat toch ook gewoon de weide in

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:06

Onze hondjes gaan er sochtends vroeg uit, tussendoor even vlug voor hun plasje en Savonds laat voor een grote ronde.

Verder liggen ze voor pampus onder de plafondventilator en voeren ze geen fluit uit :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:09

mijn 2 border collies liggen heerlijk in huis te slapen. even buiten voor een plasje en weer binnen. soms ene kwartiertje in het water spelen. ze breken heus de bole niet al als ze niet mogen bewegen, dat noemt met opvoeding. in de avond hebben wel 3 keer per week training en de andere avonden doen we ene heerlijke wandeling over veldweggetjes en bos.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:20

Mijn honden gaan 's morgens vroeg voor de hitte aan naar buiten voor een flinke wandeling en 's middags alleen naar de overkant om te plassen en dan weer terug en dan 's avonds weer een grote ronde. Met warm weer (30 graden) gaan we 's avonds meestal naar het water. Voor de rest doen we dan niks, daar is het te warm voor.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:26

's Ochtends laten we onze hond uit(Uur of half 8), dan doet hij zijn behoeftes ook. Verder om een uur of 2 uur/half 3 even laten plassen(Dat kan niet bij ons achterhuis), 's avonds na het eten doen we al een groter stuk, zo weinig mogelijk op asfalt en in zoveel mogelijk schaduw. Achterdeur staat open dus hij kan zelf weten of hij naar binnen of naar buiten gaat.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:27

Ik sta 's ochtends heel vroeg op en laat mijn 3 honden uitrazen. Thuis staan er 3 goede airco's op ze en alles is dicht. Ze krijgen af en toe wat bevroren glutenvrij brood of een ijsklontje met vlees erin. Onbeperkt water en 's avonds heel laat gaan ze nog een keer de auto in om weer uit te razen.

Mijn wandelhonden heb ik per eigenaar afgesproken wat ik zou doen vandaag. 2 honden ben ik dus meteen na mijn honden gaan uitlaten en daarna hebben die van mij water ververst gekregen en heb ik de gordijnen in het huis dicht gedaan.

De derde hond moest echt tussen de middag eruit, dus die heb ik even opgetild en mee genomen naar gras. Daar laten plassen etc en kort naar een beekje geweest waar hij zijn pootjes heeft mogen onderdompelen, niet laten zwemmen! Terug thuis heb ik wat denkspellen gedaan en hem weer water gegeven.

Mocht ik de 4e wandelhond vandaag gehad hebben, dan had ik die denk ik vroeg opgehaald en samen met mijn honden uitgelaten en vervolgens bij mij thuis gehouden voor de airco. Hun huis wordt warm en is een grote wollige beer. Plus hij kan super met al mijn honden, dus dan maak ik het het liefste zo fijn mogelijk voor mijn honden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:29

Wij zijn net wezen zwemmen in de rivier... Ze hoeft dan maar drie meter over het asfalt (vanuit de auto naar de schuine dijkkant met gras) en dan moeten we 2/300m lopen tot het water. In het weekend doe ik dit meestal niet ivm de drukte dan op de strandjes, maar nu was er geen kip.
Mijn hond plast en poept op eigen erf, dus uitlaten hoeft niet, en ze heeft zelf de keuze of ze binnen of buiten gaat liggen. Daarnaast heeft ze een eigen "zwembad" (zo'n blauwe schelp)

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:37

Onze honden (Oud engelse bulldogs) houden ontzettend van dit warme weer, maar vorig jaar heeft er eentje te lang in de zon gelegen en is toen echt ziek er van geworden. Nu neem ik ze 's ochtends vroeg mee voor een flinke wandeling en 's middags loop ik 10-15 minuten met ze en kunnen ze in de schaduw buiten in een zelfgemaakt zwembadje liggen, wat ze ook erg graag doen. 'S avons laat ik ze weer wat langer uit.

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:56

Die van mij ligt het liefst de hele dag te bakken in de zon. Raar beest.
Ik loop enkel wat korte rondjes nu. Ga hooguit savonds wat langer wanfelen of zwemmen als het iets aan het afkoelen is.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:29

De kleine met lange vacht trekt zijn plan wel en de grote gaat mee zwemmen. We zoeken dan een stukje met schaduw direct aan het water op en blijven niet lang. Heb geen tuin maar wel een groot terras 27m waar hij gaat liggen.

Normaal heel actief maar met de hitte houdt hij zich zelf rustig. Buiten plas doen en binnen in de hal afkoelen.

Spelen wordt al liggend gedaan en de kleine is blij dat zijn speelgoed eens niet wordt afgepakt.

Bij 30° ga ik echt niet grote wandelinfeb maken en zeker niet met andere honden erbij, dan lopen ze zichzelf gwn voorbij

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:49

Obs kleintje vindt het met dit weer heerlijk om te zwemmen (eigen schelp als zwembadje) en de grote ligt het liefst op de koude vloer. Ze zitten nu (volgens mij) in hun nachthok. Daar kunnen ze binnen in de loods op een betonvloer liggen en worden ze niet gestoord. Maar ook in de zon buiten als ze willen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:59

onverantwoord om bij 30°C in de volle zon over asfalt of beton te gaan met je hond.

ik voelde me vrijdag al slecht toen ik mijn honden 5min in een hete auto moest zetten om mee te nemen naar een vriendin (daar konden ze naar believen spelen in een tuin die bijna de hele dag in de schaduw lag). Laat staan dat ik ze in een hete auto steek om in volle zon over beton te gaan slenteren...
Met +30°C ga ik dus niet wandelen tenzij 's morgens vroeg of ' avonds laat naar een plas/waterkant waar ze kunnen spelen. Overdag enkele malen in de tuin die meerdere schaduwplekken heeft door de vele bomen. En voor de volgende keer ga ik zoeken naar een "schelp" om water in te doen, al zal ik dan ook een extra bench mogen opzetten om ze te laten drogen alvorens ze weer binnen kunnen, want ik heb echte waterratten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:03

Onze hond heeft 1500m2 bostuin dus die vermaakt zich wel. Eigen zandbak en talrijke schaduwplekjes. En mijn ouders wonen in het bos dus we hoeven niet over asfalt... Dus we wandelen nog wel eens naar het water (10 minuten oid)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:09

Onze senior van 12 gaat met deze temperatuur in principe alleen 's ochtends en 's avonds uit. Overdag mag hij zelf kiezen waar hij ligt, binnen of buiten, zon of schaduw. Soms gaat hij met zijn dikke vacht vol in de zon liggen. Na een bepaalde tijd stuur ik hem dan naar de schaduw omdat hij dan als een malle begint te hijgen. :')
Op het moment heeft hij een blaasontsteking dus maken we smiddags ook een klein rondje van max 5 minuten zodat hij even kan plassen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:12

Normaal gaat ze altijd een rondje mee maar met dit weer blijf ik lekker in de tuin. Water en schaduw en ze kan naar binnen als ze zou willen. Gekke beest ligt gewoon vol in de zon zo nu en dan maar dat is haar eigen keuze.

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:14

Ik ga rustig met de auto als het zo warm is. Airco aan en het is lekkerder dan in ons huis, hier is het binnen bijvoorbeeld nu 25 graden. := Lange wandeling doen we niet overdag, maar 's ochtends vroeg. 's Avonds is de lucht wel afgekoeld, maar is de grond nog erg warm, dus ik doe hem liever 's ochtends.

Zwemmen mogen ze met dit weer van mij absoluut niet overdag, daar is het risico op oververhitting nog steeds groot bij. Zwemmen doen we dus ook 's ochtends of 's avonds laat ( 9 uur of later). We hebben wel een schelp staan, maar jammer genoeg geen zuchtje wind in de tuin, waardoor het daar vaak 5 graden warmer is dan buiten de tuin. Ik zit dus vaak met de achterdeur dicht :+