Paard doet alsof hij dood is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:44

... elke keer als hij moet werken.

Vandaag kwam ik toevallig op dit filmpje uit:
https://www.youtube.com/watch?v=iJR7xXBt0Jg

Even in het Nederlands (of voor degene die het filmpje niet willen kijken :+ )
De naam van het paard is Jin Gahng.
Elke keer als hij moet gaan werken of iemand op hem moet rijden doet hij alsof hij dood is. Hij moet 'ponyritjes' geven en hij had er op een dag gewoon genoeg van. Zoals te zien is kunnen ze wortelen in zijn mond steken en dat nog doet hij totaal niks (alleen even spieken of er iemand staat :') )pas als iedereen weg is staat hij op en eet hij de wortelen op .

Ik denk dat hij het ook ontzettend grappig vindt (ik moet zeggen dat ik ook liever spelletjes speel dan te werken :D )!

Er is ook een langere video waar te zien is dat hij wel oplet waar hij valt (er moesten maar stenen liggen waar hij dood speelt) _O-

Nu was ik wel benieuwd of iemand weet waar dit gedrag vandaan komt. Het is wel logisch dat een paard na een paar keer door heeft van 'hey als ik val en niet beweeg moet ik ook niet werken en krijg ik een wortel', maar is een paard echt zo slim om dit voor de eerste keer te bedenken of hoe gaat dit in zijn werk? Is dergelijk gedrag nog af te leren?

Brand maar los :)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:52

Moest een X eentje corrigeren. elke als je erop ging zitten ging ie erbij liggen. met opstappen x brutaal van zijn plek om getrokken en toen was spelletje zo afgelopen.Nooit meer gedaan

Anoniem

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:57

Wat een slimmerik! Als dit echt uit zichzelf komt en niet is aangeleerd voor een leuk filmpje.

Weet nog wel van een paard; Bommel op de Lyneashoeve in Heenvliet, is als ruim 30 jaar geleden hoor en dat was een heel groot stevig paard, hartstikke lief. Het enige wat die deed als er een beginner op zat, was na een paar rondjes in het midden van de bak op zijn dikke kont gaan zitten met het ruitertje er dan nog op (die gleed standaard vanzelf wel naar beneden dan) en die bleef ook doodleuk zitten als je er niets aan deed, draaide af en toe op zijn kont om zodat hij de andere kant kon bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:58

Is het in het filmpje niet aangeleerd?
Want de camera vlakbij het paard beweegt (wordt dus door een persoon vastgehouden). Dit is ook zo wanneer het filmpje bijna op het einde is en het paard (wil) opstaa(t)(n).


Als het echt is ben ik inderdaad ook nieuwschierig naar hoe het komt. Slim beessie! Ik heb het nog nooit gezien :=

Pjotar
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:01

Lijkt mij gewoon aangeleerd gedrag waar ze nu last van hebben. Zie het maar weer af te leren.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:03

Lijkt erop of hem dat is geleerd, idd.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:04

Joaltijd schreef:
Is het in het filmpje niet aangeleerd?
Want de camera vlakbij het paard beweegt (wordt dus door een persoon vastgehouden). Dit is ook zo wanneer het filmpje bijna op het einde is en het paard (wil) opstaa(t)(n).


Als het echt is ben ik inderdaad ook nieuwschierig naar hoe het komt. Slim beessie! Ik heb het nog nooit gezien :=



Het kan inderdaad aangeleerd zijn, maar ik denk dat hij het doet als de ruiter probeert op te stappen (de man die heel de tijd wegloopt of andere ruiters) en niet de mensen die in er rond staan te kijken. :)

Wel ken ik er ook die soms eens gaan liggen, maar niet zooo extreem als hier en daar is het ook als je ze een keer aanpakt ze het niet meer doen :o

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:10

Niemand meer?

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:15

Haha geniaal die van mij gaat geregeld in de wei liggen als ik aan kom lopen en dan gewoon helemaal plat en vooral niet reageren tot je er naast staat en dan kijkt hij je zo aan van ow hoi en gaat gewoon mee _O-

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:43

Op de manege is er een shetlander die een steeds ging liggen tijdens de les.
Hij had een keer koliek gehad waar hij toen tijdens een rustig staplesje toch weer last van kreeg. Hij is toen gaan liggen en is de les uitgehaald. Toen hij weer een weekje later weer in de les mee liep ging hij weer liggen. Natuurlijk weer de les uitgehaald want ze waren bang voor koliek. Toen hij terug kwam in de stal was er niks meer aan de hand... Hierna is hij nog een keer gaan liggen en hij is weer naar stal gebracht. En tadaaa zo krijg je een pony die gaat liggen tijdens de les :D
Toen ze eenmaal doorkregen dat het een trucje was om onder het werk uit te komen heeft het nog best wat moeite gekost om het af te leren.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:52

Horsies7 schreef:
Op de manege is er een shetlander die een steeds ging liggen tijdens de les.
Hij had een keer koliek gehad waar hij toen tijdens een rustig staplesje toch weer last van kreeg. Hij is toen gaan liggen en is de les uitgehaald. Toen hij weer een weekje later weer in de les mee liep ging hij weer liggen. Natuurlijk weer de les uitgehaald want ze waren bang voor koliek. Toen hij terug kwam in de stal was er niks meer aan de hand... Hierna is hij nog een keer gaan liggen en hij is weer naar stal gebracht. En tadaaa zo krijg je een pony die gaat liggen tijdens de les :D
Toen ze eenmaal doorkregen dat het een trucje was om onder het werk uit te komen heeft het nog best wat moeite gekost om het af te leren.


dat is inderdaad een hele 'slimme' manier om het aan te leren!
Hoe hebben ze het uiteindelijk afgeleerd?

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:56

Flink boos worden als hij wilde gaan liggen :Y) en door laten lopen als hij opgestaan was, dus niet naar stal brengen.

_Woodstock

Berichten: 184
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:58

hahahha! Wat een slim paard! Ben zo blij dat die van mij dat niet doet *D *D {:}

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:04

De denkcapaciteit van een paard is niet zo groot dat hij van te voren zelf kan verzinnen dat nieuw gedrag als gevolg heeft dat er niet meer op gereden kan worden. Dergelijk gedrag is altijd aangeleerd, bewust of onbewust omdat er een bewuste of onbewuste beloning volgt. In dit filmpje krijgt het paard gewoon die wortel aan het eind als uitgestelde beloning, een techniek uit de clickertraining. Maar ook niet hoeven werken kan een beloning zijn. Stel: een paard valt een keer en wordt uit de bak gehaald ter controle. De geboorte van het gedrag, de associatie is snel gelegd en wordt herhaald als je het niet corrigeert.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 14:19

dianaw33 schreef:
De denkcapaciteit van een paard is niet zo groot dat hij van te voren zelf kan verzinnen dat nieuw gedrag als gevolg heeft dat er niet meer op gereden kan worden. Dergelijk gedrag is altijd aangeleerd, bewust of onbewust omdat er een bewuste of onbewuste beloning volgt. In dit filmpje krijgt het paard gewoon die wortel aan het eind als uitgestelde beloning, een techniek uit de clickertraining. Maar ook niet hoeven werken kan een beloning zijn. Stel: een paard valt een keer en wordt uit de bak gehaald ter controle. De geboorte van het gedrag, de associatie is snel gelegd en wordt herhaald als je het niet corrigeert.


dat klinkt heel erg logisch!
bedankt voor je reactie :)

Anoniem

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:36

Levensgevaarlijk, ik kan dit ook niet leuk vinden. :n

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 15:42

Shanna schreef:
Levensgevaarlijk, ik kan dit ook niet leuk vinden. :n


je wilt er inderdaad niet opzitten (of langs staan) als dat gebeurt

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:18

Lijkt ind op aangeleeerd gedrag. Men men je zou het er maar uit moeten krijgen.En als het fout gaat iemand er onderkomt met een been of iets.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:49

Dit is aangeleerd, dat zie je aan de manier waarop het paard zich laat omvallen, hij is overduidelijk omgetrokken om hem dit te leren. Sterker nog, ik vermoed dat de "ruiter" het commando geeft doorde manier van het opnemen van de teugels. Maar paarden die uit zichzelf gaan liggen maken niet zon halve koprol.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard doet alsof hij dood is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:59

Lijkt in scène gezet hoor.