Wat is voor jouw de basis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 08:27

Hi Bokkers!

Ik ben sinds een maand met m'n nieuwe paard volledig de basis aan het oppakken. Stilstaan, meelopen in mijn tempo, achteruit, wachten, komen en nog veel meer. Ik kan er heel erg van genieten daarmee bezig te zijn en het paard spelenderwijs veel te leren.

Nu heb ik meerdere verzorgpaarden gehad vroeger, en gemerkt dat een basis training (vanaf de grond) echt heel erg verschilt per eigenaar en paard.

En ik vroeg me af, wat hoort bij jullie bokkers nu echt in de basistraining?

Moet je paard simpel meelopen en gepoetst kunnen worden, of gaat dat bij jou wat verder?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:44

De eerste basis vind ik idd gewoon normaal mee kunnen lopen, kunnen wachten als jij dat wilt, gewoon overal aan kunnen raken zonder paniek, zonder stress een halster om kunnen doen en onze ruimte respecteren. Ohja en binnen de hekjes van de wei blijven :+

Daarna komt de rest wel weer.

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:43

palousa_boy schreef:
De eerste basis vind ik idd gewoon normaal mee kunnen lopen, kunnen wachten als jij dat wilt, gewoon overal aan kunnen raken zonder paniek, zonder stress een halster om kunnen doen en onze ruimte respecteren. Ohja en binnen de hekjes van de wei blijven :+

Daarna komt de rest wel weer.




Dit inderdaad,

Zelf vind ik het ook belangrijk dat als je over gras loopt het paard niet steeds gaat (proberen) te eten.

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:46

Hij moet mee kunnen lopen en stilstaan waar en wanneer jij dat wil. Hij moet gewoon gepoetst/aangeraakt kunnen worden op elke plek van hun lichaam en alle 4 de voetjes moeten opgetild worden. Ik denk dat een halster omdoen ook wel handig is :j

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:50

Wat hier boven al gezegdvis, plus af kunnen spuiten met water... En vliegenspray etc.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:35

Libera schreef:
Wat hier boven al gezegdvis, plus af kunnen spuiten met water... En vliegenspray etc.


Dat kan idd makkelijk zijn maar voor mij persoonlijk valt dat al niet onder de basis, maar weer een klein stapje verder.

Lagoldy
Berichten: 70
Geregistreerd: 26-06-16

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:59

Stilstaan, meelopen, achteruit etc. En voor ik begin met de grote oefeningen heb ik mij shet eerst voedsweigeren, voetje, flehme geleerd. Toen begon ik met jambette, op het blok, spagaat en buigen. En nu ben ik bezig met spaanse pas, stijgeren en cirkelen

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 07:28

Lagoldy schreef:
Stilstaan, meelopen, achteruit etc. En voor ik begin met de grote oefeningen heb ik mij shet eerst voedsweigeren, voetje, flehme geleerd. Toen begon ik met jambette, op het blok, spagaat en buigen. En nu ben ik bezig met spaanse pas, stijgeren en cirkelen


Dat is lijkt me meer vrijheidsdressuur dan de échte basis van een paard :)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 07:34

Ik vind het de basis dat jouw paard je respecteert en vertrouwt en dit is dan uit te bouwen naar welke oefening dan ook.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 07:43

Wat naar mijn mening aan de basis staat van alles: vertrouwen.
Van hieruit kun je aan het werk gaan met de basisvaardigheden, hiermee bedoel ik de algemene dagelijkse handelingen: aan de hand meelopen en gehoorzamen, voetjes op kunnen tillen, poetsen, afspuiten. Ik denk dus absoluut nog niet aan rijvaardigheden maar puur de omgang.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:19

Voor mij is de basis ook gebaseerd op Vertrouwen. Ik bouw dat vertrouwen op met positieve bekrachtiging. Het paard leert al snel dat ik zijn tempo aanhoud, dat hij niet bang hoeft te zijn dat ik hem dwing of pijn toebreng.
Oefeningen die bij mij altijd het fundament vormen voor al het andere gedrag wat ik wil aanleren zijn mijn Sleutels tot Succes in Clickertraining:
- 'Geduld' = wachten op mijn (volgende) cue
- veilig voer aannemen (tafeletiquette voor paarden) :Y)
- hoofd laag
- achterwaarts
- targettraining

Als het paard deze basis met clicker training heeft kun je hem daarna echt alles snel leren. Sla je een van deze oefeningen over dan moet je toch vroeg of laat (meestal vroeger dan je denkt :+ ) weer een stap terug. Dit baseer ik op 18 jaar ervaring met paarden trainen met positieve bekrachtiging (clickertraining).

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:25

Meelopen, stilstaan en blijven staan (geen gedram, als ik ze ergens parkeer wil ik dat ze daar blijven staan tot ik zeg dat ze kunnen lopen), stapjes achteruit, hoeven direct optillen als ik dat vraag, overal gepoetst en aangeraakt kunnen worden zonder getrapt en gedoe.

Alles daarvan is vrij simpel aan te leren :D

Hippologic; dat clickertraining, hoe werkt dat? Moet je ze dan bij elke click wat lekkers geven? Worden ze dan toch moddervet van? :=

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wat is voor jouw de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:43

Nee gelukkig niet, prugelpiet. Het als het aanmoedigen van een kind om te leren lopen of later, het leren strikken van zijn eigen veters, bekrachtig je het gedrag alleen in de aanleerfase. Wanneer het gewenste gedrag is aangeleerd hoef je niet meer de clicken en belonen. Handig he?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:05

HippoLogic schreef:
Nee gelukkig niet, prugelpiet. Het als het aanmoedigen van een kind om te leren lopen of later, het leren strikken van zijn eigen veters, bekrachtig je het gedrag alleen in de aanleerfase. Wanneer het gewenste gedrag is aangeleerd hoef je niet meer de clicken en belonen. Handig he?


Op die fiets! Dankjewel voor je uitleg, klinkt zeker handig. Ga het onthouden voor een volgende keer!