Kurkuma rauw voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:26

In de aziatische winkel heb ik grotere verpakkingen kurkuma gevonden. Echter zie ik net op de verpakking staan:
"Do not eat uncooked"
Iemand een idee hoe dit zit? De bedoeling was om het in poedervorm te voeren in combinatie met lijnzaadolie.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:29

Ik denk dat dit misschien te maken heeft met de grotere bulk. Vaak is het zo dat dit soort producten mogelijk schimmels of wat anders in zou kunnen zitten. Door te koken zijn die natuurlijk weg.
Het staat ook vaak op curry uit de toko. Hoe groot het risico is dat je echt ziek wordt/of je paard, daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:27

Ja, ik vond het apart omdat dit op de kleinere verpakkingen niet staat...

de optie is eventueel om er golden paste van te maken, maar dat is behoorlijk omslachtig en dan minder lang houdbaar ...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:14

En als je nu een flinke pan golden paste maakt en een groot deel invriest? Bijvoorbeeld in ijsklontjes-vormpjes, zodat je elke dag een klein blokje mee kan nemen om te voeren bv?

Ik zou ook niet weten waarom het rauw niet goed zou zijn eigenlijk.. Ik weet wel dat de smaak door te koken een stuk milder wordt.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:30

invriezen is idd een optie. Maar als het gewoon als poeder met een scheut olie kan gevoerd worden is dit wel het meest praktische. Ik geef een mineralenbrok in snoepjesgrootte zeg maar, nu deed ik wat kurkuma, wat olie en rol de snoepjes erdoor heen, ipv door het krachtvoer.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:34

Mag ik vragen wat kurkuma is? En waar js het voor?

Heb er nog nooit van gehoord :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:49

Kurkuma is geelwortel, wordt veel in de aziatische keuken gebruikt als smaakmaker en als kleurstof (bv in kerrie's)
Het is familie van de gember dacht ik, en zou ook geneeskrachtige werkingen hebben, oa zuiverend, koortsverlagend, ontstekingsremmend, etc.
http://www.natuurlijkvoorpaard.nl/werkz ... en/curcuma

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:15

Golden paste kun je best even goed houden. Ik maakte een pannetje en deed dat in glazen potten. Liet er 2 thuis in de kk en dan eentje mee naar stal. In de zomer iets lastiger om het op stal koel te houden als je geen kk hebt.

Ik heb het op een gegeven moment ook wel zo over het voer gedaan, omdat ook meningen wel erg verschillend zijn. Net als over het toevoegen van wel of niet zwarte peper bij paarden.

Maar ik heb weinig werking gemerkt, dus nu alweer een jaar niet gegeven. Nu met flnke hoest wel weer over na zitten denken, omdat alle beetjes helpen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:32

Die tekst is voor mensen. Mensen (en bij voorbeeld honden) kunnen kurkuma niet opnemen zonder dat het eerst verhit is. En ook niet zonder dat er een geschikt vet bij zit, aangezien het niet oplosbaar is in water.

Paarden kunnen wel (als er vet bij zit) kurkuma opnemen die niet verhit is maar vaak merk je toch dat je betere resultaten krijgt als je wel de pasta maakt. Mijn paarden (en ik) krijgen de pasta. Vind ik veel minder geklieder. Ik heb het ook wel met losse ingrediënten geprobeerd maar dan stond ik twee keer per dag te rommelen met alle troep inclusief pepermolen :+ En aangezien ik het voor mezelf toch moet koken maak ik maar meteen voor ons alle drie.

Geiten en ik meen ook schapen kunnen wel kurkuma goed opnemen zonder dat er vet bij hoeft, en voor zulke dieren maakt wel of niet verhitten niets uit. Voor runderen geldt dat dacht ik ook maar dat weet ik niet zeker.

Let er wel even op dat je kurkuma hebt met voldoende kurkumine er in ;)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 08:10

Dank je voor de uitleg koper!
Staat de hoeveelheid kurkumine op de verpakking?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:47

Dat is nog maar de vraag :D Commerciële kurkuma wordt vaak vanwege de smaak en geur verkocht, nadat de kurkumine er voor de farmaceutische industrie uit gehaald is. De enige manier om zeker te weten dat je kurkuma mét kurkumine (het werkende bestanddeel) hebt is dat het kurkuminegehalte op de verpakking staat aangegeven of met biologische kurkuma. Bij biologische kurkuma mag niet eerst de kurkumine eruit worden gehaald, anders mag het namelijk niet meer als biologisch worden verkocht ook al is het wel van biologische teelt.

Kijk anders ook even op http://turmericlife.com.au/ of op Turmeric User Group op Facebook. Wel handig om van tevoren te weten waar je op moet letten, toch? Daar kun je bij voorbeeld ook lezen dat piperine (wat in VERSgemalen peper zit) de werking van de kurkumine met ongeveer een duizendvoud versterkt. Dus je kunt wel losse kurkuma met lijnzaadolie geven maar dat werkt minder goed dan wanneer je nog de pepermolen over de voerbakken haalt. Als je kurkumapasta maakt doe je er ook al peper in als je Doug's recept volgt dus dan zit het er al bij. Piperine vervliegt heel snel, na een minuut of tien is het al weg. Maar het vet wat je in de pasta mikt houdt het vast. Ik doe altijd nadat ik de kurkuma met water gekookt heb eerst het vet er in en dan de peper malen en dan meteen goed roeren.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 12:33

van de piperine wist ik het inderdaad, dat was ik nog even aan het bedenken hoe we dat het handigst konden aanpakken, maar in de golden paste zal dan idd het simpelste zijn.
De golden paste mengen ze met lijnzaadolie, mag dat ook met gewone zonnebloemolie?

het feit dat ze curcumine eruit trekken wist ik dus niet.

ik heb deze:
http://theasiancookshop.co.uk/turmeric- ... 1779-p.asp

op de verpakking staat er niks vermeld van ingrediënten...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:40

Ik zette het op en deed op het laatst de kokosolie erdoor, dan smelt dat meteen. Daarna pas de peper en na afkoelen in de potten.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:08

Nee, geen zonnebloemolie gebruiken! De verhoudingen van vetzuren in zonnebloemolie maakt deze olie ongeschikt. Het aandeel omega 6 is veel te hoog.

Kurkumapasta met lijnzaadolie is smerig :') 1 keer gedaan omdat de kokosolie op was en nie wieder :') Ik maak het altijd met kokosolie. Kurkumapoeder en water (verhouding 1 op 2) ZACHTJES laten indikken. Het moet niet koken. Vooral de hele tijd blijven roeren want anders gaat het klonteren en/of brandt het aan. Wanneer het ongeveer de consistentie van volle yoghurt heeft haal ik het van het vuur en laat ik het even staan. Daarna kokosvet er in, dat smelt boven de 25 graden ongeveer en omdat ik wil dat de vetzuren van zulk mooi vet ook nog enigszins actief blijven doe ik het er pas door als het kurkumamengsel wat is afgekoeld. Daarna gauw peper malen en de hele boel door elkaar roeren.

Ik maak steeds een steelpannetje tegelijk, genoeg voor 2 potjes en daar doen we ongeveer 10 a 11 dagen mee (paarden krijgen het 2 keer per dag en ik 3, maar uiteraard wel in een kleinere dosis). Regelmatig een klein beetje maken vind ik prettiger dan in 1 keer een heleboel. Vooral het roeren en wachten tot het ingedikt is duurt dan lang.

Niet-biologische kurkuma zonder vermelding van het kurkuminegehalte zou ik zelf niet gebruiken maar je kunt natuurlijk kijken of het wat doet. En anders heb je voor de rest van je leven vast in huis voor in de curry.

O ja... voor de paardjes kluts ik de pasta wel met lijnzaadolie (en mijn merrie krijgt er ook nog monnikspeper door) voordat 't in de bakken gaat. En blijkbaar vinden ze 't dan ook nog lekker. Maar zelf vind ik lijnzaadolie er bij/door echt weerzinwekkend.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:24

whahaha, ja, als het niet aanslaat kan ik er jaren van koken, heb twee pakken van 500 gram liggen :D

Nu, doet het niks, kan het geen kwaad ook, paarden eten het alvast vlot gewoon door de lijnzaadolie, dus in pasta zal het ook lukken.
Nog ergens kokosolie halen, en dan kan ik gaan kokkerellen. Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:52

Graag gedaan en succes. Mijn ruin vindt het ook gewoon lékker, die vreet z'n brokken veel beter met kurkuma dan zonder. Dus je kunt het misschien ook wel gewoon voor de smaak toevoegen :P

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:54

Was 't nog gelukt?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 09:02

Ja hoor. Ik heb er golden paste van gemaakt met verse peper en lijnzaadolie. Was ietsjes te dun maar geen ramp en paarden eten het goed.
De hb'er toont niet heel veel verschil, dus geen idee of het werkt. Maar kan ook geen kwaad, dus we doen lekker verder :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:58

ik kom deze even omhoog praten.

Ik heb een tijdje geleden als proef, naast de glucosamine, de kurkuma/zwarte peper van Horseflex bijgegeven.
In eerste instantie merkte ik niet zoveel en heb ik, toen alles op was, alleen de glucosamine weer besteld.
Echter valt het mij de laatste 2 weken op dat mijn oudje(26 , haflinger) toch weer wat strammer loopt.

Dus ik wil graag de kurkuma weer bijgeven om te kijken of dit echt dat beetje extra verlichting gaf.

\Nu lees ik overal over de goldenpaste maar dit is dan met olie terwijl bij HF het poeder is en ik op de verpakking alleen een mix lees van Kurkuma en zwarte peper.

Mijn vraag is die olie echt nodig of zou het ook voldoende zijn om alleen de kurkuma met zwarte peper te mengen.
Want dan koop ik dat gewoon in de winkel , zoek ik de verhoudingen en maak ik een grote pot.

Bij HF heb ik 800 gr navulverpakking voor 15,95.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:03

Ja, er moet een geschikt vet (kokosvet, olijfolie, lijnzaadolie) bij omdat kurkuma niet oplosbaar is in water. Het heeft een vet nodig om te kunnen worden opgenomen in de spijsvertering. Anders richt het op den duur schade aan. Geiten, schapen en runderen kunnen wel de kurkumine opnemen zonder dat er een vet bij zit.

Kurkuma geven zonder VERSgemalen zwarte peper heeft ook geen enkel nut. De piperine die in de peper zit, en die de werking van de kurkumine versterkt, vervliegt na ongeveer 10 minuten. Als je de pasta maakt dan houdt het vet wat je daarin verwerkt de piperine vast. Maar gemalen peper na een tijdje (meer dan 10 min.) voeren heeft 0,0 nut.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:33

Oud topic, I know, maar ben even nieuwsgierig of Maisolie of Slaolie ook een optie is icm kurkuma / curcuma?

En vraag 2) welke olie het meest in de buurt komt van Lijnzaadolie? Is dat olijfolie?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:47

Even een schopje?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:30

denk dat om de kurkuma mee te mengen het niet uit maakt.
maar mais en sla olie zitten wel hoger in omega 6 wat we eigenlijk niet willen.

op google kun je best veel info vinden over welke olie voor paarden.
hier staat ook wel wat.

https://paardenvoerplein.nl/supplemente ... ie-voeren/


ik zou denk ik wel gaan mengen met lijzaadolie.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kurkuma rauw voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:37

Zelf maak ik er golden paste van en dat is weinig werk.
Dat is dus wel eerst warm maken en mengen met peper en kokosolie, kun je bij de lidl kopen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:27

Interessante link Ellepel, bedankt. Even kort samengevat (vooral voor mezelf :D) Als ik het goed begrijp is het dus belangrijk om te kijken of er niet te veel Omega 6 in zit, dus bij voorkeur niet de mais, sla, zonnebloemolie. In lijnzaad zit voornamelijk Omega 3. In olijfolie zit voornamelijk Omega 9. Kokosolie bevat juist weinig Omega's, maar dat maakt voor Kurkuma vast niet uit, anders was er geen Golden Paste uitgevonden. Hieronder nog een interessante tabel. Bedankt voor de tip Miranda, ik heb het ook in huis, bij de Aldi zag ik de kokosolie ook staan! De Kurkuma die ik heb is een versie inclusief de peper.

Afbeelding