gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:43

Gelukkig was ik niet degene die vanmorgen een hondje heeft aangereden en het voor dood heeft laten liggen.

Ik woon in Frankrijk en hier is een hond maar een hond, maar waar ik gewoon helemaal niet tegen kan, is dat iedereen er omheen rijdt en niemand iets doet. Waar gaan we toch heen met de maatschappij? Ik bedoel, voor de wet is een hond een ding. Als je een ding van een ander kapotmaakt, dan heb je toch minstens het fatsoen te gaan zeggen dat je het kapotgemaakt hebt.

Sowieso stop ik bij alle dieren die op de weg liggen. Als het geen hond of kat is en nog van het asfalt te schrapen is, leg ik het in de berm.
Sommige automobilisten wijken uit voor een dood dier, dat dan weer wel, en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Daarnaast willen aaseters ook nog wel eens het slachtoffer worden als het dode dier op de weg blijft liggen.
En in de berm kan de natuur zijn gang gaan om het te verteren. Is het dier niet helemaal voor nop gestorven.
Als het een hond of kat is, dan ga ik ermee naar de dierenarts. Zij kunnen vaak een eigenaar achterhalen en het dier in hun vriezer bewaren.

Een ongeluk kan gebeuren. Dat is ontzettend naar, laat ik het afkloppen maar op een slang en een merel na, heb ik nog nooit iets doodgereden. En de slang was niet dood en die heb ik verderop in de natuur vrijgelaten. Dus een ongeluk kan gebeuren, maar ik begrijp dus niet waarom mensen dan niet stoppen en het dier tenminste in de berm leggen.

Het hondje, een yorkshire, van vanmorgen was nog warm, ontzettend veel bloed uit zo'n klein diertje. Zo triest. Lange nageltjes dus hij liep niet veel, beetje mager ook, maar wel twee bandjes om. Maar geen telefoonnummer. Dus ik in de wijk vragen, nee hoor, niemand kende iemand met een york. Heb ik een zak gevraagd, hem ingedaan en naar de dichtstbijzijnde dierenarts gebracht. Daar bleek het hondje een chip te hebben. En even leek het of het een weglopertje was of een uit de auto gezet hondje, want het kwam van heel ver. Toen zag de assistente in de computer de naam van het hondje "Freud". Dat is een aparte naam natuurlijk en ze zei, die naam ken ik. Dus zodoende vond ze de eigenaar, die had bij de chipregistratie dus zijn verhuizing niet doorgegeven en die woonde wel degelijk in het wijkje waar het hondje was doodgereden. Ze heeft hem gebeld en het klonk als een oude meneer. Hij kwam er gelijk aan zei hij. Ik heb er niet op gewacht, dat kon ik niet aan. Ik was al voldoende verdrietig om dit stukje onrecht. Ik kan er zó niet tegen als dieren het slachtoffer worden van mensen. Ja ik weet het, ik heb een klein hartje.

Maar goed, mijn gewetensvraag aan jullie is, ben ik nou zo'n moraalridder? En wat doe jij als je een dier aanrijdt of je een aangereden dier ziet?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:49

Als het ook maar enigzinds mogelijk is stop ik, mijn moeder ook en zo heb ik al enkele keren met een flink gewonde vogel op schoot onderweg naar de dierenarts gezeten.
Die dieren worden dan eigenlijk altijd gewoon doodgemaakt maar het voorkomt een lijdensweg en dat vind ik prettig.
Zelf heb ik ook een konijn met myxomatose(?) gevangen in het bos in de wetenschap dat het afgemaakt moest worden.

Ik ben ook zon watje :o

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:53

Dat ligt eraan. Als ik kan stoppen op een veilige manier zal ik dat altijd doen. Als ik er mezelf of anderen mee in gevaar breng niet.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:59

Frankrijk en NL verschilt natuurlijk wel.Ik vind echter dat het geen gewetensvraag hoeft te zijn. In NL ben je gewoon strafbaar als je een dier in hulpeloze toestand achter laat. Dat iemand het niet aan kan of niks met dieren heeft....dan nog hoort men te zorgen voor hulp. Maar een dood dier dat er al ligt als je voorbij komt....daar hebben we hier een dierenambulance voor.

Ik lees overigens met verbazing dat er nog steeds oa honden in te hete auto's worden achtergelaten of in te hete schuurtjes ed. Wat een mentaliteit.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 27-05-17 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:06

Mars schreef:
Dat ligt eraan. Als ik kan stoppen op een veilige manier zal ik dat altijd doen. Als ik er mezelf of anderen mee in gevaar breng niet.


Dit.

Heb regelmatig ook nog halfdode dieren van de weg geplukt, katten, egels, vogels.
Een keer een konijn die 2 auto's voor mij werd aangereden.
Ik was aan het werk, maar was wel gestopt om hem/ haar naar de andere kant te helpen. Iedereen hier op Bokt zegt dan pak een stoeptegel of baksteen. Tja alles geasfalteerd en ik weet ook niet of ik het wel gekund had, gelukkig is hij zelf gegaan in mn armen (had hem opgepakt van midden op de weg om ik weet niet waar neer te leggen)
's Nachts een keer een vospup tegengekomen, midden op een N-weg. Voorzichtig gestopt en naar hem toe gelopen, vlak voor ik hem kon pakken rende hij weg. Maar het was duidelijk dat hij hiervoor al een klap had gehad want hij zwalkte weg richting het bos.

Zelf een keer een kat aangereden, maar de kat rende weg.
3 jaar geleden ree tegen mn auto aangehad op een afslag van de A12. Hele nacht niet lekker gewerkt en de volgende ochtend op zoek gegaan en ik vond hem dood een aantal meters van waar hij van de afslag de berm in was gerend.
Bij dit soort dingen moet je de politie bellen en melden dat er een wild dier is aangereden, dus braaf gedaan en gewacht. Maar na 2 uur nog steeds niemand die hem kwam ophalen en na een nachtdienst en de emoties was ik kapot. Dus ben naar huis gegaan.
Vorig jaar een meerkoet aangereden in het donker, kon niet uitwijken (verhoogde middenberm) heb mn ogen dichtgedaan en ben doorgereden. Toen ik in mn achteruitkijkspiegel keek zag ik hem nog bewegen. Dus ben ik er achteruit wederom overheen gegaan. Daarna uitgestapt om hem langs de kant van de weg te leggen.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:14

eh nou ik heb 3 jaar terug een ernstig auto ongeluk gehad omdag ik een dier probeerde te ontwijken... dusss dat doe ik niet meer, eigen veiligheid enzo.
Heb wel eens een duif aangereden toen ik mijn 4x4 nog had maar daar was niet zoveel meer van over.
Grote dieren heb ik nog nooit aangereden maar als dat zou gebeuren zou ik stoppen en meenemen naar da, als is het idd maar om de eigenaren te laten weten dat hun dier er niet meer is.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 14:25

Dank voor jullie reacties.

@Mars, Als het te gevaarlijk is om te stoppen, rijd ik door tot waar het wel kan en loop ik terug. Ik kon vanmorgen ook eigenlijk daar niet stoppen, drukke weg, maar ja, ja kunt ook met panne komen te staan. Dus alarmlichten uit en ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen, en mensen remmen maar af hoor, kom op.

@Mala, ontwijken is een natuurlijke reactie, wel erg naar dat je dan zelf slachtoffer wordt. Ik zou ook ontwijken, sterker nog ik ontwijk zelfs overstekende hagedissen hier op de wegen. Ik rem er ook voor. Misschien toch eens een bumpersticker kopen, ik rem voor hagedissen ;)

@Onali, geen idee of ik dat kan, een dier doodmaken. Ik heb het nog nooit hoeven doen. Net als @Azmay, is mijn eerste reactie toch: oppakken en mee naar de dierenarts. Maar eigenlijk de twee keren dat dat is gebeurd, ik zag een kat voor ons aangereden worden en ik vond een gewonde kat langs de weg, waren ze al overleden tegen de tijd dat ik bij de dierenarts aankwam.

@Bravura je zegt heel terecht: "In NL ben je gewoon strafbaar als je een dier in hulpeloze toestand achter laat. Dat iemand het niet aan kan of niks met dieren heeft....dan nog hoort men te zorgen voor hulp." Ik denk dat dat in Frankrijk ook zo is. Ik had het nog niet bekeken van de strafbare kant. Eigenlijk waren al die automobilisten voor mij die erom heen reden dan dus ook strafbaar.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:33

Bij mij zijn het voornamelijk dus wilde dieren en rare werktijden, laat in de avond of 's nachts.
Bij het konijn zag ikzelf al dat het niet goed ging komen, was ook in een andere woonplaats dus geen idee waar dan een da zat gezeten. Plus hij overleed in mn armen.

Met mn moeder ook eens een gewonde meeuw aan de kant gelegd. Was op het strand en we waren ergens waar we geen idee hadden van waar een da zat plus we hadden zelf onze honden. Dan gaan we echt niet een uur naar huis rijden vanaf het strand met een gewonde meeuw en 2 honden in de auto. En internet op je mobiele telefoon bestond toen nog niet :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:37

Als de situatie het toelaat dus als het veilig is, dan stop ik, kan het niet, tja, dan is het niet anders.

Heb keer fazant onder de auto gehad, week uit voor zijn vriendinnetje (kon reed verder niemand) kwam er nog 1 uit het hoge gras, tja, die zat precies onder mijn auto. Zijn gestopt, konden hem echter niet vinden. Wist dat er niets reed, had net in spiegels gekeken, vandaar dat ik kon uitwijken. Echter zomaar blind vol op de rem trappen voor overstekende fazant ga ik niet doen. (zit al met een whiplash ben niet gek, dat was trouwens zonder dier maar gewoon stilstaande auto's voor mij, redden dat die stil stonden is iedereen ook nog steeds een raadsel, misschien wel overstekende regenworm...)

Op snelweg, horde ganzen die oprit opliepen en de snelweg al op waren, 2 jongen al doodgereden door anderen, bijrijder politie laten bellen. (omdat je er op kon wachten dat mensen vol op de rem zouden gaan staan voor ze en er zo grote ongelukken kunnen gebeuren en het uiteraard wel heel sneu was als ze allemaal plat gereden zouden worden). Kon zelf daar echt niet gaan stoppen, veel te gevaarlijk, was hartstikke druk.
Fuut had ik toendertijd in een paardendeken gewikkeld, want had auto zonder mandje uiteraard en een hond aan boord. Ook nog keer kip gevangen, toen had ik een rugzak, kip daarin gepropt, was niet aangereden, maar liep op paralelweg naast de snelweg, dacht laat ik hem maar vangen voordat ie plat is.

Heb keer dode kat in een vuiliszak gestopt en naar dierenarts gebracht, vond ik in de goot gewoon in de woonwijk, kon daar ook gewoon stoppen en hem oprapen. (nou ja, stukje doorgereden en terug gelopen)

Bijna dode vogel in de goot.. Dacht dat ie dood was toen ik er langs reed, maar zag nog wat fladderen. Dus maar gaan oprapen (kauwtje), ook een keer met een fuut gehad, dus maar gevangen.
Waterhoen door anderen aangereden al 2 x.. stond hele horde mensen om heen te debateren dat je er eigenlijk nog een keer overheen moest rijden (was zo goed als dood, maar nog net niet helemaal), gestopt, opgeraapt en nek gebroken... (had in het verleden kippen geslacht dus wist hoe het moest).

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:03

Eén keer een kat aangereden. Stikdonker, veel bochten en ik reed langzaam. Ik zag hem een fractie van een seconde voor hij zelf voor mijn wielen dook. Auto neergezet, terug gelopen, em beestje was morsdood. Had natuurlijk geen bandje met een nummer zodat ik de eigenaar kon bellen. Ik ben thuis een schop gaan halen en heb het dier in de berm gelegd. Meer kan ik, imo, niet doen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:06

Monique1963 schreef:
@Mars, Als het te gevaarlijk is om te stoppen, rijd ik door tot waar het wel kan en loop ik terug. Ik kon vanmorgen ook eigenlijk daar niet stoppen, drukke weg, maar ja, ja kunt ook met panne komen te staan. Dus alarmlichten uit en ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen, en mensen remmen maar af hoor, kom op.


Tja dat kan gewoon niet altijd, snelwegen, drukke 80km wegen zonder haventjes, noem maar op. Je kúnt in NL niet overal op je rem gaan staan of veilig stoppen helaas. En op de vluchtstrook van de snelweg gaan staan en helemaal terugwandelen voor een aangereden dier is zelfs niet toegestaan.

Kan ik niet stoppen dan maak ik wel melding bij de dierenambulance, maar zelfs die komen niet overal bij. Ik ga geen anderen in gevaar brengen met het idee dat ze maar af moeten remmen, daar is dit land en het verkeer echt te druk voor en ongelukken wil je ook niet op je geweten.

Het is me een keer gebeurd op de snelweg dat er een meeuw tegen me aan klapte, tja daar kan je niks mee op een weg waar ze met 120 razen. Tevens met mijn man samen een keer een reiger tegen onze bus gehad, in die situatie konden we 300 meter verder keren en dat hebben we toen ook gedaan omdat dat kon. Dierenambulance heeft hem toen meegenomen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:08

Afhankelijk van het dier en of ze nog leven. Als ze opslag dood zijn kun je weinig meer. Ooit gedacht dat ik een kat aanreed maar die heb ik nooit meer terug gevonden. Was gestopt en wat gezocht denk dat die de bosjes ingevlucht is.
Weleens gehad dat ik ergens reed en ik nog dacht wat ligt daar op de weg in eerste instantie dacht ik een doorgereden kat maar het werd steeds groter bleek dat er een hondje midden op de weg lag. Dood. Gestopt en eerst de hond aan de kant van de weg gelegd(was bang dat andere er gewoon overheen zouden rijden) om vervolgens bij een van de huizen in de buurt aan te bellen om te vragen of het hun hond kon zijn. En die was snel gevonden en hij heeft de hond meegenomen.
Kan me niet voorstellen dat degene die de hond aangereden heeft daar niets van heeft gemerkt. En waarom door rijden. Je doet helemaal niets verkeerd dat kan nu eenmaal gebeuren als ze ineens oversteken.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:33

Tigra_ schreef:
En waarom door rijden. Je doet helemaal niets verkeerd dat kan nu eenmaal gebeuren als ze ineens oversteken.

Dit dus. Maar ik denk dat we de met een beschuldigend vingertje wijzende 'hoe kún je nou een dier aanrijden, de beulen' doelgroep hiervoor mogen bedanken.

Op FB gezien, was mij bij in de buurt, een foto van een doodgereden hondje. De reacties waren niet van de lucht. Degene die het dier had aangereden mocht vermoord worden, gestenigd, branden in de hel, ga zo maar door. :roll:
De eigenaar van het hondje deed enthousiast mee met de heksenjacht. Niemand vroeg zich af waarom dat hondje eigenlijk alleen langs een drukke weg liep. 8)7

Dan ga ik wel bijna begrijpen dat wanneer je een dier aanrijdt, weet/gecontroleerd hebt dat het dood is, er valt dus helaas niets meer aan te doen, je dan maar snel doorrijdt.

Happinez

Berichten: 8372
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:38

Mijn eigen hondje is doodgereden begin dit jaar , bestuurster was wel netjes gestopt en had de dierenambulance gebeld. Buren herkende mijn hondje en hebben mij opgehaald en heb haar zelf van de weg gehaald.

Maar ook als het een vreemde hond/ kat of dergelijke is die onder mijn auto komt zal ik in ieder geval stoppen en kijken wat ik kan doen.
Op welke manier je dat doet hangt ook van de situatie af, je kan niet altijd zomaar stoppen en uitstappen maar vind wel dat je een verantwoording hebt.

De meeste mensen rijden niet doelbewust een dier aan en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anoniem

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:41

1 x op een 80 weg en snelweg een dier geraakt. En was in het donker.

En 1 x overdag over een kat gereden. Remmen was geen optie, hele rij auto's achter mij. En stoppen was geen optie, want zat geen parkeerplaats in de buurt.

Maar zag in de spiegels dat fietsers wel waren gestopt. En dat beestje al dood was.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:48

hier vandaag een laffaard, die rijd hoog zwangere poes aan ze is nu afgemaakt verplinterd bekken en gebroken rug! We hebben haar maar een spuitje laten geven, wat had het dier pijn!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:49

Ik heb nog nooit een dier aangereden (ooit eens bijna een kamikazemuis die tussen het voor- en achterwiel van mijn fiets door schoot) en ben ook geen automobilist.

Wel een keer iemand langs de weg gevonden die nét een ree had geschept. De meneer in kwestie was best aangedaan. Ik heb hem geholpen om de ree in de berm te leggen. Daags erna was hij verdwenen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:51

Mars schreef:
Dat ligt eraan. Als ik kan stoppen op een veilige manier zal ik dat altijd doen. Als ik er mezelf of anderen mee in gevaar breng niet.

Dit inderdaad. Zo had ik een keer een konijn voor de auto, maar een vrachtwagen er dicht achterop. Ik kon echt niet remmen, zou te gevaarlijk zijn.

Dus ik ben bij het eerste moment omgedraaid en ik heb de bermen voor de zekerheid afgezocht, maar geen konijn gevonden. Hoorde ook geen klap ofzo, dus denk dat ik hem gelukkig net gemist heb.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:51

Moeilijk. Veel mensen slaan in paniek en zijn bang voor de gevolgen of weten niet wat doen. Vandaar dat ze door rijden en ook vandaar dat er zoveel vluchtmisdrijven zijn.

Kijk maar naar filmpjes van onderzoeken. Een "slachtoffer" langs de weg. Hoeveel mensen stoppen er om hulp te bieden?? 2 op 10 met veel geluk.
Als ze het al niet doen voor mensen...

Ik ben al een paar keer gestopt voor aangereden dieren. Meestal te laat, dus leg ik ze in de berm. Maar als ik kan ( en als ik aan het werk ben, kan ik meestal gezien ik een auto met strepen en zwaailicht heb :D ) probeer ik altijd te helpen!

Een keer een konijn met myxomatose aangetroffen. Heb toen de buurman gevraagd om hem te doden. Sterven ging het beestje toch, dus beter korte pijn. Maar zelf kon ik het niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:57

We hebben twee keer een ree aangereden.
Beide keren konden we redelijk veilig stoppen ondanks dat het donkere 80 km wegen waren.
Bij wild is het verplicht de politie te bellen.

De eerste ree was ook gewond, dat was erg zielig, opstaan en weer neer vallen, opstaan en weer neer vallen door een gebroken poot.
Ik was ook erg pissig dat de politie die na 3 kwartier ter plekke was toen pas iemand ging bellen om het dier van zijn ellende af te helpen, of mee te nemen voor zorg.
Dat had direct gekund vanuit de meldkamer.

De tweede keer leek de ree niet gewond.
En we hebben hem ook niet meer gezien. Wel plaats van aanrijding doorgegeven maar we kregen toen toestemming de plaats van het ongeval te verlaten.

En een paar keer een duif, ja die slome stommeriken blijven soms zitten en met verkeer achterop kun je niet anders dan doorrijden. ;(

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:57

kwita schreef:
hier vandaag een laffaard, die rijd hoog zwangere poes aan ze is nu afgemaakt verplinterd bekken en gebroken rug! We hebben haar maar een spuitje laten geven, wat had het dier pijn!

Maar waarom is iemand een laffaard als hij een dier aanrijdt? Dit bedoelde ik eigenlijk met mijn vorige post.

Toen ikzelf een kat aanreed vond ik dat écht niet leuk. Ik heb me daar echt een laar dagen heel naar onder gevoeld. Ik denk dat de meeste mensen die een dier aanrijden dat écht niet voor hun plezier en vermaak doen.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:00

Zelf 1x gehad op vakantie in buitenland.
Vos sprong voor de auto, razendsnel inschatten, kon geen kant op, mijn ouders reden adhter ons, en daarachter nog een auto, remmen was geen optie, opzij gaan had geen nut, vrij smalle weg.
Mijn ouders zagen hem onder onze auto vandaan slingeren.
Stoppen kon niet, ben rustig door gereden tot ik wel ergens kon stoppen.
Toen zijn mijn man en vader even terug gegaan met een paar handschoenen en hebben ze hem in de berm gelegd.
Voor overige weggebruikers.
Beest was door de klap wel in 1x weg 'gelukkig'.

En 1 van onze katers is paar straten verderop dood gereden, ook in 1 klap.
Kennis kwam net iets later voorbij, en zag dat er meerderen gestopt waren.
Via dierenambulance kreeg ik dus melding.
Vond het erg fijn en prettig dat ze gestopt zijn.
Anders had ik niet veel later mijn eigen kat op de weg plat gereden gevonden.

Iedereen reageert anders, je kunt vooraf niet voorspellen hoe je reageert helaas.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:01

@ Palmera: het aanrijden zelf niet nee. Maar het doorrijden wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:02

Zelf heb ik geen rijbewijs dus er ook geen ervaring mee :o
Heb wel eens een aangereden kat aan de andere kant van een drukke weg gezien (een kant fietspad, lag dus aan de andere kant)
Eerste dag wist ik niet of die nog leefde. Als die de dag er na er nog lag, zou ik actie ondernemen.
En ja, die lag er nog. Dus ik heb de Dierenumbu gebeld (met mijn grote angst voor vreemde mensen te bellen of spreken) dat ze hem op moesten halen. Vond het zo sneu.. heb ook gewacht tot ze er waren.

Toen ben ik wel gewoon overgestoken om te kunnen kijken (niet lang, je kunt niet blijven staan daar als er verkeer langs komt)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:07

Koper schreef:
@ Palmera: het aanrijden zelf niet nee. Maar het doorrijden wel.

Een dier gewond achterlaten is not done, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als het dier al dood is, of wat ook kan gebeurem, zwaargewond gevlucht is en je kunt het niet meer vinden: wat moet je dan?
In NL kun je melding maken bij de dierenambulance en dat zou kk dus ook zeker doen in zo'm geval. Waar ik woon is geen dierenambulance dus houdt het gewoon op.