verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 20:38

Omdat er bij het topic bij paarden toch weinig info over komt, dacht ik dat we bij mensen het misschien wel weten.

2 van onze paarden hoesten dus al even, ondanks langere tijd de zwaardere medicatie. Het advies was; Utrecht, dampbox. Nu weet ik niet wat ze daar voor damp gebruiken, maar het is voor onze oudere merrie niet echt ene optie. Daarnaast ben ik niet zo een fan van Utrecht en kwamen we bij vernevelaars uit.
We hebben een humane vernevelaar gekocht op batterij, maar die heeft te weinig vermogen.

Zelf hebben we geen astma patienten in ons gezin/familie, dus ik heb er ook echt geen ervaring mee. Wel hoestte onze zoon toen hij klein was flink. Advies was toen om met hem in de badkamer te gaan zitten met de douche heel heet aan. Dat hielp altijd goed. Daarop ook voor hem ene gezichtssauna gekocht destijds.

Maar de vraag; wat is nou echt het verschil tussen dampen en vernevelen? Bij beiden maak je toch gebruik van vocht? Vernevelen lijkt iets vochtiger binnen te komen en koud te blijven, maar verder??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:49

Volgens mij zit er bij vernevelen doorgaans medicatie in de damp

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:58

Vernevelen = aerosol vormen = mini druppeltjes in de lucht, maar puur fysisch gezien blijft het vloeistof.
Verdampen is dat de vloeistof volledig naar de dampfase gaat, geen druppeltjes meer dus.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:45

bakkabouter schreef:
Vernevelen = aerosol vormen = mini druppeltjes in de lucht, maar puur fysisch gezien blijft het vloeistof.
Verdampen is dat de vloeistof volledig naar de dampfase gaat, geen druppeltjes meer dus.


Dat snap ik. Maar wat is het verschil in werking op de longen?

Toen onze zoon klein was en hoestte gingen we dampen in de badkamer en dat hielp hem goed.

Nu met de paarden kijken we naar oa de flexineb, maar dat is een vernevelaar. Heb een humane geprobeerd, maar ik vind het zelf niet veel doen. Maar ik heb geen longproblemen, dus merk het niet. Wel merk ik bij stomen/dampen wat het doet en ik heb zelf het idee dat dit meer bereik heeft??

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:16

Vernevelen doe je met medicatie en stomen met heet water. Dat laatste is niet aan te raden bij astma/bronchitis.

Maar ik gok dat een dampbox op de faculteit in utrecht iets anders is dan gewoon HTK-stomen...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 01:03

Verootjoo, waarom is stomen niet aan te raden? Onze zoon had geen astma, maar flinke hoest en moesten we stomen in de badkamer. Dat is wel iets vochtig natuurlijk. We hebben wel een gezichtssauna gekocht toen waar je wel iets in kan doen om te stomen zoals eucalyptus.

We gaan niet naar Utrecht en ik heb echt geen idee hoe hun dampbox werkt eigenlijk. We hebben wel naar vernevelaars gekeken zoals de flexineb.
Nu had ik een humane vernevelaar op batterij aan een dicht graasmasker gemaakt, maar miste nog wat kracht achter de nevel.

Zelf heb ik het idee dat stoom iets meer uitdroogt wat je juist niet wil??

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:05

Als je geen astma hebt kan het wel maar als je astma hebt wek je er een aanval mee op en slaan dus je luchtwegen dicht.
Helemaal met eucalyptus erbij is funest voor astma-patiënten.

Vernevelen is wezenlijk iets anders. Daar zitten als het goed is luchtwegverwijders in.

Maar nu ik het teruglees vernevel je zelf zonder dat iemand medicatie heeft voorgeschreven?? Dus je zet dat ding aan zonder medicatie? Dan heeft het volgens mij überhaupt geen functie.

Waarom overleg je niet met een arts? Dit zijn geen dingen om zelf mee aan te rommelen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 12:17

Nee, ik wilde puur het verschil weten.

We hadden een humane vernevelaar en gebruikten zoutoplossing. Ze hebben al weken de gangbare medicatie gehad en er is een scopie gedaan etc.

In deze omgeving is er geen kliniek die met bijv een flexineb werkt.

Maar dit was puur info voor mezelf uit interesse. Omdat wij moesten stomen toen onze zoon klein was en ik nu de humane vernevelaar thuis zelf had getest en ik een beetje verbaasd was wat het deed. Maar wij hebben geen mensen met longproblemen in de omgeving, dus ik kende de apparaten helemaal niet.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:39

Ik verplaats deze van MWS naar Medisch

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:47

Oke, jammer. Ik had het juist bij mensen gevraagd, zoals je in de beginpost kan lezen, omdat er voor menselijk gebruik veel meer ervaring is en ik alleen de info zoek voor mezelf om te weten. Niet om te gebruiken voor de paarden verder. Pure nieuwsgierigheid.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:49

Er was wat onduidelijkheid, ik verplaats het topic terug naar mws.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:08

medicatie is vaak hittelabiel, waardoor je het niet in een kom heet water kan doen en de dampen inademen.
Maar in de meeste gevallen is het wel wateroplosbaar, en kan je het vernevelen en via kleine druppeltjes inademen. Hierdoord werk je vrij lokaal en is de totale hoeveelheid aan medicatie vele malen lager dan dat je dit oraal zou toedienen. Net zoals de inwerk tijd veel korter is.

bij dampen en stoombaden, werk je volgens mij meer met de fysische eigenschappen. taai slijm, "oplossen"/verdunnen met de waterdamp of droge geïrriteerde luchtwegen wat kalmeren (of juist niet), in dien gebruik van etherische olieën, mss luchtwegen wat meer open zetten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: verschil vernevelen en stomen bij oa bronchitis etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 19:09

Angela, bedankt!

Petitparis. Toen ik de vernevelaar testte was ik echt verbaasd eigenlijk, maar dat komt omdat ik alleen het idee van stomen zonder medicijnen ken.

Zelf had ik het idee dat het met damp dieper kan komen, maar dat is dus niet helemaal zo. Vernevelen zal met beleid moeten als je dus geen vocht in de longen wil?